Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näissä vähävaraisten avautumissa häiritsee eniten se, että kun muka ei ole rahaa ruokaan niin silti se viikottainen olutlaatikko, 3-7 askia tupakkaa sekä 1-3 energiajuomaa per vuorokausi on aina varaa ostaa.

Vierailija
25.01.2019 |

Muut huomanneet saman?

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä köyhistä sinä puhut? Vanhuksista? Vai työttömistä? Olen itsekin ollut työtön sosionomiksi valmistuttuani jotain 6 kk ajan. En silti vetänyt tupakkaa tai viinaa.

Elämä oli vain pelkkää köyhyyttä.

Vuokranmaksun (asumistuen jälkeen) ja sähkön, vesimaksun, ammattiliiton jäsenmaksun, vakuutuksen ja puhelinlaskun jälkeen käteen jäi 233€/kk. Sillä olisi pitänyt hankkia ruoka ja vaatteet yms. kuukaudeksi. Yleensä ruoka oli kaurapuuroa tai vastaavaa. Kerran söin kaalilaatikkoa viikon. Kas kun sillä 233 eurolla piti kustantaa muukin kuin ruoka ja vaatteet. Kun piti päästä vaarin hautajaisiin, piti ostaa bussi- ja junaliput. Tämä vain esimerkki. Sossun mielestä vaarin hautajaiset ei ole pakollinen meno, joten siihen ei saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Jos joku jättää syömiset väliin puoli viikkoa ja ostaa 12 olutta, niin mitä se muille kuuluu? Minä en niin tehnyt. Olin ainakin vuoden juomatta mitään, mutta minun puolestani muut saavat niin tehdä, jos huvittaa.

Lähisukulaisen hautajaisiin matkustamiseen luulisi saavan apua esimerkiksi omilta vanhemmilta jos nämä toivovat että oma lapsi osallistuu.

Entä jos vanhemmat eivät ole enää elossa tai ovat itsekin pienituloisia?

Vierailija
62/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan näissä lehtijutuissa köyhyydestä ei kerrota mihin ne rahat käytetään ennen kuin loppuvat...

Kyllähän niissä kerrotaan. Et vain öyhöttämiseltäsi kiinnitä moiseen huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa ole oikeasti vähävaraisia.

Kyllä on. Esimerkiksi minimisairaseläkkeellä elävät.

Vierailija
64/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin on lukenut?

No eihän sitä lue missään kun se "unohdetaan" yleensä kertoa toimittajalle

Törkeätä vihjailua. Suomessa on paljon köyhiä, jotka eivät käytä mitään mainitsemistasi tuotteista.

Enemmistö kyllä.

Enemmistö mitä? Mitä yrität selittää?

Vierailija
65/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näitä oikeasti.Kaupassa näkee kaljakeissit kärryissä jengiä ja sitte kun lapsi kysyy voiko saada jonkun euton jutun niin ei ole varaa kuuluu vastaus.Lieneekö sitten totta ettei ole varaa.

Mistä te näette kaupassa kuka on työssä oleva/köyhä/vähävarainen/työtön/mielenterveyspotilas (juu toki jostain sekaisin olevasta huutelijasta voi jtn. päätellä, ettei ole kaikki ok)? Minä en ainakaan osaa sanoa tai päätellä, että onko kaljakeissin ja/tai tupakan ostaja töissä vai työtön. (toki töissä olevakin voi olla vähävarainen, mutta ajattelin aloituksen taas vaihteeksi tarkoittavan työttömiä)

Voihan olla, että kun lapselle ei haluta ostaa tikkaria tai pikkulelua, niin vanhempi/vanhemmat ovat vain itsekkäitä paskoja, eikä vähävaraisia. Tai sitten lapsi sai valita lelun, namin, yms. edellisessä kaupassa tai edellisenä päivänä. Ei voi koskaan tietää mikä jonkin jutun taustalla on.

Vierailija
66/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan köyhiä, eletään pienemmällä rahalla kuin toimeentulotuki. Sitä ei saada. Takana on mm konkurssi joka johtui sairastumisestani.

Meidän ensi viikon ruokabudjetti on 24,90€. Kolmelle hengelle. Lapsi saa tietysti päiväkodissa ruuan.

Meistä kukaan ei polta eikä käytä alkoholia, ei harrasta, ei käy kampaajalla tai laita ripsienpidennyksiä. Meillä ei ole lemmikkejä. Lapsen vaatteet teen itse pääosin tai ostan kirpparilta, itselleni en muista koska olisin vaatetta ostanut. Osamaksuja meillä ei ole (poislukien asuntolaina). Leivät leivon itse, ruuat tehdään alusta asti itse, ei syödä herkkuja, lapsi saa lauantaisin tikkarin. Marjat poimitaan itse, ja kesällä kasvatetaan muutenkin paljon kaikkea kasvimaalla. Hyödynnetään ilta-aleja.

Köyhiä on monenlaisia.

Vierailija
67/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua häiritsee vain se että kun puhutaan tuloista, moni köyhä sanoo saavansa esimerkiksi työmarkkinatuen. tai kotihoidontuen. tai sairaseläkkeen. 

useimmat tukia saavat saavat kuitenkin lisäksi yleistäasumistukea tai eläkkeensaajan asumistukea joka lasketaan tuloksi ihan yhtä lailla vaikka raha meneekin vuokraan. niin se menee palkastakin.  

työharjoittelusta  maksettava 9€ päivä ei useimmiten ole se mitä siitä maksetaan vaan sen lisäksi tulee se asumistuki ja työttömyyskorvaus. unohtuu vaan mainita.

usein tuista tulee yhteensä saman verran jo kuin monen pienituloisen työssäkäyvän tukia saamattoman palkka on mutta unohdetaan ne muut tuet kokonaan ja marttyyrin elkein valitetaan pienistä tuloista, pahimmillaan ihmiselle joka työssä käymällä ei saa yhtään enempää tai korkeintaan muutaman satasen enemmän rahaa :(

Vierailija
68/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mua häiritsee vain se että kun puhutaan tuloista, moni köyhä sanoo saavansa esimerkiksi työmarkkinatuen. tai kotihoidontuen. tai sairaseläkkeen. 

useimmat tukia saavat saavat kuitenkin lisäksi yleistäasumistukea tai eläkkeensaajan asumistukea joka lasketaan tuloksi ihan yhtä lailla vaikka raha meneekin vuokraan. niin se menee palkastakin.  

työharjoittelusta  maksettava 9€ päivä ei useimmiten ole se mitä siitä maksetaan vaan sen lisäksi tulee se asumistuki ja työttömyyskorvaus. unohtuu vaan mainita.

usein tuista tulee yhteensä saman verran jo kuin monen pienituloisen työssäkäyvän tukia saamattoman palkka on mutta unohdetaan ne muut tuet kokonaan ja marttyyrin elkein valitetaan pienistä tuloista, pahimmillaan ihmiselle joka työssä käymällä ei saa yhtään enempää tai korkeintaan muutaman satasen enemmän rahaa :(

Kuinka tarkkaan ihmisen pitää tehdä tuloistaan palstalla :D? Eiköhän se ole yleissivistystä asumistuet yms. Siitä huolimatta minimieläkeläinen, 9e palkan saava työharjoittelija ja valitettavasti yhä useammin myös työssäkäyvä ihminen ovat kaikki köyhiä.

Vierailija
69/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kadehtijalle hakkaamaan päätään tiiliseinään. Sitten saa kaikkia ihania jättekivoja ja isoja vammaistukia. Eikä tarvitse käydä töissäkään! Ajattele, kuinka fantsuu!!!

Vierailija
70/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä köyhistä sinä puhut? Vanhuksista? Vai työttömistä? Olen itsekin ollut työtön sosionomiksi valmistuttuani jotain 6 kk ajan. En silti vetänyt tupakkaa tai viinaa.

Vuokranmaksun (asumistuen jälkeen) ja sähkön, vesimaksun, ammattiliiton jäsenmaksun, vakuutuksen ja puhelinlaskun jälkeen käteen jäi 233€/kk. Sillä olisi pitänyt hankkia ruoka ja vaatteet yms. kuukaudeksi. Yleensä ruoka oli kaurapuuroa tai vastaavaa. Kerran söin kaalilaatikkoa viikon. Kas kun sillä 233 eurolla piti kustantaa muukin kuin ruoka ja vaatteet. Kun piti päästä vaarin hautajaisiin, piti ostaa bussi- ja junaliput. Tämä vain esimerkki. Sossun mielestä vaarin hautajaiset ei ole pakollinen meno, joten siihen ei saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Jos joku jättää syömiset väliin puoli viikkoa ja ostaa 12 olutta, niin mitä se muille kuuluu? Minä en niin tehnyt. Olin ainakin vuoden juomatta mitään, mutta minun puolestani muut saavat niin tehdä, jos huvittaa.

Tuossakin on täysin vapaaehtoisia maksuja, varsinkin vastavalmistuneelle työttömälle. Ammattiliiton jäsenmaksua ei ole mitään järkeä maksaa ennen kuin on työssä. Samaten puhelin ja sähkölaskut ovat muutenkin sellaisia että niitä ei oteta huomioon "käteenjäävissä tuloissa". Kyllähän noin listaamalla kuka tahansa saa "käteenjäävän pieneiksi". Minustakin sijoitukset ovat pakollisia menoja niin minäkin varmaan köyhä kun "pakollisten menojen jälkeen" jää vain 300 euroa kuussa käteen.

Vierailija
71/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa eikä tarvetta moisia ostaa. Migreenin vuoksi en pystyisi edes juomaan alkoholia (eikä kiinnosta muutenkaan), tupakointia en ole edes kokeillut ja energiajuomille ei ole mitään tarvetta tai halua, roskaa moiset. Köyhä olen silti. Lemmikkejä tai lapsia ei ole. En käytä tekoripsiä, värjää tukkaa tai käy kauneushoidoissa. Ei ole ulosottomaksuja, huumeongelmaa, luottokortteja, ulkomaanmatkoja. Köyhä olen silti ja minun kohdallani vakava sairastuminen ja vammautuminen selittää tämän.

Vierailija
72/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkun köyhälläkin on oikeus...

Entä sun mielestä?

Oot varmaankin sitä mieltä että köyhillä ei ole oikeuksia on vaan velvollisuuksia ja ainoa velvollisuus on kuolla pois? Ja kaikki joukkohautaan ettei tule ylimääräsiä kuluja.

Problem solved.

On heillä oikeus tehdä mitä haluavat OMALLA RAHALLAAN. Jos sitä rahaa ei ole niin ei ole oikeutta tehdä TOISTEN RAHOILLA. ne omat rahat saa käyttää miten lystää mutta on sitten turha märistä ettei ole rahaa ruokaan jos sen rahan on käyttänyt johonkin tarpeettomampaan. Sillä on pärjättävä mitä tulee. Suomessa tuet ovat riittävät.

Vierailija
73/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on perseestä ja sääliksi käy pienituloisia eläkeläisiä ja muita väliinputojia, jotka kituuttelee parilla hassulla satasella kuukausi. Just kun he ei siihen enää voi vaikuttaa, vaan hautaan asti samaa kitkuttelua.

Vierailija
74/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten niillä on lemmikki, mihin ne tuhlaa rahansa, eikä pidä itsestään huolta.

Kinuavat vaan lisää rahaa. Elämänhallinta sekaisin.

Niin että lemmikit vaan kiertoon tai piikille heti kun joutuu rahallisesti tiukille. Juu u.

No jos tilanne on se, että lapsille pitää sanoa, ettei ole varaa ruokaan, niin onko silloin varaa ruokkia lemmikkiäkään? Jos ei, niin lemmikit tarvitsevat kipeästi hyvän kodin jostain muualta. Jos taas tilanne on se, että lasten ruokaan ei ole varaa, mutta lemmikkiin on, niin silloin pitäisi saada lapset pikaisesti hyvään kotiin...

Vierailija
75/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin no kun ruoka-avusta saa kaikki ruoat miksi ostaa kaupasta mitään, no jaa eilen en kehannut eli jaksanut ruoka-apuun mutta maanantaina taas ja tiistaina ja perjantaina

kyllä sitä olutta monella menee kori päivässä eikä viikossa, itse olen taas raitistunut

Vierailija
76/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana köyhä ei ole = pulsu.

Toisena "elämänhallintaongelmat" eivät riipu yhteiskuntaluokasta, vai etkö ole lukenut yhtään ulinaa lähiaikoina siitä, ettei 4500€ nettona riitä perheen elatukseen? (Btw. Näille voisi tehdä hyvää ne työttömien kurssitukset joissa kerrotaan ettei " kannata vaihtaa uuteen autoon") jne. Tai yhdenkään rikkaan julkkiksen päihdeongelmasta?

Vierailija
77/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossakin on täysin vapaaehtoisia maksuja, varsinkin vastavalmistuneelle työttömälle. Ammattiliiton jäsenmaksua ei ole mitään järkeä maksaa ennen kuin on työssä. Samaten puhelin ja sähkölaskut ovat muutenkin sellaisia että niitä ei oteta huomioon "käteenjäävissä tuloissa". Kyllähän noin listaamalla kuka tahansa saa "käteenjäävän pieneiksi". Minustakin sijoitukset ovat pakollisia menoja niin minäkin varmaan köyhä kun "pakollisten menojen jälkeen" jää vain 300 euroa kuussa käteen.

Älä viitsi typerehtiä. Aikuinen ihminen.

Vierailija
78/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutkun köyhälläkin on oikeus...

Entä sun mielestä?

Oot varmaankin sitä mieltä että köyhillä ei ole oikeuksia on vaan velvollisuuksia ja ainoa velvollisuus on kuolla pois? Ja kaikki joukkohautaan ettei tule ylimääräsiä kuluja.

Problem solved.

On heillä oikeus tehdä mitä haluavat OMALLA RAHALLAAN. Jos sitä rahaa ei ole niin ei ole oikeutta tehdä TOISTEN RAHOILLA. ne omat rahat saa käyttää miten lystää mutta on sitten turha märistä ettei ole rahaa ruokaan jos sen rahan on käyttänyt johonkin tarpeettomampaan. Sillä on pärjättävä mitä tulee. Suomessa tuet ovat riittävät.

Millä toisten rahoilla? Kyllä sinäkin, itsekäs yksilö, hyödyt verorahoista.

Vierailija
79/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en. Mistä sinä olet saanut tietosi?

tilastollisesti alkoholinkäyttö ja tupakointi on runsainta alimmissa tuloluokissa. Ks esimerkiksi tämä tutkimus tupakoinnista www.stakes.fi/yp/2003/5/035rahkonen.pdf Tietenkään ei tarkoita että kaikki köyhät tuhlaa rahoja tupakkaan, mutta moni tuhlaa. Sama korrelaatio tutkitusti myös alkoholinkäytön välillä.

Vierailija
80/152 |
26.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan näissä lehtijutuissa köyhyydestä ei kerrota mihin ne rahat käytetään ennen kuin loppuvat...

Kyllähän niissä kerrotaan. Et vain öyhöttämiseltäsi kiinnitä moiseen huomiota.

Ai se kuuluisa "muut laskut", joka lähes poikkeuksetta mainitaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä