$ Palkkojen yleiskorotukset keväällä 2019. Kuinka paljon palkkasi nousee prosentteina ja euroina? $
Ap aloittaa. Yleiskorotus on 1,6, joka tekee kuussa 72 euroa lisää palkkaan :)
Kommentit (66)
Yhden prosentin korotus tekee 40 € minun paikallani. Sitten jos se 0,6 kohdennetaan
meidän työpaikallamme vaikkapa naispalkaerään niin voi tulla toinen mokoma.
Vierailija kirjoitti:
Miten n yleiskorotukset menee jos käytössä pamin kipa-tes ja esimies maksaa kiinteää kk-palkkaa joka on yli tessin minimin.. koskeeko yleiskorotus myös tässä tapauksessa vai onko se vaan tessin palkkaportaiden korotus?..
Ei ainakaan ole tämän kuun palkkaan mitään korotuksia tullut??
Kipan korotukset tulevat 1.4.
Ja kaikkien palkka nousee 1,6%.
78 euroa eli ei nyt kamalasti peppua lämmitä. Siitä verot, niin voihan sillä käydä vaikka jätskillä sit kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä yleiskorotus? Ei mulla ainakaan määräaikaisessa tule mitään.
Tulee myös määräaikaisille korotus!! Soita palkanlaskentaan tai liittoon!
Ei kaikilla aloilla ole jotain liittoa. Matalapalkka-alojen ja julkisen sektorin juttuja. Muualla palkankorotukset neuvotellaan itse, ne tulee firman politiikan perusteella tai muuten jos on korotuksen ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
78 euroa eli ei nyt kamalasti peppua lämmitä. Siitä verot, niin voihan sillä käydä vaikka jätskillä sit kesällä.
936€ vuodessa + lomarahat. Kelpais mulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla aloilla ole jotain liittoa. Matalapalkka-alojen ja julkisen sektorin juttuja. Muualla palkankorotukset neuvotellaan itse, ne tulee firman politiikan perusteella tai muuten jos on korotuksen ansainnut.
Miltä alalta muka puuttuu liitto?
Tuollaiset korotukset ihan ufojuttuja. Provikkapalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, en tiennyt.
Tko+hko+apo=ap. Joissain tapauksissa apo-osuus syö korotukset.
Ei meidän firmassa huomioida yleiskorotuksia, joten palkkani ei ole noussut moneen vuoteen.
Muistaakseni nyt tammikuussa 0,7%, eli noin 30€ ja maaliskuun alusta henkilökohtaisesti sovittu 100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, mulla on työsopimuksessa kiinteä kuukausipalkka. Pitäisikö tulla silti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on paljon aloja joilla on liitto mutta ei tessiä, liitot korkeintaan antavat ei-sitovia palkkasuosituksia. Lääkärit ja lakimiehet yksityisellä sektorilla ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, mulla on työsopimuksessa kiinteä kuukausipalkka. Pitäisikö tulla silti?
Tälläinen pätkä löytyi Kauppakamarin sivuilta.
Voiko työnantaja jättää korotukset maksamatta vetoamalla siihen, ettei ole järjestäytynyt työnantaja ja että maksaa työehtosopimuksen minimipalkkaa korkeampaa palkkaa?
Työehtosopimus voi velvoittaa työnantajaa yleissitovuuden perusteella. Mikäli työnantaja toimii alalla, jossa on vahvistettu yleissitova työehtosopimus, tulee työnantajan noudattaa siinä olevia vähimmäisehtoja niihin työntekijöihin jotka tekevät kyseisen työehtosopimuksen määrittämää työtä. Se seikka että työnantaja maksaa työehtosopimusta korkeampaa palkkaa, ei vapauta työnantajaa yleiskorotusten maksamiselta, mikäli työnantaja toimii asianomaisen sopimuksen alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläinen pätkä löytyi Kauppakamarin sivuilta.
Voiko työnantaja jättää korotukset maksamatta vetoamalla siihen, ettei ole järjestäytynyt työnantaja ja että maksaa työehtosopimuksen minimipalkkaa korkeampaa palkkaa?
Työehtosopimus voi velvoittaa työnantajaa yleissitovuuden perusteella. Mikäli työnantaja toimii alalla, jossa on vahvistettu yleissitova työehtosopimus, tulee työnantajan noudattaa siinä olevia vähimmäisehtoja niihin työntekijöihin jotka tekevät kyseisen työehtosopimuksen määrittämää työtä. Se seikka että työnantaja maksaa työehtosopimusta korkeampaa palkkaa, ei vapauta työnantajaa yleiskorotusten maksamiselta, mikäli työnantaja toimii asianomaisen sopimuksen alalla.
Tämä on helppo selvittää oman alasi ammattiliitosta. :) pääsääntöisesti sanon, että korotus kuuluu myös sinulle.
Tulee nykyisen palkan päälle. Mutta korotukset voivat tulla esim 1.3. Lue alasi tes!