Miksi uusissa asunnoissa ei ole kunnon olohuonetta?
Olen katsellut uusia rivitalo- ja kerrostaloasuntoja. Vaikka neliöitä olisi yli 100 yhdessä tasossa, olohuoneet ovat olemattomia! Ja makuuhuoneetkin kapeita koppeja.
Usein olohuoneen nurkassa on avokeittiö. Ruokapöydälle on selkeä paikka. Mutta samaan tilaan tulisi sovittaa myös olohuoneen kalustus, eikä sovi millään kuin yksi pieni sohva.
Usein tilassa on isot, näyttävät ikkunat. Ainoalla ikkunattomalla seinällä on usein ovi esim. makuuhuoneeseen. Sen viereen mahtuu ehkä yksi 2h sohva. Ikkunoiden eteen nyt ei tee mieli laittaa mitään - jossain näyttelyasunnossa oli matala senkki ja sen päällä iso tv. Isot ikkunat menivät ihan hukkaan.
Miksi nuo pohjat on asunnoissa nykyisin ihan älyttömiä?
Kommentit (206)
Se 40 neliön 3h+kk on Rovaniemellä. Nykyään edes opiskelijat ei halua asua soluissa. Helsingissäkin on Hoasilla koko ajan vapaana soluhuoneita kun ne ei kelpaa. Ja vanhoja opiskelusoluja muutetaan ympäri Suomea yksiöiksi. Joten en usko että Rovaniemellä on kovasti kysyntää soluista, varsinkin kun huoneet on varmaan noin 7-8 neliöisiä. Kun on uusi asunto niin vuokrakin olisi varmaan sen verran korkea että samalla rahalla saa vanhemman mutta paljon isomman asunnon.
Tässä taas yksi esimerkki loistavasta nykysuunnittelusta, eteisestä tullaan suoraan keittiötilaan ja ei lainkaan vaatenaulakkoa. https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi/hekan-asunnot/hae-asuntoa-heka/h…
Tuosta linkistä nuo Risupadontien 1h+tupakeittiö-asunnot 36,5 - 37 m2. Järjestä asunnot vuokran mukaan alin ensin niin tulee siihen heti ensimmäisiksi.
Juu aivan järjetöntä, että esim 200m2 okt:ssa olkkariin mahtuu hädin tuskin pieni kulmasohva ja telkkari. Ei mitään järkeä.
Itse olen myös katsellut isoja asuntoja, mutta tuntuu, että nykytrendi on tehdä viisi pientä koppihuonetta sen sijaa, että olisi oikeasti tilaa asua eikä tarvitsisi sijoittaa joka huonekalua eri huoneeseen. Päämakkarit ovat suunnilleen sen kokoisia, että parisängyn mahtuu juuri ja juuri kiertämään. Minulla oli jopa opiskelijakämpässäni isompi. En ymmärrä, mistä nuo myyjät saavat ostajan asunnolleen, kun syntyvyys laskee koko ajan, eikä monikaan tarvi mitään neljää lastenhuonetta enää.
Mulla on vanhassa talossa iso erillinen keittiö-ruokailutila, iso olohuone ja aula sekä khh, makkari ja kylppäri on pienet, mutta toisaalta niissä vietetään vähiten aikaa. En mistään hinnasta haluaisi mitään avokeittiötä olohuoneen seinälle, aivan älytön ratkaisu. Keittiön pitää olla oven takana niin, etteivät mahdolliset tiskit tai apk:n meteli häiritse, kun haluaa rentoutua olohuoneessa.
Sille, joka kaipasi isoa tiskiallasta: Ikeasta saa!
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut uusia rivitalo- ja kerrostaloasuntoja. Vaikka neliöitä olisi yli 100 yhdessä tasossa, olohuoneet ovat olemattomia! Ja makuuhuoneetkin kapeita koppeja.
Usein olohuoneen nurkassa on avokeittiö. Ruokapöydälle on selkeä paikka. Mutta samaan tilaan tulisi sovittaa myös olohuoneen kalustus, eikä sovi millään kuin yksi pieni sohva.
Usein tilassa on isot, näyttävät ikkunat. Ainoalla ikkunattomalla seinällä on usein ovi esim. makuuhuoneeseen. Sen viereen mahtuu ehkä yksi 2h sohva. Ikkunoiden eteen nyt ei tee mieli laittaa mitään - jossain näyttelyasunnossa oli matala senkki ja sen päällä iso tv. Isot ikkunat menivät ihan hukkaan.
Miksi nuo pohjat on asunnoissa nykyisin ihan älyttömiä?
Tehokkuus ja ihmisten höynäyttäminen. Kaksioita myydään kolmioina sijoittamalla olohuone keittiöön.
Sille ehjälle seinälle ei ole nykyään tarkoitus laittaa sohvaa,muuten on mahdoton sisustaa.Mutta on ne oh-tilat liian pienet uudisrakennuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme näissä kopeissa haluaa asua? 3h+kk 40 neliötä http://m.etuovi.com/kohde/1243767?haku=M1340630509
Tää on kyllä ihan huippu!
Monissa uusissa kerrostaloasunnoissa ei myöskään ole enää väliovea. En pidä yhtään väliovettomista asunnoista koska välioven kanssa äänieristys on parempi ja myös toimivampi. Kuka tahansa voi kurkistella postiluukusta jos ei väliovea, varsinkin kun usein nykyajan asunnoissa on suora näköyhteys ulko-ovelta olohuoneeseen.
En käsitä, suututtaa minuakin. Asumme 50 m2 kerrostalokaksiossa, talo rakennettu 2012. Makuuhuoneeseen mahtuu just ja just 140 cm (!!) sänky ja kaksi yöpöytää, ei mitään muuta.
Olohuoneen pohjaratkaisukin on idoottimainen: sohva tukkii kulun parvekkeelle eikä tänne muutenkaan mahdu kuin max kahden istuttava sohva. Divaani jäi haaveeksi.
Kylpyhuone on ihan tarpeettoman suuri ja samoin parveke valtavat 8 m2! Kaikki sanovat: "Oooh ihana parveke, kesällä tuosta saa kokonaisen uuden huoneen!". Niin ja 9 muuta kuukautta vuodesta parveke toimii lähinnä renkaiden säilytyspaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme näissä kopeissa haluaa asua? 3h+kk 40 neliötä http://m.etuovi.com/kohde/1243767?haku=M1340630509
Huh! Enpä ole koskaan aiemmin nähnyt 40 neliön kolmiota. Tosin ei tuo mielestäni ole kuin 2 h + k.
Vierailija kirjoitti:
Monissa uusissa kerrostaloasunnoissa ei myöskään ole enää väliovea. En pidä yhtään väliovettomista asunnoista koska välioven kanssa äänieristys on parempi ja myös toimivampi. Kuka tahansa voi kurkistella postiluukusta jos ei väliovea, varsinkin kun usein nykyajan asunnoissa on suora näköyhteys ulko-ovelta olohuoneeseen.
Yyyh. Ahdistavaa.
Juu. Kumma suuntaus.
Mulla 60-luvun vajaa 70neliöisessä kolmiossa on yli 20 neliöinen olkkari, johon menee heittämällä sohvat 2+3 istuttava, isohko sohvapöytä, iso telkkari ja iso matto, joka ei edes ole huonekalujen alla. Siitä huolimatta isolle ikkunaseinälle ei tarvinut sijoittaa mitään.
Juuri tilojen muodon selkeys, avaruus ja valoisuus sai mut kämppään ihastumaan, vaikka vaatikin asuintilojen kaikkien pintojen ja keittiön remontin.
Neliöt maksaa, niihin neliöihin on ympätty sauna, pesuhuone, eteinenkin oltava, kenties vaatehuone, jos keittiö samassa niin pöytäkin pitää mahduttaa.
Asun 60-luvun kerrostaloasunnossa. Parasta tässä on iso olohuone ja erillinen keittiö, jossa on ovi.
Vierailija kirjoitti:
Asun 60-luvun kerrostaloasunnossa. Parasta tässä on iso olohuone ja erillinen keittiö, jossa on ovi.
Mulla ovi sai lähteä keittiöstä kun käytävälle aukesi. Tuli avaramman tuntuinen kun karmeineen revin pois.
-se edellisen sivun remontoija
Mä taas en ymmärrä miksi yhdessä kylpyhuoneessa on oltava kaksi suihkua!
Yksiöissä ei ole enää alkovia eikä erillistä keittokomeroa. On vaan yksi huone, jonka yhdellä seinällä on keittiönkaapit.
Aiemmin tehtiiin kivoja yksiöitä, joissa oli alkovi johon mahtui isokin sänky ja vaatekaapit avautui joko alkoviin tai sitten eteiseen. Kylpyhuoneeseen mentiin eteisestä. Keittokomeroon mahtui usein pieni ruokapöytä. Olohuoneessa oli ehjää seinätilaa ja sinne mahtui hyvin TV-taso, kirjahyllyjä, sohva ja vielä jäi tilaa.
Monissa uusissa omakotitaloissa olohuone on tosiaan kuin jokin epämääräinen läpikulkutila, yleensä portaiden ja ikkunoiden väliin jäävässä tilassa. Koko seinä tietysti ikkunaa, asettele siihen sitten kalusteita. Itse asun 70-luvun kaksiossa ja meidän olohuone on varmaan isompi kuin monen uuden talon.
Avokeittiö on sinänsä ihan ok, kunhan tila on riittävän suuri, mitä se ei yleensä ole. Meillä on keittiö olohuoneen vieressä ja niiden välistä oviaukkoa on avarrettu, ovat L:n mallisesti. Todella hyvä ja toimiva. Keittiö on oma huoneensa, mutta silti kuin olohuoneen jatke, voi katsoa telkkaria syödessä jne.
Aulatilan merkityksen huomaa vasta käytännössä, ja parasta, jos sitäkautta pääsee kiertämään ympäri samallalailla kuin ennen vanhaan oli torpissa keskellä rakennusta uuni ja huoneet sijoittuivat sen mukaan säteittäisesti.