Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautavalmisteen käyttäjät - kysymyksiä raudan ottamisesta (annostus ja ruokavalio)!

Vierailija
23.01.2019 |

Mitä rautaa otatte ja mikä on annostus? Onko joku rautavalmiste aiheuttanut haittavaikutuksia (jos on, niin mitä), onko merkin vaihto auttanut?

Kuinka kauan olette ottaneet ja onko rauta-arvoja tarkistettu uudelleen? Onko rauta-arvot nousseet? Mikä oli lähtötaso ja missä olet nyt vai tiedätkö vielä?

Mihin aikaan vuorokaudesta otatte raudan?

Jos otat aamulla tyhjään mahaan, kuinka kauan odotat, että käytät kofeiinia (tee, kahvi), viljatuotteita tai maitotuotteita (juusto, maito yms.)?

Otatko rautatabletin mehun vai veden kanssa?

Jos otat päivällä aterioiden välillä, kuinka monen tunnin välin pidät ennen ja jälkeen ja mitä noilla aterioilla syöt (vai syötkö normaalisti vilja- ja maitotuotteita)?

Jos otat illalla, mitä syöt sitä ennen tai jälkeen?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ferritiini liian matala. Onko tutkittu sua vai muuten vaan ajattelit syödä.

Itse ei tarvi syödä, kun pääsen kohta sairaalaan rautatiputukseen.

Vierailija
2/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retafer ummettaa, obsidan saa vatsan löysäksi.

En juo kahvia, teetä aamulla kupillisen.

Sain käskyn syödä rautaa, kun verenluovutuksessa hemoglobiini oli alle luovutusrajan. Todennäköisesti ferritiini oli jo hyvin alhainen, koska jälkikäteen tajuan oireilleeni sitäkin.

Nyt hemoglobiini 140, varastorautaa ei ole koskaan tutkittu.

Syy alhaiseen hemppaan on selvitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sisätautilääkärillä ja otettiin rauta-arvoja. Hän sanoi, että minulla on vaikea raudanpuute. Nyt siis vedän rautaa ja menen 6 viikon kuluttua uudelleen verikokeisiin. 

Syynä erittäin runsaat kuukautiset, raskaudet, synnytykset ja verenmenetykset.

Vierailija
4/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön Obsidania, jonka otan vähintään kaksi tuntia aterian jälkeen esimerkiksi appelsiinin kanssa, jotta saan C-vitamiinia. Olen syönyt vasta 11 tablettia.

Ferritiini on 17 ja hemoglobiini 127 syöpähoitojen jälkeen. Seuraava verikoe on keväällä.

Vierailija
5/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin sisätautilääkärillä ja otettiin rauta-arvoja. Hän sanoi, että minulla on vaikea raudanpuute. Nyt siis vedän rautaa ja menen 6 viikon kuluttua uudelleen verikokeisiin. 

"Runsaat kuukautiset" on pötypuhetta. Verenmenetys verrattuna keskivertovuotoon, ja suhteessa naisen kokoon, on mitätön raudan kannalta. Samoin raskaudet.

Suuri verenmenetys sen laskee tietysti hemoglobiinia, mutta vain väliaikaisesti.

Vierailija
6/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta runsaat kuukautiset ovat suurin syy naisille raudanpuutteeseen! Jotkut naiset päätyvät raudanpuutteisiksi vuosikymmenten saatossa ihan normaaleillakin kuukautisilla.

Vierailija
7/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiinini oli 98, söin Obsidania seuraavasti: pieni määrä rakeita aina ruuan jälkeen, ja vettä päälle. En koskaan syönyt koko kapselia kerralla, koska pyrin nostamaan hemoglobiinia kehoystävällisesti. Vointi oli hyvä eikä ollut siis mitään kiirettä nostaa hemoglobiini rajusti. Lopetin rautavalmisteen syömisen, kun hemoglobiinitasoni oli minulle normaali eli 110.

Vierailija
8/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituksen sana Maltofer valmisteesta. Erikoislääkärin mukaan se nostaa ferritiiniä ainoastaan 5%:lle potilaista.

Vierailija
9/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan, mutta runsaat kuukautiset ovat suurin syy naisille raudanpuutteeseen! Jotkut naiset päätyvät raudanpuutteisiksi vuosikymmenten saatossa ihan normaaleillakin kuukautisilla.

Niin minäkin luulin ennen. Kunnes erikoislääkäri myönsi, että se on valetta. Asia on ihan tutkittu.

Vierailija
10/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiinini oli 98, söin Obsidania seuraavasti: pieni määrä rakeita aina ruuan jälkeen, ja vettä päälle. En koskaan syönyt koko kapselia kerralla, koska pyrin nostamaan hemoglobiinia kehoystävällisesti. Vointi oli hyvä eikä ollut siis mitään kiirettä nostaa hemoglobiini rajusti. Lopetin rautavalmisteen syömisen, kun hemoglobiinitasoni oli minulle normaali eli 110.

Ei 110 ole normaalitaso. Olet vain tottunut liian alhaiseen rautatasoon. Onko sulta koskaan mitattu ferritiiniä eli varastorautaa?

Vierailija
11/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin luulin ennen. Kunnes erikoislääkäri myönsi, että se on valetta. Asia on ihan tutkittu.

Laita linkki. En usko!

Vierailija
12/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin pitkään kestäneen imetyksen vuosi sinne, ja neuvolan th:n suosistuksesta olen syönyt kolme rautakuuria sen jälkeen. Raskausaikana hb oli melko alhainen, joten ihan suosiolla otin nestemäistä rautaa kuuriluontoisesti.

Yleensä ennen lounasta, ihan vain Pirkan nestemäistä, omaa valmistetta. Tableteista minulla on huonoja kokemuksia, mutta nestemäinen rauta ei saanut aikaan muuta kuin yökkäystä maun vuoksi sen jälkeen, kun takana oli jo kaksi kuuria.

Vierailija
13/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset päätyvät raudanpuutteisiksi vuosikymmenten saatossa ihan normaaleillakin kuukautisilla.

Jokin muu on heillä pielessä, ja laitetaan kuukautisten syyksi koska ei muutakaan keksitä. Normaali keho on tuota täydellisempi.

Vierailija
14/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solgarin Gentle Ironia otan 2kapselia päivässä. Otan ne päivällisen jälkeen. Vaikka nuo ei pitäis ärsyttää vatsaa, niin tyhjään mahaan otettuna ne aiheuttaa mulle vatsakipua ja närästystä.

Tuota olen vaihtelevasti syönyt noin vuoden ja feeritiini noussut 19->59. Noin kk päästä uusi kontrolli.

Vierailija
15/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Runsaat kuukautiset" on pötypuhetta. Verenmenetys verrattuna keskivertovuotoon, ja suhteessa naisen kokoon, on mitätön raudan kannalta. Samoin raskaudet.

Suuri verenmenetys sen laskee tietysti hemoglobiinia, mutta vain väliaikaisesti.

Mun runsaat kuukautiset tarkoitti yli tuhannen gramman vuotoa viikossa. Siteet siis punnittiin (ja vähennettiin pelkkien siteiden paino tuosta).

Vaikka vuodosta osa on limakalvoa yms kudosta, vuodin silkkaa verta enemmän kuin verenluovutuksen verran joka kk.

Dokumentoitu kaikki. En tod ole ainoa tällaisesta kärsinyt.

Ole hyvä, ei kestä kiittää, nyt tiedät tämänkin.

Ohis

Vierailija
16/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maltofer ei nostanut 3 kk päivittäisen käytön jälkeen minulla ferritiiniä yhtään. Ei siis yhtään! Ferritiini mitattiin ennen ja jälkeen.

Otin joka aamu yhden Maltofer purutabletin 100 mg.

3 kk meni täysin hukkaan, samoin rahat! Miten tuota Maltoferiä saa edes myydä, kun on kerta noin tehoton?!?

Vierailija
17/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin pitkään kestäneen imetyksen vuosi sinne, ja neuvolan th:n suosistuksesta olen syönyt kolme rautakuuria sen jälkeen. Raskausaikana hb oli melko alhainen, joten ihan suosiolla otin nestemäistä rautaa kuuriluontoisesti.

Hemoglobiinin kuuluu olla raskausaikana matala, muuten sikiö ei saa kunnolla happea.

Vierailija
18/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Raskauden aikana veritilavuus kasvaa jopa 50 %. Koska plasmatilavuus suurenee punasolumassaa enemmän, ilmaantuu raskauden aikana usein anemiaa."

Rytmihäiriöt ja raskaus )

Äidin anemia on sikiön kehitykselle tärkeä.

Vierailija
19/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun runsaat kuukautiset tarkoitti yli tuhannen gramman vuotoa viikossa. Siteet siis punnittiin (ja vähennettiin pelkkien siteiden paino tuosta).

Vaikka vuodosta osa on limakalvoa yms kudosta, vuodin silkkaa verta enemmän kuin verenluovutuksen verran joka kk.

Dokumentoitu kaikki. En tod ole ainoa tällaisesta kärsinyt.

Ole hyvä, ei kestä kiittää, nyt tiedät tämänkin.

Ohis

Kyllä, minullakin teurastusmenkat kestäneet 13-vuotaasta nelikymppiseksi. Kaikkien naisten menkat ei todellakaan ole niukat tyyliä kaksi teelusikkaa, vaan jotkut vuotavat yli desin joka päivä 7 päivän ajan ja aina neljän viikon välein.

Kun neljän viikon välein  vuotaa kuin seula 7 päivän ajan sellaiset 27 vuotta, lisäksi raskaudet (vauva vie varastoraudan) ja synnytykset, niin ei taida olla ihme, että lopputuloksena nelikymppisenä on vaikea raudanpuute.

Ja raudanpuute oln ollu jälkikäteen tarkasteltuna vähintään jo kolmekymppisestä asti. Oireita ei vain tajunnu raudanpuutteesta johtuviksi.

Vierailija
20/46 |
23.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit nimimerkkisi, joka lienee:

T. Mies, joka ei tajua kuukautisista hölkäsen pöläystä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä