Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäätääkö miehen avata naiselle ovi?

Vierailija
21.01.2019 |

Pitää. Mielipiteitä?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenäiskulttuurin murtuminen teki Suomesta surullisen, onnettomien ihmisten maan. Luin pari päivää sitten artikkelin siitä, miten 60-luvun vasemmistolaiset yhteiskunnan uudistajat saivat monen hyvän asian lisäksi aikaan myös kaiken tapakulttuurin kuolemisen Suomessa.

Nyt kun kukaan ei enää tiedä, miten yhdessä asuminen ja toimiminen kaupungeissa sujuisi mukavasti, ihmiset ovat töykeitå, epäluuloisia ja kiistelevät pikkuasioista. Käytöstavat olisivat niin selkeä ratkaisu mukavaan elämään. Mutta minäminäminä-sukupolvi ei enää niitä muista ja inttää ja vaatii loputtomia perusteluita jokaiselle yksinkertaiselle asialle.

Olemme vapaaehtoisesti tehneet maastamme junttien itsekkäiden öykkäreiden paikan, jossa kukaan ei välitä kuin omasta itsestään ja nauttii ainoastaan riitelystä.

Vierailija
82/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei naiseuden vuoksi, mutta apua tarvitsevaa saa auttaa. Eli jos nainen on viimeisillään paksuna ja kantaa taaperoa ja ostoskasseja niin kyllä kiitos, saa avata oven. Tai jos mies kinkkaa jalattomana keppeihin varaten, niin kiitos, hänellekin saa avata oven.

Jos haluaa tehdä naiseen vaikutuksen treffeillä niin ei haittaa pidellä ovea ja tarjota ravintolassa. Se kuulostaa hassulta, mutta toisaalta tuollainen kosiskelu liittyy biologiaan. En ole feministi sanan nykymerkityksessä, joten saan näin sanoa. Mieheni tarjosi ensi treffeillä ja minulle välittyi tunne, ettei hän säästä rahaa ketään toista varten vaan ihan tosissaan haluaa saada minut. Myöhemminhän yhteinen talous on tarkoitus jakaa muutenkin reilusti, joten tuo 30 e illallinen + taksimatka ei ole järkyttävä investointi. Samoin kohtelee vieläkin kuin helmeä ja minä puolestani yritän olla sen arvoinen. Eli oven piteleminen tässä mielessä on aika pieni vaiva jos haluaa osoittaa, että on aidosti kiinnostunut.

Niin, millä se nainen tekee vaikutuksen jos mies tekee rahalla ja palvelemisella? Onhan tuo omituista, jos tämä asia perustellaan biologialla, mutta ei muita asioita.

Niin millä tein vaikutuksen? Mieheni silmissä olen tyrmäävän kaunis, positiinen ja samanhenkinen elämäntavoiltani ja arvomaailmaltani, joten ehkä mies ajatteli, että "vaimomatskua". Naisena en nyt kuitenkaan halua alkaa kenentahansa tallaajan lasta kantamaan, joten miehen "pitää osoittaa" olevansa "miesmatskua".

Tämä on aika simppeli ja aukoton teoria, mutta jotain se silti loukkaa, joten sovitaan, ettei ole varma tieto. Ja eihän se 100 %:sesti yksilötasolla pädekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen avaa. Tilanteesta riippuu sitten, että miten siitä eteen päin.

Vierailija
84/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei naiseuden vuoksi, mutta apua tarvitsevaa saa auttaa. Eli jos nainen on viimeisillään paksuna ja kantaa taaperoa ja ostoskasseja niin kyllä kiitos, saa avata oven. Tai jos mies kinkkaa jalattomana keppeihin varaten, niin kiitos, hänellekin saa avata oven.

Jos haluaa tehdä naiseen vaikutuksen treffeillä niin ei haittaa pidellä ovea ja tarjota ravintolassa. Se kuulostaa hassulta, mutta toisaalta tuollainen kosiskelu liittyy biologiaan. En ole feministi sanan nykymerkityksessä, joten saan näin sanoa. Mieheni tarjosi ensi treffeillä ja minulle välittyi tunne, ettei hän säästä rahaa ketään toista varten vaan ihan tosissaan haluaa saada minut. Myöhemminhän yhteinen talous on tarkoitus jakaa muutenkin reilusti, joten tuo 30 e illallinen + taksimatka ei ole järkyttävä investointi. Samoin kohtelee vieläkin kuin helmeä ja minä puolestani yritän olla sen arvoinen. Eli oven piteleminen tässä mielessä on aika pieni vaiva jos haluaa osoittaa, että on aidosti kiinnostunut.

Niin, millä se nainen tekee vaikutuksen jos mies tekee rahalla ja palvelemisella? Onhan tuo omituista, jos tämä asia perustellaan biologialla, mutta ei muita asioita.

Jos mies pyytää naisen treffeille, niin kyllä se antaa miehestä fiksun ja kohteeliaan vaikutuksen, jos avaa oven ja tarjoaa naiselle.

Ihan sama jos nainen pyytää miehen kotiinsa, niin kovin moukkamaista olisi naisen kaivella kassakuittia ja maksattaa miehellä puolet, vaan tarjoilut kuuluvat vieraanvaraisuuteen.

Oven avaaminen on kohteliaisuutta ja osoittaa hyviä käytöstapoja, ihan siinä kuin kaikki ne pienet teot ja huomaavaisuudet esim. jos ostaa karkkeja, tarjoaa ensiksi muille ja viimeisenä ottaa itse tai jos kahvihammasta kolohtaa, on kohteliasta kysyä, ottavatko muutkin kahvia.

Eikä näillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, vaan ne kuuluvat hyviin käytöstapoihin ja kohteliaisuuksiin, joilla halutaan antaa saajalle iloa ja mielihyvää ja antajakin saa siitä hyvän mielen.

Vierailija
85/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oven avaaminen ja muu kohteliaisuus on suorassa yhteydessä empatiakykyyn ja siinä tilanteessa niin antaja kuin saaja saa siitä iloa ja mielihyvää itselleen.

Vierailija
86/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies pyytää naisen treffeille, niin kyllä se antaa miehestä fiksun ja kohteeliaan vaikutuksen, jos avaa oven ja tarjoaa naiselle.

Ihan sama jos nainen pyytää miehen kotiinsa, niin kovin moukkamaista olisi naisen kaivella kassakuittia ja maksattaa miehellä puolet, vaan tarjoilut kuuluvat vieraanvaraisuuteen.

Oven avaaminen on kohteliaisuutta ja osoittaa hyviä käytöstapoja, ihan siinä kuin kaikki ne pienet teot ja huomaavaisuudet esim. jos ostaa karkkeja, tarjoaa ensiksi muille ja viimeisenä ottaa itse tai jos kahvihammasta kolohtaa, on kohteliasta kysyä, ottavatko muutkin kahvia.

Eikä näillä ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, vaan ne kuuluvat hyviin käytöstapoihin ja kohteliaisuuksiin, joilla halutaan antaa saajalle iloa ja mielihyvää ja antajakin saa siitä hyvän mielen.

Jos mies pyytää naisen kotiinsa ja kaivaa kuitteja, sekin on moukkamaista. Mutta se jos nainen pyytää treffeille ja avaa oven ja tarjoaa on yksinkertaisesti todella harvinaista. Eikö naiset osaa käyttäytyä?

Vierailija
87/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oven avaaminen ja muu kohteliaisuus on suorassa yhteydessä empatiakykyyn ja siinä tilanteessa niin antaja kuin saaja saa siitä iloa ja mielihyvää itselleen.

Miksi nämä empaattiset naiset sitten avaa ovea miehelle?

Vierailija
88/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään avata oven ja päästää miehet kävelemään ensin, kun tilaisuus tulee. Hämmentyvät aina, eivätkä haluaisi kävellä ovesta.

Jotenkin tulee huijattu ja halpa olo, jos on liikkeellä miehen kanssa, joka avaa oven minulle. Seurustelukumppani sen saa tehdä, mutta muuten tunnen, että minut koetetaan alentaa omaisuudeksi.

Vierailija
89/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton miten oven avaamisesta on saatu aikaiseksi niin kielteinen ja epämielyttävä asia.

Minua on tosi kivaa kun joku avaa oven ja saa siitä iloa elämääni, kun joku ajattelee juuri minua ja haluaa helpottaa elåmääni. Ja kaikki myöntätuntoni on hänessä.

Sama toisin päin, jos itse avaan jollekin oven tai teen pieniä huomaivaisuuksia muille, myös tuntemattomille ihmisille.

Vierailija
90/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko avata. Tämä on todella vähäpätöinen asia, eikä ole sukupuolikysymys. Mutta ihan tilanteen mukaan voi toimia. Varmaan kaikilla on sen verran tilannetajua. Jos minä tulen siihen ovelle ensin, niin yleensä avaan ja päästän takanani tulevat ensin. Jos yhdessä ollaan menossa jonnekin, niin en nyt ainakaan ovea löisi toisen kasvoille.

Vierailija
91/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomaton miten oven avaamisesta on saatu aikaiseksi niin kielteinen ja epämielyttävä asia.

Minua on tosi kivaa kun joku avaa oven ja saa siitä iloa elämääni, kun joku ajattelee juuri minua ja haluaa helpottaa elåmääni. Ja kaikki myöntätuntoni on hänessä.

Sama toisin päin, jos itse avaan jollekin oven tai teen pieniä huomaivaisuuksia muille, myös tuntemattomille ihmisille.

Jollekkin tulee siitä huijattu ja halpa olo, eivätkä he ota itse vastuuta tuosta tuntemuksestaan, vaan syyttävät siitä muita ja näin kaikki kärsivät.

Vierailija
92/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
93/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi tietysti avata ihmiselle oven, sehän voi tuoda hyvän mielen molemmille. Mutta miksi ihmeessä juuri "miehen" tulisi avata "naiselle" ovi? Heteronormatiivista ******. Eivät kuulosta Suomesta tulevan monetkaan kommentit tässä keskustelussa. Jos haluatte miesten avaavan naisille ovia niin menkää Saksaan, siellä on tasa-arvo vielä selkeästi enemmän jäljessä kuin täällä.

Vierailija
94/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vein tyhjiä pulloja laatikolla Alkoon. Joku herra tuli siihen ja päästi painavan oven sulkeutumaan niin, että jäin väliin ja satutin kyynärpääni. Hän teki sen ilmeisen tahallaan.  Meidän naisten ei pidä olettaa, että miehet avaisivat oven, vaikka meillä olisi hankala kantamus käsissämme. 

Pikkutyttönä kiirehdin usein avaamaan äidilleni kotiovea ja hän karjaisi aina: "Pois tieltä! Avasin oven niin isolle auki, kuin sen sai, ja menin litteäksi oven ja seinän väliin.  Kun sitten menimme kirkkoon, avasin äidille taas oven, ja hän ihmetteli ja kiitteli. Hän ei tajunnut, että olin avannut hänelle oven myös arkena kotona.  (Miestenkään ei pidä olettaa, että me naiset olisimme kiitollisia oven avaamisesta.)

Vierailija
95/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei mies saisi osoittaa kunnioitustaan naisia kohtaan olemalla herrasmies ja avaamalla oven? Miksi kaikki hyvät tavat pitää muuttaa siksi, että näiden luullaan esim. alentavana naista?

Vierailija
96/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei mies saisi osoittaa kunnioitustaan naisia kohtaan olemalla herrasmies ja avaamalla oven? Miksi kaikki hyvät tavat pitää muuttaa siksi, että näiden luullaan esim. alentavana naista?

Luullaan?! Tässäkin on todettu että tulee huijattu ja halpa olo. Millä ne naiset osoittaa kunnioitusta?

Vierailija
97/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta on kohteliasta pitää toiselle ovea auki. Olisi itse ja toinen mitä sukupuolta vaa. Mut eteenkin sillo jos toisella on hankaluuksia kulkea ovesta. Esim pyörätuoli, rollaattori, lastenrattaat jne

Vierailija
98/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla nykyään avata naiselle ovea. Tulee kuitenkin joku metoo-juttu. 

Vierailija
99/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luullaan?! Tässäkin on todettu että tulee huijattu ja halpa olo. Millä ne naiset osoittaa kunnioitusta?

Oven avaaja ei voi olla vastuussa siitä, millainen olo ovesta kulkijalle tulee. Jos arkisesta peruskohteliaisuudesta tulee huijattu ja halpa olo, voisi olla asiallista keskustella vaikkapa terapeutin tai muun ammattiauttajan kanssa.

Vierailija
100/106 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskalla nykyään avata naiselle ovea. Tulee kuitenkin joku metoo-juttu. 

Tulee tietysti, jos et malta olla kouraisematta tai sanomalla jotain irstasta naisesta. Normaaleille ihmiselle ei tuollainen tule edes  ieleen.