Lääkis vai eläinlääkis?
Hei
Olen hakemassa keväällä lääkikseen, mutta sekä yleinen että eläinpuoli kiinnostaa enkä tiedä kumpaan haen! Molempiin ei voi hakea.
Jos teillä olisi mahdollsiuudet päästä sisään kumpaan tahansa, kumpaan menisitte ja miksi🙂
Tietääkö joku millaista eläinlääkärin tai yleislääkärin työ todella käytännössä on? Siitäkin voi kertoa, jos vaan jaksaa. Olisin super kiitollinen!
Kommentit (121)
Et tätä kysynyt mutta suosittelisin hammaslääkistä. Hyviin palkkoihin pääsee nopeasti, ei tartte päivystää ollenkaan öitä yms. Mukavaa hommaa ja varsinkin nyt kun vielä erikoistuin sen 3v. niin saa käytännössä valita missä ja kuinka paljon haluan tehdä töitä.
En jaksa uskoa, että lääkärin työ on niin rankkaa. ainakin meillä sairaalassa monesti virnuilevat tyytyväisen ja elämäniloisen näköisinä. Toisin kuin hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkikseen, potilaat paljon mukavampia.
Potilaat mukavia joo, mutta potilaan mukana tulevat ihmiset voi olla ihan helvetillisiä. Kuulemma ovat se eläinlääkärin työn vaikein osuus.
Pupune86 kirjoitti:
Et tätä kysynyt mutta suosittelisin hammaslääkistä. Hyviin palkkoihin pääsee nopeasti, ei tartte päivystää ollenkaan öitä yms. Mukavaa hommaa ja varsinkin nyt kun vielä erikoistuin sen 3v. niin saa käytännössä valita missä ja kuinka paljon haluan tehdä töitä.
Mietin hampaalla vaan sitä, että meneekö kädet "rikki", jos räpeltää pikkutarkkaa työtä käsillä paljon. Minulla on yliliikkuvat nivelet eli ne rasittuvat helpommin. Ap
Apap kirjoitti:
Kiinnostaisi vielä tietää palstan lääkäreiltä, kuinka te päädyitte lääkärin/eläinlääkärin ammattiin? Miksi siis juuri haitte yleislääkikseen tai eläinlääkikseen? Tai hampaalle? 🙂 Ap
Eläinlääkäri on ollut minulle lapsuuden haaveammatti niin pitkälle kuin muistan, lääkis oli kakkosvaihtoehto koska silloin kun pyrin oli helpompi päästä lääkikseen (pl. Helsinki) kuin eläinlääkikseen. Lääkärin ammatti oli tuttu perheen takia, eläinlääkärin ammatti sen sijaan tuttu lähinnä Herriotin kirjoista ja televisiosta. Silti kunnaneläinlääkärin työ on ollut juuri sitä mitä odotin ja tykkään työstäni todella paljon. Se taas tuo omat ongelmansa kun työ on niin mukavaa että siitä ei meinaa päästä eroon. Perhe-elämän takia on pakotettava itsensä lähtemään töistä neljältä.. tai viideltä.
Meillähän on muuten lähes joka kurssilla aloittanut valmiita lääkäreitä, jotka ovatkin halunneet haaveammattiinsa. Jonkin verran menee toisinkin päin, mutta enemmän on eläinlääkikseen lähteneitä lääkäreitä.
LääkäriYleislääkäri ei todella katso flunssapotilaita vaan potilaat menevät kaikkien sairauksiensa osalta yleislääkärin lähetteellä sairaalaan ellei ole sattunut käymään yksityispuolella erikoislääkärillä.<br />
[/quote kirjoitti:Ai että yleislääkäri lähettää kaikki potilaat sairaalaan. Kyllä suurin osa pystytään siellä perusterveydenhuollossa ja vain harvoista laitetaan lähete keskussairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen lääkiksessä kolmatta vuotta. Punnitsin itsekin molempia vaihtoehtoja ja eläinlääkis oli pitkään se ykkösvaihtoehto, mutta päädyin normilääkikseen. Monia syitä, mutta esim. eläinten lopettaminen olisi ollut itselleni liian raskasta...
Suurin osa lopetettavista elämistä on onneksi vanhoja ja sairaita, jolloin tilanne on oikeastaan melko kaunis. Jotkut potilaat pääsevät kyllä ihon alle, etenkin sellaiset joita on yritetty hoitaa tekemällä kaikki ja sitten sekään ei riitä. Pakko myöntää että joskus päivystysöinä itken näitä tapauksia kun väsymys ja turhautuminen purkautuu. Joskus olen miettinyt käykö tämä ammatti liian raskaaksi, mutta toisaalta eläinten auttaminen tuo myös niin paljon voimaa että vielä näillä mennään.
Eläinlääkärit on muuten itsemurhatilastoissa melko korkealla, johtuen raskaasta työstä mutta myös siitä että kuoleminen on meille läsnä joka päivä ja kaikilla praktikoilla on pääsy lääkkeisiin jolla itsemurhan voi toteuttaa. Onneksi nyt on herätty panostamaan kollegiaalisuuteen sekä näihin työssäjaksamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä on hirveä työmäärä ja vastuu.... eikä ne osaa paljon mitään kun terveyskeskukseen tulevat. Siellä oppivat kantapään kautta. Yliopistossa ei opeteta käytäntöä. Harjoitteluissa on niin paljon porukkaa että työssä lääkärit sitten yksin niitä toimenpiteitä joutuvat yksin tekemään ekaa kertaa. tyytyväinen olen lähihoitajana
Itse olen ollut 20 vuotta terveyskeskuslääkärinä ja voin sanoa, että meillä töissä olleet nuoret lääkärit on jokainen hyvinkin osaavia. Meillä on nuorille nimetty konsulttilääkäri, jolta saa kysyä ja toimenpiteissä ohjataan. Meillä on lääkäreiden puolesta tykätty terveyskeskus, potilaille varattu puolen tunnin vastaanottoajat. Ei se vastuukaan sillä lailla ainakaan näin pitkän työuran jälkeen mielessä paina, pyrkii vain tekemään työnsä parhaansa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
LääkäriYleislääkäri ei todella katso flunssapotilaita vaan potilaat menevät kaikkien sairauksiensa osalta yleislääkärin lähetteellä sairaalaan ellei ole sattunut käymään yksityispuolella erikoislääkärillä.<br />
[/quote kirjoitti:Ai että yleislääkäri lähettää kaikki potilaat sairaalaan. Kyllä suurin osa pystytään siellä perusterveydenhuollossa ja vain harvoista laitetaan lähete keskussairaalaan.
Ei vaan JOS lähetetään niin lähete menee lähes aina yleislääkärin kautta!
Vierailija kirjoitti:
Ja joutuuko kaikki lääkärit tekeen leikkauksia/ toimenpiteitä?
Vaikka erikoistuisi psykiatriaan niin terveyskeskuspalvelu on tehtävä että sikäli on.
Pääseekö siellä eläinlääkiksessä hoitamaan jo kaikkia eri eläimiä vai voiko olla että töissä vasta tulee esim joku lisko vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö siellä eläinlääkiksessä hoitamaan jo kaikkia eri eläimiä vai voiko olla että töissä vasta tulee esim joku lisko vastaan?
Niitä pääsee hoitamaan mitä vastaan tulee kun on eläinsairaalassa. Kaikkihan on tuurista kiinni, eläinlääkiksessä ollaan koko viides vuosi klinikassa mutta itsekin tein ensimmäisen koiran sektion keskellä yötä päivystyksessä vuosi valmistumisesta ilman että olin koskaan kyseistä leikkausta edes nähnyt. Samoin olen hoitanut kilpikonnia, leguaaneja ym. Ihan ensimmäisen kerran vasta työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä pääsee hoitamaan mitä vastaan tulee kun on eläinsairaalassa. Kaikkihan on tuurista kiinni, eläinlääkiksessä ollaan koko viides vuosi klinikassa mutta itsekin tein ensimmäisen koiran sektion keskellä yötä päivystyksessä vuosi valmistumisesta ilman että olin koskaan kyseistä leikkausta edes nähnyt. Samoin olen hoitanut kilpikonnia, leguaaneja ym. Ihan ensimmäisen kerran vasta työelämässä.
Vau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuttaako eläinlääkäri myös oman potilaansa ?
Lääkäreillähän eri lääkäri nukuttaa ja eri leikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi osata??? Jännittikö? Katsoitko kirjasta tms mitä pitää tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä monipuolinen työ!
Mun isä on kirurgi ja oikeastaan tutkii polilla polvipotilaita ja sitten leikkaa niitä polvipotilaita. Päivästä toiseen...
Eläinlääkis vois kyllä kiinnostaa. Oon kyl vasta yläasteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukuttaako eläinlääkäri myös oman potilaansa ?
Lääkäreillähän eri lääkäri nukuttaa ja eri leikkaa...
Kyllä, eläinlääkärit esimerkiksi kunnassa tekee kaiken itse. Tutkii, röntgenkuvaa, ultraa, ottaa verikokeet, nukuttaa, valmistelee leikkaukseen, leikkaa ja sitten hoitaa jatkot. Ja toki siivoaa leikkaussalin ja pesee instrumentit. :D
Yksityisillä klinikoilla eläinlääkäri nukuttaa yleensä myös itse potilaat, siellä on kuitenkin hoitaja valvomassa anestesiaa. Sitten eläinsairaalassa on erikseen anestesian suorittava eläinlääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi osata??? Jännittikö? Katsoitko kirjasta tms mitä pitää tehdä
Toki opiskelujen aikana on opiskeltu perusleikkaukset eli mitä tehdään, mitä lankoja käytetään ym. Koska kaikkea ei vain voi päästä näkemään yhden klinikkavuoden aikana täytyy osata laittaa teoria toimimaan käytännössä. Kuntahommat sopii ihmisille ketkä on valmiita kokeilemaan rohkeasti ja kenellä on kykyä soveltaa, mutta kaiken taustalla on kuitenkin tärkeimpänä se huolella opittu tieto. Ilman laajaa taustatietoa ei voi lähteä soveltamaan.
Palstan lääkärit: kadutteko uravalintaanne koskaan? Joku ilmottautui ja joku sanoi, että olisi pitänyt mennä elukalle... Miksi kadutte? Mitä muuta työtä voisitte tehdä?
Ja joutuuko kaikki lääkärit tekeen leikkauksia/ toimenpiteitä?