Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhät" iltapäivälehdissä ja aikakauslehdissä?

Vierailija
25.01.2019 |

Ovatko toimittajat oikeasti noin hölmöjä tehdessään juttuja "köyhistä" vai tekevätkö tuota tahallaan?
Siis joku Ylen uutisissa sanoo, että "on joutunut sanomaan lapsille että ei ole ruokaa" ! Mistä näitä tulee? Ettei älyä hakea mistään apua vaan valittaa mediassa?
Näillä jutuilla kai yritetään todistaa, että "köyhyys" on avuttomuutta. Mitä sillä sitten haetaan? Niinpä, peruskoulussa pitäisi olla enemmän rahankäyttöä, yhteiskuntaoppia, kotitaloutta ...

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
25.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet että koulussa opetettava taloustaito vaikuttaa, kun lapset ottavat oppia vanhemmiltaan?

Ja se oppi on juuri tuo, älä hae töitä ikinä, valita lehdessä, kerää kaikki mahdolliset tuet ja luota ihmisten hyvän tahtoon auttaa.

Muista että mikään ei ole koskaan omaa syytä. Ei mikään.

Vierailija
2/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tiedotusvälineet maksavat niistä jutuista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne oikeasti köyhät häpeävät tilannettaan eivätkä halua tulla julkisuuteen säälipisteiden toivossa.

Vierailija
4/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä media haluaa ihmisten kuvittelevan olevansa köyhiä, vaikka äärettömän harva oikeasti on. Ja ihmisethän mielellään uskoo, se tavallaan vie kaiken vastuun taloudenhoidosta ja elämänhallinnasta itseltä pois, kun voi vain todeta olevansa "köyhä". Ja syyllinen siihen on tietysti yhteiskunta tai naapuri tai vaikka paavi, ihan kuka tahansa muu kuin tämä "köyhä" itse.

Ei ole kauankaan siitä jutusta kun joku todisteli "köyhyyttään" sillä, ettei ole varaa ostaa kaupasta mitä haluaa. Ja toinen, jonka mielestä omakotitalo on pakko olla ("koska lapset tykkää leikkiä pihalla") ja auto ("siltä varalta että saan töitä, kun bussithan kulkee vaan jotain kerran tunnissa"). Tällaisena pari tonnia kuussa tienaavana työssäkäyvänä olisin myös aika nopeasti köyhä noilla kriteereillä ja elämäntavoilla, jos en olisi aikoinaan kuvitellut, että ihmisellä on ihan itsellään vastuu menojensa suhteuttamisesta omiin tuloihinsa ja opetellut sen... Juu ei ole edes  autoa eikä omakotitaloa eikä varaa ostaa kaupasta kaikkea mitä haluan, joten tekisköhän joku media nyt minustakin haastattelun?

Vierailija
5/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun puolueen vaalikampanja... ? En ole tavannut köyhää jolla olisi haastatteluissa mainittu asenne. Toki sellaisia varmasti on marginaalinen joukko, kouluttamattomia, joilla köyhyys ja elämäntavat ovat siirtyneet sukupolvelta toiseen. Valtaosa ei ole tällaisia.

Noin kahden tonnin nettopalkalla, joka taitaa olla himpun yli suomalaisen keskipalkan, en todellakaan voi ostaa ruokakaupasta mitä tahdon. Olen aika tarkka taloudenpidossa, säästän ja toteutan sitten haaveitani. En käytä alkoholia, en tupakkaa, ei tekokynsiä, ei trendivaatteita enkä ylipäätään ostele juuri mitään. Pidän vaatteista mutta ostan aikaa kestäviä hyviä tuotteita, eikä niitäkään tarvitse olla paljoa. Panostan harrastuksiin ja asioihin jotka eivät ole materiaa. Olen siis markkinatalouden kauhu, kun en laita rahojani kulutukseen.

Vierailija
6/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuplakorkeakoulututkinnolla tehnyt töitä max 2300 BRUTTOpalkalla. Pidin säännöllistä palkkaa "herroiksi elämisenä", sillon kun oli tuo 2300euroa kuussa. Hyvin pärjään nyt sairauspäivärahallakin, kun on suu säkkiä myöten. 

Vierailija
7/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä että asiasta puhutaan, mutta kuten joku kaipaili niin koskaan näissä lehtijutuissa ei kerrota että mihin ne rahat sitten menee jollei ole varaa vaikka 1e/kg hedelmiin jne. On varmasti joitakin köyhiä kuten sairaita vanhuksia jotka ostavat lääkeensä itse eivätkä kehtaa hakea toimeentulotukea tms. mutta olisi myös hyvä että niihin köyhyyden syihin pureuduttaisiin tarkemmin. Eli miksei jollakin henkilöllä ole varaa ostaa niitä euronkilo hedelmiä. Mihin ne rahat ovat menneet?

Vierailija
8/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina käyttää sitä omaa järkeä, varsinkin netissä. Kuka tämän jutun on kirjoittanut? Miksi hän on tällaisen jutun kirjoittanut? Kuka tällaisista jutuista hyötyy?

Vaalit lähestyy, tekoköyhät kansoittavat median. Miksiköhän..?

9/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt sitä vaalitulokseeen vaikuttamista mitä venäjän väitetään tehneen siellä sun täällä.

Köyhien kurjuuden esiin tuomisella yritetään ihmiset saada äänestämään puolueita joissa eniten on köyhien hyysäreitä. Esim vassarit

Vierailija
10/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä että asiasta puhutaan, mutta kuten joku kaipaili niin koskaan näissä lehtijutuissa ei kerrota että mihin ne rahat sitten menee jollei ole varaa vaikka 1e/kg hedelmiin jne. On varmasti joitakin köyhiä kuten sairaita vanhuksia jotka ostavat lääkeensä itse eivätkä kehtaa hakea toimeentulotukea tms. mutta olisi myös hyvä että niihin köyhyyden syihin pureuduttaisiin tarkemmin. Eli miksei jollakin henkilöllä ole varaa ostaa niitä euronkilo hedelmiä. Mihin ne rahat ovat menneet?

Tätä köyhyyden syiden avaamista kaipaisin minäkin. Jos köyhyyttä edes jotenkin selitetään, vedotaan aina pitkäaikaissairaan lääkekuluihin. Omalla miehelläni on krooninen sairaus jonka johdosta joutuu tulemaan toimeen pienellä sairaseläkkeellä. Vuoden vaihduttua lääkkeiden maksukatto n. 700 € pamahtaa maksettavaksi heti ensimmäisellä apteekkikäynnillä. Tähän saa kuitenkin harkinnanvaraista toimeentulotukea ja sen saa haettua jopa ennakkoon ostoa varten. Myös muihin sairaanhoitokuluihin saa toimeentulotukea, joten ne eivät jää rasittamaan kuukausittaista budjettia ylimääräisinä kuluina.

Iltapäivälehdet kirjoittavat dramaattisia artikkeleita näistä köyhistä, jotka antavat uhriutuvia kommentteja kurjasta asemastaan. Milloin telkkarissa ääni väristen kurjasta kesästään kertoo hoitoalan ammattilainen, kun 300 €:n lomarahaleikkauksen myötä hänellä ei ole enää varaa kesällä käydä keikoilla, festareilla, terassilla, risteilyllä ja ostaa uusia kesävaatteita. On vain ajankysymys, koska Anna-Maija on taas otsikoissa avaamassa avutonta elämäänsä. Nyt viimeisenä tämä perhe jotka ovat niin köyhiä, ettei heillä ole varaa syödä ilmaiseksi saatuja lahjoitushedelmiä kuin korkeintaan yksi puoliksi miehen kanssa.

Tämä on karkeasti ja kärjistäen sanottu, mutta minusta tuntuu ettei meillä elä 700 000 ihmistä vain köyhyysrajan alapuolella vaan myös tyhmyysrajan alapuolella. Alan olemaan taipuvainen uskomaan, että loputon tukien syytäminen ihmisille ei ole kestävä ratkaisu. Ihmisiä täytyy alkaa kouluttamaan, ymmärtämään talouden pyörittämistä, rahan käsittelyä ja sitä mikä siellä ruokakaupassa oikeasti maksaa ja mikä on edullista. Ja ennen kaikkea ihmisiä täytyy alkaa vastuuttamaan omasta elämästään ja päätöksistään.

Vierailija
11/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on pahasti vialla taloudenpidossa, elämänhallinnassa, mielenterveydessä ja/tai prioriteeteissä, jos lapsille ei ole varaa ostaa ruokaa.

Joko halutaan draamalla halutaan huomiota tai istten ovat asiat ihmisellä todella sekaisin.

Kuka kehtaa mennä tällasiin lehtijuttuihin, ettei ole varaa ostaa lapsille ruokaa.

Vierailija
12/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona 1900 euroa, eli saman verran kuin monet saa tukia. En itse saa mitään, en asumistukea tai muutakaan. Joten kaikki on maksettava itse. Pärjään ihan ok, mutta ei mulla olisi varaa esim. matkustella tai syödä terveellisesti, ellen muuten elä niukasti ja katso mihin rahan laitan. En tilaile mitään kiinakaupoista, en laita rahaa tekokynsiin tai ripsiin tai kampaajaan, en vietä baari-iltoja, en tupakoi, ei ole lemmikkejä. Oikeasti ihmettelen miten vähävaraisiksi itsensä julistavilla on varaa edellämainittuihin. 

Vierailija
13/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme myös köyhä lapsiperhe ja olen miettinyt ihan samaa. Mitä uusavuttomuutta, lisäksi en IKINÄ hyväksy tuota että lapselle sanotaan noin. Ei lapsen saa kantaa huolta siitä onko ruokaa! Lastensuojeluilmoitus tuollaisesta pitäisi tehdä.

Itse sanon lapsille joskus kun jääkaappi ammottaa tyhjyyttä ja odotan lapsilisäpäivää: "En ole kerennyt käydä kaupassa, tai on niin kovat pakkaset että käyn vasta maanantaina. AINA ON KUITENKIN RUOKAA. Sitten paistan kananmunia, leivon itse leipää, syödään säilykkeitä ja kaivetaan pakastimen pohjalta marjoja josta teen kiisseleitä. Syödään puuroja tm.

Olen joskus miettinyt että pitäisi ottaa yhteyttä lehteen ja pyytää tekemään meidän perheestä juttua jossa saisivat köyhät ideoita miten ratkaista ongelmia kun rahaa ei oikeasti ole. Suomessa on oikeasti todella helppo elää köyhänä verrattuna moneen muuhun maahan jossa joudutaan lapsineen kadulle! Eräänkin kerran luin köyhästä perheestä jotka valittivat siitä kun lapsille ei ollut vara tarjota Ruotsin risteilyä parempia ulkomaanmatkoja. Hyi häpeä!

Suurin osa fiksuista köyhistä perheistä ei ota yhteyttä lehteen eikä missään nimessä halua että perheestään tehdään juttua. Köyhyys hävettää.

Vierailija
14/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan nettona 1900 euroa, eli saman verran kuin monet saa tukia. En itse saa mitään, en asumistukea tai muutakaan. Joten kaikki on maksettava itse. Pärjään ihan ok, mutta ei mulla olisi varaa esim. matkustella tai syödä terveellisesti, ellen muuten elä niukasti ja katso mihin rahan laitan. En tilaile mitään kiinakaupoista, en laita rahaa tekokynsiin tai ripsiin tai kampaajaan, en vietä baari-iltoja, en tupakoi, ei ole lemmikkejä. Oikeasti ihmettelen miten vähävaraisiksi itsensä julistavilla on varaa edellämainittuihin. 

Älä kehtaa. Itse saan kotihoitontuke 450€ + asumistuki 277€/kk. Lapsilisiä on tähän turha laskea sillä moni ei halua ymmärtää sitä ettei ne riitä lähellekään edes lapsen ruokaan, puhumattakaan lapsen muista kuluista. 5 lapsesta saan lapsilisiä 650€ ja ruokakulut/kk ovat 900€ . Aika kaukana ollaan yksin asuvan 1900€ nettotuloista.

Vierailija
15/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Tämä on nyt sitä vaalitulokseeen vaikuttamista mitä venäjän väitetään tehneen siellä sun täällä.

Köyhien kurjuuden esiin tuomisella yritetään ihmiset saada äänestämään puolueita joissa eniten on köyhien hyysäreitä. Esim vassarit

Tai sitten päin vastoin: jutuilla yritetään todistaa että ei ne oikeasti köyhiä olekaan, joten älkää suotta äänestäkö köyhien hyysäreitä.

Vierailija
16/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kehtaa. Itse saan kotihoitontuke 450€ + asumistuki 277€/kk. Lapsilisiä on tähän turha laskea sillä moni ei halua ymmärtää sitä ettei ne riitä lähellekään edes lapsen ruokaan, puhumattakaan lapsen muista kuluista. 5 lapsesta saan lapsilisiä 650€ ja ruokakulut/kk ovat 900€ . Aika kaukana ollaan yksin asuvan 1900€ nettotuloista.

No ei 1377 euroa nyt hirvittävän kaukana olla 1900. Ja toinen sentään käy töissä sen 37,5 h/viikko + työmatka-ajat....

Vierailija
17/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä muistaa, että taloudelliseen köyhyyteen kietoutuu hyvin usein muiden elämänalueiden hallinnan ongelmia, hyvin usein mös mielenterveysongelmaa.

Vierailija
18/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin juttuihin valitaan tarkoituksella mahdollisimman laiskan ja epämiellyttävän oloisia tapauksia, jotta saataisiin muutettua asenteita negatiivisemmiksi köyhiä kohtaan. Jaa että miksi? No tietenkin siksi että tulevat perusturvan leikkaukset, aktiivimallit, jne. saisivat kansan tuen.

Katsokaapa vain kuinka näiden vihanlietsonta-artikkelien jälkeen kuuluu "tuet pois!" huutoja pitkän aikaa.

Vierailija
19/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin turha lapsilisiä laskea, tuloa se sulle on. Kyllä me muutkin rahoitamme lastemme elämää ihan töissä käymällä, ei lapsilisän ole tarkoituskaan riittää lapsen koko elatukseen.

Mene töihin.

t. Netto 1400 e ja lapset saa sekä ruokaa että hedelmiä.

Vierailija
20/67 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Hieno teoria, Herbert, mutta katsoppas vähän tarkemmin missä valossa vähätuloiset ja työttömät näissä artikkeleissa esitetään.

Ei tarvitse lukea kuin vaikka tätä AVta, niin huomaa kuinka paljon inhoa ja jopa suoranaista vihaa nämä jutut herättävät köyhiä kohtaan. Sattumaako?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi