Rappukäytävässä tavaroiden säilöminen
Muutimme taannoin uuteen asuntoon, kerrostaloon jossa on noin 20 kerrosta ja hissi. Talossa on pyörävarasto ja lastenvaunuille oma huone myös, talon pohjakerroksessa. Kuitenkin olen huomannut kuinka moni säilyttää rappukäytävässä lastenvaunuja, rollaattoreita ja yhden lasten polkupyöränkin olen nähnyt. Voiko käytävät ovat suht kapet ja kulkiessa joutuu liikkumaan sivuttain näiden ohi, jos kantaa vaikka turvakaukaloa. Voiko olla mahdollista, että tämä on sallittua? Olen käsittänyt, että on paloturvallisuusriski säilyttää ylipäätään mitään rappukäytävässä. En haluaisi oll ikävä naapuri, mutta mitä voisin tässä tilanteessa tehdä?
Kommentit (25)
Onko joku laki, säännös tms tästä asiasta olemassa?
Suurin riski on, että ne vaunut sytytetään tahallaan. Ei ole kovin kauan siitä, kun näin tapahtui. Kaikki rapun asukkaat tilapäismajoitukseen, niin pahat noki- ja savuvahingot. Siitä johtuen vuokranantaja kielsi ehdottomasti kaikki tavaroiden säilytyksen rappukäytävässä varoitusten ja jopa vuokrasopimuksen purun uhalla.
Pelastuslaki 379/2011:
10 §
Rakennusten uloskäytävät
Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti.
Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltomiehet kantaa ne pihalle ilman erillistä ilmoitusta kun soitat niille. Rappukäytävässä ei saa säilyttää mitään, ei edes eteismattoa.
Tuollain minäkin olen päässyt rikkinäisistä huonekaluista ja teeveestä eroon, senkus jättää vaan rappuun niin kiltit huoltomiehet vie ne, ei itte tarvii vaivautua
Jokainen asukas maksaa vuokrassa/yhtiövastikkeessa nämä laiskojen ihmisten romujen roudaamisen kaatopaikalle.
No eipä hirveesti kiinnosta, siinähän nousee
Minusta tehtiin silmätikku, kun roudasin kerroksen vaunut aina pihalle jos oli jätetty rappuun. Se meni lopulta niin et minulle järkättiin häätö, keksimällä yhdessä mitä erikoisempia asioita miten olisin kotonani metelöinyt ym. Olin esim kuulemma pitänyt bileitä musiikki täysillä, ei auttanut työvuorolistojenikaan näyttö vuokranantajalle, kun teen pääsääntöisesti illat ja yöt töitä.