Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ajaudutaan tilanteeseen, jossa lapsi syö vain muutamaa tiettyä ruokaa?

Vierailija
22.01.2019 |

Mitään muuta ei edes suostu maistamaan?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen osa lasten ruoka-aine allergioista jää toteamatta, kun niitä ei voi millään testillä testata. Lapselle tulee ruokailusta mahakipuja ja paha olo -> lapsi oppii välttelemään syömistä. 

Kun ruoka-aineet ovat ruoissa sekaisin, ei lapsi pysty mistään päättelemään mikä ruoka-aine tuon pahan olon aiheuttaa -> vältellään varmuudeksi kaikkea.

Vierailija
102/104 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on vain vanhemman syytä jos lapsi ei syö normaalia ruokaa. Poislukien nyt sairaudet ja allergiat.

Itse olin tällainen pikkuinen nirsopiru kersana. Pompotin ruuan kanssa koko perhettä ties kuinka kauan. Yksi päivä päätti äiti että nyt saa luvan riittää. Ei tehty enää mulle omia ruokia vaan sain luvan syödä sitä samaa mitä muutkin tai nääntyä nälkään. Ei mennyt kuulemma kauan kun ruoka alkoi maistua. Nykyään syön monipuolisemmin kuin useammat ihmiset. Ja lähtökohta oli tosiaan se että söin ainoastaan lihapullia ja perunamuusia enkä mitään muuta.

Lopettakaa niiden lasten hyysääminen! Teette vain sillä vahinkoa.

Minä päädyin tuossa tilanteessa sairaalaan. Nirsoksi minuakin moitittiin, pakotettiin syömään jne., mutta ei siitä ollut apua.Sittemmin on oivallettu, että esimerkiks

Moni lopettaa syömisen, kun ruuasta tulee vaikka vatsakipuja. Hyvin monella on oksennustaudin jälkeen inho sitä ruokaa kohtaan, jota söi ennen taudin alkamista. Suolistoon vaikuttavia allergioita on vaikea todentaa. Ja jos ne kipua aiheuttavat ruuat sekoittuvat kaikkiin ruokiin, niin eiköhän kuka tahansa opi välttämään syömistä. Syö vain varmoja ruokia. Itse olen innokas kokeilemaan kaikkea. Ötököitä, sisäelimiä, eri kuttuureita yms. Mutta tietyn väriset ruuat aiheuttaa minussa syömättömyys reaktion. En tiedä mistä se johtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nrolle 63, jonka mielestä ei saa"hössöttää turhasta sienisokeriallergiasta". Mun vanhemmat ei hössöttöneet vaan pakottivat syömään sienikeittoa oksennukseen saakka. Aikuisena selvisi keliakia ja toi harvinainen allergia. Vahingossa jos menee palanenkin sientä, saan aivan järkyttävät pitkäkestoiset kivut.

Mutta miksi turhaan kuunnella lasta? Mistä se voi tietää mille on yliherkkä? Muutenkin sairaan järkevää laittaa ruokaa, jonka lapsi varmuudella oksentaa?

Ei se sienisokerin imeytymishäiriö ole kauhean harvinainen. Sama mekanismi kuin laktoosi-intoleranssi, joka on maitosokerin imeitymihäiriö. Tai oikeastaan ei häiriö vaan aikuisten normaali elimistön olotila. Moni ei syö sieniä. Sanoo, ettei tykkää sienistä, mutta takana voi olla ihan elimistön ongelma sienen sokerin kanssa. Eri sienissä on erinmäärä sokeria ja jotkut vähäsokeriset voi jopa käydä. 

Aina on ollut lapsia ja aikuisia, jotka oksentavatbsienistä. Ja aina on ollut ihmisiä, jotka pitävät sitä nirsoutena. 

Vierailija
104/104 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on vain vanhemman syytä jos lapsi ei syö normaalia ruokaa. Poislukien nyt sairaudet ja allergiat.

Itse olin tällainen pikkuinen nirsopiru kersana. Pompotin ruuan kanssa koko perhettä ties kuinka kauan. Yksi päivä päätti äiti että nyt saa luvan riittää. Ei tehty enää mulle omia ruokia vaan sain luvan syödä sitä samaa mitä muutkin tai nääntyä nälkään. Ei mennyt kuulemma kauan kun ruoka alkoi maistua. Nykyään syön monipuolisemmin kuin useammat ihmiset. Ja lähtökohta oli tosiaan se että söin ainoastaan lihapullia ja perunamuusia enkä mitään muuta.

Lopettakaa niiden lasten hyysääminen! Teette vain sillä vahinkoa.

Minä päädyin tuossa tilanteessa sairaalaan. Nirsoksi minuakin moitittiin, pakotettiin syömään jne., mutta ei s

Tämä johti meillä juuri siihen, että poika ei pystynyt syömään mitään, mitä hänelle oli pienenä yritetty tarjota (=kaikkia tavallisia ruokia), koska pelkäsi näistä mahdollisesti tulevaa mahakipua ja ripulia. Niinpä ei pelännyt vai niitä hyvin erikoisia ja voimakkaita ruoka-aineita  joita ei hänelle oltu tarjottu, kuten raaka sipuli ja homejuusto.

t. Se parikymppisen äiti