Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkis vai eläinlääkis?

Apap
26.01.2019 |

Hei

Olen hakemassa keväällä lääkikseen, mutta sekä yleinen että eläinpuoli kiinnostaa enkä tiedä kumpaan haen! Molempiin ei voi hakea.

Jos teillä olisi mahdollsiuudet päästä sisään kumpaan tahansa, kumpaan menisitte ja miksi🙂

Tietääkö joku millaista eläinlääkärin tai yleislääkärin työ todella käytännössä on? Siitäkin voi kertoa, jos vaan jaksaa. Olisin super kiitollinen!

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa ihmisten asennetta tuolla: https://www.vauva.fi/keskustelu/3376553/laakareita-ei-saada-kaupunkien-…

Voin sanoa että me eläinlääkärit saadaan paljon vähemmän pskaa niskaan kuin lääkärit. Kyllähän meitäkin parjataan koirapalstoilla kuinka eläinlääkäri ei saisi laskuttaa mitään hoidosta koska eläinrakkudesta alalla pitäisi olla, mutta lääkärien saama lokavyöry on paljon hurjempaa.

Vierailija
102/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yleislääkäri ja erikoistun yleislääketieteen erikoislääkäriksi. Työni on siis tk:ssa. Teen nelipäiväistä työviikkoa ja lisäksi päivystän vapaaehtoisesti välillä. Palkka ilman veroja nousee 5000-6000€, vaikkakin verot vie ison osan sitten tästä. Työnkuva on hyvin vaihteleva. Voin työskennellä toiveideni perusteella vastaanotolla, päivystyksessä, neuvolassa (lasten, äitiys, ehkäisy), kotihoidossa, kouluilla, tk osastolla ja lisäksi tk vo:n puolella on erilaisia vastuualueita joita voi ottaa jos jostain asiasta erityisesti pitää. Vastaanotolla on paljon pitkäaikaissairaita joiden kontrolleista iso osa muodostuu, lisäksi toimenpiteitä (luomien ja kynsien poistoa, koepaloja, nivelpistoja yms), kipupotilaita ja iso liuta vaihtelevaa potilasainesta ja aika vähän niitä flunssapotilaita. Työ on minusta hyvä vaikkakin toki työtä rasittaa lääkärivaje ja se miten sote esim muokkaa työtä jatkossa. Paljon lääkäreitä parjataan mut toisaalta kun miettii niin joskus eläinlääkäriksi haaveilleena arvostan sitä työssäni että kollegakunta omassakin tkssa ja ympäröivässä sairaalassa on iso ja tuo sitä kautta työhön suurta mielenkiintoa lisää. Pienessä klinikassa tuskin olisin niin hyvin viihtynyt. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Kiitos, kyllä auttoi. En ajatellut, kuinka vaihtelevaa yleislääkärin työ voi olla sen 6v opiskelun jälkeen.. Oletan että vaikka olet erikoistunut yleislääketieteeseen niin myös 6v opinnoilla voi toimia samoissa tehtävissä kun mainitsit? Teetkö siis vaikka viikon koululla, viikon tk:ssa ja viikon neuvolassa vai meinasitko, että voit vaihtaa helposti x ajan kuluttua, kun haluat vaihtelua?

Ap

Mulla on sillain että maanantai on vapaapäivä, tiistaina olen neuvolassa, keskiviikkona koululääkärinä ja to ja pe olen tkssa jolloin mulla voi olla joko vastaanottoa, päiväpäivystystä, toimenpidepäivää, ajokorttitarkastuksia, vuosikontrolleja yms.

Ja nimenomaan tälläistä tämä yleislääkärin työ on ja erikoistuminen tai erikoistumattomuus ei siihen vaikuta. Erikoistumisen jälkeen palkkaus on tätä nykyistä parempi ja tietoa ja taitoa kokemuksen ja koulutuksen myötä enemmän ja saattaa tulla just näitä vastuualueita esim voi tehdä vaikka jonkun erikoispätevyyden esim diabeteksesta tms ja sit potilasaines osin suuntautuu enemmän siihen. Lisäksi voi kouluttaa erikoistuvia ja kandeja. Kandeja tosin on päässyt ohjaamaan jo tässäkin vaiheessa työuraansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkikseen, potilaat paljon mukavampia. Lisäksi eläinlääkäreiden palkka ei ole mikään heikko, jos yhtään osaa vaatia ja etenee urallaan. 

Siitä päätellen mitä eläinlääkärit laskuttavat, palkka on kaukana huonosta...

Vierailija
104/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö siellä eläinlääkiksessä hoitamaan jo kaikkia eri eläimiä vai voiko olla että töissä vasta tulee esim joku lisko vastaan?

Niitä pääsee hoitamaan mitä vastaan tulee kun on eläinsairaalassa. Kaikkihan on tuurista kiinni, eläinlääkiksessä ollaan koko viides vuosi klinikassa mutta itsekin tein ensimmäisen koiran sektion keskellä yötä päivystyksessä vuosi valmistumisesta ilman että olin koskaan kyseistä leikkausta edes nähnyt. Samoin olen hoitanut kilpikonnia, leguaaneja ym. Ihan ensimmäisen kerran vasta työelämässä.

Nukuttaako eläinlääkäri myös oman potilaansa ?

Lääkäreillähän eri lääkäri nukuttaa ja eri leikkaa...

Oletko kuullut eläinanestesiologeista?

Vierailija
105/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan lääkärit: kadutteko uravalintaanne koskaan? Joku ilmottautui ja joku sanoi, että olisi pitänyt mennä elukalle... Miksi kadutte? Mitä muuta työtä voisitte tehdä?

En ole koskaan katunut. Laboratoriohoitajapohjalta lähdin lääkikseen, päädyin terveyskeskuslääkäriksi, uraa takana yli 20 vuotta. Nautin työstäni. 

Vierailija
106/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkipuolella saattaa tulla enemmän ongelmia kun omistajat inhimillistävät Fifejään ja saattavat nostaa oikeusjutun koska katsovat ettei eläinlääkäri tehnyt tarpeeksi heidän mussukkansa eteen tai että syyllistyi hoitovirheeseen.

Tuotantoeläinten omistajat ovat yleensä realistisempia ja selväpäisempiä vaikka isojen eläinten hoitaminen onkin raskasta.

Vierailija
107/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkikseen, potilaat paljon mukavampia. Lisäksi eläinlääkäreiden palkka ei ole mikään heikko, jos yhtään osaa vaatia ja etenee urallaan. 

Siitä päätellen mitä eläinlääkärit laskuttavat, palkka on kaukana huonosta...

Siinä taas varsinainen markkinatalouden ammattilainen! Samalla tavallako luulet että kaupankassa on rikas kun laskuttaa koko ajan tuhansia ihmisiltä? Pikku vinkki: vuokrat, sähköt, työvoima, lääkkeet, tarvikkeet, koulutukset tai auto ei ole ilmaisia.

Vierailija
108/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinpuolella eutanasia on arkipäivää, eikä syynä läheskään aina ole potilaan toivoton tilanne. Usein omistajilla ei ole hoitoihin varaa tai jaksamista kun edessä on vakava krooninen sairaus ja/tai suuri leikkaus. Eläinsuojelullisesti arveluttavia tapauksia on usein. Kuten monet ovat jo todenneet, eivät potilaat ole se ongelma, vaan ne hankalat omistajat. Toki (erityisesti suureläinpuolella) myös potilastyöskentely on välillä vaarallista ja fyysisesti raskasta sekä yleensä likaista.

Palkkaa tulee jos jaksaa painaa pitkää päivää ja päivystää, mutta rikastumaan ei pääse, siitä pitää verotus huolen. Jännä esimerkki palkasta on kunnallinen päivystyskorvaus, arkena reilu 3e/h, viikonloppuna reilu 6e/h, riippuu sitten praktiikan määrästä tuleeko päivystyksestä tuloja. Lähtötaso kvtes:ssä kuukausipalkalle on 1 788,97, tähän sitten praktiikkatulot (josta lähtee ALV ja muut verot, rahaa paljon kiinni autossa, varusteissa, tarvikkeissa ja lääkkeissä, varasto vanhenee, hajoaa jne).

Työ on kuluttavaa, henkisen puolen ongelmat ovat yleisiä lääkärikunnassa, niin ihmis- kuin eläinpuolellakin. Erityisesti kunnaneläinlääkärin tulee valita puolisonsa ja muokata elämänsä niin, että se kestää jatkuvat pitkät päivät, yötyöskentelyn ja stressaavan työn joka seuraa kotiin.

Työn suola ovat mielenkiintoiset potilastapaukset, mukavat pitkäaikaiset asiakkuussuhteet, hyvä työyhteisö, jatkuvasti kehittyvät toimintatavat/lääketieteen kehitys.

Vierailija
109/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkäri, jos yleislääketiede kerran kiinnostaa. Mielenkiintoinen työ, yksikään työpäivä ei ole samanlainen. Jatkuvasti toki on pidettävä tietotaitoaan yllä. Palkka 30 viikkotunnista yli 5000 e. 

Ihan kamalan raskasta työtä eikä sua arvosteta ollenkaan. Olet "arvauskeskus lekuri" etkä tiedä mistään mitään. Asiakkaat tk:ssa TODELLA vaativia ja haastavia! Ja vastuu on todella kova.. sun täytyy oikeasti tietää millon potilas tarvii erikoissairaanhoitoa.

Lisäksi moni tk-lääkäri tekee iltatöitä muualla (tiedän useita tapauksia) ja työpäivät on lopulta aivan ympäripyöreitä ja kiire on valtava. Lisäksi päivystämistä.

Ei lääkärillä edes ole hyvä palkka työn vastuuseen nähden. Paljon paremmin tienaat hakemalla esim. Lennonjohtajaksi, lentäjäksi, veturinkuljettajaksi, oikikseen tai kauppikseen. Tai jopa proviisori pääsee varmaan helpommalla ku lekuri.

Olen siis tuo 80% työaikaa tekevä yleislääketieteen erikoistuva lääkäri. Minun virkasopimuksessa työaika on 38,25h/vko ja siitä tuo 80% työaika tiputtaa sen noin 30h. Minun työaika on arkipäivinä 4pv viikossa ja ajoittuu 8-16 välille. Päivystysvelvoitetta ei ole meidän työpaikassa, vaan se on vapaaehtoista eikä kuulu mun virkatyöhön. Päivystyksen palkkaus on sen verran hyvä että parilla kolmella yöllä 10h per yö saan palkan nousemaan öistä riippuen 2000-3500e/kk. Tkssa lääkärin palkkaustyyppi vaihtelee paljon. Meillä on kiinteä kk-palkka.

Minä en ole kokenut potilaita järjestään vaikeina. Osa sitä on mutta niin varmasti on kaikissa muissakin töissä. Minä aidosti nautin potilaan kohtaamisesta ja minulla on myös hyvin paljon aivan ihania potilaita. Uskon että paljon myös kohtaaminen vaikuttaa siihen millä asenteella potilas vastaanotolla on.

Vastuuta lääkärillä on paljon mutta kaikkea ei voi tietää. Oleellista on yleislääkärinä muistaa kertoa potilaalle että jos vaiva ei parane tai muuttuu tai pahenee niin takaisin pitää tulla samaten kun myös hälyttävistä oireista on syytä informoida. Nämä on myös hyvä kirjata tekstiin. Työtä tehdään sen hetkisen tilanteen mukaan ja kristallipalloa ei kenelläkään ole. Potilas haastatetaan hyvin ja tutkitaan hyvin, kirjaukset tehdään huolella ja kun näiden jälkeen teet päätöksesi siitä jäätkö seurantalinjalle, hoidatko itse vai lähetätkö eteenpäin niin ei minulla ainakaan ole minkäänlaista pelkoa hoitovirheiden saannista yms. Parhaani koen tekeväni ja mielestäni potilaat hyvin hoidan.

Vierailija
110/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apap kirjoitti:

Pupune86 kirjoitti:

Et tätä kysynyt mutta suosittelisin hammaslääkistä. Hyviin palkkoihin pääsee nopeasti, ei tartte päivystää ollenkaan öitä yms. Mukavaa hommaa ja varsinkin nyt kun vielä erikoistuin sen 3v. niin saa käytännössä valita missä ja kuinka paljon haluan tehdä töitä.

Mietin hampaalla vaan sitä, että meneekö kädet "rikki", jos räpeltää pikkutarkkaa työtä käsillä paljon. Minulla on yliliikkuvat nivelet eli ne rasittuvat helpommin. Ap

Kädet kieltämättä ovat tosi kovilla tässä hommassa! Minullakin jo ollut välillä rannevaivaa vaikka allesinne 10v. Olen alalla ollut. Mutta oikealla ergonomialla luulisin olevan paljon merkitystä.

Minäkin mietin ensin lääkistä, mutta koska olen ns. perus perfektionistikympin tyttö joka stressaa joka asiaa, ajattelin että hammaspuolen voisi ehkä hallita perushammaslääkärinä vielä helpommin kuin normipuolella jossa tulee hallita koko ihminen. Luulen että olisin ahdistunut siitä määrästä asiaa mikä pitää pitää mielessä ja hallita. No nopeasti kyllä hampaallakin huomasin että ala onkin tosi laaja sekin ja oikeastaan siksi lähdin erikoistumaan että olisi selkeä juttu mihin panostaa ja keskittyä ilman kaaoksen tuntua. :D hampaalla ei myöskään olla elämän ja kuoleman ja alapääjuttujen kanssa tekemisissä mikä sopii luonteelleni.

Vierailija
111/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin eläinlääkäriksi, koska tykkään enemmän eläimistä kun ihmisistä ja autan mielummin eläimiä kun ihmisiä. 

Vierailija
112/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat ovat lähtökohtaisesti vaihtoehtoina, valitse lääkis. 

Eläinlääkärien työtilanne on huononemassa (köh kiitos mm. tartolaiset köh). Kärjistetysti tilanteesi 6v päästä valmistuttuasi on valita työskentely pieneläinklinikalla surkupalkalla tai sijaisuuksia pikkukunnissa. Olen melko tuore eläinlääkäri. Kuuluin vuosikurssimme ainoisiin ensimmäisen praktiikkakesän jälkeen, joka ei laihtunut, kärsinyt mahahaavasta tai uniongelmista.

Se, ettei halua olla tekemisissä ihmisten kanssa on vihoviimeinen peruste valita eläinlääkis. Sosiaaliset taidot korostuvat todella paljon eläintenomistajien kanssa keskusteltaessa. Omistajat päättävät kaikesta eläinten hoitoon liittyvästä, paitsi silloin kun kyse on eläinsuojelullisista syistä lopetetuista. Mielestäni tähän kiteytyy suurin ero ihmis- ja eläinlääketieteessä: eläin on lainsäädännöllisesti esine. Eläinlääkärit eivät auta itse asiassa eläimiä vaan ihmisiä, jotka haluavat eläimensä hoidettavan, lopetettavan tai lihoiksi. 

Vaikuttaa varmaan kyyniseltä kirjoitukselta, mutta kaikenkaikkiaan pidän ammatistani. Olen fyysisesti terve, tykkään olla yrittäjä ja painaa päivystys- ja ylityötunteja sekä ihmisten kanssa keskustelemisesta. Pidän myös autolla ajamisesta maaseudun hiljaisuudessa. En ole perinteinen hysteerikko-perfektionisti, mikä on todettu olevan monella eläinlääkärillä/eläinlääkäriopiskelijalla ominaisluonteenpiirre ja yhteydessä masentumiseen ja itsemurhiin.

Vierailija
113/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärien työtilanne on huononemassa (köh kiitos mm. tartolaiset köh)..

Muun tekstissäsi ymmärrän ja allekirjoitan, mutta tämä vähän nostattaa kulmakarvaa. Tartolainen ovat ihan yhtä lailla kollega.

Vierailija
114/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää liikaa eläimistä niin ei voi olla eläinlääkäri. Turhat lopetukset, loukkaantuneet eläimet, kaltoin kohdellut jne. Jos tuota ongelmaa ei ole niin suosittelen eläinlääkäriksi ryhtymistä, mutta vain jos et ole rahanahne. Voisit perustaa klinikan, jossa on kohtuulliset hinnat niin, että köyhäkin saa lemmikkinsä hoitoon.

Vierailija
115/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärien työtilanne on huononemassa (köh kiitos mm. tartolaiset köh)..

Muun tekstissäsi ymmärrän ja allekirjoitan, mutta tämä vähän nostattaa kulmakarvaa. Tartolainen ovat ihan yhtä lailla kollega.

On toki kollega eikä ole kenenkään yksilön vika työtilanteen huononeminen. Suomen opiskelijamääriä nostettiin n. 10v sitten arvioidessa tilanne sen mukaan, mitä työmarkkinat vaatii, eikä otettu ollenkaan huomioon nousevaa suosiota etelään hakijoissa. Jos Helsingistä valmistuu vuosittain n. 70 eläinlääkäriä ja ulkomailta laillistetaan n. 100 niin se on yli kaksinkertainen määrä mitä on arvioitu tarpeen olevan. Käytännössä meiltä valmistuu kohta Helsingistä hyvin kalliin ja pitkän koulutuksen saaneita työttömiä. Tarttoa ei kiinnosta suomalaisten työttömyys. 

Vierailija
116/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos molemmat ovat lähtökohtaisesti vaihtoehtoina, valitse lääkis. 

Eläinlääkärien työtilanne on huononemassa (köh kiitos mm. tartolaiset köh). Kärjistetysti tilanteesi 6v päästä valmistuttuasi on valita työskentely pieneläinklinikalla surkupalkalla tai sijaisuuksia pikkukunnissa. Olen melko tuore eläinlääkäri. Kuuluin vuosikurssimme ainoisiin ensimmäisen praktiikkakesän jälkeen, joka ei laihtunut, kärsinyt mahahaavasta tai uniongelmista.

Se, ettei halua olla tekemisissä ihmisten kanssa on vihoviimeinen peruste valita eläinlääkis. Sosiaaliset taidot korostuvat todella paljon eläintenomistajien kanssa keskusteltaessa. Omistajat päättävät kaikesta eläinten hoitoon liittyvästä, paitsi silloin kun kyse on eläinsuojelullisista syistä lopetetuista. Mielestäni tähän kiteytyy suurin ero ihmis- ja eläinlääketieteessä: eläin on lainsäädännöllisesti esine. Eläinlääkärit eivät auta itse asiassa eläimiä vaan ihmisiä, jotka haluavat eläimensä hoidettavan, lopetettavan tai lihoiksi. 

Vaikuttaa varmaan kyyniseltä kirjoitukselta, mutta kaikenkaikkiaan pidän ammatistani. Olen fyysisesti terve, tykkään olla yrittäjä ja painaa päivystys- ja ylityötunteja sekä ihmisten kanssa keskustelemisesta. Pidän myös autolla ajamisesta maaseudun hiljaisuudessa. En ole perinteinen hysteerikko-perfektionisti, mikä on todettu olevan monella eläinlääkärillä/eläinlääkäriopiskelijalla ominaisluonteenpiirre ja yhteydessä masentumiseen ja itsemurhiin.

Ja koska Kunnaneläinlääkärijärjestelmää ovat ajamassa alas ihan liittotasolla lähivuosina (työaikalainsäädäntö) niin vaihtoehdot on joko perustaa oma klinikka tai mennä toiselle töihin. Jos siis haluaa praktiikkaa tehdä. Elintarvikehygienian puolella varmasti riittää töitä tulevaisuudessakin.

Vierailija
117/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko yksityisellä siis työskennellä yleislääkärinä, jos ei ole erikoistunut? Ap

Vierailija
118/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö eläimiä?

Oli kiva maksaa satku eläinlääkäriharjoittelijalle, joka ei uskaltanut tulla kahta metriä lähemmäs rotikkapoikaani. Sieltä se ilmoitti etädiagnoosin, että jalassa näyttää olevan vaaraton rasvapatti.

Vierailija
119/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäätkö eläimiä?

Oli kiva maksaa satku eläinlääkäriharjoittelijalle, joka ei uskaltanut tulla kahta metriä lähemmäs rotikkapoikaani. Sieltä se ilmoitti etädiagnoosin, että jalassa näyttää olevan vaaraton rasvapatti.

A) ei ole olemassakaan sellaista kuin eläinlääkäriharjoittelija, kandi ei ole harjoittelija vaan hänellä on ihan oikeudet työskennellä eläinlääkärinä

B) Mites olet koirasi kouluttanut? Ja mikset laittanut turrellesi kuonokoppa?

Kuulostaa trollilta.

Vierailija
120/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun täytyy selvittää ensiksi itsellesi mitä haluat. Miten oot kirjoittanut maafykebi? Onko edes realista päästä kumpaankaan. Ens vuonna pääsee ensikertalaiset todistusvalinnalla ts mitä on kirjoittanut. Osa pääsykokeella. Kiinnostaako eläimet enemmän kun ihmiset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan