Päiväkodin aikuisten nipotus
Minun lapseni ei ole täydellinen. Hän on melko kovaääninen, toiminnanohjaukseltaan ei sieltä kehittyneimmästä päästä ja isossa ryhmässä keskittyminen onnistuu vaihtelevasti. Pärjään oikein hyvin sen tosiasian kanssa että hän ei ole kaikessa hyvä ja on asioita joihin kasvatuksessa on syytä kiinnittää huomiota. On myös asioita joissa hän on hyvä: hän on luonnostaan liikunnallinen, lukee ja kirjoittaa hienosti, on tosi hyvin keskittyvä ja luova leikkijä, on reilu kaveri ja puhuu muille kauniisti.
Joka #$¥&%$ kerta kun haen lasta päiväkodista niin on jotain huomautettavaa. Voisitte harjoitella tätä pallon heittoa kotona. X oli vähän levoton sadulla, ihan vaan että jos kotona haluatte tietää. Tänään pöytätehtävät meni tosi sujuvasti mutta oletteko huomanneet että lapsen P-kirjaimen kulma ei ole terävä? Lapsi änkyttää innostuessaan, ei kiipeä tarpeeksi, kiipeää liikaa, harjoitelkaa kotona sitä ja tätä ja tuota, kieltäytyi luistelemassa kaaduttuaan seitsemännen kerran, ei suostunut syömään tomaattia (kaikkea muuta syö mutta tuore tomaatti ei ole koskaan uponnut), syö liikaa, syö liian vähän, ei uskalla hypätä puolapuilta, hyppäsi pihalla lumikasalta vaikka ei olisi pitänyt.
Onko muilla tällaista? Onko mun lapseni jotenkin viallinen tai minä tyhmä kun en tiedä mitä noilla infoilla olisi tarkoitus tehdä?
Kommentit (15)
Kannattaa kertoa heille, että olet kokenut todella ikäväksi sen etteivät kerro juuri muuta kuin negatiivisia asioita.
Meillä tyttö oli pph:lla ja musta tuntui että joka viikko vähintään oli jotain sanomista jostain. "Ei pyydä apua", , "ei keskity omaan tekemiseen".... vaihdettiin pienehköön tarhaan, jossa 10-14 lapsen ryhmiä/1 hoitaja ja 1 lastentarhanopettaja. Kerroin näistä "ongelmista" edellisessä hoidossa että osaavat kiinnittää huomiota niihin asioihin.. Noh nyt palaute on päinvastaista.. Lapsi kertoo heti jos joku ongelma, keskittyy ja tekee itsenäisesti palapelejä ja tehtäviä... Hiukan ihmetyttää.
Toivottavasti eivät lapsen kuullen kuitenkaan kerro noita "moitteita"!
Kysyisin seuraavalla kerralla päidäkodin aikuiselta, että onkohan ihan tarkoituksen mukaista että joka hakukerralla näistä huomautetaan. Vasu keskustelut on toivottavasti käyty ja siellä yhteiset tavoitteet asetettu. Ei lapsen käytöksestä tarvitse aina valittaa. Todella toivon, että päiväkodin aikuiset osaavat nähdä sen hyvän mitä joka lapsessa on. Ammattikasvattajalta voisi odottaa enemmän kuin jatkuva "kehityskohteiden" esille tuomista ikävässä valossa.
Sanokaa suoraan, että kaipasitte enemmän positiivisia huomioita hakutilanteissa. Kaikki eivät päiväkodissa ymmärrä sitä vanhempien näkökulmaa.
Minä itse sanon harkiten asioista. Eli sanon sellaisista jatkuvista ongelmista lyhyesti kun tietty asia on tapahtunut monta kertaa, jotta ne eivät tule yllätyksenä sitten vasu-keskustelussa. Vinkkejä annan harvoin kotiin, mutta viimeistään vasussa yritän sopia yhteisistä toimintamalleista haastavissa tilanteissa. Hakutilanteissa pyrin kuitenkaan tuomaan esiin enemmän positiivisen, ja olen täysin sitä mieltä että kun lapsella on haasteita ryhmässä niin se on päiväkodin "ongelma", eli päiväkodin tehtävä on miettiä juuri sille lapselle sopivia ratkaisuja että ryhmätilanteet tukevat hänenkin kehitystä. Tietysti väkivaltaisista ja muuten lasta mahdollisesti vaivaavista tilanteista sanotaan aina, sillä lapsi voi haluta keskustella niistä vanhemman kanssa.
Se on muuten yksi suurin ero sosionomin ja yliopiston käyneen opettajan näkemyksissä. Kun lapsella on haaste, niin sosionomi näkee sen herkemmin kodin ongelmana ja opettajakoulutuksen käynyt näkee sen sellaisena asiana, johon päiväkodin henkilökunnan tulee keksiä pedagogiset ratkaisut. Totuus lienee välimaastossa. Anna vaan palautetta reilusti, että koet raskaaksi jatkuvan negatiivisen palautteen. Haluaisit että lapsen positiivisia puolia koristettaisiin enemmän - melko usein se lapsi kuitenkin kuuntelee siinä vieressä ne palautteet.
Sama ahdistus oli meilläkin päiväkotiaikana. Joka päivä sanottiin jotain negatiivista lapsesta. Nyt sama lapsi on reipas ja fiksu koululainen. Meille jäi niin kovat traumat päiväkotiajasta, ettei haluttu lisää lapsia.
Miten teillä ehditään hakutilanteessa käymään päivää noin tarkasti läpi...?
sano ihan rohkeasti tuosta työntekijöille, vaikka et olisi kiva kuulla myös niitä positiivisia puolia lapsesi päivästä.
Onko tuo avautuja lastenhoitaja vai lastentarhanopettaja? Sanoisin suoraan tai ottaisin yhteyttä työntekijän esimieheen, jos ei muu auta.
Ap, voisiko olla että ainakin osa noista palautteista on tarkoitettu vaan päivän kuulumisien kertomana? On ymmärrettävää, jos odottaa että "mitä taas moititaan", niin neutraalikin kerronta voi tuntua moitteelta?
Mutta ehdottomasti reippaasti vaan sanot, että on alkanut tuntua pahalta kun tuntuu, että lapsen toimissa keskitytään vain negatiivisiin asioihin.
Ne päiväkodin sanomiset voi usein ohittaa olan kohautuksella. Monesti se on vain sellaista kun jotain pitää yrittää keksiä ja muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo avautuja lastenhoitaja vai lastentarhanopettaja? Sanoisin suoraan tai ottaisin yhteyttä työntekijän esimieheen, jos ei muu auta.
Pyh, pilipalia tuommoinen nössöily, ei missään nimessä kannata jutella asiasta sen kanssa jonka kanssa olis ongelma. Ja turha on päikyn johtajallekkaan, suoraan vaan ylemmälle taholle valitus tai parempi että lätkäisee syytteen sinun henkisestä pahoinpitelystä.
Voi jeesus, mikä voi olla niin vaikeeta nykyisin avata suunsa? Jos asia jatkuu vaikka olet siihen useamman kerran asiallisesti pyytänyt muutosta, niin sitten menet sen yksikön johtajan puheille. Mutta se että hiljaa vellot keskenäs ajatuksinesi, kertomatta ongelmasta päiväkotiin ei muuta tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ne päiväkodin sanomiset voi usein ohittaa olan kohautuksella. Monesti se on vain sellaista kun jotain pitää yrittää keksiä ja muistaa.
Miksi pitää muistaa? Päivä meni hyvin, kiitos ja hei...
Täysin eri asia, jos lapsi on kiusannut muita tai ollut itse kiusattuna, mutta tuollainen tyhjänpäiväinen litania pikkunegatiivisuuksia.... miksi?
Ei ole muilla tuollaista.