Soitin lastenvalvojalle, jotta voisimme erossa sopia lasten huoltajuudesta yms
En saanut mitään aikaa edes kuukausien päähän. Kesäkuuhun asti kaikki ajat varattu eikä sen myöhempiä aikoja saa varata. Mitään sopimuksia ei saada tehtyä puoleen vuoteen!
Kommentit (37)
Mitä lapsen kuluja mies aikaisemmin maksoi? Jos hän suostuisi osallistumaan maksamalla suoraan, eikä sinulle, siihen asti, että saatte mustaa valkoiselle.
Sama ongelma. Tehtiin miehen kanssa sopimus, ja olisimme halunneet vain lastenvalvojan puumerkit siihen, mutta haluavat tehdä omat laskelmat, eli oma sopimus ei meidän kohdalla ollut hyvä, vaikka molemmat ovat sen hyväksyneet.... Ajan saimme 6kk päähän. Ihme touhua.
No mitä olet miehelle ehdottanut kun tämä ei siihen suostu?
Olen ehdottanut kelan minimiä ja tapaamisia joka toinen vkl + ylimääräisiä päiviä. Mies ei halua vuoroviikkosysteemiä eikä se olisi edes mahdollista hänen töidensä vuoksi.
Mies ei juuri ole maksanut mitään lasten kuluja. Satunnaisesti hoitomaksuja, jotka ovat korkeimmat mahdolliset. Hän tienaa reilu 60 000 vuodessa eli ei ole pienituloinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut kelan minimiä ja tapaamisia joka toinen vkl + ylimääräisiä päiviä. Mies ei halua vuoroviikkosysteemiä eikä se olisi edes mahdollista hänen töidensä vuoksi.
Mies ei juuri ole maksanut mitään lasten kuluja. Satunnaisesti hoitomaksuja, jotka ovat korkeimmat mahdolliset. Hän tienaa reilu 60 000 vuodessa eli ei ole pienituloinen.
ap
Mitä mies on ehdottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä mies on ehdottanut?
Ei oikein mitään. Haluaisi tavata lapsia säännöllisen epäsäännöllisesti silloin, kun hänelle sopii. Maksuista ei oikein voi puhua, kun hänellä on aivan harhaiset näkemykset elatusmaksujen määräytymisestä tai lasten kuluista. Ongelma on se ettei hän edes halua hankkia tietoa aiheesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kiire, niin palkkaatte asianajajan.
Tuo tulee kalliiksi.
ohis
kannattaa ottaa selville saatko ilmaisen oikeudenkäynnin ja jos saat niin kerro miehelle jos on taas varakkaampi osapuoli niin kummasti alkaa sopua tulemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalle ei mennä mitään sopimaan, vaan vanhemmat sopii etukäteen ja lastenvalvoja hoitaa paperiasiat ja suosittaa vähintään minimitukia ja tapaamisia.
Kunhan saisi edes minimin! Ehdotin tuota miehelle, ei käy. Hän vaatii viranomaisen mukaan sopimaan. Nyt lapset ovat ilman tapaamissopimusta ja elatustukea jopa puoli vuotta.
On vähän outoa, että uudet asiakkaat jätetään ilman sopimuksia. Niillä vanhoilla asiakkailla on sentään joku sopimus, uusilla ei mitään.
ap
Pöh. Kelan kautta pakolliset elarit. Ne menee miehelle ulosottoon jos ei maksa. Ja edelleen.. jos lastenvalvojalle ei saa aikaa, niin asianajajalle saa.
Kelasta ei saa mitään ellei ole virallista sopimusta ja ongelma on tuo ettei sitä sopimusta saa tehtyä. Asianajaja tulee kalliiksi eikä välttämättä ole sen nopeampi. En maksa tuhansia euroja siitä, että saan pari sataa elatusmaksuja.
ap
älä tyydy niin vähään koska miehen tulot 60 000.
Sitten menette ilman virallisia sopimuksia, eipä siinä juuri pitäisi olla ongelmaa, niin muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojalle ei mennä mitään sopimaan, vaan vanhemmat sopii etukäteen ja lastenvalvoja hoitaa paperiasiat ja suosittaa vähintään minimitukia ja tapaamisia.
Kunhan saisi edes minimin! Ehdotin tuota miehelle, ei käy. Hän vaatii viranomaisen mukaan sopimaan. Nyt lapset ovat ilman tapaamissopimusta ja elatustukea jopa puoli vuotta.
On vähän outoa, että uudet asiakkaat jätetään ilman sopimuksia. Niillä vanhoilla asiakkailla on sentään joku sopimus, uusilla ei mitään.
ap
Pöh. Kelan kautta pakolliset elarit. Ne menee miehelle ulosottoon jos ei maksa. Ja edelleen.. jos lastenvalvojalle ei saa aikaa, niin asianajajalle saa.
Kelasta ei saa mitään ellei ole virallista sopimusta ja ongelma on tuo ettei sitä sopimusta saa tehtyä. Asianajaja tulee kalliiksi eikä välttämättä ole sen nopeampi. En maksa tuhansia euroja siitä, että saan pari sataa elatusmaksuja.
ap
Tulet kyllä saamaan enemmän kuin minimin. Jos mies olisi "fiksu", niin suostuisi tuohon ehdottamaasi minimiin. Taitaa kaihertaa, että hänelle määrätään milloin pitää lapset ottaa luokseen. Haluaisi mennä miten haluaa ja lapsia nähdä miten huvittaa jos huvittaa. Onko näin, ettei mies ole ollut kovin kiinnostunut viettämään aikaa lastensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä mies on ehdottanut?
Ei oikein mitään. Haluaisi tavata lapsia säännöllisen epäsäännöllisesti silloin, kun hänelle sopii. Maksuista ei oikein voi puhua, kun hänellä on aivan harhaiset näkemykset elatusmaksujen määräytymisestä tai lasten kuluista. Ongelma on se ettei hän edes halua hankkia tietoa aiheesta.
ap
Älä suostu tuollaisiin tapaamisiin. Joudut olemaan lapsen kanssa koko ajan hälytysvalmiudessa, kun mies ilmoittaa, että hän hakee lapsen 10 minuutin kuluttua. Et pysty tekemään mitään omia suunnitelmia, koska et koskaan tiedä, haluaako mies just silloin tavata lasta. Ja todennäköisesti haluaa, koska ei nytkään kykene sopimaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tulet kyllä saamaan enemmän kuin minimin. Jos mies olisi "fiksu", niin suostuisi tuohon ehdottamaasi minimiin. Taitaa kaihertaa, että hänelle määrätään milloin pitää lapset ottaa luokseen. Haluaisi mennä miten haluaa ja lapsia nähdä miten huvittaa jos huvittaa. Onko näin, ettei mies ole ollut kovin kiinnostunut viettämään aikaa lastensa kanssa?
Mies on tehnyt lasten kanssa juttuja, kun ne ovat myös hänelle mieluisia. Hän innoissaan oli perustamassa perhettä, mutta nyt on tullut selväksi, että hän kokee perhe-elämän liian sitovana ja rasittavana. Lasten vuoksi haluaisin tehdä oikein ja erota sovussa, mutta miehelle ei kelpaa mikään. Hän ei halua olla yhdessä, mutta ei erotakaan. Itse olen alkanut viedä eroa eteenpäin ja siksi mies katsoo, että olen syyllinen eroon ja hän uhri.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Mies on tehnyt lasten kanssa juttuja, kun ne ovat myös hänelle mieluisia. Hän innoissaan oli perustamassa perhettä, mutta nyt on tullut selväksi, että hän kokee perhe-elämän liian sitovana ja rasittavana. Lasten vuoksi haluaisin tehdä oikein ja erota sovussa, mutta miehelle ei kelpaa mikään. Hän ei halua olla yhdessä, mutta ei erotakaan. Itse olen alkanut viedä eroa eteenpäin ja siksi mies katsoo, että olen syyllinen eroon ja hän uhri.
ap
Mulla sama. Mies puhui lapsesta lähes vuoden kun suostuin. Mutta lapsen synnyttyä tajusin välittömästi ettei mies jaksa. Vaikka minä hoidan kotityöt ja lapsen lähes kokonaan, niin mies on vaan niin mukavuudenhaluinen ja tottunut tekemään omia juttujaan, eikä pysty yhtään joustamaan. Hän käy töissä, se pitäisi riittää. Omilla rahoilla ihan tässä kuitenkin elelen, joten siitäkään ei tarvitse kenenkään sanoa. Mies haluaa töiden lisäksi maata sohvalla, harrastella ja tavata kavereitaan. Olemme puhuneet näistä monesti. Mies saattaa tsempata ja vie lapsen vaikka hoploppiin ja sitten hän tarvitseekin koko viikonlopun lepoa kun oli niin rankkaa. Sama loikoilu jatkuu taas ja mäkätys. Meillä se on mies joka mäkättää ihan kaikesta. Yrittänyt uskoa, että jospa tämä tästä muuttuu paremmaksi. Minulla on rakkautta häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Mulla sama. Mies puhui lapsesta lähes vuoden kun suostuin. Mutta lapsen synnyttyä tajusin välittömästi ettei mies jaksa. Vaikka minä hoidan kotityöt ja lapsen lähes kokonaan, niin mies on vaan niin mukavuudenhaluinen ja tottunut tekemään omia juttujaan, eikä pysty yhtään joustamaan. Hän käy töissä, se pitäisi riittää. Omilla rahoilla ihan tässä kuitenkin elelen, joten siitäkään ei tarvitse kenenkään sanoa. Mies haluaa töiden lisäksi maata sohvalla, harrastella ja tavata kavereitaan. Olemme puhuneet näistä monesti. Mies saattaa tsempata ja vie lapsen vaikka hoploppiin ja sitten hän tarvitseekin koko viikonlopun lepoa kun oli niin rankkaa. Sama loikoilu jatkuu taas ja mäkätys. Meillä se on mies joka mäkättää ihan kaikesta. Yrittänyt uskoa, että jospa tämä tästä muuttuu paremmaksi. Minulla on rakkautta häntä kohtaan.
Tutulta kuulostaa. Minulle tuli mitta täyteen, kun olin vuosia yrittänyt tehdä miehelle lokoisat olot ettei toinen rasittuisi. Mikään ei riittänyt ja väsyin lopulta itsekin. En jaksa enää odottaa toiselta mitäään. Ei olisi tälle linjalle koskaan edes lähteä vaan viheltää peli poikki saman tien.
ap
Olen lastenvalvoja. En jaksa lukea koko ketjua, mutta huomasin, että äiti lähivanhempana sopisi lasten isän kanssa ns. minimin eli Kelan elatustuen suuruisen elatusavun, 158,74 €/kk/lapsi. Se on siis vanhempien keskinäinen sopimus ja se käy lastenvalvojalle, koska lapsen iästä riippumatta lapsi on oikeutettu tuohon 158.74 €/kk suuruiseen elatusapuun, jos isällä on tässä tapauksessa elatuskykyä. Eli äidin mukaan on ja nyt oletamme, että totuus on tämä. Lastenvalvojan luona asioidessa pitää olla verotustodistusksen yms. varallisuusselvitykset mukana, mikäli vanhemmat haluavat, että lastenvalvoja elatuslaskurilla elatusavun summan laskee. Mutta jos vanhemmat sopivat elatusavun määräksi yli tai saman summan kuin elatustuki, asia on ok.
Mikäli isä ei tuloistaan huolimatta halua sopia, ei ole muuta mahdollisuutta, kuin viedä asia käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Tällöin äiti oikeusaputoimistoon tai yksityisen asianajajan luokse, ja asia vireille.
Lastenvalvojan luona sovitaan. Jos toinen ei halua sopia, on aivan sama, onko aika helmikuussa vai kesäkuussa.
No se on sitten voivoi.
PS. Oikeusaputoimisto on ilmainen, mut tuskin se sua liikuttaa. Parempi vaan olla tekemättä mitään ja valittaa täällä.