Mitä oikein puette päälle näillä 20-30 asteen pakkasilla?
Onko olemassakaan sellaisia vaatteita jotka on yhtä aikaa kevyitä ja lämpimiä? Inhoan kerrospukeutumista ja nää pakkaset on yhtä tuskaa. Näkyi tuolla taas nilkat ja kaula paljaana olevia teinejä, jotka ei edes näyttäneet olevan kylmissään.
Kommentit (82)
Ekan sivun luin ja eipä tästä paljon apua ollut varmaan ap:llekaan koska just tuo kerrospukeutuminen on mullakin se ongelma. Olo on sitten kun jollakin michelin-ukolla kun ei taivu mihinkään suuntaan vaan pitää kulkea kuin tönkkösuolattuna.
Vierailija kirjoitti:
No en paljon mitään kun en tarkene kuitenkaan. Sairastan raynaldin tautia eli valkosormisuutta. Tunnen kylmän kipuna. Minulla on akkukengät sekä rukkaset mutta nekin auttaa vain tiettyyn rajaan asti. Kun pakkasta on yli 15 astetta, parempi pysytellä jo sisällä.
Kyllä tekee pahaa katsoa pelkästään ikkunasta miten hienot kelit siellä on.
Mulla sama vika, valkosormisuus, joka siis ei ole tauti vaan oire (Raynaud´n oire). Minusta yli 15 asteen pakkasella tuleekin olla sisällä; ei ole mitään järkeä lähteä itseään palelluttamaan ulos.
Tärkeintä on vaatteen materiaali: ei puuvillaa ihoa vasten vaan villaa tai teknistä materiaalia oleva aluskerrasto tai paita ja villasukkahousut. Välikerroksena voi olla esim. villapaita tai fleecetakki. Päällimmäiseksi puen polvimittaisen kevytuntsikan. Päähän laitan villapipon (ei akryylia!), käteen karvavuoriset nahkarukkaset, kaulaan villahuivin ja jalkaan turkisvuoriset gore tex -saappaat. Paleleminen on tyhmintä, mitä tiedän. Suosittelen myö alpakkasukkia! Ovat palveleville varpaille parasta.
Siis myös alpakkasukkia ja paleleville varpaille :D Kiva tää tekstinsyöttö!
Itsekään en pidä kerrospukeutumisesta. Tulee ahdistava olo ja vie enemmän aikaa riisua ja pukeutua. Ratkaisin asian niin, että hankin kunnon lämpimän haalarin, joka on hieman väljä eli jää lämpöä sisään. Ja toimii täydellisesti. Haalarin alla on yksi kerros sisävaatteita. Ei tarvitse välihousuja ja ei aina edes välttämättä pitkähihaista, jos on vähemmän pakkasta. Sitten tietysti hanskat ja pipo sekä talvikengät yksillä sukilla.
Eilen oli välihousut ja collegehousut, toppatakin alla t-paita ja pitkähihainen ohut paita. Pipo ja hanskat ei edes olleet kovin paksuja. Jalassa sukat ja toppakengät. Työmatka kilometri ja kävelin, ei tullut edes kylmä. Jos laittaa kaikki talvikamppeet päälle jo kun ei ole edes pakkasta, niin tottakai se paleltaa pakkasilla samalla pukeutumisella.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassakaan sellaisia vaatteita jotka on yhtä aikaa kevyitä ja lämpimiä? Inhoan kerrospukeutumista ja nää pakkaset on yhtä tuskaa. Näkyi tuolla taas nilkat ja kaula paljaana olevia teinejä, jotka ei edes näyttäneet olevan kylmissään.
Untuvatakki, suosittelen Joutsenen takkia, minulla on niitä kaksi, untuvahousut myös ovat hyvät, jos ei halua kerrospukeutua. Kun lähden töihin, matkaa 600 metriä, laitan paksut sukkahousut, mekon, untuvatakin, Nortonin pipon ja lämminvuoriset nahkarukkaset, hyvin tarkenen.
Itsekin olen ihmetellyt miten teinit tarkenee. Eilen kiinnityin huomiota teiniin, jolla revityissä farkuissa oli polvet täysin paljaana, eikä tietenkään pitkiä alushousuja housujensa alla. Pakkasta oli 25 astetta.
Itselläni oli käytössä ehjät housut (toisin kuin tuolla teinillä), lämmin aluskerrasto, villapusero ja talvitakki. Sekä kaulaliina ja tietenkin pipo. Käsissä lämpimät rukkaset ja jaloissa kengät, joissa lämpimät sukat.
Villavälihousut, untuvatakki ja karvalakki. Siinä pakkaspukeutumisen perusteet. Pienellä pakkasella riittää toppahousut, takki, pipo, villasukat käsineet.
Silloin harvoin, kun poistun asunnosta kauppaan, johon on. n 100 metriä, pärjään ihan verkkareissa ja talvitakissa.
Enpä juuri ulkoile kovilla pakkasilla. Ei kaupasta enää saa lämpimiä vaatteita ja näillä kiinan hepeneillä ei tarkene.
Vierailija kirjoitti:
No juuri nyt on vain kalsarit ja t-paita. Miksi kysyt?
Zinkkumies
Se taisi olla tämän ketjun fiksuin vastaus. Olen hieman kade !
Sinccis
Kerrospukeutuminen ei tarkoita sitä, että päälle puetaan mitä sattuu vaatteita paksuksi kerrokseksi. Kerrospukeutuminen tarkoittaa sitä, että päälle on puettu kerroksia, jotka siirtää kosteutta iholta pois. Kerrospukeutumiseen ei kuulu esim. puuvilla, vaan erilaiset keinokuidut (tekniset kuidut) ja villa.
Mulla ainoa heikko lenkki on kengät. Olen ostanut muutamat kengät, jotka on myyty mulle lämpiminä, mutta mulla on selvästi heikko ääreisverenkierto jaloissa. Olen ottanut käyttöön jo vuosia sitten villaiset liner-sukat, eli en käytä puuvillaa ihoa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Enpä juuri ulkoile kovilla pakkasilla. Ei kaupasta enää saa lämpimiä vaatteita ja näillä kiinan hepeneillä ei tarkene.
Saa oikein laadukkaita lämpimiä vaatteita, mutta pitää olla valmis latomaan euroja tiskiin.
Mun ongelma pakkasilla on mun lämmönsäätelyjärjestelmä joka ei ymmärrä toimia kunnolla jos ulkona on huomattavasti kylmempää kuin sisällä. Kun astuu ulos ihan normaaleissa vaatteissa, ensin tuntuu ihan ok:lta. Vähän matkaa kun kävelee ja keho alkaa lämmetä, alan hikoilla kuin sika, niin että paita on lopulta läpimärkä ja kotiin tullessa on pakko mennä suihkuun vaikka olisi juuri käynyt. Pahin ongelma tulee jos menen vaikka kauppaan, apteekkiin, bussiin, jolloin olen pahimmillaan pyörtynyt ja tulee mieleen Vilja-Eerikan viimeinen yö pressuun käärittynä. Kesällä vaikka olisi +40 astetta, ei ole läheskään yhtä paha, hikoilen kyllä silloinkin mutta en pyörry enkä voi pahoin, kun osa lämmöstä haihtuu ihon kautta. Kotona kaikki patterit on pois päältä ja nukun kalsareissa pelkän pussilakanan kanssa ympäri vuoden. Pyörtyilin jo lapsena, mutta tuntuu että mitä lähemmäs vaihdevuosia mennään, sitä vaikeampi mun on sietää talvipukeutumista enkä ole keksinyt idioottivarmaa ratkaisua. Ehkä joku väljä anorakki ja sen alla pitkähihainen aluspaita, tai jos on ihan hirmupakkanen, ehkä jopa villapaita, ainakin se kuivuu eikä ala heti haista kun kuitenkin silti hikoilen. Toppatakkia en pysty edes sovittamaan kun alkaa ahdistaa.
Pidempi lämmin toppatakki, farkut, pipo ja lämpimät lapaset. Hyvin pärjäsi. Jos pidempää ulkoilisi, niin pukisin varmaan kerroksen farkkujen alle.