Olenko paha ihminen?
Peruskoulussa oli eräs poika, joka kiusasi kaikin eritavoin useita ihmisiä. Opettajia myös. Aloittaessaan ruotsin tunnit, opettajalla ääni värisi ja kyyneleet valuivat.
Monella on tosi pahat traumat tältä ajalta.
Sain kuulla, että yksi hänen lapsistaan ollut vaikeasti sairas ja kuollut pienenä.
Ajattelin, että paha sai palkkansa.
Mielipiteitä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ehkä vähn kaukaahaettu tarina, mutta mulla oli vähän inhottava työkaveri entisessä työpaikassa, ja tämä nainen on nyt raskaana. Kun kuulin tästä mietin, että kostaisipa karma ja lapsi olisi vaikeavammainen tai syntyisi kuolleena tai jotain. Sitten tajusin, että eihän se lapsi mulle mitään tehnyt eikä ansaitse pahaa ja toivoin vain todella kovaa raskauspahoinvointia ja hirveitä liitoskipuja sekä isoa repeämää synnytyksessä tälle ex-työkaverille. Jätetään siis lapset pois vanhempiensa teoista, he eivät ole siihen syyllisiä eivätkä ansaitse siitä kostoa.
Eivät ole ei mutta kuten iso kirja kertoo, isien teot kostetaan vielä pojille.. Ja tämä on tullut toteen näytetyksi, ihan ilman kenenkään pahoja toiveita. Viattomat täälä aina kärsii eikä ne kenen pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama. Työpaikan hirveän kiusaajan aikuinen poika kuoli viinaan. Suru pojan puolesta.
Yleensä nämä on kotiperäistä. Kiusaamiset.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, vaikka olenkin kristitty ihminen.
Kaikkea kauheaa voi tapahtua kenelle tahansa. Vaikka ei itse olisi syyllistynyt mihinkään. Mulla on itselle tapahtunut niin äärimmäisen raskaita asioita, että olen joutunut aivan ymmälleni.
Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Aika on jättänyt pysyvät traumat. Kolme vuotta pelkäsin ja en nukkunut öisin. Tämän ihmisen takia.
Miehen täytyy ohjata nainen valoon. Paranet siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt ehkä vähn kaukaahaettu tarina, mutta mulla oli vähän inhottava työkaveri entisessä työpaikassa, ja tämä nainen on nyt raskaana. Kun kuulin tästä mietin, että kostaisipa karma ja lapsi olisi vaikeavammainen tai syntyisi kuolleena tai jotain. Sitten tajusin, että eihän se lapsi mulle mitään tehnyt eikä ansaitse pahaa ja toivoin vain todella kovaa raskauspahoinvointia ja hirveitä liitoskipuja sekä isoa repeämää synnytyksessä tälle ex-työkaverille. Jätetään siis lapset pois vanhempiensa teoista, he eivät ole siihen syyllisiä eivätkä ansaitse siitä kostoa.
Eivät ole ei mutta kuten iso kirja kertoo, isien teot kostetaan vielä pojille.. Ja tämä on tullut toteen näytetyksi, ihan ilman kenenkään pahoja toiveita. Viattomat täälä aina kärsii eikä ne kenen pitäisi.
Ehkä me ei enää vuonna 2019 mennä "ison kirjan" oppien mukaan, vaan tutkitaan vähän moraaliamme ja pidetään lapset pois vanhempiensa sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin lapsivihasta tuli trendi?Täälläkin sen huomaa. Yhdessä aloituksessa ap kertoo että paskoo kiusaajansa lapsen haudalle. ,niin porukka taputtaa selkään että jess, ei mitään rasittavia kakaroita, hyvä ap! Ja yläpeukkuja satelee. Toisessa aloituksessa taas joku pyytää ihmisiä perustelemaan miksi joku haluaa monta lasta? Aloituksesta aistii negatiivisen asenteen lapsia kohtaan. Joten kysymys kuuluu milloin tästä tuli trendi? Onko se sittenkin niin että se työmäärä mitä lapset tuo tullessaan ei vain kiinnosta? On paljon kivempaa olla ikuisesti teini?
Nuo muutamat viestit oli muiden kirjoittamia, ei minun.
En ole menossa lapsen haudalle, en soita puheluja yms.
Nämä ovat ajatuksia hirveästä yläasteajasta, jotka tuo ihminen on aiheuttanut. Täysi psykopaatti.
Ajattelin, josko täällä syntyisi mitään järjellistä keskustelua aiheesta.
On normaalia kostaa mielikuvituksissaan. Jopa tarpeellista. Viha parantaa, kunhan siihen ei jää kiinni.
Yksi kaverini oli kiusattu peruskoulussa ja kertoi olleensa iloinen hänen kiusaajansa kuollessa alkoholimyrkytykseen teininä (tyttöjä molemmat). Mielestäni oli ymmärrettävä ajatus varsinkin kun eli itse vielä teini-ikää, jälkeenpäin mietittynähän sekin oli kamalaa. Mutta toisen lapsen kuolemasta on vähäsen vinksahtanutta repiä mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen täytyy ohjata nainen valoon. Paranet siellä
Ja vankilat ovat täynnä miehiä, koska..........
Pojan on täytynyt olla mieleltään sairas tai kärsinyt vanhempiensa takia tms. Ihme, että on saanut jatkua,eikä kukaan ole puuttunut asiaan. Tiedätkö, onko aikuisena ollut samanlainen vai muuttunut mies?
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaverini oli kiusattu peruskoulussa ja kertoi olleensa iloinen hänen kiusaajansa kuollessa alkoholimyrkytykseen teininä (tyttöjä molemmat). Mielestäni oli ymmärrettävä ajatus varsinkin kun eli itse vielä teini-ikää, jälkeenpäin mietittynähän sekin oli kamalaa. Mutta toisen lapsen kuolemasta on vähäsen vinksahtanutta repiä mitään iloa.
Meillä kaikilla on pahoja ja mustia ajatuksia.
On aika tekopyhää höpötellä tuollaista palstalla, joka tunnettu siitä, että kiusataan, hekotellaan muiden ahdingolle ja saadaan siitä tyydytystä. Empatiaa on noin viidellä prosentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, vaikka olenkin kristitty ihminen.
Kaikkea kauheaa voi tapahtua kenelle tahansa. Vaikka ei itse olisi syyllistynyt mihinkään. Mulla on itselle tapahtunut niin äärimmäisen raskaita asioita, että olen joutunut aivan ymmälleni.Kiitos asiallisesta vastauksesta!
Aika on jättänyt pysyvät traumat. Kolme vuotta pelkäsin ja en nukkunut öisin. Tämän ihmisen takia.
En ihmettele. Moni ns. enkelimäisellä luonteellakin varustettu ihminen voi kuolla traagisesti nuorena😔
Mulla ei ole enää mitään vastauksia.
Pääasia se, etteivät ajatukset muutu teoiksi. Meillä ihmisillä voi olla vaikka mitä ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pojan on täytynyt olla mieleltään sairas tai kärsinyt vanhempiensa takia tms. Ihme, että on saanut jatkua,eikä kukaan ole puuttunut asiaan. Tiedätkö, onko aikuisena ollut samanlainen vai muuttunut mies?
Siihen aikaan ei kovin vahvasti puututtu vaikka opettajatkin kärsi. Äiti otti kymmeniä kertoja kouluun yhteyttä, mitään ei tapahtunut.
Hyvä työ löytyy hältä ja perhe. Kiusaajakaveri oli heikompilahjainen ja teki uraa mm skinheadina.
Jumala sallii jokaiselle ihmiselle koettelemuksia.
Kukaan ei voi hallita omaa elämää.
Jos joku on ilkeä ja paha se voi johtua monesta syystä ihan lapsuuden aikaisesta ajasta geeneihin jne. Se, että itseä on kohdeltu huonosti.
Erilaisista sairauksista, kehitysviivästymistä, yms.
Et ole jos et itse tappanut kyseistä lasta. Ajatukset on vaan ajatuksia. Teot ratkaisevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on pahoja ja mustia ajatuksia.
On aika tekopyhää höpötellä tuollaista palstalla, joka tunnettu siitä, että kiusataan, hekotellaan muiden ahdingolle ja saadaan siitä tyydytystä. Empatiaa on noin viidellä prosentilla.
En nyt ihan saanut kiinni tuosta ja saatoin tulkita väärinkin. Mutta minusta ei ole tuomittavampaa vähän torua ihmistä, joka kertoo ajatelleensa, että "paha sai palkkansa" toisen menettäessä lapsensa kuin nimenomaan kertoa, että ajattelee niin toisen menettäessä lapsensa. Kuitenkaan mikään vuosien takaiminen kiusaaminen ei ole sellainen pahuus, josta pitäisi rangaista lapsen kuolemalla. Varsinkaan sitä lasta.
Mutta ymmärrän kyllä, että kaikenlaisia ajatuksia voi mielessä käydä ja nimenomaan kiusattu voi ajatella, että kiusaaja ansaitseekin kärsiä. Jos kiusattu on itselleen rehellinen niin hän huomaa, että myös hänen pitää kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole jos et itse tappanut kyseistä lasta. Ajatukset on vaan ajatuksia. Teot ratkaisevat.
Kiitos!
Tällaisia järkeviä näkökulmia kaipaan keskusteluun.
Ken ei ajattele koskaan pahaa, heittäköön kiven..
Nuo muutamat viestit oli muiden kirjoittamia, ei minun.
En ole menossa lapsen haudalle, en soita puheluja yms.
Nämä ovat ajatuksia hirveästä yläasteajasta, jotka tuo ihminen on aiheuttanut. Täysi psykopaatti.
Ajattelin, josko täällä syntyisi mitään järjellistä keskustelua aiheesta.