Mitä oikein puette päälle näillä 20-30 asteen pakkasilla?
Onko olemassakaan sellaisia vaatteita jotka on yhtä aikaa kevyitä ja lämpimiä? Inhoan kerrospukeutumista ja nää pakkaset on yhtä tuskaa. Näkyi tuolla taas nilkat ja kaula paljaana olevia teinejä, jotka ei edes näyttäneet olevan kylmissään.
Kommentit (82)
Pipo, t-paita, huppari/takki, pitkät kalsarit, housut, sukat, kengät. Nykyään olen alkanut pitämään myös hanskoja.
Myönnän kyllä, että joskus vähänkin kovemmilla pakkasilla alkaa yläkroppaa paleltamaan mutta jos laitan vielä pitkähihaisen paidan niin sitten alankin hikoilemaan jo kävellessä. Talvella se on ärsyttävää.
Meen autolla töihin niin voin pukea mitä haluan. Pois lähtiessä kestää villakangastakissa penkin lämmittimen kanssa sen vartin kun auto lämpiää.
Kotona laitan ulos miehen toppavaatteita ja villapaitoja. Omat on semmosia rasittavia istuvia naistenmalleja joissa tulee kylmä kun pakkanen laskee alle -10.
Työvaatetuksena tänään: aluskerrasto, poolo ja kevyehköt housut, huppari ja college housut, työhaalari, pipo, kahdet villasukat, turvasaappaat, työhanskat ja ulkohommissa laitoin vielä toppatakin päälle.
Lenkkivaatetus: aluskerrasto, college housut, fleecetakki, toppahousut, kevyttoppatakki, kaulaliina, karvalakki, rukkaset, kahdet villasukat, kuomat.
m-42 kirjoitti:
Ihan normi talvivaatteisiin. Miten voi pukeutuminen olla noin hankalaa aikuisella.
Mitkäs normit säätelevät talvipukeutumista? Ovatko ne sisäministeriön vai opetusministeriön asettamia?
Maaseudulla talvesta tykätään kaupungeissa ei niinkään.
Näillä -20 asteen pakkasilla pärjää kyllä ihan hyvin ilman mitään super kerroksiakin. Oleellista on materiaalit (villa!!) ja riittävän väljät päällikerrokset. Omat suosikit ovat merinovilla- ja fleecekerrasto, kunnollinen paksu villapipo, untuvatakki, kypärämyssy/tuubihuivi ja Hestran rukkaset. Jalkaan villasukat ja Kuomat.
Lasten kanssa ulkoilessa merinovillakerrasto, kouluun normivaatteet. Lisäksi villasukat, toppahousut, fleecetakki/paksu neule, toppatakki, paksu huivi, pipo ja lämpimät hanskat ja lämpimät talvikengät. Hyvin pärjää, vaikka helposti palelen.
Tänään sukkahousut ja housut plus paita ja villatakki ja toppis. Ihan hyvin tarkeni. Huomenna paremmat hanskat
Vierailija kirjoitti:
Turkislakista en tingi ja viherpiiperöt saavat painua v*****n
Tulithan, älykkö, mukaan keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkislakista en tingi ja viherpiiperöt saavat painua v*****n
Tulithan, älykkö, mukaan keskusteluun.
mitä hän tarkoitti tällä
Onko täällä niin nuoria etteivät ole kunnon pakkasia kokeneet. Tarkoitan nyt eteläisempää Suomea. Lapissa lienee lähes joka talvi koviakin pakkasia. Muistan 86-87 kun täällä Stadissa oli toista kuukautta n 30 asteen pakkaset. Sen kylmempiä en muista, Lapissakin olen ollut keväällä ja ruska-aikaan.
Kannattaa laittaa merinovillakerrasto alle ainakin jos joutuu kävelemään pitkään. Ja kunnon untsikka tms. Turkkikaan ei ole huono tällä kelillä.
Itsellä työmatkat on ovelta ovelle joten pärjään tavallisilla talvikuteilla työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa, paitsi Suomessa ja Venäjällä, ei tarvita tai tarvitse:
-talvivaatteita viemässä tilaa komeroista
-kuluttaa rahaa talvivaatteisiin ja jalkineisiin
-raaputtaa autonlaseja 20 min. aamulla
-hiekottaa jalkakäytäviä, koska muuten liukastuu
-jäätyä ulkona
-liukastua pihalla murtaen luita
-kuluttaa lisäenergiaa lämmitykseen sairaan pakkasen vuoksi
-lopettaa polkupyöräilyä talven vuoksi
-stressata jo elokuussa, että pian on kesä ohi, vaikka juuri se alkoi
Et ole paljon nähnyt! Euroopassakin suurin osa maista on josku todells kylmää. Samoin aasiassa, Etelä Amerikassa, pohjoisesta puhumattakaan.
Ulkoilessa: legginssit, sukat, pitkähihainen trikoopaita ja huppari. Siihen päälle toppahousut, toppatakki, pipo ja sormikkaat. Jalassa kitkspohjaiset ice bugit.
Töihin kävellessä: mekko ja sukkikset tai farkut ja joku neule. Villakangastakki tai toppatakki, pipo, hanskat, kaulaliina ja tommoset maiharityyppiset kengät.
Olen vaatteiden alla aina alasti.
Itse laitoin aamulla koiralenkille jalkaan kahdet legginssit ja kahdet collegehousut. Ylävartaloa pitivät lämpimänä toppi, t-paita, pitkähihainen puuvillapaita, collegepaita, pitkä villapaita ja kaksi takkia (joista ainakin toinen oli välikausitakki, toisesta en ole varma).
Sekä tietenkin sormikkaat, pipo ja villasukat (joiden alla sukat).
Huomenna laitan päälle untuvatakin.
Joku kuittaili uusavuttomuudesta, mutta mä ainakin mielenkiinnolla luin tätä ketjua, ihan vain tietääkseni mitä muut pukee ylleen. Samalla lailla luin kesän helteitten aikaan ketjua missä kerrottiin miten itse kukin helteille pukeutuu.
Kyllä ihan tiedän mitä minun on päälleni laitettava että tarkennun osoittaisessa ulkotyössä, merinovillat ja välikerrokset on tuttu juttu, mutta silti kiinnostaa miten paksusti muut pukeutuu. Eli ei välttämättä liity millään lailla uusavuttomuuteen tämänkään ketjun luominen.
Ymmärrtäkää nyt että riittää, kun pää, jalkaterät ja kädet ovat lämpimät. Muuten pärjää ihan kesävaatteilla. Te hyperpukeutujat olette niitä, jotka eivät tarkene +20 asteen sisälämpötilassa.
Timberlandin talvisaappat, farkut, t-paita + neule, canada goose, pipo ja hanskat. Simple as that. En tosin ole ulkona kuin vartin suunta, muuten tarvittaisiin välikalsareita.
Mulla oli aamulla alusvaatteiden lisäksi
Fleecekalsarit
Kuorihousut, sellaisella verkkovuorella tms
Villafroteepolvisukat
Puuvillatrikoopaita
Kashmirvillatakki
Untuvaliivi
Kevytuntuvatakki, polveen asti ulottuva
Pipo
Lapaset
Huopatossut
Tuli vähän kuuma kun kävelin aamulla pari kilsaa töihin, iltapäivästä jätin pois tuon villatakin kun oli vähän leudompi kelikin, noin 17 astetta pakkasta. Aamulla oli parikymmentä.