Työtön! Mikset opettilisi Linux-ylläpitoa?
RHCE-opetusvideot löytyy sopivasti Youtubesta:
https://www.youtube.com/watch?v=yCs_rTLSKrU
(brainer: lataa ne koneelle youtube-dl-skriptillä)
RHCSA- ja RHCE-kursseilla käytettävät kirjat on ladattavissa eri torrent-sivustoilla. Ne on RH124, RH134 ja RH254. Ne voi ladata laillisesti mutta jakaminen on kiellettyä. Toki voin itse kantaa riskin ja laittaa pdf-tiedostot ja em. videot niin RHCE- kun RHCSA-osuuden osalta jakoon jos ette muuten löydä niitä. CentOS on ilmainen ja sillä voi opetella virtuaalikoneessa.
Varsinkin RHCE-sertifikaatilla saa ihan kivasti töitä. Mikä siis on tekosyysi?
Kommentit (82)
Työnnän mieluummin nuppineuloja silmiini kuin opiskelisin jotain linuxs shittiä. Hei kamoon mitä paskaa!!
Linuks ylläpitäjät on alinta pohjasakkaa ja kaikenlisäksi homoja.
Vierailija kirjoitti:
Linuks ylläpitäjät on alinta pohjasakkaa ja kaikenlisäksi homoja.
Loppuisi sullakin hommat nopeesti kun he laittais koneet kiinni ja kävelisi (ei kannata ajaa, liikenne kaaoksessa) kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisitteko oikeasti konesaliinne huseeraamaan jonkun harrastuspohjalta pari kuukautta opiskelleen henkilön? Ja antaisiitte sille oikeudet mihinkään intranettia kummempaan järjestelmään?
No mitähän se vasta valmistunut insinööri osaa?
Verkkopuolella: muutama kurssi tietoliikennetekniikkaa alla, tunnit etäopiskelua eli videoita ja labraamista, ehkä ccna serti tehtynä ehkä tekee sen pian... ei kukaan sitä ccie-tasoiseksi kuvittele.
Onko kukaan aloittanut opettelun?
Provohan tämä, mutta minulta tyssäisi jo tuohon Torrent-verkkoon. Tiedän sen olemassaolosta, mutta en tiedä miten sinne pääsee ja miten siellä toimitaan. En myöskään osaisi asentaa noita ap:n mainitsemia juttuja.
Jossain innon puuskassa ajattelin huvikseni kokeilla jonkun MOOCin suorittamista. Sitä varten piti asentaa koneelle joku hiekkalaatikko (Netbeans?) missä ohjelmia kirjoiteltiin ja testailtiin. En osannut asentaa sitä, piti jo siinä kohtaa pyytää miestä apuun. Pääsin muutaman harjoituksen tekemään onnistuneesti ja olikohan sitten tyyliin seitsemäs tehtävä, jossa tuli taas seinä vastaan. Mielestäni koodi oli ihan oikein, mutta homma ei vaan pelittänyt. Ja taas piti pyytää miestä apuun. Mies pitkän googlettelun jälkeen sai selvitettyä, että tässä kyseisessä Ubuntu-versiossa ei jotkut tietyt kirjastot toimi automaattisesti ja niitä piti sitten latailla.
Uskoisin että noiden linux-hommien harjoittelun kanssa olisi sama juttu. Tavallinen tietokoneenkäyttäjä, joka hyvin pärjää Ubuntu-koneellakin niin kauan kun mitään ei mene pieleen, on ihan hukassa noiden latausten ja asennusten kanssa. Sama pätee varmaan sellaiseen, joka on tottunut käyttämään Windows-konetta, mutta taidot eivät kuitenkaan ole admin-tasoa. Tarvittaisiin aika paljon opastusta ja tukea että se työtön pääsisi edes siihen lähtöpisteeseen, missä pääsisi lukemaan noita materiaaleja.
Varmaan siksi, etten edes ymmärrä aloituksesta mitään. Aivan hepreaa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valitettavasti ajan kuva nykypäivän Suomen it-markkinoista. Monet firmat aivan tosissaan hakevat kuuta taivaalta, vaikka niitä ihmisiä jotka suvereenisti hanskaavat kaiken, löytyy ehkä 5 kpl. Ehkä. Ja se vallan mainio osaaja jolla vankka harrastuneisuus ja näytöt ei kelpaa, kun aina pitäisi parempaa saada. Lopulta kuitenkin firmat tyytyvät juuri niihin inkkareihin vajaalla osaamisella :/
Se on sairasta.
Alkaa mennä vähän ohi aiheen, mutta osalla firmoista on rekryissä niin tiukka seula, että sellaista osaajaa on todella vaikea löytää. Nämä eivät kylläkään ota halpaa intialaista tilalle, vaan jatkavat sitä epätoivoiselta tuntuvaa rekryä. Lopulta kun se superosaaja löytyy, niin tarjotut tehtävät eivät sittenkään ole hänelle tarpeeksi haastavia ja hän turhautuu ja lähtee pois. Sen sijaan että tästä otettaisiin opiksi ja madallettaisiin rekryrimaa tehtävien vaatiman osaamisen tasolle, rima pidetään edelleen taivaissa ja rekry venyy. Sillä aikaa muiden työnteko kärsii ja ontuu, kun tiimiltä puuttuu vetäjä tai ohjelmistoja ei saada testattua, kun testilaitteiston ylläpitäjä puuttuu.
Huippufirmoihin halutaan vain huippuosaajia, vaikkei näille kaikille olisi tarjolla huippuosaajan hommia.
Nyt järki käteen. Millä luulette pärjäävänne paremmin?
I) Jäätte kortistoon täysin passiivisiksi odottamaan että joku tulee hakemaan kotoa,
II) Alatte itse opettelemaan uusia taitoja ja osaamista, ja kenties hankkimaan ne hyvin työllistävät sertifikaatit?
Vierailija kirjoitti:
I) Jäätte kortistoon täysin passiivisiksi odottamaan että joku tulee hakemaan kotoa,
II) Alatte itse opettelemaan uusia taitoja ja osaamista, ja kenties hankkimaan ne hyvin työllistävät sertifikaatit?
sehän tässä nykysysteemissä on perseestä. Jos jään työttömäksi ja minut katsotaan missään kohtaa opiskelijaksi, kuinka käy työttömuustukien? Niinpä...
Siinä ei pitäisi vuonna 2019 olla mitään ongelmaa, että valtio kustantaisi (lähes olemattomat) maksut avoimessa ammattikorkeassa verkkokurssien ja miksi ei lähikurssienkin osalta. Läpäisyvelvollisuus tai omakustannushinta vähennetään työttömyystuesta.
Ja jos duuniin sattuu pääsemään tällä välin, kaikki kunnossa.
Neljässä vuodessa olisi jo sähköinsinööri tai vastaava ja työllisyysmahdollisuudet olisivat paremmat. Kustannukset? Samat kuin minun maatessa neljä vuotta sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pelottaa, että voisin joutua töihin.
Missä töissä sitä käytetään?
Linux töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pientä rajaa. Kuka palkkaisi av-palstan itseoppinutta työtöntä Linux-tukihenkilöksi?
Siinä hommassa täytyy osatakin jotain.Itse palkkasin kerran yhden BSc-akan kun halusin olla edistyksellinen ja se oli elämäni suurin rekrytointivirhe.
Miten sukupuoli voi olla rekrytointivirhe?
Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sehän tässä nykysysteemissä on perseestä. Jos jään työttömäksi ja minut katsotaan missään kohtaa opiskelijaksi, kuinka käy työttömuustukien? Niinpä...
Siinä ei pitäisi vuonna 2019 olla mitään ongelmaa, että valtio kustantaisi (lähes olemattomat) maksut avoimessa ammattikorkeassa verkkokurssien ja miksi ei lähikurssienkin osalta. Läpäisyvelvollisuus tai omakustannushinta vähennetään työttömyystuesta.
Neljässä vuodessa olisi jo sähköinsinööri tai vastaava ja työllisyysmahdollisuudet olisivat paremmat. Kustannukset? Samat kuin minun maatessa neljä vuotta sohvalla.
Tässä tapauksessa tilanne ei ole rinnastettavissa siihen että opiskelet, vaan "luet näitä papereita kotona p*skalla istuessa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työtön, mikset opettelisi aivokirurgiaa...
Muuten joo mutta Linuxin ylläpito ei ole avaruustiedettä. Se pitää vain osata.
Eihän aivokururgiakaan ole avaruustiedettä. Sekin tarvitsee vain osata.
Toisaalta samahan se on avaruustieteen kanssa. Sekin tarvitsee vain osata.
Työtön mikset opettelisi avaruustiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa tilanne ei ole rinnastettavissa siihen että opiskelet, vaan "luet näitä papereita kotona p*skalla istuessa".
Meinaat että noista pääsee läpi labraamatta? Ja oletko opiskellut hetkeen? Videot ovat tuolla alustalla, katso ne mielellään tässä järjestyksessä, nähdään kuukauden päästä ja laita sähköpostia jos kysyttävää. Samalla alustalla on kasa labroja jotka toimivat vähän huonosti koska ne vain simuloivat oikeaa ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
RHCSA- ja RHCE-kursseilla käytettävät kirjat on ladattavissa eri torrent-sivustoilla. Ne on RH124, RH134 ja RH254. Ne voi ladata laillisesti mutta jakaminen on kiellettyä. Toki voin itse kantaa riskin ja laittaa pdf-tiedostot ja em. videot niin RHCE- kun RHCSA-osuuden osalta jakoon jos ette muuten löydä niitä. CentOS on ilmainen ja sillä voi opetella virtuaalikoneessa.
Varsinkin RHCE-sertifikaatilla saa ihan kivasti töitä. Mikä siis on tekosyysi?
Tekosyyni on, että opettelen Azure-sertifikaatteja, joilla kuuleman mukaan myös pitäisi saada kivasti rahaa. Siinä ohessa data-analytiikkaa, jonka osaajat kuulemma revitään käsistä. Schemeäkin tekisi mieli kurkata.
Eli se, että on niin tsiljoona asiaa, joiden osaajista muka on pulaa. Kaikkiin en pysty repeämään.
Työtön! Mikset opettele sijoittamaan? Linuxin ylläpito on persaukisten hommaa. Itse lopetin 5 vuotta sitten ja nyt vaan sijoitan ja olen työrön.
Satuttiko totuus?