Millaista on KÄTILÖN työ? Kätilöitä paikalla?
Millaisia erilaisia työmahdollisuuksia kätilöllä on? Millainen palkka? Tykkäätkö työstäsi ja suosittelisitko?
Minulta löytyy jo kaksi hoitoalan tutkintoa joten opiskelu kätilöksi olisi kohdallani vain n. 1,5v kestoltaan.
Kätilön ammatti vaikuttaa jotenkin mielenkiintoiselta. Olisi varmaan tosi kiinnostavaa opiskelua koko tuo aika kun aiheet niin mielenkiintoisia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkainen työ vaativassa ympäristössä. Ei kannata harkita, jos ei siedä kaikenlaisia eritteitä, suuria paineita ja hektistä työtahtia.
Jos ap:llä on kerta kaksi hoitoalan tutkintoa niin eiköhän hän ole eritteisiin tottunut.
Hoitotyötä on monenlaista. Esimerkiksi röntgenhoitajana ei eritteitä juurikaan näe. Perussairaanhoitajanakaan ei näe välttämättä muuta kuin verta silloin tällöin. Riippuu ihan millä osastolla työskentelee.
Kyllä sh:t tottuu eritteisiin ainakin kouluaikana.
Ootte te taas eritteinennne. Onhan toi nyt aivan mahtava ammatti olla tukemassa uusia perheitä ihan uuden elämän alkutaipaleilla. Voisko paljon palkitsevampaa kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan pätevyys ja olen pari vuotta haaveillut kätilöksi opiskelusta. Haaveet tyssäävät siihen, että ainakin täällä pk-seudulla kätilöiden työllisyystilanne on käsittääkseni surkea. Kiinnostaa kyllä kätilöiden kokemukset, erityisesti työllisyystilanteeseen liittyen.
Oletko tyytyväisiä alavalintaasi, siis sh+th? :)
Saako kysyä, millaisissa tehtävissä työskentelet? Teitkö opiskeluaikana sh sijaisuuksia? Suositteletko? Kiitos vastauksista etukäteen 😊
Olen ollut tyytyväinen. Olen tosin vastavalmistunut, mutta ala on kyllä tuntunut omalta. Haaveilin pitkään neuvolan terveydenhoitajan työsä, mutta tällä hetkellä koen sairaanhoitajan työn enemmän omana juttunani. Tällä hetkellä työskentelen vuodeosastolla sairaanhoitajana ja opiskeluaikana tein töitä sekä lähihoitajan että sairaanhoitajan sijaisena. Vaikka tällä hetkellä sh:n työ tuntuu enemmän omalta jutulta, en kadu ollenkaan, että valmistuin terveydenhoitajaksi. Puolen vuoden "ylimääräinen" opiskelu kuitenkin avaa laajemmin ovia eri työpaikkoihin. Voin suositella, jos ala vain tuntuu omalta. Palkka on mitä on ja monessa paikassa jatkuva kiire, mutta en voisi kuvitella tekeväni mitään muuta kuin hoitoalan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te taas eritteinennne. Onhan toi nyt aivan mahtava ammatti olla tukemassa uusia perheitä ihan uuden elämän alkutaipaleilla. Voisko paljon palkitsevampaa kuvitella?
Ei voi ja siksipä sitä työtä jaksaakin tehdä. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että työssä näkee paljon erilaisia eritteitä. Jos niitä ei siedä on työstä ihanuus kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juurikin se ruusuinen puoli kätilön työstä, joka saa monet hakeutumaan alalle. Sitten kun työn todellisuus iskee vasten kasvoja, vaihdetaan alaa. Näin käy valitettavan usein erityisesti nuorille, joilla ei alalle tullessa ole mitään käsitystä työn todellisesta luonteesta. Perheen tukeminen on vain murto-osa koko työnkuvaa. Se paras osa. Sitten on se toinen osa: kaikkia kuviteltavissa olevia ihmiskehon eritteitä, huutavia ja tuskaisia synnyttäjiä, panikoivia isejä ja muita sukulaisia, kiirettä ja painetta, vaikeita synnytyksiä, kohtukuolemia, komplikaatioita jne. Jälkimmäistä osaa on huomattavasti enemmän työn kokonaisuudesta kuin ensimmäistä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kätilöt työskentelevät:
äitiys- ja perhesuunnitteluneuvoloissa
vastasyntyneiden lasten osastoilla
äitiys- ja naistentautien poliklinikoilla
naistentautien vuodeosastoilla
antenataaliosastoilla
synnytysosastoilla
lapsivuode- ja perheosastoilla
perhesuunnittelupoliklinikoilla
Kätilön tutkinto ei kyllä pätevöitä työskentelemään neuvolassa, pitää olla terveydenhoitaja. Meillä on sijaisena äitiyneuvolassa kätilö, ja on kyllä hankalaa kun ei pienessä neuvolassa kykene sijaistamaan lastenneuvolassa äkillisissä poissaoloissa ollenkaan. Ei osaa tarkastaa kukn pikkuvauvoja eikä rokota lapsia. Toisin päin sijaistaminen kyllä onnistuu. Vakipaikkaa ei puuttuvan pätevyyden vuoksi voikaan saada.
Kieli vyön alla, tossut tulessa vedetään. Jos sietää kiirettä, löytyy paineensietokykyä, sopeutuu vuorotyöhön, eikä pienehkö palkka oo ongelma, niin mikä ettei kätilön työhön. Mullakin 3 hoitoalan tutkintoa. Eritteet eivät häiritse, mutta jatkuva kiire senkin eestä. Työtä haluais tehdä asiakaslähtöisesti ja rauhassa perheeseen keskittyen, mutta ikävä kyllä harvoin siihen pystyy.
Itse oon tykännyt työstäni. Minun kohalla suurin osa synnytyksistä on ollu aika rauhallisia ja ei ollenkaan sellaisia "karjutaan alapää revenneenä" tyyppisiä. Oon aika isossa sairaalassa ja meillä on aika hyvä työ porukka mutta ei täydellinen. Ei välttämättä ole sinun juttu jos et kestä "äkäisiä akkkoja monessa muodossa". Näkee jonkin verran verta ja kakkaa, pissaa, lapsvettä mutta ei se ole hirveen paha. Oon ollu aikoinaan työuupumuksen partaalla niin olin kirurgisella osastolla sijaisena ja palasin onnellisena synnytysvastaanottoon. Työ vuosia takana noin 25
No ei kukaan täällä ole sanonut, että eritteet motivoisivat. Kätilön ammatista haaveilevilla on vaan usein vähän liian ruusuinen kuva työn todellisuudesta. Juurikin tuollainen "ihania vauvoja ja onnellisia äitejä"-ajatusmalli. Toki työhön kuuluu niitäkin, mutta perustyö on juurikin sitä eritteiden sietämistä ja käsittelemistä. Jos siis työskentelee synnytyssalissa. Se on hyvä ymmärtää ennen kuin harkitsee tosissaan alalle lähtöä.