Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkis vai eläinlääkis?

Apap
26.01.2019 |

Hei

Olen hakemassa keväällä lääkikseen, mutta sekä yleinen että eläinpuoli kiinnostaa enkä tiedä kumpaan haen! Molempiin ei voi hakea.

Jos teillä olisi mahdollsiuudet päästä sisään kumpaan tahansa, kumpaan menisitte ja miksi🙂

Tietääkö joku millaista eläinlääkärin tai yleislääkärin työ todella käytännössä on? Siitäkin voi kertoa, jos vaan jaksaa. Olisin super kiitollinen!

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että säännöllinen työaika vapaaehtoisella päivystyksellä kuulostaa aika ihanalle. Olen saanut kuvan, että usein eläinlääkärin työ saattaa olla työajoiltaan epäsäännöllisempää ellei sitten ole esimerkiksi asiantuntijatehtävissä ministeriössä tmv. Onkohan näin? Ap

Vierailija
42/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit palkasta. En nyt ole tosiaan tilastonikkari ja puolet on umpimutua, mutta...

Kun itse aloitin eläinlääkäripula-aikana syrjäseudulla, jossa töitä tuli ovista ja ikkunoista, oli kk-tuloni kandina jo jotain 12 000 e. Joillakin enemmänkin. Se ei tosin ilahduttanut aina, kun olisi ollut valmis maksamaan kunnon yöunista ajoittain mitä vain. Hoitamattakaan ei vain voinut jättää, enkä todellakaan laskuttanut kalliisti. Nykyään työvoimapula on pienempi, joten ei ilmeisesti enää ole ihan tyypillinen aloitustulo... Kunnaneläinlääkärihän on toistaiseksi ollut kunnan velvoitteilla toimiva yksityisyrittäjä, joten työmäärä näkyy tuloissa. Tosin itse otat maksutappiot, lääkevarastotappiot yms. kontollesi. Nykyään kai moni perheellistynyt ja myös siten vähemmän ympäripyöreitä tekevä tuttuni on luokassa 4000-9000 e mutta riippuu tyypistä, työalueesta ja siitä yrityksen kulujen hallinnasta tosi paljon.

Muistelen, että eläinlääkäriliitolla on tietoa keskimäärätuloista. Tilastokeskukseen ei kannata luottaa, kun se ei ymmärrä laskea yrittäjätuloja.

Virkamieseläinlääkärien palkat ovat yleensä luokkaa 3000-6000 e.

Pieneläinklinikoilla valtava vaihtelu, voi alkaa kakkosella tai vitosella taidoista, paikkakunnasta ja työpaikasta riippuen. Jos pieneläinpuoli pk-seudulla on intresseissä, voi olla paremmat palkkatulot vaikka sairaanhoitajana. Toivottavasti palkkakuopan syvenemiseen tulee tolkkua.

Käsittääkseni lääkäreillä variaatio ei ole yhtä suurta ja keskimäärin on paremmat palkat nykyään, mutta 10 v sitten tilanne oli toisinkinpäin. Joka tapauksessa sanoisin, että peruselämään riittävä palkka on se tärkeä asia, perusturvallisuuden jälkeen ei sillä ole yhtä paljon merkitystä kuin sillä, että jaksat työurallasi iloisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnaneäinlääkärit kunnissa eivät kuulu toistaiseksi työaikalain piiriin. Siitä seuraa, että akuutit hätätapaukset on hoidettava ja työaika paukkuu, jos päivystyskuvio ei ole kunnossa. Sitä varten joku kyllä päivystää, mutta parhaillaan sitä päivystäessään vetää muutaman tunnin unilla pe-aamusta ma-iltapäivään ja ajaa parituhatta kilsaa - tai puoliso tai taksikuski ajaa ja itse nukkuu matkat ollakseen skarppina hoitotyössä. Hyvin resurssoiduilla suunnitelluilla alueilla ei ole pulma, mutta joustamaan on varauduttava.

Virkamiehillä esim ympäristöterveydenhuollossa voi paukkua myös työajat, esim. vesivälitteisissä epidemioissa tai eläinsuojelussakin. Se on kuitenkin rajattu tes:llä.

Pieneläinklinikoista ja hevoskinikoista vain osa päivystää. Niissä työaika on hallittavampaa ja on toki muillakin, mutta kyllä sitä päivystämistä monella 24/7-klinikalla edellytetään työntekijöiltä. Hyvä puoli toki on esim perheelliselle, että voi tehdä vain iltoja tms osa-aika keikkaa lasten ollessa pieniä. Päivystäjiä haetaan muutenkin päivystäville tahoille, eli voi keikkailla lisätuloja päivystäjänä, vaikka tekisi päivätyönä mitä tahansa, kunhan pysyy muistissa myös kliininen perustyö. Toki jos on valvontavirkamies, on korrektia miettiä, kannattaako keikkailla päivystäjän mieluummin alueella, jossa ei tule samat valvonta-asiakkaat eteen maksavina asiakkaina.

Lääkis ja eläinlääkis ovat minusta molemmat antoisia vaihtoehtoja, riippuen siitä, innostutko auttamisesta ja tautiarvoitusten ratkonnasta, ihmisistä jne. Me teemme kuitenkin yleisesti ajatellen samoja asioita yhteisen yleisen terveyden eteen, eri näkökulmista ja eri organisaatiorakenteissa, ja vaikkapa epidemiologian saralle voit päätyä molempia teitä.

Vierailija
44/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut elimistön toiminnasta: anatomiasta ja fysiologiasta..siitä miten terve keho toimii ja miten sairas, mitkä ovat eroavaisuudet. En ole kovin sosiaalinen - minua kiinnostaa ongelmanratkaisu ja asiat enemmän kuin ihmisten kanssa toiminen ja kanssakäyminen. Suuressa kuvassa halaun kuitenkin auttaa ihmisiä sairauksiensa kanssa, jotta he voisivat elää omaa elämäänsä. Mielestäni Maslown pyramidi kuvastaa hyvin arvojani. On oltava pohjalla siis muun muassa asunto ja terveys, jotta voi ponnistaa elämässä ylipäätään mihinkään. Mielestäni siitä pitää aloittaa.

Eläimet ovat lähellä sydäntäni ja koen todella voimakasta surua ja ahdistusta eläinrääkkäyksistä, mitä esimerkiksi mediassa näkee. Yleensä jätän jutur klikkaamatta, jotta säästyisin niiltä. En syö lihaa ja minulla on aina ollut jokin lemmikki lapsuudesta saakka. Haluaisin auttaa eläimiä, mutta olen enemmän kaupunkilainen kuin maalainen ja nämä lehmähommat ei kiinnosta. Ei välttämättä myöskään asiakastyö klinikalla...

Puolensa ja puolensa siis eläin- ja ihmispuolella. Jos herää ajatuksia, kumpi lääkis voisi sopia paremmin näillä tiedoilla minulle niim näkökulmia otetaan vastaan :)! Ap

Vierailija
45/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidetaan koiria, kissoja,marsuja mitä lie lemmikkejä ihmisillä onkaan. En tykkäisi koska en tykkää niin hirveesti eläimistä. 

Vierailija
46/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yleislääkäri ja erikoistun yleislääketieteen erikoislääkäriksi. Työni on siis tk:ssa. Teen nelipäiväistä työviikkoa ja lisäksi päivystän vapaaehtoisesti välillä. Palkka ilman veroja nousee 5000-6000€, vaikkakin verot vie ison osan sitten tästä. Työnkuva on hyvin vaihteleva. Voin työskennellä toiveideni perusteella vastaanotolla, päivystyksessä, neuvolassa (lasten, äitiys, ehkäisy), kotihoidossa, kouluilla, tk osastolla ja lisäksi tk vo:n puolella on erilaisia vastuualueita joita voi ottaa jos jostain asiasta erityisesti pitää. Vastaanotolla on paljon pitkäaikaissairaita joiden kontrolleista iso osa muodostuu, lisäksi toimenpiteitä (luomien ja kynsien poistoa, koepaloja, nivelpistoja yms), kipupotilaita ja iso liuta vaihtelevaa potilasainesta ja aika vähän niitä flunssapotilaita. Työ on minusta hyvä vaikkakin toki työtä rasittaa lääkärivaje ja se miten sote esim muokkaa työtä jatkossa. Paljon lääkäreitä parjataan mut toisaalta kun miettii niin joskus eläinlääkäriksi haaveilleena arvostan sitä työssäni että kollegakunta omassakin tkssa ja ympäröivässä sairaalassa on iso ja tuo sitä kautta työhön suurta mielenkiintoa lisää. Pienessä klinikassa tuskin olisin niin hyvin viihtynyt. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Hyvä pointti mainita, tuo työyhteisö on varmasti lääkärillä yleensä laajempi! Ainakin oma luonteeni on osoittautunut sellaiseksi, että työyhteisö on tärkeä asia... Meitä molempia, lääkäreitä ja eläinlääkäreitä, taidetaan sekä parjata että myös rakastaa, kun tehdään tärkeiden ja henkilökohtaisten asioiden kanssa töitä! 🙂

Vierailija
47/121 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi vielä tietää palstan lääkäreiltä, kuinka te päädyitte lääkärin/eläinlääkärin ammattiin? Miksi siis juuri haitte yleislääkikseen tai eläinlääkikseen? Tai hampaalle? 🙂 Ap

Vierailija
48/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lääkäri, erikoistunut, työssä isossa keskussairaalassa. Minusta piti aina tulla eläinlääkäri ja valitsin lukion valinnaiset sen mukaan ja pärjäsin hyvin. Kuitenkin vaihdoin hakuvuonna suunnitelmani lääkikseen ja pääsin heti ylioppilasvuonna sisään. Syinä vaihtoon oli, että mm. en halunnut muuttaa Helsinkiin, vaikeampi sisäänpääsy ja se, että silloin sai sisäänpääsypisteitä mm. työskentelystä niin ja niin suuressa navetassa, kanalassa, sikalassa ym. eikä itsellä ollut tällaista työtaustaa. Joskus terkkavaiheessa kadutti ihmispuolellakaam valinta suuresti mutta kun pääsi erikoistumaan sopivalle erikoisalalle, olen ollut ihan tyytyväinen. Eläimet on paljon kivempia harrastuksena ja rakkaana lemmikkinä kuin raskaassa työssä päivittäin kohdattuna liukuhihnamaisena potilasaineksena. Ja omistajat on varmaankin paljon hankalampi osuus kuin se sairas eläin...

Eläinlääkärien työtilanne on paikoin jo kovin vaikea. Useimmat nuoret naiset eivät halua työskennellä raskaassa maatalousvaltaisessa kunnaneläinlääkärin työssä sonnan ja jälkeisten keskellä, fyysisiä voimia vaaditaan paljon, pitkät päivystykset ja yksin autolla pimeässä ja huonossa kelissä ajaminen satoja kilometrejä yössä on vaativaa ja vaarallista, palkan muodostus on virkatyön ja yrittäjyyden sekasotku. Taas siisti kissa-koira-marsu-kanitohtorin sisätyö kaupungissa alkaa olla hyvinkin alipalkattua ja työpaikkaa on todella vaikea saada.

Jos on allergiaan/atopiaan taipumusta, kannattaa suosiolla jättää eläinlääkis sivuun. On iso riski, että työssä allergisoituu joko eläimille tai esim. heinälle, homeelle, jota maatiloilla kohtaa. Ja sitten on pitkä koulutus mennyt "hukkaan". Toki voi myös vaihtaa johonkin elintarvikehygienia -ym. virastotyöhön mutta itse ainakin alunperin olisin valinnut työn juuri eläinten takia, ei paperityön takia.

Eli itse tein sen päätöksen, että olen mieluummin ihmislääkäri mieluisalla erikoisalalla ja harrastan eläimiä vapaa-ajalla. Olen ollut tähän tyytyväinen.

Vierailija
49/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin työ on todella raskasta. Viikoittain mietin että olisinpa valinnut toisin. Yleislääkäri ei todella katso flunssapotilaita vaan potilaat menevät kaikkien sairauksiensa osalta yleislääkärin lähetteellä sairaalaan ellei ole sattunut käymään yksityispuolella erikoislääkärillä.

Jos et löydä sairautta, voit saada syytteen hoitovirheestä. Kaikkia potilaita ei todella voi lähettää koska lähetteitä syynätään ( ylilääkäri, kaunpunki) ja jos tekee liikaa lähetteitä on huono lääkäri.

Potilaita on päivän aikana paljon ja lisäksi kaikki konsultaatiot jolloin potilasta ei ole edes nähnyt ja pitää päättää hänen hoidostaan. Potilailla on hirveä määrä asioita kerrottavanaan ja jos yhden lauseen jättää huomioimatta voi sen takana ollakin se syöpä .

Palkka on surkea vastuuseen ja työmäärään nähden. Veroa menee niin paljon että päivystyksiä ym ei kannattaisi tehdä mutta on pakko.

Erikoistumassakin sairaalassakin olen ollut. Normaalityöajan lisäksi joka viikko 24 h päivystystä ( tästä palkasta menee veroa 60%). Ei paljon lämmitä kun käteen jäävä tuntipalkka raskaasta työstä on 12e tunti. ( tuntipalkka keskimäärin 30e -> 30x 24h = 720e ja kun veron ottaa pois noin 288 e ja kun jakaa tunneilla 24 h, jää käteen tuntia kohden 12e !!!). Ja seuraava päivä onkin palkaton sitten..

Lääkäreiden palkat näyttää listoissa suurilta mutta ihmiset eivät ymmärrä kuinka paljon tunteja niiden eteen on tehty työtä (kuinka monta täyttä päivää on tehty 10 min ruokatauolla ) ja kuinka paljon veroa siitä summasta on mennyt. Esimerkiksi opettajana käteen jäävä tuntipalkka tuntia kohden on suurempi .

Suosittelen lämpimästi toista ammattia.

Vierailija
50/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmani oli olla lääkäri. En päässyt aluksi lääkikseen ja minusta tuli sairaanhoitaja. Muutaman vuoden työelämän jälkeen päädyin lukemaan kaksi vuotta täysipainoisesti pääsykokeisiin ja pääsin sisään. Nyt olen erikoistuva lääkäri samalla alalla kun toimin ennen sairaanhoitajana ja olen alkanut katumaan tilannetta. Sairaanhoitajana tein normaalia työaikaa ja nyt teen päivystyksiä normaalityöajan lisäksi kuten tuossa edellä kerrotaan. Käteen jäävä palkka tuntia kohden jää todella sen verran pieneksi eroksi ettei tähän hommaan olisi kannattanut lähteä. Lapsille jää nyt vähemmän aikaa ja myös minä stressaan vastuusta. Sairaanhoitajan työ on myös vastuullista mutta luonteeltaan erilaista kuin lääkärin vastuu. Se sopi minulle paremmin.

Joku päivä olen erikoislääkäri ja sekin vastuu jo hieman pelottaa. Sitten joudun konsultoimaan erikoistuivia lääkäreitä ja pitäisi tietää kaikesta kaikki..

Vierailija
51/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäättekö eläinlääkärit työstänne ?

Vierailija
52/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko palkka pieneläinlääkärinä matala ?

Vierailija
53/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen lääkiksessä kolmatta vuotta. Punnitsin itsekin molempia vaihtoehtoja ja eläinlääkis oli pitkään se ykkösvaihtoehto, mutta päädyin normilääkikseen. Monia syitä, mutta esim. eläinten lopettaminen olisi ollut itselleni liian raskasta...

Vierailija
54/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis ja psykiatria.

Vierailija
55/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkis ehdottomasti. On todella upeaa päästä Suomessa eläinlääkikseen.. sinne on vaikea päästä. Todellakin kannattaa yrittää jos rahkeet kerta voisi riittää.

Eläinpotilaat pesee ihmispotilaat 1000-0.

Eläinpotilaat on ihania, viattomia. Ihmispotilaat valittaa, haukkuu, motkottaa kaikesta.

Vierailija
56/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainaki hakisin paljo mieluummin eläinlääkäriksi. Normi lääkäriksi en todellakaan edes haluaisi, mutta eläinlääkäri voisin hyvinkin olla jos olisi enemmän älliä.. ;D

Vierailija
57/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjoitti:

Lääkärin työ on todella raskasta. Viikoittain mietin että olisinpa valinnut toisin. Yleislääkäri ei todella katso flunssapotilaita vaan potilaat menevät kaikkien sairauksiensa osalta yleislääkärin lähetteellä sairaalaan ellei ole sattunut käymään yksityispuolella erikoislääkärillä.

Jos et löydä sairautta, voit saada syytteen hoitovirheestä. Kaikkia potilaita ei todella voi lähettää koska lähetteitä syynätään ( ylilääkäri, kaunpunki) ja jos tekee liikaa lähetteitä on huono lääkäri.

Potilaita on päivän aikana paljon ja lisäksi kaikki konsultaatiot jolloin potilasta ei ole edes nähnyt ja pitää päättää hänen hoidostaan. Potilailla on hirveä määrä asioita kerrottavanaan ja jos yhden lauseen jättää huomioimatta voi sen takana ollakin se syöpä .

Palkka on surkea vastuuseen ja työmäärään nähden. Veroa menee niin paljon että päivystyksiä ym ei kannattaisi tehdä mutta on pakko.

Erikoistumassakin sairaalassakin olen ollut. Normaalityöajan lisäksi joka viikko 24 h päivystystä ( tästä palkasta menee veroa 60%). Ei paljon lämmitä kun käteen jäävä tuntipalkka raskaasta työstä on 12e tunti. ( tuntipalkka keskimäärin 30e -> 30x 24h = 720e ja kun veron ottaa pois noin 288 e ja kun jakaa tunneilla 24 h, jää käteen tuntia kohden 12e !!!). Ja seuraava päivä onkin palkaton sitten..

Lääkäreiden palkat näyttää listoissa suurilta mutta ihmiset eivät ymmärrä kuinka paljon tunteja niiden eteen on tehty työtä (kuinka monta täyttä päivää on tehty 10 min ruokatauolla ) ja kuinka paljon veroa siitä summasta on mennyt. Esimerkiksi opettajana käteen jäävä tuntipalkka tuntia kohden on suurempi .

Suosittelen lämpimästi toista ammattia.

Kiitos avaavasta tekstistä sinulle ja jäljessä kirjoittaneelle "sairaanhoitaja-lääkärille"! :) Toivoisin voivani tehdä töitä swn max 40h viikossa - olin sitten eläin- tai ihmispuolella. Luin avoimia työpaikkailmoituksia ja huomasin opiskeluterveydenhuollossa peruskoulussa/toisella asteella olevan paikkoja auki lääkärille. Onkohan heillä yhtä pitkät lomat kuin opettajilla kesäisin? Toivoisin löytäväni työn, jossa työajat ovat selkeät ja vapaa-aikaa jää kuten monissa muissakin töissä.

Minulla on opiskelupaikka elintarviketieteissä, mutta olen aina halunnut lääkäriksi. Osittain kai elintarviketieteen tutkinnolla voi tehdä samantyyppisiä töitä elintarvikehygieniassa kuin mitä eläinlääkäritkin, vai onko jollakin tarkempaa tietoa? Miten tuon tyyppisessä työssä työnkuvat eroavat eläinlääkärillä ja elintarviketieteiden maisterilla? 🤔

Ap

Vierailija
58/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai me tätä voida päättää? Mistä itse tykkäät eniten? Riippuu myös luonteestasi. Jos et osaa päättää, niin hanki ensin elämänkokemusta.  Kuuntele intuitiotasi.

Vierailija
59/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkis ehdottomasti. On todella upeaa päästä Suomessa eläinlääkikseen.. sinne on vaikea päästä. Todellakin kannattaa yrittää jos rahkeet kerta voisi riittää.

Eläinpotilaat pesee ihmispotilaat 1000-0.

Eläinpotilaat on ihania, viattomia. Ihmispotilaat valittaa, haukkuu, motkottaa kaikesta.

Vakavasti sairaana siinä kummasti ihminen nöyrtyy eikä tarvi olla edes vakavasti sairas.

Vierailija
60/121 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkäri, jos yleislääketiede kerran kiinnostaa. Mielenkiintoinen työ, yksikään työpäivä ei ole samanlainen. Jatkuvasti toki on pidettävä tietotaitoaan yllä. Palkka 30 viikkotunnista yli 5000 e. 

Ihan kamalan raskasta työtä eikä sua arvosteta ollenkaan. Olet "arvauskeskus lekuri" etkä tiedä mistään mitään. Asiakkaat tk:ssa TODELLA vaativia ja haastavia! Ja vastuu on todella kova.. sun täytyy oikeasti tietää millon potilas tarvii erikoissairaanhoitoa.

Lisäksi moni tk-lääkäri tekee iltatöitä muualla (tiedän useita tapauksia) ja työpäivät on lopulta aivan ympäripyöreitä ja kiire on valtava. Lisäksi päivystämistä.

Ei lääkärillä edes ole hyvä palkka työn vastuuseen nähden. Paljon paremmin tienaat hakemalla esim. Lennonjohtajaksi, lentäjäksi, veturinkuljettajaksi, oikikseen tai kauppikseen. Tai jopa proviisori pääsee varmaan helpommalla ku lekuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä