Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhät" iltapäivälehdissä ja aikakauslehdissä?

Vierailija
25.01.2019 |

Ovatko toimittajat oikeasti noin hölmöjä tehdessään juttuja "köyhistä" vai tekevätkö tuota tahallaan?
Siis joku Ylen uutisissa sanoo, että "on joutunut sanomaan lapsille että ei ole ruokaa" ! Mistä näitä tulee? Ettei älyä hakea mistään apua vaan valittaa mediassa?
Näillä jutuilla kai yritetään todistaa, että "köyhyys" on avuttomuutta. Mitä sillä sitten haetaan? Niinpä, peruskoulussa pitäisi olla enemmän rahankäyttöä, yhteiskuntaoppia, kotitaloutta ...

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan nettona 1900 euroa, eli saman verran kuin monet saa tukia. En itse saa mitään, en asumistukea tai muutakaan. Joten kaikki on maksettava itse. Pärjään ihan ok, mutta ei mulla olisi varaa esim. matkustella tai syödä terveellisesti, ellen muuten elä niukasti ja katso mihin rahan laitan. En tilaile mitään kiinakaupoista, en laita rahaa tekokynsiin tai ripsiin tai kampaajaan, en vietä baari-iltoja, en tupakoi, ei ole lemmikkejä. Oikeasti ihmettelen miten vähävaraisiksi itsensä julistavilla on varaa edellämainittuihin. 

Älä kehtaa. Itse saan kotihoitontuke 450€ + asumistuki 277€/kk. Lapsilisiä on tähän turha laskea sillä moni ei halua ymmärtää sitä ettei ne riitä lähellekään edes lapsen ruokaan, puhumattakaan lapsen muista kuluista. 5 lapsesta saan lapsilisiä 650€ ja ruokakulut/kk ovat 900€ . Aika kaukana ollaan yksin asuvan 1900€ nettotuloista.

Minkä takia lapsilisiä on turha laskea? Kyllä mulle työssäkäyvänä lapsilisät olivat tärkeä lisä tuloihin. Kai sä muksuistas elarit saat, jos isä/isät eivät luonasi asu?

Vierailija
62/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaan nettona 1900 euroa, eli saman verran kuin monet saa tukia. En itse saa mitään, en asumistukea tai muutakaan. Joten kaikki on maksettava itse. Pärjään ihan ok, mutta ei mulla olisi varaa esim. matkustella tai syödä terveellisesti, ellen muuten elä niukasti ja katso mihin rahan laitan. En tilaile mitään kiinakaupoista, en laita rahaa tekokynsiin tai ripsiin tai kampaajaan, en vietä baari-iltoja, en tupakoi, ei ole lemmikkejä. Oikeasti ihmettelen miten vähävaraisiksi itsensä julistavilla on varaa edellämainittuihin. 

Älä kehtaa. Itse saan kotihoitontuke 450€ + asumistuki 277€/kk. Lapsilisiä on tähän turha laskea sillä moni ei halua ymmärtää sitä ettei ne riitä lähellekään edes lapsen ruokaan, puhumattakaan lapsen muista kuluista. 5 lapsesta saan lapsilisiä 650€ ja ruokakulut/kk ovat 900€ . Aika kaukana ollaan yksin asuvan 1900€ nettotuloista.

No ei 1377 euroa nyt hirvittävän kaukana olla 1900. Ja toinen sentään käy töissä sen 37,5 h/viikko + työmatka-ajat....

Eipä tarvitse ihmetellä enää sitä, mihin 5500 bruttopalkastani menee 1600 euroa veroa. Vituttaa kyllä tehdä töitä, kun loiset vaan lepäilee

Miten sulla voi olla noin pieni veroprosentti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei 1377 euroa nyt hirvittävän kaukana olla 1900. Ja toinen sentään käy töissä sen 37,5 h/viikko + työmatka-ajat....

Tuossapa oli hyvä esimerkki ihmisestä, jolta helpot tuet on vieneet kaiken suhteellisuudentajun. Vastikkeetonta rahaa tippuu 1400 euroa kuussa ja silti kehtaa tulla tänne valittamaan :D Onkohan tyyppi tosissaan vai joku Kokoomuksen trolli, koska tämäntyyppiset kirjoitukset todellakin saa ymmärtämään aktiivimallin ja leikkausten tarvetta tässä maassa... Heippahei vaan 40 tunnin työviikkoa 1800 euron palkalla tekevältä, otan osaa suureen kärsimykseesi ja kokemaasi vääryyteen.

Ja tuon 1400 lisäksi tilille kilahtaa n. 700e elatustukea jos isä/t ei ole kuvioissa. Jos ovat, niin elareita tulee todennäköisesti kuitenkin ja lapset lisäksi esim. ruokailevat isänsä luona siellä vieraillessaan. Lisäksi viiden lapsen asunnon asumistuki vaikuttaa melko pieneltä jos on muka vaan tuon 277e/kk. Mutta valivali vaan.

Onhan näitä ihmisiä oikeasti. Lapset vielä ilmaiseen virikehoitoon, vanhemmat lapset koulussa niin kyllähän sitä on kiva uusimman vauvan kanssa kotona köllötellä ja kirota empatiakyvyttömiä rikkaita ja yhteiskuntaa joka ei tue enempää... Satasen-pari enemmän (tai jopa vähemmän...) rahaa kuussa PALKKATYÖSTÄ saava lähtee aamuvarhaisella kotoa, palaa illalla, kiireessä hoitaa kodin, lapset, kauppareissut siinä illalla ja sitä vielä syyllistetään päälle että kun köyhiä ei nyt enempää avustusjärjestöjen kautta tueta, kyllä köyhän lasta nyt kiusataan kun ei oo uusimpia adduja ja ruokanakin on vaan puuroa... Kyllä pitää palkansaajien verotusta kiristää ja lisätä avustuksia näille niin kurjissa oloissa kärvisteleville lapsiperheköyhille!

(Totta kai on myös poikkeuksia jossa todella on köyhyydestä kyse, pitää auttaa ja tukea ja pitää heikoimmista huolta. Mutta hel vet ti ottaa kupoliin nämä "köyhät" jotka todellisuudessa saa avustuksina ja tukina sitä rahaa saman verran mitä työssäkäyvä ja silti valitetaan. Näillä ei ole mitään käsitystä siitä että ei se tavallisen duunarin elämä mitään jatkuvaa shampanjaa ja vaahtokarkkeja ja matkustelua uusimmat muotivaatteet päällä ole.)

Juurihan tässä oli kyse 1900€ nettona tienaavasta ulkomaanmatkoja tekevästä yksineläjästä joka valitti elämästään ja vertasi tulojaan oikeasti köyhään PERHEESEEN. Kukaan yksineläjä ei todellakaan saa tukea lähellekään 1900€ nettona. Tällaiset ihmiset ei edes tiedä mitä on köyhyys.

Vierailija
64/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa jutuissa on kyse mt-ongelmaisista ihmisistä.

Heistä todella, todella moni kirjoittaa myös tällä palstalla.

Empatiakyky on monilta palstalaisilta täysin kateissa.

Mikä mt-ongelma tekee empatiakyvyttömäksi?

Persoonallisuushäiriöt eivät ole ole mt-ongelmia ja narsisteja on vain muutama prosentti valtaväestöstä.

Se, ettei ole samaa mieltä sun kanssa, ei tarkoita, että toinen on empatiakyvytön. Toisten haukkuminen ei kyllä vakuuta sun empatiakyvystä...

:D :D Siis persoonallisuushäiriö ei ole mt-ongelma??? Mikä se sitten on, fyysinen sairausko??

Kyllä se kuule on mielenterveyden häiriö, ja monesti aika iso ja vakava sellainen.

Vierailija
65/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo sanoikin, että vääristymää vertailussa tuo se, että köyhien tuloja laskettaessa AINA täällä lasketaan myös lapsilisät ja kaikki mahdolliset tuet.

Mutta palkkaa saavilla useinkin kerrotaan *saan nettona 1400 euroa käteen. Paljon vähemmän kuin ne köyhät, nyyyyh*.

Jos on lapsia niin tälle työssäkävijällekin tulevat ne lapsilisät. Ja yh-tuet. Jos on yh. Ja myös elarit jos on lähi.

Ei hänen tarvitse tulla toimeen pelkällä 1400 eurolla.

Tasapuolisuuden nimissä molemmilla tulisi olla sama toimeentulon laskentaperiaate.

Esimerkiksi.

Palkka 1400 euroa, lapsilisät xxx euroa, yh-korotus xxx euroa ja mahdolliset asumistuki ja toimeentulotuki. On sillon ihan eri summa kuin *käteen nettona 1400 euroa*.

Mutta palkansaaja saa toki paljon sympatiaa (kun jätetään tahallaan osa tuloista huomioimatta) ja köyhää pilkataan *Miten se nyt ei niillä tuilla tule toimeen*.

Siis jos on lapsia niin kaikille tulee lapsilisä (joillekin elari) palkan lisäksi. Pelkällä palkalla ei tarvitse lasten kuluja kustantaa.

Vierailija
66/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä sitä mieltä, että osittain nykyajan köyhyys liittyy uusavuttomuuteen ja siihen, että on jostain syystä (hyvästä tai huonosta) onnistunut tuhoamaan raha-asiansa, mikä myös kaventaa mahdollisuuksia ja lisää stressiä. Olen tähän itsekin syyllistynyt, koska olen köyhänä ja laiska tekemään itse ruokaa. Jos tekisin itse ruokani useammin, säästäisin laskelmieni mukaan jopa satoja euroja kuukaudessa. Työni puolesta minulla on pakko olla auto, mutta siihenkin menee paljon rahaa. Toisaalta se lisää elintasoani ja mahdollistaa liikkumiseni paljon vapaammin. Asun liian kalliissa vuokra-asunnossa, koska en siedä kanankoppeja, joissa asuin opiskelijana. Opiskelijana olin todellakin köyhä, ja silloinkin kävin monta kertaa viikossa ulkona syömässä. En kärsinyt elämän niukkuudestani, koska en ollut näköalaton ja koin, että minulla on voimavaroja parantaa elintasoani. Voikin olla, että osa köyhyydestä liittyy riittämättömyyden tunteeseen eli siihen, ettei pysty elämään normien mukaista elämää eikä tarjoamaan sellaista omille lapsilleen. Ja toisaalta työelämän katkonaisuus lisää stressiä ja elämän epävarmuutta. Jos on kokonaan vailla töitä, niin tietenkin tämä voi johtaa toivottomuuden kokemuksiin ja arvottomuuden tunteisiin, joita ei voi oikein rahalla ratkaista, jos se ei samalla luo mahdollisuuksia ja poista näköalattomuutta. Myös sosiaalisten turvaverkkojen puute voi olla keskeinen osa köyhyyttä, ja se liittyy mielenterveysongelmiin ja lisää stressiä. Onhan tutkittu, että niukkuus itsessään stressaa vähemmän kuin tulojen ja elämän epävarmuus yleensä, koska ennustettava niukkuus on sentään tila, johon voi sopeutua. Jos ei tiedä mitä tulee tapahtumaan huomenna tai seuraavana vuonna, ja jos ei ole perusturvallisuuden tunnetta vahvistavaa sosiaalista turvaverkkoa jne. niin ihmisen elämä voi olla hyvinkin stressaavaa ja ahdistavaa. Ikävä kyllä köyhyys on usein yhteydessä myös sosiaaliseen syrjäytymiseen, kun yhteisöt ovat hajanaisempia kuin ennen.  Materiaalisesti suurin osa Suomen köyhistäkin on kuitenkin vauraampia kuin mitä rikkaimmat ihmiset olivat vasta satoja vuosia sitten. Tämä on vain fakta, ja se liittyy olennaisesti toimivaan infrastruktuuriin, kehittyneeseen teknologiaan ja kohtuullisen laadukkaaseen ja tasa-arvoiseen terveydenhuoltoon. Kulttuurisia ja yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä ongelmia ei voi taas ratkaista vain rahalla tai sen puutteella sen paremmin. 

Vierailija
67/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä sitä mieltä, että osittain nykyajan köyhyys liittyy uusavuttomuuteen ja siihen, että on jostain syystä (hyvästä tai huonosta) onnistunut tuhoamaan raha-asiansa, mikä myös kaventaa mahdollisuuksia ja lisää stressiä. Olen tähän itsekin syyllistynyt, koska olen köyhänä ja laiska tekemään itse ruokaa. Jos tekisin itse ruokani useammin, säästäisin laskelmieni mukaan jopa satoja euroja kuukaudessa. Työni puolesta minulla on pakko olla auto, mutta siihenkin menee paljon rahaa. Toisaalta se lisää elintasoani ja mahdollistaa liikkumiseni paljon vapaammin. Asun liian kalliissa vuokra-asunnossa, koska en siedä kanankoppeja, joissa asuin opiskelijana. Opiskelijana olin todellakin köyhä, ja silloinkin kävin monta kertaa viikossa ulkona syömässä. En kärsinyt elämän niukkuudestani, koska en ollut näköalaton ja koin, että minulla on voimavaroja parantaa elintasoani. Voikin olla, että osa köyhyydestä liittyy riittämättömyyden tunteeseen eli siihen, ettei pysty elämään normien mukaista elämää eikä tarjoamaan sellaista omille lapsilleen. Ja toisaalta työelämän katkonaisuus lisää stressiä ja elämän epävarmuutta. Jos on kokonaan vailla töitä, niin tietenkin tämä voi johtaa toivottomuuden kokemuksiin ja arvottomuuden tunteisiin, joita ei voi oikein rahalla ratkaista, jos se ei samalla luo mahdollisuuksia ja poista näköalattomuutta. Myös sosiaalisten turvaverkkojen puute voi olla keskeinen osa köyhyyttä, ja se liittyy mielenterveysongelmiin ja lisää stressiä. Onhan tutkittu, että niukkuus itsessään stressaa vähemmän kuin tulojen ja elämän epävarmuus yleensä, koska ennustettava niukkuus on sentään tila, johon voi sopeutua. Jos ei tiedä mitä tulee tapahtumaan huomenna tai seuraavana vuonna, ja jos ei ole perusturvallisuuden tunnetta vahvistavaa sosiaalista turvaverkkoa jne. niin ihmisen elämä voi olla hyvinkin stressaavaa ja ahdistavaa. Ikävä kyllä köyhyys on usein yhteydessä myös sosiaaliseen syrjäytymiseen, kun yhteisöt ovat hajanaisempia kuin ennen.  Materiaalisesti suurin osa Suomen köyhistäkin on kuitenkin vauraampia kuin mitä rikkaimmat ihmiset olivat vasta satoja vuosia sitten. Tämä on vain fakta, ja se liittyy olennaisesti toimivaan infrastruktuuriin, kehittyneeseen teknologiaan ja kohtuullisen laadukkaaseen ja tasa-arvoiseen terveydenhuoltoon. Kulttuurisia ja yhteiskunnan rakenteisiin liittyviä ongelmia ei voi taas ratkaista vain rahalla tai sen puutteella sen paremmin. 

Et sinä kovin köyhä voi olla, jos voisit ruoassa säästää satoja euroja. :D  Mulla saa mennä ruokaan korkeintaan 200 kuussa. Jos menisi yli, jäisi jo joku lasku maksamatta (mutta toi 200 riittää kyllä hyvin ja ihan terveelliseen ruokaan).

Nettotulot ovat itselläni n. 870/kk, siis kaiken kaikkiaan, kaikki tuet huomioiden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi