Rautavalmisteen käyttäjät - kysymyksiä raudan ottamisesta (annostus ja ruokavalio)!
Mitä rautaa otatte ja mikä on annostus? Onko joku rautavalmiste aiheuttanut haittavaikutuksia (jos on, niin mitä), onko merkin vaihto auttanut?
Kuinka kauan olette ottaneet ja onko rauta-arvoja tarkistettu uudelleen? Onko rauta-arvot nousseet? Mikä oli lähtötaso ja missä olet nyt vai tiedätkö vielä?
Mihin aikaan vuorokaudesta otatte raudan?
Jos otat aamulla tyhjään mahaan, kuinka kauan odotat, että käytät kofeiinia (tee, kahvi), viljatuotteita tai maitotuotteita (juusto, maito yms.)?
Otatko rautatabletin mehun vai veden kanssa?
Jos otat päivällä aterioiden välillä, kuinka monen tunnin välin pidät ennen ja jälkeen ja mitä noilla aterioilla syöt (vai syötkö normaalisti vilja- ja maitotuotteita)?
Jos otat illalla, mitä syöt sitä ennen tai jälkeen?
Kommentit (46)
Nykyään markkinoilla on aminohappokelatoituja rautavalmisteita eli rautabiglysinaattia, jotka imeytyvät suht hyvin ruoankin kanssa otettuna. Yleensä ne ovat myös vatsalle parempia ja tehokin on hyvä. Näitä on mm Bertil-sarjassa 25 mg vahvuinen, Ferrodan 100 mg sekä jonkun jo mainitsema Solgarin gentle Iron (muistaakseni 20 mg). Itse olen käyttänyt tuota Ferrodania eikä mainittavia vatsaoireita vaikka otankin yleensä tyhjään vatsaan.
T farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Solgarin Gentle Ironia otan 2kapselia päivässä. Otan ne päivällisen jälkeen. Vaikka nuo ei pitäis ärsyttää vatsaa, niin tyhjään mahaan otettuna ne aiheuttaa mulle vatsakipua ja närästystä.
Tuota olen vaihtelevasti syönyt noin vuoden ja feeritiini noussut 19->59. Noin kk päästä uusi kontrolli.
Ferrodanissa (halpa) on sama raudan muoto kuin tuossa (kalliissa) Gentle Ironissa. Muistaakseni rautabisglysinaatti. Ferrodan sopii mulle ja mun äidille.
Ilmeisesti Ferrodan on tosi suosittu valmiste, koska on usein loppu apteekeista. Jostain lukenu, että kyseiset tabletit oli jopa "piilotettu" laatikkoon, eivätkä olleet ollenkaan esillä. Ilmeisesti ihmiset eniten ostavat juuri tätä, sen jälkeen, kun ovat kärvistelleet obsidanin ja retaferin kanssa. Retader ei sovi mulle ollenkaan, tulee ihan karmee olo.
Vierailija kirjoitti:
Solgarin Gentle Ironia otan 2kapselia päivässä. Otan ne päivällisen jälkeen. Vaikka nuo ei pitäis ärsyttää vatsaa, niin tyhjään mahaan otettuna ne aiheuttaa mulle vatsakipua ja närästystä.
Tuota olen vaihtelevasti syönyt noin vuoden ja feeritiini noussut 19->59. Noin kk päästä uusi kontrolli.
Mitä syöt päivällisellä, sisältääkö kalsiumia, kofeiinia tai viljatuotteita?
Obsidanista tuli omituista pahoinvointia. Otin aamulla aina tyhjään mahan yhden 100 mg kapselin. Kaksi viikkoa ehdin vetää, oireet alko viikon käytön kohdalla. Vielä viikko outoa pahoinvointia ja Obsidanin vetoa ja sitten lopetin ja pahoinvointi lakkasi. Jopa haittavaikutuksissa lukee pahoinvointi!
Nyt kokeilussa Ferrodan, joka on jopa puolet halvempi. Tästä ei ole vielä tullut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin pitkään kestäneen imetyksen vuosi sinne, ja neuvolan th:n suosistuksesta olen syönyt kolme rautakuuria sen jälkeen. Raskausaikana hb oli melko alhainen, joten ihan suosiolla otin nestemäistä rautaa kuuriluontoisesti.
Hemoglobiinin kuuluu olla raskausaikana matala, muuten sikiö ei saa kunnolla happea.
Niin, ja sitten raskauden jälkeen on hyvä saada rauta-arvot kuntoon. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota olen vaihtelevasti syönyt noin vuoden ja feeritiini noussut 19->59. Noin kk päästä uusi kontrolli.Ferrodanissa (halpa) on sama raudan muoto kuin tuossa (kalliissa) Gentle Ironissa. Muistaakseni rautabisglysinaatti. Ferrodan sopii mulle ja mun äidille.
Ilmeisesti Ferrodan on tosi suosittu valmiste, koska on usein loppu apteekeista. Jostain lukenu, että kyseiset tabletit oli jopa "piilotettu" laatikkoon, eivätkä olleet ollenkaan esillä. Ilmeisesti ihmiset eniten ostavat juuri tätä, sen jälkeen, kun ovat kärvistelleet obsidanin ja retaferin kanssa. Retader ei sovi mulle ollenkaan, tulee ihan karmee olo.
Miksi ihmeessä?!?
Superior Sourcen Jusr woman Iron nostaa erittäin tehokkaasti ferritiiniä eikä ole kallis eikä ärsytä mahaa. Alkuun epäilytti, voiko se toimia, mutta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Superior Sourcen Jusr woman Iron nostaa erittäin tehokkaasti ferritiiniä eikä ole kallis eikä ärsytä mahaa. Alkuun epäilytti, voiko se toimia, mutta toimii.
Missä myydään? Minkä maalainen tuote?
Paljonko nosti ferritiiniä, missä ajasta ja mistä mihin nousi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin sisätautilääkärillä ja otettiin rauta-arvoja. Hän sanoi, että minulla on vaikea raudanpuute. Nyt siis vedän rautaa ja menen 6 viikon kuluttua uudelleen verikokeisiin.
Syynä erittäin runsaat kuukautiset, raskaudet, synnytykset ja verenmenetykset.
"Runsaat kuukautiset" on pötypuhetta. Verenmenetys verrattuna keskivertovuotoon, ja suhteessa naisen kokoon, on mitätön raudan kannalta. Samoin raskaudet.
Suuri verenmenetys sen laskee tietysti hemoglobiinia, mutta vain väliaikaisesti.
Kyllä mulle on sanottu, että vastaa samaa kuin pussillinen verenluovutuksessa.
Ferrodan käytössä, arvot mitataan nyt perjantaina, sithän sen näkee onko parin kuukauden kuurilla ollut tehoa. Hyvin siedetty, hiukan on ummetusta välillä muttei hälyttävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ruohonjuuri.fi/just-women-iron-rautavalmiste-superi-0076635…
Ferritiini ensin 10, nostin vuoden Obsidanilla, Ferrodanilla, Solgarin Gentle Ironilla ja Lifen Iron + c, nousi viiden-kuudenkympin hujakoille. Tuolla imeskelytabletilla nousi yhdellä tai kahdella purkilla viitearvon ylärajalle.
Ferritiini oli syksyllä 2017 2. Siitä saakka lääkärin ohjeilla lisärautaa. Nousu näiltä lukemilta on hirveän hidasta. Joulun alla 2018 ferritiini oli 40. Mulla on vaikeasti levottomat jalat joten tavoitetaso on yli 60, mielellään 80.
Käytin ensi ferrodania. Nyt parin kuukauden ajan maltoferia. Otan useimmiten jossain ruokailujen välissä, joskus sitrushedelmän kanssa. Maha sietää vaihtelevasti.
Ja joo, todella runsaat kuukautiset on ainoa syy mikä ok löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini oli syksyllä 2017 2. Siitä saakka lääkärin ohjeilla lisärautaa. Nousu näiltä lukemilta on hirveän hidasta. Joulun alla 2018 ferritiini oli 40. Mulla on vaikeasti levottomat jalat joten tavoitetaso on yli 60, mielellään 80.
Käytin ensi ferrodania. Nyt parin kuukauden ajan maltoferia. Otan useimmiten jossain ruokailujen välissä, joskus sitrushedelmän kanssa. Maha sietää vaihtelevasti.
Ja joo, todella runsaat kuukautiset on ainoa syy mikä ok löytynyt.
Tiesithän, että Maltofer ei auta ferritiinin nostoon 95 %:lle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ensin 10, nostin vuoden Obsidanilla, Ferrodanilla, Solgarin Gentle Ironilla ja Lifen Iron + c, nousi viiden-kuudenkympin hujakoille. Tuolla imeskelytabletilla nousi yhdellä tai kahdella purkilla viitearvon ylärajalle.
Siis miten sä käytit vuoden aikana noita neljää eri rautavalmistetta? Peräkkäin?
Mikä arvo oli, kun otit imeskelytabletit käyttöön? Ja mikä siis on viitearvon yläraja? Kauan kesti käyttää ne pari purkkia imeskelytabletteja?
Jos tuo on totta (että arvo nousi huikeasti suussa liukenevalla tabletilla), niin kyllähän se rauta sitten imeytyy muualtakin kuin vain ohutsuolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä noista on imeskelytabletti? Siis tuo Just Women Iron?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään markkinoilla on aminohappokelatoituja rautavalmisteita eli rautabiglysinaattia, jotka imeytyvät suht hyvin ruoankin kanssa otettuna. Yleensä ne ovat myös vatsalle parempia ja tehokin on hyvä. Näitä on mm Bertil-sarjassa 25 mg vahvuinen, Ferrodan 100 mg sekä jonkun jo mainitsema Solgarin gentle Iron (muistaakseni 20 mg). Itse olen käyttänyt tuota Ferrodania eikä mainittavia vatsaoireita vaikka otankin yleensä tyhjään vatsaan.
T farmaseutti
Bertils on kelaattimuodossa pakkauksen mukaan. Ferrodan ei kerro muodosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo, todella runsaat kuukautiset on ainoa syy mikä ok löytynyt.Tiesithän, että Maltofer ei auta ferritiinin nostoon 95 %:lle?
En tiennyt. Lääkäri määräsi vaihdon. Maaliskuussa taas katotaan arvot joten sitten saa tietää. Jalat ei ainakaan ole yhtään pahemmat tällä hetkellä kuin syksyllä joten luulen että imeytyy.
ferrodan on kaksiarvoista rautaa, imeytyy paremmin kuin kolmiarvoinen (esi. Maltofer).
bertilsin purkki tai nettisivut eivät kerro onko kaksi- vai kolmiarvoista rautaa (rautabisglysinaattia on ).
Mitä tarkoittaa "yksi kuuri"? Annostus ja kesto?