Ovatko imetysvaatteet välttämättömiä imettäessä?
Onko teidän mielestä tarpeen ostaa erikseen imetysvaatteita, jos niin mitkä erityisesti olleet käteviä? Myös muita vinkkejä otetaan vastaan imetysajan pukeutumisesta! Esim tulevia ristiäisiä kun mietin, niin ajattelisin että väljä paita+ puolihame yhdistelmä voisi olla kätevä, tavallinen mekko taas hieman hankala. Mielipiteitä? 🙂
Kommentit (20)
Miten luulet että aikaisemmin ollaan pärjätty. Ei vielä 70-luvullakaan ollyt mitään imetysvaatteita.
Markkinamiesten hömpötyksiä
Bravadon imetysliivit ovat hyviä. Kyllä imetysvaatteet helpottavat imetystä, varsinkin jos imettää pitkään ja lapsi viihtyy usein rinnalla.
Imetyshanskat ja imetysnilkkasuojat ovat must. Itselläni on vielä imetyshammassuojat.
Vähän makuasia tuo. Joistakin ovat välttämättömiä ja joistakin ei. Itse en käytä imetysvaatteita, vaikka imetystaipaleeni on kestänyt jo toista vuotta. Ostin ekan raskauden aikana imetysliivit, mutta en kokenut niitä kovinkaan hyviksi. Olen usein ilman liivejä ja kyllä ne tavallisetkin liivit tarvittaessa siirtyvät sen verran, että saa imetettyä. Ja paidalla en koe olevan niin väliä.
Imetysliivit on tulevan äidin tärkein hankinta. Osta kunnolliset ja pidä huoli että jo raskaana ollessa on hyvät koko rintaa tukevat liivit. Mulla oli jotkut huonot siinä vaiheessa kun rinnat yhtäkkiä kasvoi koolla, ja sain rintoihin ainoana paikkana rumat raskausarvet, myötäillen niiden huonojen rintsikoiden kuppien rajaa. Eli siitä ylöspäin missä kuppi lakkasi tukemasta tuli raskausarpia. Synnytyksen jälkeen rinnat oli ihan hirveät pinkeät ja kuumottavat tykit, eikä liruliiveillä pärjännyt yhtään.
Imetysliivit oli hyvät, mutta muita imetysvaatteita en ostanut. Suosin ns. vaarinpaitoja ja paitapuseroita, sai kätevästi tissit esiin.
Ristiäisissä pärjää melkein missä vain kuteissa, jos kirkossa on joku sivuhuone tai tilava vessa käytettävissä. En usko, että kukaan rupeaa ihan siinä alttarilla imettämään kuitenkaan. Itse toimitushan ei kestä kauan, joten kannattaa ruokkia vauva juuri ennen seremoniaa. Kakkukahveilla ohjelma on usein niin vapaamuotoista, että pikkuista voi hyvin vetäytyä hoitamaan vähäksi aikaa.
Imetysliivit ovat oikeasti kätevät, koska luukun saa auki, eikä liivejä tarvitse venyttää pilalle. Muutamilla liiveillä pärjää pitkänkin imetysajan. Ainakin omat lindexini ovat kestäneet konepesun.
Paita on enemmän makuasia. Julkisella paikalla imetyspaita on helppo ja huomaamaton, mutta esimerkiksi napitettava pusero on melkein yhtä hyvä. Kotioloissa taas kelpaa mikä tahansa riittävän avokaulainen paita.
Ristiäisissä (ja esimerkiksi vierailulla) vaikuttaa paljon, onko mahdollista vetäytyä imettämään toiseen huoneeseen ja vaikka riisua juhlapusero. Muuten kannattaa valita yläosa, jonka saa luontevasti ja huomaamatta auki rintojen kohdalta.
Hankalin tapa on mielestäni yrittää nostaa puseron helmaa niin ylös, että lapsi ylettyy imemään. Tätä en suosittele varsinkaan juhlissa, vaikka kotona sohvannurkassa onnistuisi.
Ristiäisiin mennessä imetyskokemusta on yleensä kertynyt jo niin paljon, että omaa vaatekaappiaan pystyy arvioimaan imetyksen kannalta.
Joku imettää kerralla 5min, joku tunnin. Imetysvaatteet helpottaa imetystä julkisella paikalla.
Jos haluaa viettää aikaa 6h päivässä eri huoneessa, imetysvaatteet eivät ole tarpeelliset. Itse imetin tarvittaessa jopa Prismassa ( sen tunnin) joten imetysvaatteet tulivat tarpeeseen. Kantoliinan kanssa imetys onnistui kesken ostosten.
Joku on tietenkin sitä mieltä että tunnin imetys ei ole normaalia. Ei varmaan olekaan, itselläni tuli maitoa huonosti ja lapsella oli rakenteellinen ongelma suussa. Imetys oli lähinnä yhdessäoloa, ravinto tuli sitten kaupan hyllystä.
Nojaa, itse koen kyllä liivit ja imetyspaidan erittäin hyviksi. Mutta minulla on kahdet liivit, ihan halppiksia, ja kolme imetys paitaa, joita vuorottelen. Yksi paita on ns siisti paita, jota pidän vain ihmisten ilmoilla, kun pitää näyttää asialliselta. Kaksi muuta ihan kulahtanutta kotirötväilyyn. Kotona imetän myös hupparilla, paidan helmaa nostamalla tai kaula-aukkoa venyttämällä.
Oli kyllä tosi käteviä imetysvaatteet.
Imetysliivit oli hyvät, tosin aika usein sitä vaan veti sitä kuppia alemmas eikä avannut niitä hakasia.
Imetyspaidoista suosikkeja oli t-paidat. Niitä pidin kotona ja jos johonkin lähti niin tarvittaessa neuletakki päälle. Semmoinen missä ei ollut nappeja oli suosikki. Oli semmoinen pitkä ja liehuhelmainen niin sai silläkin suojaa lisää vauvalle.
Ristiäisissä minulla oli kietaisumekko ja alla ohut imetystoppi.
Imetysliivit on niin hyvät, että ne kyllä kannattaa hankkia. Muuten pärjää tavallisilla vaatteilla.
Miten luulet äitisi, isoäitisi ja muiden edellisten sukupolvien äitien selvinneen imetyksestä ilman erityisiä imetysvaatteita? Järjenkäyttö on sallittu myös lapsen syntymän jälkeen.
Helposti avattavat ja joustavat imetysliivit ovat kyllä kätevät, mutta muita erityisiä imetystamineita en koskaan tarvinnut. Edestä avattavat puserot ovat kotioloissa hyvät, mutta yleisillä paikoilla imettäessä on parempi nostaa paidanhelmaa niin, että vauva ja ainakin tissit ovat piilossa. Mekkoja käyttävä ehkä joutuu ajattelemaan asiaa enemmän, kun helmaa riittää polviin asti.
Ristiäisissä pärjää tosiaan millä tahansa mekolla, kaikki ymmärtävät, jos vetäydyt hetkeksi muualle. Useimmilla tuntemillani äideillä on ollut ihan tavalliset juhlamekot, jotka saattavat vaatia aika paljonkin riisumista imetystä varten.
Arkisin taas ratkaisee tuleva elämäntyyli, tarvitseeko imetysvaatteita. Jos imetät pääasiassa kotona ja muualla liikkuessasi autossa tai syrjäisemmässä tilassa, niin pärjäät varmasti viritelmilläkin. Jos taas suunnitelmissasi on kaivaa utare esiin kahvilapöydässä, lähijunassa ja appiukon syntymäpäivillä, suosittelen imetysvaatteita, sillä ne helpottavat tahatonta vilauttelua.
Kyllä tykkäsin imetyspaidoista. Toinen kätevä vaihtoehto oli avokaulainen toppi tavallisen paidan alla. Saattoi nostaa päällyspaitaa (mutta vatsa ei näkynyt) ja rinnan sai esiin imetyspaitamaisesti topin kaula-aukosta. Mutta mulla oli muutama paita julki-imettämisiä varten, kotona ei niin väliä, vaikka tissi ja maha näkyy.
Imetysliivit oli kätevät, kun muuttuneiden rintojen takia piti joka tapauksessa hankkia uusia liivejä.
Minulla oli yksi raskaus- ja imetysmekko, jota käytin sitten omankin lapsen ristiäisissä, ostettu siis jo raskausaikana käyttöön.
Pari imetyspaitaa oli, joita käytin aluksi, loppuvaiheessa suosin paidannostamistyyliä. Ei tarvinnut esitellä rintoja ja lapsi peitti näkyvän vatsakaistaleen.
Riippuu rintojen koosta. Minusta imetysliivit olivat hankalia. Niissä kuppiosa pitää erikseen napsauttaa auki. Push up -rintsikoissa riittää, kun siirtää kupin reunaa vähän sivuun. Push upeissa on sekin hyvä puoli, että liivinsuojat eivät näy niiden läpi toisin kuin ohuesta kankaasta tehtyjen rintsikoiden, ja kun rintsikoissakin on ohut vanukerros, estävät ne osaltaan maidon tihkumista paidan läpi. Rintsikoiden tukevuudella ei myöskään ollut minulle erityistä merkitystä, sillä olen pienirintainen.
Imetyspaitoja en hankkinut yhtään. Käytin joko tavallisia edestä napitettavia kauluspaitoja tai löysiä paitoja, joiden helman alle vauva mahtui. Tämä on makukysymys, mutta en pidä siitä, että imetyspaidoista näkee niiden olevan imetyspaitoja. Imetys on luonnollinen asia ja tein sitä mielelläni, mutta en kuitenkaan halunnut viestiä vaatevalinnoillani ensisijaisesti sitä, että olen imettävä äiti vaan omaa persoonallista tyyliäni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tykkäsin imetyspaidoista. Toinen kätevä vaihtoehto oli avokaulainen toppi tavallisen paidan alla. Saattoi nostaa päällyspaitaa (mutta vatsa ei näkynyt) ja rinnan sai esiin imetyspaitamaisesti topin kaula-aukosta. Mutta mulla oli muutama paita julki-imettämisiä varten, kotona ei niin väliä, vaikka tissi ja maha näkyy.
Jep, mulla aina toppi paitojen alla, joka kätevää myös imettäessä. Mulla ei muistaakseni ollut kuin parit imetysliivit. Suosin avonaisia paitoja kesällä ja talvella väljiä. Alussa hyvä olla itsellekin vaihtopaitoja matkassa mukana...
Ole alasti