Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et anna koirasi tutustua toisiin koiriin?

Vierailija
23.01.2019 |

Ja miksi vihoittelet niille, jotka kehtaavat edes kysyä moista?
Ollaan uusia pennun omistajia ja kaikkialla neuvotaan sosiaalistamaan ja tutustumaan toisiin koiriin. Mutta lenkillä ei enää uskalla edes kysyä...

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys vielä: miksi olet ottanut lemmikiksi niin isokokoisen koiran ja aggressiivisen rodun, ettet hallitse sitä kohtaamisissa?

Niin, no kaksi viiden kerran pentukurssia jo käyty. Ei kai niitä voi loputtomiin. Maalla ei tule edes joka toinen lenkki muita koiria vastaan ja koirapuistoon taitaa olla 20-30 km:n ajo. Luulisin että naapurikaupungissa on sellainen

Vierailija
22/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Täällä maalla tuntuu kaikki koiranomistajat okevan sosiaalisia, samoin koirat. Mutta valitettavasti tänne ajaa autolla ihmisiä kauempaa ulkoiluttamaan koiraansa maaseudun rauhaan ja opettamaan meitä yhtä tiukkaan sävyyn kuin näissä suurimmassa osassa viesteistäkin. Eli vielä vinkkiä toiseen suuntaan: älkää tulko tänne maalle niine aggressiivisine piskeinenne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys vielä: miksi olet ottanut lemmikiksi niin isokokoisen koiran ja aggressiivisen rodun, ettet hallitse sitä kohtaamisissa?

Niin, no kaksi viiden kerran pentukurssia jo käyty. Ei kai niitä voi loputtomiin. Maalla ei tule edes joka toinen lenkki muita koiria vastaan ja koirapuistoon taitaa olla 20-30 km:n ajo. Luulisin että naapurikaupungissa on sellainen

Oletko siis ap?

Mun koira painaa 10 kg ja ihan hyvin pystyn hallitsemaan ja pystyisin, vaikka olisi isompikin. Ohitukset sujuvat hienosti. Keskity nyt vaan siihen pennun kunnolliseen kasvatukseen, niin saat sinäkin mukavan lenkkikaverin.

Kysymys sinulle: tuntuuko tässä vaiheessa siltä, että olisi pitänyt ennen koiran hankintaa ottaa selvää tällaisista perusasioista?

-7

Vierailija
24/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani pitäisi juuri nyt rokottaa. Ohje on muutenkin että koiria ei tutustutettaisi niiden ollessa hihnassa. En tarkalleen tiedä miksi, kun olen tuore koiran omistaja.

Vierailija
25/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Täällä maalla tuntuu kaikki koiranomistajat okevan sosiaalisia, samoin koirat. Mutta valitettavasti tänne ajaa autolla ihmisiä kauempaa ulkoiluttamaan koiraansa maaseudun rauhaan ja opettamaan meitä yhtä tiukkaan sävyyn kuin näissä suurimmassa osassa viesteistäkin. Eli vielä vinkkiä toiseen suuntaan: älkää tulko tänne maalle niine aggressiivisine piskeinenne

Kyllä tulen. Eiköhän siellä maalla riitä mantua niin ettei sinun tarvitse tulla tunkemaan piskiäsi minun piskini naamalle.

Vierailija
26/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuijaa. Meille on tulossa koira ja mikään muu ei arveluta mua paitsi koiraihmiset.

Vierailija
27/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä koiran yli-innokkuus ja urosaggressiivisuus.

Ei olisi mikään mukava kohtaaminen.

Taipumusta remmirähjäämiseen, olen todennut että tiukka linja ja riittävä välimatka pitää rähinähalut kurissa.

Vierailija
28/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira pelkää ihmisiä (aiemmassa kodissa kohdeltu kaltoin) joten pysytään kaukana ihmisistä ja siten myös muista koirista. Rähisee peloissaan joten turha kiusata raukkaa.

Vierailija
29/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein koirani ollessa pentu sen virheen, että oikeasti luulin, että pennun täytyy tutustua hihnassakin vieraisiin koiriin tullakseen sosiaaliseksi, vein sitä myös koirapuistoon. Koskaan ei koiran kimppuun käyty, mutta selvästi se perusluonteeltaan herkästi kiihtyvänä ja arkana yksilönä koki ainakin osan tilanteista uhkaaviksi, sillä nyt olen sitten kamppaillut tempovan ja hyökkäilevän remmirähjän kanssa koko sen aikuisiän. Koira ei oikeasti halua tapella, mutta varmuuden vuoksi mesoo niskakarvat pystyssä. Parissakin koirakoulussa on käyty, mutta vieläkin on ajoittain vaikeuksia. Ohitukset hoituvat parhaiten, jos kierrän kauempaa vastaantulijan tai vaihdan suuntaa, koira pysyy paljon rauhallisempana jos en kiinnitä vastaantulijaan mitään huomiota. 

Vierailija
30/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juup. Perehdyin asiaan hyvin etukäteen. Ohje oli tutustua toisiin. Pentukursseilla vaan opetettiin, että kannattaa aina kysyä ensin, koska joukossa on kuitenkin aina näitä ongelmaihmisiä ja ongelmakoiria

Vierailija
31/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan tutustua pieniin koiriin ja pentuihin jos koirani on yhtään suostuvainen tutustmaan. Isot koirat ovat hyökänneet niin monta kertaa kimppuun että pelkään niitä jo itsekin, joten ne kierretään kaukaa. Yleensä mun koira ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin vanhoista kavereistaan ja omanrotuisistaan, mutta käyttäytyy tutustumistilanteissa aina nätisti varsinkin pentujen kanssa. 

En ole kuitenkaan koskaan töykeä jos joku kysyy saako tulla tutustumaan. 

Vierailija
32/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juup. Perehdyin asiaan hyvin etukäteen. Ohje oli tutustua toisiin. Pentukursseilla vaan opetettiin, että kannattaa aina kysyä ensin, koska joukossa on kuitenkin aina näitä ongelmaihmisiä ja ongelmakoiria

Kuten sinä. Ja koirasikin on tuolla menolla ongelmakoira.

Vierailija
33/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska en itse introverttinä halua jutella vieraiden ihmisten kanssa jos ei ole pakko. Haluan lenkkeillä rauhassa ja inhoan ihmisiä jotka tunkevat omien koiriensa kanssa "tutustumaan".

Vierailija
34/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani piti pennuista ennenkuin sai omia ja se oli hyvä ja positiivinen kokemus pennuille. Valitettavasti omien pentujen saannin jälkeen se alkoi vihaamaan muita, joten nykyään en anna sen tutustua ihan pentujen parhaaksi. Edellinen koirani oli uros, joka myös piti pennuista ja se oli kiltti pennuille koko ikänsä. Aina siis annan koirani olla hyvä koirakokemus toiselle kun se vain on mahdollista :)

Vierailija
35/35 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska koirani tappaisi kaikki muut koirat. Haluan pitää koirani vielä keskimääräiset muutamat vuodet. Jonkun muun koira puri ja melkein tappoi oman koirani kun se oli pentu, jonka jälkeen mitään muita koiria ei ole siedetty. Seuraava lemmikkini tulee olemaan kissa.

Sama juttu mulla. Hyvin sosiaalistetun koirani kimppuun hyökkäsi 2 irrallaan ollutta koiraa, joten koirani kokee kaikki muut koirat (paitsi pennusta asti tuntemansa ja tuttujen koirat) uhkana. Ärsyttää iholle tunkevat koiranomistajat ja ihan aikuiset koirattomat ihmiset, jotka tulevat yhtäkkiä silittämään koiraani ilman lupaa. Sitten itketään, jos jotakin tapahtuu (mitä luojan kiitos ei ole vielä sattunut.) Opetelkaa siis lukemaan myös vastaantulevan koiranulkoiluttajan kehonkieltä: näyttääkö tämä siltä, että tulee koirineen teitä moikkaamaan/haluaa kontaktia. Ja kysykää aina lupa toisen vieraan koiran moikkaamiseen!

Liikaa kyllä nähnyt näitä sankareita, jotka raahaavat koiranpentuaan moikkaamaan muita koiria sosiaalistamistarkoituksessa ja pentu on tilanteissa ihan kauhusta kankeana. Eikös sen sosiaalistamisen pitäis tapahtua sen pennun ehdoilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi