Näissä vähävaraisten avautumissa häiritsee eniten se, että kun muka ei ole rahaa ruokaan niin silti se viikottainen olutlaatikko, 3-7 askia tupakkaa sekä 1-3 energiajuomaa per vuorokausi on aina varaa ostaa.
Kommentit (152)
Suomella menee selvästi huonosti, kun palsta on yhtäkkiä täynnä tällaisia aloituksia, joissa lyödään lyötyjä ja korostetaan omaa paremmuutta. Siitähän se kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Mistä köyhistä sinä puhut? Vanhuksista? Vai työttömistä? Olen itsekin ollut työtön sosionomiksi valmistuttuani jotain 6 kk ajan. En silti vetänyt tupakkaa tai viinaa.
Elämä oli vain pelkkää köyhyyttä.
Vuokranmaksun (asumistuen jälkeen) ja sähkön, vesimaksun, ammattiliiton jäsenmaksun, vakuutuksen ja puhelinlaskun jälkeen käteen jäi 233€/kk. Sillä olisi pitänyt hankkia ruoka ja vaatteet yms. kuukaudeksi. Yleensä ruoka oli kaurapuuroa tai vastaavaa. Kerran söin kaalilaatikkoa viikon. Kas kun sillä 233 eurolla piti kustantaa muukin kuin ruoka ja vaatteet. Kun piti päästä vaarin hautajaisiin, piti ostaa bussi- ja junaliput. Tämä vain esimerkki. Sossun mielestä vaarin hautajaiset ei ole pakollinen meno, joten siihen ei saanut harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Jos joku jättää syömiset väliin puoli viikkoa ja ostaa 12 olutta, niin mitä se muille kuuluu? Minä en niin tehnyt. Olin ainakin vuoden juomatta mitään, mutta minun puolestani muut saavat niin tehdä, jos huvittaa.
Lähisukulaisen hautajaisiin matkustamiseen luulisi saavan apua esimerkiksi omilta vanhemmilta jos nämä toivovat että oma lapsi osallistuu.
Viikossa: 30 tölkkiä kaljaa, 6 askia tupakkaa, pari pulloa viinaa. Miten helvetissä kuvittelette että mulla olis varaa ostaa vielä ruokaakin? Varsinkaan kaalia jossa on huono hinta-laatu suhde...
On näitä oikeasti.Kaupassa näkee kaljakeissit kärryissä jengiä ja sitte kun lapsi kysyy voiko saada jonkun euton jutun niin ei ole varaa kuuluu vastaus.Lieneekö sitten totta ettei ole varaa.
Koskaan näissä lehtijutuissa köyhyydestä ei kerrota mihin ne rahat käytetään ennen kuin loppuvat...
Vierailija kirjoitti:
On näitä oikeasti.Kaupassa näkee kaljakeissit kärryissä jengiä ja sitte kun lapsi kysyy voiko saada jonkun euton jutun niin ei ole varaa kuuluu vastaus.Lieneekö sitten totta ettei ole varaa.
Tämä.
Yleensä ei vain ole rahankäyttö hallussa eikä osata priorisoida. Kaikki rahat tuhlataan heti eikä mitään säästetä pahanpäivän varalle! Kananmunat ja reissumiesleivät ei paljon maksa jos muuta syötävää ei ole 👍
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen terve ihminen on köyhä vain omasta tahdostaan. Ja nyt huomioikaa sana TERVE. Työkykyiset ihmiset ovat aina työttömänä ja köyhiä vain ja ainoastaan, koska ovat laiskoja ja tyhmiä.
Ostetaan typeriä asioita lainaksi ja ihmetellään kun ei ole perustarvikkeisiin rahaa. Pidetään iseita lemmikkejä, poltetaan tupakkaa, juodaan alkoholituotteita yli riskirajojen. Nämä ns köyhät käyttävät uusimpia älypuhelimia rajattomilla nettiliittymillä. Kotona on vielä erikseen tietokone, tv ja wifiyhteys sekä vähintään netflix ja spotify premium. Eihän nyt kukaan ilman niitä voi elämästään selvitä.
Ostellaan eineksiä ja valmisruokaa sekä käydään huolettomasti pizzalla, mäkkärissä ja kiinalaisessa syömössä.
Tokihan useille lapsille pitää olla harrastuksia, joten aktiivisuuspuistot kuten rush ja hoplop ovat välttämättömiä liikuntapaikkoja. Leffoissa on tottakai käytävä usein ja pieni pyörähdys tallinnaan on järkevää koska siinähän säästää kun ostaa vain tarpeeksi karkkia ja kaljaa ja tupakkaa verovapaasti.
Kyllähän nyt pienituloisenkin kuuluu saada elämään vähän naitontoja kun rikkaat herratkin elävät leveästi köyhiltä riistämillään rahoilla.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten niillä on lemmikki, mihin ne tuhlaa rahansa, eikä pidä itsestään huolta.
Kinuavat vaan lisää rahaa. Elämänhallinta sekaisin.
Niin että lemmikit vaan kiertoon tai piikille heti kun joutuu rahallisesti tiukille. Juu u.
Ei suomessa ole oikeasti vähävaraisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niin on lukenut?
No eihän sitä lue missään kun se "unohdetaan" yleensä kertoa toimittajalle
Törkeätä vihjailua. Suomessa on paljon köyhiä, jotka eivät käytä mitään mainitsemistasi tuotteista.
Enemmistö kyllä.
En myöskään ymmärrä sitä miten vähävaraisilla on varaa syödä eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Muut huomanneet saman?
Sulla on tästä muutakin todisteita kuin oma mutuilusi ja ennakkoluulosi?
Nämä ovat niitä äänekkäimpiä vähävaraisia. Katsos kun me kunnolliset vähävaraiset olemme niin lyttyyn lyötyjä, ettei voimavaramme ja uskalluksemme riitä pitää ääntä itsestämme.
Siksi myös jäämme vähävaraisiksi. Ei palkankorotuksia, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aika moneen tuo kalikka kolahti ;D
Eli syytät ihmisiä suoraan valehtelijoiksi? Itse inhoan stereptypisointia. Koskee se sitten mitä ryhmää tahansa. Mitä saat ilkeilystä ja valehtelusta?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen terve ihminen on köyhä vain omasta tahdostaan. Ja nyt huomioikaa sana TERVE. Työkykyiset ihmiset ovat aina työttömänä ja köyhiä vain ja ainoastaan, koska ovat laiskoja ja tyhmiä.
Ostetaan typeriä asioita lainaksi ja ihmetellään kun ei ole perustarvikkeisiin rahaa. Pidetään iseita lemmikkejä, poltetaan tupakkaa, juodaan alkoholituotteita yli riskirajojen. Nämä ns köyhät käyttävät uusimpia älypuhelimia rajattomilla nettiliittymillä. Kotona on vielä erikseen tietokone, tv ja wifiyhteys sekä vähintään netflix ja spotify premium. Eihän nyt kukaan ilman niitä voi elämästään selvitä.
Ostellaan eineksiä ja valmisruokaa sekä käydään huolettomasti pizzalla, mäkkärissä ja kiinalaisessa syömössä.
Tokihan useille lapsille pitää olla harrastuksia, joten aktiivisuuspuistot kuten rush ja hoplop ovat välttämättömiä liikuntapaikkoja. Leffoissa on tottakai käytävä usein ja pieni pyörähdys tallinnaan on järkevää koska siinähän säästää kun ostaa vain tarpeeksi karkkia ja kaljaa ja tupakkaa verovapaasti.
Kyllähän nyt pienituloisenkin kuuluu saada elämään vähän naitontoja kun rikkaat herratkin elävät leveästi köyhiltä riistämillään rahoilla.
Väitätkö, ettei työelämässä ole laiskoja ja tyhmiä? Kun työtön työllistyy, muuttuko hän hetkessä laiskasta ja tyhmästä viisaaksi ja ahkeraksi? En yhtään liiottele lukua, kun kerron, että työelämässä on kuusinumeroinen luku ihmisiä, jotka ovat jossain vaiheessa olleet työttömänä. Itse olen nykyään töissä, mutta olen ollut työtön. Silloin näitä keskusteluja lukiessa monesti ajattelin, että kuka hullu tuokin tampion on palkannut.
Muutaman kerran myös tiesin sen, joka palkattiin hakemaani paikkaan. Joskus valinta oli mielestäni oikea, mutta muutaman kerran tiesin, että valinta oli todellakin huonompi, jopa paljonkin huonompi, kuin minä, enkä ymmärtänyt yhtään perusteita. Eräällä työpaikalla vuosia sitten, kun valinta tehtiin määräaikaisista, yksi valittiin vain siksi, että oli eronnut ja tarvitsi kipeästi työpaikan, vaikka parempiakin olisi ollut hakemassa. Sitä paikkaa en itse ollut hakemassa. Niin ja sinäkin olet tyhmä, sillä työnantaja valitsee joskus vain mututuntumalta, eikä aina valitse parasta. Voit olla ahkera, mutta tyhmä olet, todella tyhmä. Minä en ole työtön, toistettakoon, mutta työttömyys toi viisautta ja nöyryyttä. Työelämässä on paljon kaltaisiasi tyyppejä, jotka luulevat itsestään liikoja ja tällaisia on myös työttömäksi jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah tää on niin tätä! Mun yli 60v tätini polttaa kuin korsteeni ja tissuttelee viikonloput. Sitten vinkuu ja kitisee kun ei oo varaa Rodoksen matkaan. Kerran kysyin että paljonko sulla menee rahaa vuodessa röökiin ja kaljaan?
Hah tää on niin tätä! Kun tuntee yhden ihmisen, joka toimii näin, niin sitten yleistää sen koskemaan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan millään ymmärrä, että köyhällä ei olis muka varaa syödä. Suomessa kaikilla on varaa ruokaan. Voisin väittää tienaavani vähemmän kuin toimeentulotuella elävä henkilö. Itsekkin pienituloisena saattaisin olla oikeutettu myös tt-tukeen, mutta pärjään hyvin asumistuen turvin. Kuukaudessa jää asumiskulujen jälkeen käyttöön n. 500.euroa. Sillä maksan auton, lääkkeet, sähkön, puhelimen, netin ja ruokakulut. Ruoaksi ostan puurohiutaleita, kananmunia, maapähkinää, perunaa, porkkanaa, kaalia, linssejä, sipulia, omenoita, soijarouhetta, rusinoita herkutteluun. Pistän joskus elämän risaiseksi kunnon kahvilla ja siihen loraus luomumaitoa. Suklaalla herkuttelen myös.
Et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Yksinjäävälle toimeentulominimi oli n. 497 euroa. Minä tunnen ihmisiä, jotka ovat köyhiä ja vakavasti sairaita. Heillä ei oikeasti ole rahaa ruokaan.
Ymmärrän yhden lemmikkieläimen mutta se että valitetaan köyhyyttä mutta elukoita hamstrataan, töihin ei voi mennä, kukas ne elukat hoitaisi, rahaahan noiden ruokkimiseen täytyy kulua valtavasti ja kai ne tarvitsevat joskus eläinlääkäriäkin. Oma valinta mutta köyhyydestä valittaminen ja yhteiskunnan syyttäminen siitä ettei tällaista halua tukea esimerkiks ennenaikaisen eläkkeen muodossa on turha syyttää.
Mä en vaan millään ymmärrä, että köyhällä ei olis muka varaa syödä. Suomessa kaikilla on varaa ruokaan. Voisin väittää tienaavani vähemmän kuin toimeentulotuella elävä henkilö. Itsekkin pienituloisena saattaisin olla oikeutettu myös tt-tukeen, mutta pärjään hyvin asumistuen turvin. Kuukaudessa jää asumiskulujen jälkeen käyttöön n. 500.euroa. Sillä maksan auton, lääkkeet, sähkön, puhelimen, netin ja ruokakulut. Ruoaksi ostan puurohiutaleita, kananmunia, maapähkinää, perunaa, porkkanaa, kaalia, linssejä, sipulia, omenoita, soijarouhetta, rusinoita herkutteluun. Pistän joskus elämän risaiseksi kunnon kahvilla ja siihen loraus luomumaitoa. Suklaalla herkuttelen myös.