Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, miksi et opettele koodaamaan?

Vierailija
23.01.2019 |

Netti on täynnä ilmaisia kursseja, joilla voi opetetella.
Sitten ei tarvisi kaukomailta raijata osaajia Suomeen.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että koodareista on kyllä tarjontaa, mutta ns. huippukoodarit on niitä mitkä viedään käsistä. Ja aika harvalla on kykyä ryhtyä tähän omatoimisesti. 

Miksi sitten ihmetellään huippukoodareiden tuomista Suomeen? Ei sieltä huonoja koodareita tuoda.

Ap.

Kokeile jotain aloittelijan koodauskurssia, ennen kuin tulet typeryyksiäsi tänne vuodattamaan. Koodaus on jokusen asteen vaikeampaa kuin aivottomuuksien naputtelu vauvapalstalle.

Olen itse koodari.

Ap.

Ihan varmasti juu olet.

Vierailija
42/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että koodareista on kyllä tarjontaa, mutta ns. huippukoodarit on niitä mitkä viedään käsistä. Ja aika harvalla on kykyä ryhtyä tähän omatoimisesti. 

Miksi sitten ihmetellään huippukoodareiden tuomista Suomeen? Ei sieltä huonoja koodareita tuoda.

Ap.

Kokeile jotain aloittelijan koodauskurssia, ennen kuin tulet typeryyksiäsi tänne vuodattamaan. Koodaus on jokusen asteen vaikeampaa kuin aivottomuuksien naputtelu vauvapalstalle.

Olen itse koodari.

Ap.

Millä arkitehtuureilla ja mitä koodaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas kun sattui, itseasiassa opettelen juuri Javaa netissä. Kun "osaan Javan" kurssin käytyäni, työnantajia ei varmaan enää haittaa että

- en suostu muuttamaan pk-seudulle

- työkokemukseni on aivan toiselta alalta, mitään softapuolen kokemusta tai koulutusta ei ole

- olen lapseton mutta "vaarallisessa iässä"

- ed. kohdasta huolimatta haluan jonkinlaista sitoutumista enkä kelpuuta lyhyitä orjatyösopimuksia, jotka eivät johda mihinkään parempaan

Kylläpä helpotti työhuolia kun työttömyyden loppu jo häämöttää :D

Vierailija
44/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt tietotekniikan opinnot aikanaan kesken TTKK:ssa, koska koodaaminen ei kiinnostanutkaan. Siltä pohjalta tiedän, millaista matemaattista lahjakkuutta ja opintoja huippukoodariksi kehittyminen edellyttää. Itseoppineet ja datanomit pelaavat valitettavasti alemmassa divisioonassa, vaikka työllistyisivätkin. Mieluummin näen systeemiä suunnittelemassa ulkomaalaisen huippukodarin kuin jonkun kuraa tekevän suomalaisen, jonka työtä sitten paikataan jatkossa vuodesta toiseen.

Näitä peruskuran tekijöitä on jo ihan valmiiksi mm. CGI ja Tieto täynnä.

Vierailija
45/76 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itseopiskelen kirurgiksi.

t.pitkäaikaistyötön

Vierailija
46/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Olen itse koodari.

Ap.

Sinulle on esitetty kysymys koodausarkkitehtuurista, et sinä mikään koodari ole.

Vierailija
47/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Olen itse koodari.

Ap.

Millä arkitehtuureilla ja mitä koodaat?

Sorry, en päivystä täällä 24/7. Oracle tietokantajuttuja teen ja mm. groovyllä koodaan. En ole huippukoodari, vaan ihan rivi-sellainen, mutta työllistynyt alalla jo 25 vuotta.

Ap

Vierailija
48/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodareita ei pidetä tiimipelaajina, joten työllistyminen korkeintaan etätyöjärjestelyllä tai alihankintana ja tästä syystä koodausosaaminen CV:ssä selvä miinus muunlaisia töitä hakiessa. Ulkomaalaisia puolestaan arvioidaan eri kriteereillä. 

Millä kriteereillä ulkomaisia arvioidaan? Mä ihmettelen sitä, että miks joku tulisi tänne kovan verotuksen maahan töihin? Jossain esim. Jenkeissä saa omaisuutta työtä tekemällä paljon helpommin kun täällä " otsa hiessä sinun tulee leipäsi ansaitseman" maassa. Mulla paljon töitä nyt vp, tuli vaan mieleen.

Yrityksillä on jokin kulttuurisen muutoksen tarve, josta kokevat hyötyvänsä palkkaamalla ulkomaalaisia, tämä ainakin teknologiapuolella. Aasialaiset tunnetusti älykkäitä.

Aasiassa asuneena voin sanoa että ihmiset Aasiassa eivät ole sen älykkäämpiä kuin Euroopassa. Ehkä jopa päinvastoin, siellä koulutus ei ole yhtä hyvää ja siellä on totuttu kumartelemaan ylempiään. Siksikään ei heidän osaaminen ei yllä samalle tasolle meidän kanssa.

Enhän niin ole sanonut, etteivätkö eurooppalaiset olisi älykkäitä, vaan että ikääntyviä täkäläisiä arvioidaan eri kriteereillä työmarkkinoilla, ja koska yrityksillä on tarve kansainvälistyä tai jotain, niin aasialaisten koodareiden palkkaaminen on nähdään lisäarvoa tuottavana ratkaisuna.

Vierailija
49/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään ohjelmointikielen osaaminen ei pätevöitä mihinkään yksinään sen enempää kuin jonkin ihmisten kielen opetteleminen ei pätevöitä esim. lääkäriksi tai lakimieheksi. Substanssiosaaminen niissä hommissa missä on kova työntekijäpula on puhtaasti matemaattista esim. tekoälymenetelmien kehittämistä. Jos meinaa kunnon töihin ja palkoille päästä, on pitkät ja kovat tieteelliset yliopisto-opinnot edessä.

Vierailija
50/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkään ohjelmointikielen osaaminen ei pätevöitä mihinkään yksinään sen enempää kuin jonkin ihmisten kielen opetteleminen ei pätevöitä esim. lääkäriksi tai lakimieheksi. Substanssiosaaminen niissä hommissa missä on kova työntekijäpula on puhtaasti matemaattista esim. tekoälymenetelmien kehittämistä. Jos meinaa kunnon töihin ja palkoille päästä, on pitkät ja kovat tieteelliset yliopisto-opinnot edessä.

Tämä omassakin työpaikassa ongelma. Töitä olisi kovan kokemuksen omaaville tohtoritason tekijöille, mutta näitä ei riittävästi löydy paikallisesti, joten pitäisi saada ulkomailta Suomeen. Sekään ei aina onnistu, joten toinen tapa on teettää tällaiset tehtävät ulkomailla (länsimaat) missä palkkatasokin on sitten todella kova. Ihan ei netistä googlettaneet tai parin kuukauden työkkärin kurssin käyneet käy, valitettavasti.

Vierailija
51/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä pidä paikkaansa. Ihan valtavasti tarvitaan ihan perus webbisoftan tekijöitä, ja siinä hommassa ei matemaattista osaamista tarvita käytännössä ollenkaan. 

Sinänsä niistäkin hommista on kyllä totta, että pelkkä yksittäisen ohjelmointikielen osaaminen ei vielä riitä useimpiin töihin. Esim. projektissa jota tällä hetkellä teen täytyy tuntea seuraavia kieliä ja tekniikoita että sitä pystyy tekemään: Docker swarm, DevOps, Java EE, Java>=8, Spring framework, Camel, MySQL tietokannat, Amazonin palveluista SQS ja SNS,  WebServices, Rest APIt, Angular 2, TypeScript (olio-javascript), HTML5, CSS. Ja tämä on sitä yksinkertaista paljon parjattua perus webbisoftan tekoa! Jossain isoissa firmoissa / projekteissa toki on työpaikkoja joissa yksi ihminen tekee vain yhtä juttua, esim. pelkkää käyttöliittymäpäätä tai pelkkää tietokantahommaa, mutta paljon on näitä "superketteriä" paikkoja nykyisin jossa yksi tai kaksi tekee koko homman alusta loppuun eikä haluta palkata sellaisia jotka ei siihen pysty.

Vierailija
52/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä omassakin työpaikassa ongelma. Töitä olisi kovan kokemuksen omaaville tohtoritason tekijöille, mutta näitä ei riittävästi löydy paikallisesti, joten pitäisi saada ulkomailta Suomeen. Sekään ei aina onnistu, joten toinen tapa on teettää tällaiset tehtävät ulkomailla (länsimaat) missä palkkatasokin on sitten todella kova. Ihan ei netistä googlettaneet tai parin kuukauden työkkärin kurssin käyneet käy, valitettavasti.

Ne tohtoritason osaajat taas ei tahdo päästä töihin. Mun mies on tietojenkäsittelytieteen tohtori ja yritti päästä liike-elämään töihin parisen vuotta - vuosi sitten, on ollut yliopiston tutkijanhommissa siihen asti. Töitä ei saanut yhtään mistään. Noita vaativampia hommia joissa tohtorinkoulutus olisi etu ei ollut tarjollakaan, ja webbisivujen tekijää etsiville 10 v tutkijana yliopistolla ollut tohtori ei ole kiinnostava työnhakija. Mies sitten alistui siihen että pakko jatkaa yliopistolla vaikka siellä meneekin kaikki huonommaksi koko ajan, kun ei muualle pääse.

Vierailija
53/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan jo, mutta koodailen omaksi iloksi, eikä kiinnosta nälkäpalkalla mennä orjaksi.

Vierailija
54/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä omassakin työpaikassa ongelma. Töitä olisi kovan kokemuksen omaaville tohtoritason tekijöille, mutta näitä ei riittävästi löydy paikallisesti, joten pitäisi saada ulkomailta Suomeen.

Joo kyllä meidänkin työpaikalle rekryttäisiin mielellään yksisarvisia ja lohikäärmeitä.

Tohtoritasolle opiskelleita, samalla käytännön tekniset hommat osaavia, molemmissa kokeneita tyyppejä on ehkä yksi miljoonasta.

Ja ne kaverit on piilaaksossa töissä.

Vierailija
55/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koodari ja minua vähän huolestuttaa tämä alan hypetys, ja mainostaminen suunnilleen kaikille sopivaksi. Esim. ei kestä normaaliin työelämään kuuluvaa sosiaalisuutta -> mene koodariksi, ei kestä häiriöisiä avokonttoreita -> etätyötä tekeväksi koodariksi, on yleensäkin työtön alalla jolla ei todennäköisesti työllisty -> mikset mene koodariksi?

Tosiasiassa tämä on ihan h*lvetin kovaa työtä ja ihmisiä on omalta työnantajaltakin burnout lomilla vähän väliä. Tässä jotain faktoja alasta:

- Sosiaalisuutta ei pääse pakoon useinkaan. Nykyään ei useimmissa paikoissa ole niin että koodari vaan koodaa, kun hänelle tiputetaan speksi. Koodari myös speksaa asiakkaan kanssa, palaveeraa joka-aamuisissa scrum palavereissa joissa käydään läpi päivän edistymiset, joutuu osallistumaan ties mihin projektien kick-off, päättäjäis yms illanviettoihin asiakkaiden kanssa - siis edustamaan.

- Etätyötä tekee selvä vähemmistö. Moni saa tehdä 1-2 pv etää viikossa, silloin kun projektitilanne sen sallii, mutta koska tahansa voi tulla projekti, jonka asiakas haluaa että istutaan tiiminä konttorilla joka päivä yhdessä, eikä etää saa tehdä lainkaan.

- Avokonttorit on todella järkyttäviä monessa paikassa.

- Palkat ei ole niin isoja kuin väitetään. Meillä vanhoilla parroilla on vielä ok palkat, mutta uusia nuoria otetaan meille esim. sisään 2500-3000 eur kk-palkalla. Siis akateemisesti koulutettuja ihmisiä.

- Tekniikat vaihtuu ihan päätähuimaavaa tahtia ja mitään kursseja ei voi käydä oppiakseen. On opiskeltava vapaa-ajallaan itse kotona, että selviää alkaneesta uudesta projektista.

- Aikataulupaine on todella uskomaton, ja alan työkulttuuri ahdistava. 

- Muut paitsi huippuälykkäät joutuvat tekemään jatkuvasti ilmaista ylityötä "salaa" etteivät jää kiinni siitä että ovat liian hitaita ja osaamattomia selvitäkseen. Tämä voi estää aika lailla esim. normaalin perhe-elämän kun kaikki aika menee työstä selviämiseen.

Vierailija
56/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tietokonetta.

Vierailija
57/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41-vuotias työtön maisteri. Monta vuotta menee, että minusta tulee huippukoodari, jos aloitan tänään nollasta? Aloitan heti, jos työllistyminen on varmaa.

Vierailija
58/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettelinkin koodaamaan 15 vuotta sitten, mutta ei vaikuttanut työllistymiseeni. Nyt on tiedot ja taidot jo vanhentuneet joten ei silläkään tee enää mitään.

Oletko edelleen työtön?

En,olen Microsoftin varatoimitusjohtaja.

Vierailija
59/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lähteä. Opin hyvin ja olen looginen.

Vierailija
60/76 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on koodarin tekemä kappale koodarin elämästä ei anna erityisen mairittelevaa kuvaa.

Jani Kivisola: Koodari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi