Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miksi et opettele koodaamaan?

Vierailija
23.01.2019 |

Netti on täynnä ilmaisia kursseja, joilla voi opetetella.
Sitten ei tarvisi kaukomailta raijata osaajia Suomeen.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos olisi tietokone..

2. Diagnoosi mikä vaikeuttaa teknistä lukemista. En ole muutenkaan mikään "numerovelho". 

Vierailija
22/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin itse opiskella C++.

Terminologia oli outo. Jostain olioista puhuttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin uupunut ja masentunut päättyneen työn jäljiltä, että vähään aikaan ei ole riittänyt energiaa aina edes sohvalta nousemiseen. Käytän ihan sujuvasti muutamaa tilastolliseen ohjelmointiin kehitettyä skriptikieltä, mutta sovelluskehityksestä tai verkko-ohjelmoinnista en tiedä mitään. Pystyisin varmaan opiskelemaan jotain itsekin, kunhan ensin keksisin mistä aloittaa. 

Vierailija
24/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodareita ei pidetä tiimipelaajina, joten työllistyminen korkeintaan etätyöjärjestelyllä tai alihankintana ja tästä syystä koodausosaaminen CV:ssä selvä miinus muunlaisia töitä hakiessa. Ulkomaalaisia puolestaan arvioidaan eri kriteereillä. 

Millä kriteereillä ulkomaisia arvioidaan? Mä ihmettelen sitä, että miks joku tulisi tänne kovan verotuksen maahan töihin? Jossain esim. Jenkeissä saa omaisuutta työtä tekemällä paljon helpommin kun täällä " otsa hiessä sinun tulee leipäsi ansaitseman" maassa. Mulla paljon töitä nyt vp, tuli vaan mieleen.

Yrityksillä on jokin kulttuurisen muutoksen tarve, josta kokevat hyötyvänsä palkkaamalla ulkomaalaisia, tämä ainakin teknologiapuolella. Aasialaiset tunnetusti älykkäitä.

Aasiassa asuneena voin sanoa että ihmiset Aasiassa eivät ole sen älykkäämpiä kuin Euroopassa. Ehkä jopa päinvastoin, siellä koulutus ei ole yhtä hyvää ja siellä on totuttu kumartelemaan ylempiään. Siksikään ei heidän osaaminen ei yllä samalle tasolle meidän kanssa.

Vierailija
25/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monet työttömät kaverini ovat yliopistosta/amkista valmistuneita koodareita enkä itseopiskelulla pääsisi mitenkään heidän tasolleen

Vierailija
26/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvä koodaaja töitä saa ilman koulutustakin. Jos oikeasti osaa koodata, niin tekee itselleen portfolion erilaisia demoja, esim. pieniä pelejä, algoritmejä tai muita sovelluksia jotka tallentaa Gitiin. Sitten vaan työnhaussa linkki sinne Gitiin josta työnantaja voi käydä katsomassa jälkeä. Monilla parhailla koodaajilla on koulut jääneet kesken. Tärkeintä on se osaaminen.

Vierailija
27/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta sekaantua siihen höpöhöpömaailmaan.

Vierailija
28/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei ala itse huippumalliksi, lottovoittajaksi, Ruotsin kruununprinssiksi tai muuten vaan fiksuksi ihmiseksi? Koska ei sellaseksi ihan noin vaan "aleta"! Ei jokaisesta ole leipomaan komeaa ja hyvää hääkakkua. Jonkunlaisen kakun ehkä saa aikaiseksi, mutta ei sillä taidolla vielä mihinkään konditoriaan pääse töihin. Aivan sama lainalaisuus pätee myös IT-töihin. Tällä koodari-termillä leikittelee jokainen, joka kuvittelee että moisella tittelillä/kurssilla raha alkaa juosta suorilla ja isosti, aivan kuten vihreille sähkö tulee pistorasiasta.

Vierailija
29/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo osaavia, AMK- tai akateemisesti koulutettuja koodareitakin on tässä maassa paljon työttöminä. Eli vähän on huonot tsäänssit jollain itseopiskelleella. Varsinkin kun asiakkaat nykyään usein vaatii että heidän projekteihinsa osallistuvilla tekijöillä on alan koulutus. Eikä siis mikään pikakurssi vaan korkeakoulutasoinen koulutus. Ei kyllä voita helposti firma tarjouskilpailua suuremmista projekteista, jos sinne toimitettavassa tekijöiden CV-liitteessä on näitä itseoppineita paljonkin. Toki on sellaisiakin toimialoja joilla tämä ei ole niin tärkeää, esim. jos kehitetään omaa tuotetta eikä tarvitse koko ajan myydä osaajiaan projekteihin.

Tosiasia on että peruskoodareista ei ole yhtään mitään pulaa. Huipuista on, mutta sellaiseksi on aika vaikea ilman työkokemusta tulla. Minut kyllä palkkaisi monikin firma heti, mutta mulla on tietojenkäsittelytieteen maisterin tutkinto, 17 vuoden työkokemus ja erittäin laaja osaaminen järjestelmäkehitykseen liittyvistä tekniikoista kaikilta tasoilta. Olen siis ns. full stack developer joka teen kaikenlaista: tietokantoja, asennusautomaatioita, backend koodausta, frontend koodausta, mobiilikoodausta Apple/Android, Amazon ja Azure pilvitekniikkakokemusta + sertifioinnit, olen tehnyt suosituimmilla teknologioilla hommia (ReactJS, Angular 4, Amazon Serverless ja Lambdat esimerkkeinä uusimmista). Aika vaikea olisi itsekseen opetella näin laajaa kenttää, ja kuitenkin työnantajat hakee juuri niitä, jonka voi myydä minne tahansa projektiin tekemään mitä vaan.

Vierailija
30/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa vielä, mitä minä koodaisin. "Hello World" on jo tehty.

Vierailija
31/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että osaa vähän koodata on vielä pitkä matka siihen, että olisi mitenkään hyödyllinen työntekijä useimpiin alan töihin. Vaikka osaisi sinänsäkin hyvin sen itse koodaamisen, niin lähes aina täytyy tuntea myös erilaisia sovellusframeworkkeja, palvelimia, käyttöjärjestelmiä, tietokantakyselyitä pitää osata tehdä ja myös perus tietokantojen ylläpitoa, nykyään on yleisiä erilaiset pilvipalvelut joita käytetään lähes joka projektissa joten niistäkin pitäisi tietää jotain. Ei sillä että osaa vaikka Javaa tai C++:aa vielä oikein mihinkään nykyaikana pääse.

Vierailija
32/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin riittävän fiksu ja toimintakykyinen opetellakseni koodaamaan niin että sillä voisi tehdä töitäkin, hakisin samalla vaivalla vaikka lääkikseen. Vaan kun en ole. Jo koodausohjelman (vai mikä sen nimi nyt on) asentaminen koneeseen on minulle vaikeaa.

Vierailija
33/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en opi sitä, aikanaan kun opiskelin, java- ja c koodaamisesta pääsin pääsin välttävällä arvosanalla läpi. Sekin varmaan säälistä annettiin.

Vierailija
34/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin itse asiassa. Ja hain opiskelemaan it-alaa! Valmistun ihan kohta, mutta en kyllä koodaa enää ikinä, ihan kamalaa hommaa ja olen työllistynyt aivan erilaisiin tehtäviin.

Vierailija
35/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön, mutta koodannut noin 32 vuotta. Siinä sivussa harrastanut takaisinmallinnusta, haittaohjelmien analysointia ja olenpa koodaillut muutaman directx-pelinkin. Modernit teknologiastäkit hallussa ja syvällinen käsitys tietojärjestelmistä ja algoritmeista. Uuden oppiminen verissä; olen kyltymätön tiedonjanossani. Olen ollut alan töissä, joista minut kuitenkin vapautettiin tuotannollis-taloudellisiin syihin vedoten. No hard feelings. Uuden työpaikan saaminen on ollut mahdotonta. Syitä on varmaan yhtä monia kuin potentiaalisia työnantajiakin on ollut.

Mitä vielä pitäisi tehdä? Ruveta lähihoitajaksi?

Vierailija
36/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön, mutta koodannut noin 32 vuotta. Siinä sivussa harrastanut takaisinmallinnusta, haittaohjelmien analysointia ja olenpa koodaillut muutaman directx-pelinkin. Modernit teknologiastäkit hallussa ja syvällinen käsitys tietojärjestelmistä ja algoritmeista. Uuden oppiminen verissä; olen kyltymätön tiedonjanossani. Olen ollut alan töissä, joista minut kuitenkin vapautettiin tuotannollis-taloudellisiin syihin vedoten. No hard feelings. Uuden työpaikan saaminen on ollut mahdotonta. Syitä on varmaan yhtä monia kuin potentiaalisia työnantajiakin on ollut.

Koodaa robotti, joka korvaa kaikkien alojen työntekijät, jolloin voit lainata sitä firmoihin miljardin euron vuorokausimaksulla.

Vierailija
37/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodaa robotti, joka korvaa kaikkien alojen työntekijät, jolloin voit lainata sitä firmoihin miljardin euron vuorokausimaksulla.

Mutta kun en ole riistokapitalisti.

Vierailija
38/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt tietotekniikan opinnot aikanaan kesken TTKK:ssa, koska koodaaminen ei kiinnostanutkaan. Siltä pohjalta tiedän, millaista matemaattista lahjakkuutta ja opintoja huippukoodariksi kehittyminen edellyttää. Itseoppineet ja datanomit pelaavat valitettavasti alemmassa divisioonassa, vaikka työllistyisivätkin. Mieluummin näen systeemiä suunnittelemassa ulkomaalaisen huippukodarin kuin jonkun kuraa tekevän suomalaisen, jonka työtä sitten paikataan jatkossa vuodesta toiseen.

Vierailija
39/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä "kolmessa kuukaudessa huippukoodariksi" -uutiset ovat täyttä paskaa. Jos ei ole koskaan koodannut, ei kolmessa kuukaudessa todellakaan tulla huippukoodariksi. Tuskin edes kolmessa vuodessakaan. Niihin uskovat korkeintaan ne ihmiset, jotka eivät ole itse koskaan koodanneet riviäkään eikä heillä ole mitään käsitystä siitä, mitä koodaaminen oikeasti on ja mitä se vaatii.

Kolmessa kuukaudessa voi omia koodaustaitojaan selvästi päivittää tai osaamista lisätä jos on vahvaa koodausosaamista jo valmiiksi pohjalla.

Vierailija
40/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes 50 vuotias.Mitä koodaaminen on ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän