Koiran ostamisesta
Nyt kokemuksia jos olette ostaneet joltain nettimarkkinoilta sekarotuisen pennun tai esim aikuisen koiran. Onko kaikki ollut ihan ok vai ilmennyt pulmia? Meillä ollut aiemmin aina rotukoiria ja maksettu kova hinta pennuista. Kokemusta siis koirista noin yleensä kyllä löytyy, mietin vain että millaisia kokemuksia teillä on jos olette ostaneet esim noin 500 eurolla sekarotuisen pennun tai aikuisen?
Kommentit (24)
500e on aika paljon sekarotuisesta. Maksoin omastani 100e.
Ei poikkea rotukoiran ostamisesta.
Ostin seropin 500 eurolla netistä.
Ennen ostopäätöstä kävin katsomassa pentuetta (olivat tuolloin viiden viikon ikäisiä) ja tarkistin, että emo oli paikalla ja että pennuista pidettiin hyvää huolta.
Myyjä myös haastatteli minua erittäin tarkasti, kyseli onko minulla kokemusta "vaikeista" roduista, osaanko kouluttaa, miten aion olla pennun kanssa ensimmäiset viikot, aionko viedä koulutuskursseille ym. Eli ellen olisi läpäissyt haastattelua, hän ei olisi myynyt pentua minulle, mikä mielestäni oli myöskin hyvä merkki.
Lue ny ainaki NÄMÄ ohjeet ensin
https://www.sey.fi/ajankohtaista/282-sey-julkaisi-ohjeet-pennun-ostajal…
Joo ei ole tarkoitus ostaa halvinta koiraa tienvarresta. Haen pientä perhekoiraa, kesällä varmaan vasta ostamassa kun olen kesälomalla, joten tässä nyt ei vielä voi tähyillä mitään tiettyä pentua.. Meillä ei ole omaa autoa joten läheltä Helsinkiä ja ehdottomasti haluan vierailla koiran kotona, ja ensisijaisesti etsin pentukoiraa. Itsellä ei ole kokemusta yhtään sekarotuisista koirista, mutta tuskin se tosiaan eroaa hirveästi rotukoiraan jos koiran kotiolot ovat vastuulliset. Edellistä koiraamme joka oli pentu 10 v. sitten kävimme katsomassa kasvattajan luona kahden viikon välein ihan melkein siitä syntymästä asti.
Pieniä sekarotuisia on vaikea löytää, vastuullisesti kasvatetut sellaiset maksavat lähes saman verran kuin rotukoirat ja kysyntä on kovaa. Halvat ovat lähes 100% varmuudella pentutehtaasta.
Kannattaa suhtautua vähän skeptisesti suosittuihin pikkukoiramixeihin ja pitbull-mixeihin. Nämä ovat haluttuja yhdistelmiä, joten joukossa on paljon pentutehtailijoita. Pentutehtailija ei läheskään aina ole slaavilaisittain suomea puhuvia parkkipaikkakaupppiaita. Paperittomia rotukoiria kannattaa välttää aina.
Kodinvaihtajista voi myös katsoa koiria, jos ei tarvitse olla pentu. Siellä on paljon hyviä koiria ilman kotia :)
Jos pennut myydään eläinlääkärin tarkastamina ja sirutettuina ja jos pääset seurustelemaan myös emon kanssa, tilanne ei hirveästi poikkea rotukoiran ostamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei ole tarkoitus ostaa halvinta koiraa tienvarresta. Haen pientä perhekoiraa, kesällä varmaan vasta ostamassa kun olen kesälomalla, joten tässä nyt ei vielä voi tähyillä mitään tiettyä pentua.. Meillä ei ole omaa autoa joten läheltä Helsinkiä ja ehdottomasti haluan vierailla koiran kotona, ja ensisijaisesti etsin pentukoiraa. Itsellä ei ole kokemusta yhtään sekarotuisista koirista, mutta tuskin se tosiaan eroaa hirveästi rotukoiraan jos koiran kotiolot ovat vastuulliset. Edellistä koiraamme joka oli pentu 10 v. sitten kävimme katsomassa kasvattajan luona kahden viikon välein ihan melkein siitä syntymästä asti.
Olet pentutehtailijan unelma-asiakas: ne nimenomaan myyvät pienien "rotujen" pentuja (tai siis väittävät pentujen olevan jotain pientä rotua, eihän siitä ole mitään takeita) halvalla.
Ole todella tarkka.. meillä on ikävän paljon ihan suomalaisia pentutehtailjoita, joten "parkkipaikalla viroa puhuvan kanssa tehdyt kaupat" ei ole pentutehtailijan ainoa olomuoto.
Juuri noin, että käytte usein katsomassa pentua, emoa ja kasvatusolosuhteita.
Koska oikeasti pentutehtailijoilla saattaa olla erikseen kämppä, jossa pennut on ja tehdas vastaavasti muualla. Ne on ihan hemmetin kieroja.. tietenkin, koska tuo on tuottoisa bisnes (maailman mittaluokassa MILJARDIbisnes).
Pieni koira on hakusessa sen takia, että itse olen pienikokoinen ns. hintelä nainen :D En voi ottaa mitään isohkoa koiraa, en pysty sellaista hallitsemaan. Ei koiran kuitenkaan tarvitse olla mikään ihan mini.. Hyviä neuvoja monella.
Vierailija kirjoitti:
Pieni koira on hakusessa sen takia, että itse olen pienikokoinen ns. hintelä nainen :D En voi ottaa mitään isohkoa koiraa, en pysty sellaista hallitsemaan. Ei koiran kuitenkaan tarvitse olla mikään ihan mini.. Hyviä neuvoja monella.
Seropipennuissa on se "vaara" ettet voi tietää minkä kokoiseksi se kasvaa. Eli vaikka etsisit pientä pentua voi olla että narttu on joku pieni ja uros onkin joku mastiffi. Siksi kannattaa voida nähdä molemmat vanhemmat ettei tule ikäviä yllätyksiä pennun koon suhteen.
Ja joo, pentutehtailijat nimenomaan tehtailee pieniä "vahinko"koiria. Kannattaa olla superhypertarkka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seropipennuissa on se "vaara" ettet voi tietää minkä kokoiseksi se kasvaa. Eli vaikka etsisit pientä pentua voi olla että narttu on joku pieni ja uros onkin joku mastiffi. Siksi kannattaa voida nähdä molemmat vanhemmat ettei tule ikäviä yllätyksiä pennun koon suhteen.
Ja joo, pentutehtailijat nimenomaan tehtailee pieniä "vahinko"koiria. Kannattaa olla superhypertarkka!
Kyllähän nyt helvetti luovutusikäinen mastiffinpentu on hitusen isompi kun kääpiörotuinen.. Jos noin tonttu on niin kannattaa jättää koko pentu hankkimatta..
En ole myöskään sulkenut pois esim 1-2-vuotiasta koiraa, tässähän sen koon jo tietaisi. Toki olisi kaikista ihaninta saaada koira ihan sieltä luovutusikäisesta jotta saa sen oman kodin tavoille tottumaan ja tietää miten sitä sitten on siitä luovutusikäiestä asti kohdeltu.
Vierailija kirjoitti:
Ison koiran hallitsee siinä missä pienenkin, jos vain näkee vähän vaivaa kouluttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nyt helvetti luovutusikäinen mastiffinpentu on hitusen isompi kun kääpiörotuinen.. Jos noin tonttu on niin kannattaa jättää koko pentu hankkimatta..
Pentutehtailijan ”luovutusikäinen” pentu... heh. No ehkä mastiffi on vähän överi esimerkki, mutta on ihan tavalllsta että nämä pentutehdaskääpiöt on aikuisena ainoan muuta kuin kääpiökokoisia.
500 eurolla voit saada jo rotukoirankin, yksilön jota ei suositella jalostukseen, esim värivirhe, häntämutka tmv.
Omia koiria aikoinaan kasvatettiin, niin pennun hinta oli 1200€, mutta värivirheelliset myytiin 700 eurolla, joten joissakin roduissa saattanee löytyä tällainen värivirhepentu 500 eurollakin.
Tällöin saat pennulle paperit ja vähän enemmän tietoa pennun alkuperästä, vanhemmat, isovanhemmat jne sekä heidän terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison koiran hallitsee siinä missä pienenkin, jos vain näkee vähän vaivaa kouluttaessa.
Isot koirat käytännössä paremmin koulutettuja kuin pienet. Itsellä ennen ollut todella kookkaita koiria jotka oli hallittavissa ja nyt mäyräkoira joka vetää remmissä eikä usko kuin sillon kuin huvittaa, mutta rakas Jäärä se on eli koiran koulutus ratkaisee ei koko
Vierailija kirjoitti:
500 eurolla voit saada jo rotukoirankin, yksilön jota ei suositella jalostukseen, esim värivirhe, häntämutka tmv.
Omia koiria aikoinaan kasvatettiin, niin pennun hinta oli 1200€, mutta värivirheelliset myytiin 700 eurolla, joten joissakin roduissa saattanee löytyä tällainen värivirhepentu 500 eurollakin.
Tällöin saat pennulle paperit ja vähän enemmän tietoa pennun alkuperästä, vanhemmat, isovanhemmat jne sekä heidän terveystietoja.
Tämä on kummallinen fraasi, mikä tulee aina välillä esiin, itse en tiedä yhtään rotua missä värivirheellisiä tai edes häntämutkaisia myytäisiin halvemmalla. Ehkä näin on toimittu joskus 80-luvulla? Kivesvika on ainoa, mikä yleensä alentaa hintaa. Napatyrä voi myös olla, mutta tällöin yleensä niin että kasvattaja maksaa leikkauksen.
Eipä tuossa mitään, ihan sama kuin rotukoirapennun ostamisessakin, eli ainakin minä haluan ostaa fiksun oloiselta ihmiseltä pennun ja nähdä emon ja pennut ennen kaupantekoa. Näkee sitten ettei mistään pentutehtaasta osta. (Myös rotukoirakasvattajissa on joukossa ns. mätämunia, eli edes rotukoiran ostaminen ei ole mikään varma tae ettei osta paikasta jossa koiria pidetään huonosti)