Työtön, miksi et opettele koodaamaan?
Netti on täynnä ilmaisia kursseja, joilla voi opetetella.
Sitten ei tarvisi kaukomailta raijata osaajia Suomeen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkään ohjelmointikielen osaaminen ei pätevöitä mihinkään yksinään sen enempää kuin jonkin ihmisten kielen opetteleminen ei pätevöitä esim. lääkäriksi tai lakimieheksi. Substanssiosaaminen niissä hommissa missä on kova työntekijäpula on puhtaasti matemaattista esim. tekoälymenetelmien kehittämistä. Jos meinaa kunnon töihin ja palkoille päästä, on pitkät ja kovat tieteelliset yliopisto-opinnot edessä.
Tämä omassakin työpaikassa ongelma. Töitä olisi kovan kokemuksen omaaville tohtoritason tekijöille, mutta näitä ei riittävästi löydy paikallisesti, joten pitäisi saada ulkomailta Suomeen. Sekään ei aina onnistu, joten toinen tapa on teettää tällaiset tehtävät ulkomailla (länsimaat) missä palkkatasokin on sitten todella kova. Ihan ei netistä googlettaneet tai parin kuukauden työkkärin kurssin käyneet käy, valitettavasti.
Jos panette noilla vaatimuksilla paikan hakuun, paljonko hakemuksia suunnilleen tulee, esim tuhannen tarkkuudella? Siis tarkoitan ennen kuin heitätte menemään kaikki alle 29-vuotiaiden ja yli 31-vuotiaiden hakemukset.
Ongelma ei niinkään taida olla koodareiden määrässä, vaan laadussa. Oikeasti huippukoodareita, joista firmat kilpailevat on vähän. Tottakai he valittavat pulaa, kun joutuvat kilpailemaan palkoilla tosiammattilaisista.
Vierailija kirjoitti:
Jo osaavia, AMK- tai akateemisesti koulutettuja koodareitakin on tässä maassa paljon työttöminä. Eli vähän on huonot tsäänssit jollain itseopiskelleella. Varsinkin kun asiakkaat nykyään usein vaatii että heidän projekteihinsa osallistuvilla tekijöillä on alan koulutus. Eikä siis mikään pikakurssi vaan korkeakoulutasoinen koulutus. Ei kyllä voita helposti firma tarjouskilpailua suuremmista projekteista, jos sinne toimitettavassa tekijöiden CV-liitteessä on näitä itseoppineita paljonkin. Toki on sellaisiakin toimialoja joilla tämä ei ole niin tärkeää, esim. jos kehitetään omaa tuotetta eikä tarvitse koko ajan myydä osaajiaan projekteihin.
Tosiasia on että peruskoodareista ei ole yhtään mitään pulaa. Huipuista on, mutta sellaiseksi on aika vaikea ilman työkokemusta tulla. Minut kyllä palkkaisi monikin firma heti, mutta mulla on tietojenkäsittelytieteen maisterin tutkinto, 17 vuoden työkokemus ja erittäin laaja osaaminen järjestelmäkehitykseen liittyvistä tekniikoista kaikilta tasoilta. Olen siis ns. full stack developer joka teen kaikenlaista: tietokantoja, asennusautomaatioita, backend koodausta, frontend koodausta, mobiilikoodausta Apple/Android, Amazon ja Azure pilvitekniikkakokemusta + sertifioinnit, olen tehnyt suosituimmilla teknologioilla hommia (ReactJS, Angular 4, Amazon Serverless ja Lambdat esimerkkeinä uusimmista). Aika vaikea olisi itsekseen opetella näin laajaa kenttää, ja kuitenkin työnantajat hakee juuri niitä, jonka voi myydä minne tahansa projektiin tekemään mitä vaan.
Jos sinulla on jo 17 v kokemus, työllistymisesi olisi epävarmaa. Rekrytointikiellon ikäraja on vähän alle 30.
Olisi kiva saada sellaista työtä, josta saatu palkka riittää elämiseen. Siis niin ettei tarvitse asumistukea palkan lisäksi.
Työvoimapula on Suomessa sana, joka tarkoittaa että työnantaja ei haluaisi maksaa alalla vallitsevan palkkatason mukaisesti vaan tuoda ulkomailta keikkatyöntekijän hoitamaan homman. Kun keikkaa heittävä ei perusta täällä perhettä eikä tarvitse pysyvää asuntoa vaan yöpyy kuuden muun keikkatyöntekijän kanssa samassa yhteisasunnossa niin mikäs siinä. Keikan jälkeen palaa kotimaahansa, jossa elinkustannukset ovat paljon Suomea matalammalla. Suomalaiset jääkööt työttömiksi ja ulkomaalaiset saakoot työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada sellaista työtä, josta saatu palkka riittää elämiseen. Siis niin ettei tarvitse asumistukea palkan lisäksi.
Kyllä pätevä työntekijä töitä löytää, ja saa kunnollista palkkaa. Tumpeloille ja nenänkaivajille ei ole ihan niin paljoa kysyntää.
Kyllä pätevä työntekijä töitä löytää, ja saa kunnollista palkkaa. Tumpeloille ja nenänkaivajille ei ole ihan niin paljoa kysyntää.
Eikö tässä ollut puhe siitä, että työttömät pääsevät työelämään, jos opettelevat omatoimisesti vähän koodausta?
Itse olen huomannut että tällä alalla on semmoinen muna-kana ongelma. Kaikki firmat haluaa lähes ilmaiseksi huipputekijän, ihmelapsi Jeesuksen, joka osaa koodata ihan kaiken, ihankaikilla tekniikoilla ja ikää saa olla max 23. Käytännössä töitä ei saa jos ei ole näyttöjä ja näyttöjä ei ole jos ei ole ollut töissä. Itse aloitin 25 vuotta sitten koodaamisen harrastuksena tosissaan, vasta 7 vuotta myöhemmin sain täyspäiväisen koodarinpaikan, palkka oli niin p*ska että en ole kenellekkään kehdannut kertoa, 2300 €/kk eikä se noussut siitä. On p*skapuhetta että jokainen jolla on kova halu opiskella vapaaajallaan ja tehdä töitä lopulta saa ok palkkaisen tai edes suht. turvallisen työpaikan koodarina. Se ei vaan ole totta.
Nyt olen käyttänyt sitten viimeiset 18 vuotta uusien tekniikoiden opetteluun, mutta nyt tuli ikä vastaan, kukaan ei ota 40 täyttänyttä kaveria haastatteluun, eivät edes vastaa hakemukseen, ei edes vaikka on kasa sertifikaatteja suoritettu ja monta isoa omaa harrastusprojektia demota. Eli sanoisin että p*aska ala, todella epäkiitollista hommaa, ikärasistiset ahneet työnantajat joille ei koskaan tule mikään riittämään. Pitäisi lähes ilmaiseksi tehdä ihmeitä ja viettää koko työnulkopuolinen aika opiskeluun työnantajaa varten. En suosittele alaa kellekkään. Olisi ollu kivaa elää elämääkin. Nuoret, teitä on varoitettu.
Kun riipaisen haastattelussa ruutuun V2 Basicilla parit gotot ja hello worldit, niin ei tarvi enää kuin sanella palkkansa.
Olen työtön ja koodailin vuosikaudet. En koodaa mitään ikinä kellekkään enää.
Mikset ap myy ahterias. Ei tartteis tuoda ulkomailta väkee
Oon n.30v maisteri, mutta oman alan töitä en ole saanut. Aloitin tuossa juuri opiskelemaan koodausta itseasiassa. Se on aika vaikeaa, koska en ole yhtään tottunut esim.matemaattiseen ajatteluun. En ole tarvinnut matikkaosaamista sitten lukion. Mutta pikkuhiljaa tämä tästä kai. Webbipuoli mua kiinnostaa ja sitä frontia osaan jo harrastuksen myötä. Nyt laajennan osaamista. Mutta ihan rehellisesti, en usko että työllistyn helposti alalle koskaan. Ap on saanut töitä 25v sitten jolloin kaikki oli erilaista työelämässä. Töitä ei nykyään ole tarpeeksi.
Olen opetellut viikon, nyt osaan laiittaa koneen päälle, vielä pitäisi löytää se internetti. Kännykässä se on heti avoinna, mutta miten se avataan tietokoneella?
Koodarit ostetaan ulkomailta, koska suomalaiselle täytyy maksaa enemmän. Ei kannata.
Työelämä on niin vaativaa ja uuvuttavaa. Hirveän vauhdilla pitäisi tehdä ja oppia nopeasti paskalla palkalla. Ja vaikka olisi ahkera, niin ei kelpaa vaan jatkuvasti nalkutetaan ja tiuskitaan. Ja kahvitauolla ei saa olla rauhassa vaan pitäisi jaksaa höpistä. Ja omista yksityisasioista kysellään hirveästi. Ei tuommoista jaksa....... Työelämä sopii vain huippulahjakkaille ja sosiaalisille tyypeille.
Osaan jo koodata C, C++, muutama assembly, python, js, common lisp, jne.. mutta en minä sitä palkollisena todellakaan aio tehdä.
Olen huippuälykäs multitatskaaja, kaunis, komea persoonallinen ja epäsosiaalinen introvertti.