Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uusissa asunnoissa ei ole kunnon olohuonetta?

Vierailija
23.01.2019 |

Olen katsellut uusia rivitalo- ja kerrostaloasuntoja. Vaikka neliöitä olisi yli 100 yhdessä tasossa, olohuoneet ovat olemattomia! Ja makuuhuoneetkin kapeita koppeja.

Usein olohuoneen nurkassa on avokeittiö. Ruokapöydälle on selkeä paikka. Mutta samaan tilaan tulisi sovittaa myös olohuoneen kalustus, eikä sovi millään kuin yksi pieni sohva.

Usein tilassa on isot, näyttävät ikkunat. Ainoalla ikkunattomalla seinällä on usein ovi esim. makuuhuoneeseen. Sen viereen mahtuu ehkä yksi 2h sohva. Ikkunoiden eteen nyt ei tee mieli laittaa mitään - jossain näyttelyasunnossa oli matala senkki ja sen päällä iso tv. Isot ikkunat menivät ihan hukkaan.

Miksi nuo pohjat on asunnoissa nykyisin ihan älyttömiä?

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en ymmärrä miksi yhdessä kylpyhuoneessa on oltava kaksi suihkua!

Tai vessassa kaksi lavuaaria malliin Aamerica. Montako sielä kerralla häärii?

sitäkin ovat tänne jotkut apinoineet.

Vierailija
82/206 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiöissä ei ole enää alkovia eikä erillistä keittokomeroa. On vaan yksi huone, jonka yhdellä seinällä on keittiönkaapit.

Aiemmin tehtiiin kivoja yksiöitä, joissa oli alkovi johon mahtui isokin sänky ja vaatekaapit avautui joko alkoviin tai sitten eteiseen. Kylpyhuoneeseen mentiin eteisestä. Keittokomeroon mahtui usein pieni ruokapöytä. Olohuoneessa oli ehjää seinätilaa ja sinne mahtui hyvin TV-taso, kirjahyllyjä, sohva ja vielä jäi tilaa.

Laitan tähän vielä kuvan eli tämän mallisia yksiöitä: https://d3ls91xgksobn.cloudfront.net/1950x1050,fit,q80/etuovimedia/imag…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on omat mieltymykset. Itse pidän että makuuhuoneet ovat pieniä, koska niissä vain nukutaan. Pidän siitä että muu asunto on yhtä isoa avaraa tilaa. Asun 70-luvun asunnossa Ja mua ärsyttää kun makuuhuoneet ovat tällaisia suuria saleja.

Vierailija
84/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän trendin tuloksia kadutaan kyllä pahasti parinkymmenen vuoden kuluttua. Suomalaiset asuvat eurooppalaisittain muutenkin ahtaasti. Itselleni olohuone on rauhan tyyssija, enkä halua, että jossain olohuoneen nurkassa on keittiönkaapit.

Vierailija
85/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tuota yhtä kommentoijaa, en minä tarvitse makuuhuoneeseen mitään muuta kuin sängyn ja yöpöydän ja korkeintaan jonkun vaaterekin tai tuolin, mihin laskea vaatteet yön ajaksi. Kirjahylly on konmaritettu aika pieniin, en tarvitse kolmea metriä hyllylle tilaa. Läppärille on oma paikkansa, tosin työni tén työpaikalla, en kotona.

Vierailija
86/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tunne, vaikka neliömäärä olisi sama kuin toimivammissa, vanhemmissa asunnoissa. Olkkarin pitää olla sen kokoinen, että siellä mahtuu olemaan. Meilä ainakin se on pääoleskelupaikka ja tilaa tarvitaan. Makkarit saisi olla kanssa normikokoisia. Jos nyt rakentaisin uutta, niin makkareiden minimikoko 13-14m2, mielummin 15m2+. Nyt meillä on makuuhuoneet 10,5-11,5 m2 ja liian pieniä. Lasten tavarat ei mahdu ja teinikin viettää huoneessa paljon aikaa, joten kyllä sinne saisi muutakin mahtua kuin sänky, pieni pöytä ja pieni lipasto. Meidän makkarissa on taas meidän sänky ja yöpöydät, ei mahdu oikein muuta.

Olohuoneen minimikoko on 25m2 ja siihen ei mitään ruokapöytää vielä mahdu. Tällä hetkellä meillä on avokeittiö+oh -yhdistelmässä 39m2 ja ei neliötäkään liian suuri.

Vierailija
87/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, nuoret on aivopesty ankeuttamiseen, mutta ehkä minä olen luutunut kalkkis, kun haluan tilaa ja valoa ja toiminnallisuutta.

Ei nykyrakentaminen (ainakaan Espoossa) ole tällaista siksi, että torjuttaisiin ilmastonmuutosta vaan jotta rakentajien voitot maksimoituisivat. Nämä nyt rakennettavat asunnot ovat "ilonamme" kymmeniä vuosia.

Sääli, että minulla olisi vasta nyt rahaa ostaa unelmieni asunto, mutta sitä ei enää ole saatavilla. Haluaisin uuden, jotta tiedossa olisi useita huolettomia vuosia ja koska en jaksa organisoida remonttia. Olen kuitenkin jumissa nykyisessä asunnossani uusien asuntojen pohjien vuoksi.

Vierailija
88/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tuota yhtä kommentoijaa, en minä tarvitse makuuhuoneeseen mitään muuta kuin sängyn ja yöpöydän ja korkeintaan jonkun vaaterekin tai tuolin, mihin laskea vaatteet yön ajaksi. Kirjahylly on konmaritettu aika pieniin, en tarvitse kolmea metriä hyllylle tilaa. Läppärille on oma paikkansa, tosin työni tén työpaikalla, en kotona.

Minä tarvitsen lisäksi hyvän fiiliksen, joka ei synny siitä, että seinät ovat liian lähellä toisiaan. Jos maksan kodista 300 - 400 000, sen ei pitäisi olla liikaa pyydetty.

Toinen rasittava trendi on vuokratontit.

Vierailija
89/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ahdistanut parilla viime asuntomessuilla sama trendi, että olohuoneen (vaikka se olisi isokin!) yksi seinä on varattu keittiön kaapeille, jääkaapille, hellalle yms. Sitten siinä edessä on pitkä saareke, joka olevinaan jakaa keittiön tilan ja olohuoneen tilan. 

Mukahienot ratkaisut on ihan kammottavia, kun tila on niissä hulppeammissa taloissa korkea ja kaikuva, ja yläkerran aulatiloista mennään sitten makuuhuoneisiin, joissa kaikkiin ei ollut edes ovia! Eli kaikki keittiön kilinät ja juttelut ja olohuoneen television äänet kaikuvat yläkertaan ihastuttavien avoimien kolkkojen tilojen kautta. Yäk. 

Me muutettiin just 80-luvun alussa rakennettuun oikeaan maalaistaloon. Se ei ainakaan kaiu.

Vierailija
90/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä ainakin on melkein päivittäin pesuhuoneen kaksi suihkua yhtä aikaa käytössä. Kun rakennettiin oli se sellainen asia mikä tiedettiin heti että pitää olla uudessa kodissa.

Vierailija
91/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa vanha kunnollinen asunto.

Vierailija
92/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä enimmillään neljä yhtä aikaa ja kyllä on tila kortilla. Tästä tietysti pääsisi kun laittaisi joka makuuhuoneeseen oman kylpyhuoneen, kuten amerikassa ;)

Kuka pärjää kylpyhuoneessa yhdellä suihkulla tai sillä yhdellä kommuunilavuaarilla? Joku sinkkumies varmaankin.

Vierailija
93/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykyään viettää aikaa olohuoneessa? Kännykkää vahdataan sängyllä loikoillen.

Vierailija
94/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

makuuhuoneet jäävät kopeiksi kun edelleen muodissa nämä ulkopäin linnunpöntön näköiset erillistalot missä tämä olohuone ja ruokapöydän paikka halutaan täyskorkraksi tilaksi missä isot ikkunat mitkä syövät kaiken sallittavan ikkunapinta-alan ja makkareiden ikkunatkin ovat räppänöitä. Ja jos pinta-alaa vähän on se olkkari tooosi pieni ja talon muoto korkea tötterö. Hienoa asua okt:ssa, samanlaisia tötsiä kylki kyljessä.

Vierailija
95/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet asunnot ovat kyllä säälittäviä, niin kerrostaloasunnot kuin omakotitalotkin. Jos omakotitaloista puhutaan, niin rikkinäiset seinät ja riittämättömät neliöt hämmentävät. Joo, tiloihin mahtuu ehkä juuri ja juuri tarvittava (olohuone-keittiöön kulmasohva, tv-taso ja ruokapöytä, päämakuuhuoneeseen parisänky ja pari yöpöytää, muihin kapea sänky ja pieni työpöytä), mutta kuka haluaa sitoutua vuosikymmeniksi siihen, ettei kotiin mahdu mitään "ylimääräistä"? Entäs jos lapsi haluaa aloittaa pianonsoiton? Piano ei mahdu. Entäs jos teini alkaa tehdä tietokoneella grafiikkaa tms? Hänen huoneeseensa ei mahdu tarpeeksi isoa pöytää, että siihen mahtuisi kaksi suurta näyttöä. Entäs jos vanhemmalle osuu mahdollisuus saada kuntosalilaatuinen crosstrainer halvalla, mikä tukisi hänen urheilullista elämänmuutostaan pimeillä syyssateilla ja talviliukkailla? Eihän sellainen mihinkään mahdu.

Nuo nyt olivat esimerkkejä, eikä kaikille tule _juuri_ noita tilanteita eteen. Mutta esimerkkejä on muitakin. Kymmenen vuoden aikana on suuri riski, että ainakin jotakuta perheenjäsentä muukin alkaa kiinnostaa kuin tabletin räplääminen kulmasohvan nurkassa. Nykytalot ovat todella rajoittavia. En tarkoita, että vanhemmissa taloissakaan olisi kaikkia maailman vehkeitä, eikä hamstraamisessa ole järkeäkään, mutta moni nykytalo ei jousta yhtään, jos tarve joskus tulee.

Vierailija
96/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tupakeittiö-olohuone yhdistelmissä on sekin, että sekä olohuone että keittiö jäävät kummatkin tilaltaan vajaiksi. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että varsinkin kerrostaloissa tupakeittiöissä on niin vähän pintatasoja, että mistään monimutkaisemmasta ruoanlaitosta on turha haaveillakkaan. Eikä siinä mitään jos nyt puhuttaisiin jostain yksiöistä, mutta tilaa asunnossa voi olla 80 neliötäkin ja silti minikeittiö.

Vierailija
97/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa uusissa kerrostaloasunnoissa ei myöskään ole enää väliovea. En pidä yhtään väliovettomista asunnoista koska välioven kanssa äänieristys on parempi ja myös toimivampi. Kuka tahansa voi kurkistella postiluukusta jos ei väliovea, varsinkin kun usein nykyajan asunnoissa on suora näköyhteys ulko-ovelta olohuoneeseen.

Väliovia ei ole enää missään uusissa, koska palomääräykset kieltää.

Vierailija
98/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

unohtu linkki , joten tässä nyt yksi esimerkki ,terveisiä arkkitehdille jos jotenki sattuisi näkemään:

https://m.etuovi.com/kohde/8258429/kuvat?haku=M1340487694

Keittiössä ei ole ikkunaa ja se on avokeittiö olohuoneeseen , ei kiitos.

Edes jos olisi jonkinlainen oviaukko tai näköeste keittiöön niin on parempi.

Vierailija
99/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sohvaa ei voi laittaa ikkunan eteen? Eihän nyt sohva sitä ikkunaa mitenkään peitä.

Vierailija
100/206 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa uusissa kerrostaloasunnoissa ei myöskään ole enää väliovea. En pidä yhtään väliovettomista asunnoista koska välioven kanssa äänieristys on parempi ja myös toimivampi. Kuka tahansa voi kurkistella postiluukusta jos ei väliovea, varsinkin kun usein nykyajan asunnoissa on suora näköyhteys ulko-ovelta olohuoneeseen.

Väliovia ei ole enää missään uusissa, koska palomääräykset kieltää.

No tuo nyt ei pidä paikaansa. Kyllä meidän uudessa asunnossa ainakin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan