Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ja "anonyymit" kyselyt

Vierailija
27.01.2019 |

Mitä noille työnantajan (kaupunki x)puolesta meiliin tippuville kyselyille pitäisi tehdä? Hyvinvointikyselyä, toiminnan kehittämiskyselyä jne. Niissä lukee, ettei vastauksia voi yhdistää tiettyyn henkilöön ja ovat anonyymejä. Lisäksi tulee työnantajan vaatimuskirje, että näihin tulee vastata ja kuuluvat työaikaan.

Ellei "anonyymiin" kyselyyn vastaa, tulee meili, jossa huomautetaan asiasta. "Et ole vielä vastannut." Joskus on tullut ilmoitus pidennetystä vastausajastakin, kun kaikki eivät ole vielä palauttaneet täytettyä lomaketta netitse.

Kyselyt kartoittavat henkilökohtaisia asioita ja esimerkiksi, mitä kritiikkiä on antaa esimiehen toiminnasta. Kysytään tarkasti myös työyksikkö, joka esimerkiksi omalla kohdallani on niin pieni, että muiden tietojen pohjalta olen täysin tunnistettavissa.

Joskus työnantajan infotilaisuudessa on luettu ääneen "esimerkkejä palautteista". Tunnistin oman lappuni, se käytiin läpi - sentään ilman henkilötietoja. Mutta ovathan ne saatavilla olleet.

Ärsyttävää. Nillitän varmaan tyhjästä, mutta en koe tuota reiluna. Miksei vain kysytä mielipiteitä, ilman tuota huijausta, että vastaukset ovat anonyymejä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama, jätän yleensä vastaamatta.

Vierailija
2/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamien työkavereiden kaunistelevan noissa kyselyissä mielipiteitään kun eivät uskalla muuta. Toki tilastosta tulee kaunis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri omassa yksikössään (yksityinen yritys) joutui esimiehen kuulusteluun. Siellä käytiin läpi henkilöstökyselyn vastauksia, jotka ilmeisesti todella olivat menneet pomon ihon alle. Taisi olla kuulustelu vielä pidetty kehityskeskustelu-nimikkeen alla. Eli ihan pieleen. Ja pelottavaa.

Vierailija
4/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu.

En oo koskaan vastannu.

Mies sosiaalialalla.

Eka kysymykset sukupuoli ja ikä.

Se siitä anonymiteetistä...

Vierailija
5/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne kysymysten vastaukset erotetaan toisten kysymysten vastauksista, niin, että vaikka kaikkien kysymysten vastaukset kertoisikin varsin selvästi kuka vastaaja on, tätä tietoa ei silti oikeasti synny, koska kaikkiin kysymyksiin ei koskaan ole vastausta samalla kertaa.

Vierailija
6/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehdi vastaamaan jonninjoutaviin kyselyihin. Tuleehan sieltä muistutus että et ole vielä vielä vastannut ja se jo kertoo kaiken anonyymiteetistä. Haluavat vain pönkittää omaa itsetuntoa ja voivat perustella "hyvillä tuloksilla" omia muhkeita palkankorotuksiaan. Itse saa tapella kynsin ja hampain että saisi pitää nykyisenkin palkkansa vaikka vääntää niska hiessä..

Vierailija
7/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyselyn tekee ammattitaitoinen, ulkopuolinen taho, se huolehtii kyllä, ettei yksittäisten henkilöiden vastauksia voida tunnistaa. Ei voi esim. pyytää kaikkien ”x-viraston Malmilla työskentelevien, 30-40-vuotiaiden, alle vuoden talossa olleiden asiakaspalvelutehtäviä tekevien naisten” vastauksia, vaan saat esim. vain x-viraston naiset/miehet, x-viraston tehtävätyypeittäin jne. Silloinkaan alle 3 hengen ryhmien numerovastausten keskiarvoja ei näytetä.

Avovastauksia ei pitäisi näyttää alle 30-50 hengen vastauskokonaisuuksista.

Usein itse tuntuu, että kaikki tunnistavat oman vastauksen, mutta ei se muille yleensä ole niin selvää. Yritä kuitenkin välttää sellaisia sanontoja, joita vain sinä työyhteisössänne käytät (jos sinulla on tapana sanoa meikämandoliini, kirjoita kyselyyn ihan vain minä). Ja jos aina huomautat samasta asiasta esimiehellesi, ehkä tähän kirjoitat asian hieman toisin.

Vierailija
8/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa noihin. Eikä mieskään. Vastaaminen on sama kuin löisi kirveellä omaan jalkaan. Ei kiitos!

Vierailija
9/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyiden anonymiteettiin ei todellakaan voi luottaa! Yhden kerran olin vastauksista täysin tunnistettavissa pelkästään sukupuolen ja ikäryhmän perusteella: Tutkija oli oikeasti tehnyt vastauksista koosteen, jossa luki tyyliin "40-45-vuotiaat miesvastaajat ovat sitä mieltä, että - -", ja minä olin työpaikkani ainoa ryhmään kuuluva. Toisella kerralla kyselyn tekijä oli lähettänyt vastaukset sanallisia vastauksia myöten vastaajien nimien kera esimiehelle. Kun asiaan yritettiin puuttua jälkikäteen, esimiehen esimies jäi sairauslomalle eikä osoittanut sijaista, joka olisi lähtenyt asiaa hoitamaan. Tutkimuksen tilannut taho (HR-tiimi) pesi kätensä hommasta irtisanomalla yhteistyösopimuksen tutkimuksen tehneen yrityksen kanssa. Asia kuitattiin pahoittelemalla "kyselyn teknisessä toteuttamisessa ilmenneitä ongelmia".

Mikään asia ei ole ikinä työyhteisössäni kehittynyt parempaan suuntaan kyselyiden perusteella. Kyselyt ovat turhaa ihmisten kiusaamista, kun todellista tahtoa kehittää työyhteisöä ei johdolla ole.

Vierailija
10/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näemmä sittenkään ole kokemuksineni yksin.

Ap

Vierailija
11/28 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tulee kyselyitä, jotka kuuluisivat mielestäni työterveyshuollon tms. piiriin. Mitä ihmettä työnantajalle kuuluu, millaista liikuntaa harrastan ja kuinka usein ja onko minulla nautittavia vapaa-ajan toimintoja? Toki vapaa-aikakin vaikuttaa työhyvinvointiin, mutta lykkäisivät tiedotteen eikä kyselyä.

Vierailija
12/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

En oo koskaan vastannu.

Mies sosiaalialalla.

Kumman sitkeässä on tuo sukupuolivalinta noissa lippusissa ja lappusissa.

Vierailija
13/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä kyselyillä on vaikutusta. Meillä isossa firmassa oli joku voicekysely missä johto sai huonot pisteet niin pomo sai kenkää 😁

Vierailija
14/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin myös täällä "anonyymit" kyselyt. Aluksi kartoitetaan sukupuoli ja ikäryhmä. Siihen jää vastaaminen, kun profiloidun heti ainoaksi ko. vastaajaryhmään kuuluvaksi. Muistutusviesteille annan turvallisin mielin piutpaut, sillä jos joku tulisi henkilökohtaisesti kysymään miksi en ole vastannut, vastaisin kysyjälle tyynen viileästi, että kyllä olen vastannut. Eipä sillä keskustelulla taida oikein jatkoa olla.

t. keskijohdon esimies 

Vierailija
15/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoli ja ikä täälläkin ongelmana kun kyselyyn pitää vielä yleensä ilmoittaa myös yksikkö jossa työskentelee. Ei oo kovinkaan monta naista meidän firmassa edes maatasolla, saatika että tässä yksikössä missä minä työskentelen. Anna siinä sitten anonyymia palautetta lähiesimiehistä...

Vierailija
16/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan valitettu esimiehelle, että kyselyjä tulee turhan usein. Turhaan. Niitä siis tulee meillä todella paljon, eikä kellään ole aikaa täytellä niitä työaikana. Vapaa-aika menee sitten niiden kanssa.  :(  Siksipä ihmiset ei osallistu niihin, varsinkaan ne jotka ovat olleet talossa kauemmin, ja tietävät ettei niistä ole mitään hyötyä. Joskus on vahdittu niiden täyttämistä oikein nimilistan kanssa, nimensä on saanut yliviivata vasta täytettyään kyselyn, nimilistan ollessa kaikkien näkyvillä. Kyselyillä myös vissiin mitataan sitä, mikä yksikkö osallistuu parhaiten kyselyjen täyttämiseen, niin esimiehellä ollut massivisia paineita, että kaikki täyttävät kyselyn. Eli noi numeron 14 temput ei meillä edes onnistuisi. Toi on kyllä jännä, että vaikka kyselyt on muka anonyymejä, niin aina joku kuitenkin tietää, kuka ei ole niitä täyttänyt.

Vierailija
17/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja "v a p a a ehtoisuus".

Vierailija
18/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

En oo koskaan vastannu.

Mies sosiaalialalla.

Ei ole tullut mieleen laittaa: nainen, 52?

Kuka tahansa voi laittaa noihin mitä tahansa, pölvästi.

Vierailija
19/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysytään ryhmää ja tehtävää, niin jo siinä olen ainoa joka sitä tehtävää tekee.

Jätän aina vastaamatta, sillä en usko himpun vertaa anonymiteettiin.

Vierailija
20/28 |
28.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysytään ryhmää ja tehtävää, niin jo siinä olen ainoa joka sitä tehtävää tekee.

Jätän aina vastaamatta, sillä en usko himpun vertaa anonymiteettiin.

Mikä estää joko jättämästä tyhjäksi tai laittamasta jonkun muun ryhmän/tehtävän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi