Ylipainon hyvät puolet?
Me kaikki tiedämme kyllä, että ylipaino on terveydelle haitallista ja voi tehdä elämästä monin tavoin hankalampaa, kuin se normaalipainoisena olisi.
Mutta kuuluuko lihavuuteen mitään hyviä puolia?
Itse en aina ole ollut ylipainoinen, ja painon mukana on tullut roppakaupalla ikäviä vaivoja ym.
Mutta jos tästä kaikesta saa jotain hyvää irti, niin ylipaino on saanut minut vahvemmaksi. Erityisesti jalat ovat vahvemmat kuin koskaan normaalipainoisena ja kyykkään ihan eri tuloksia kuin sporttisina ja hoikkina aikoina.
Tuleeko teille muuta mieleen?
Kommentit (53)
60kg laihduttaneena olen huomioinut tälläistä:
1. hiukset olivat paksummat ja paremmassa kunnossa (toki laihduttaminen aikanaan on varmaan vaikuttanut kun keho ns. stressitilassa muutoksesta)
2. Rinnat kiinteämmät ja yleensäkin iho sileämpi, joskin itselläni muuten huonommassa kunnossa, koska join niin vähän vettä ja slin rasvaista ja makeaa.
3. Ei ole kylmä!
4. Kukaan ei ihmetellyt, jos söit paljon ruokaa, kaverit saattoivat antaa jopa omia jämiään mulle ilmaiseksi tai kysellä reseptejä yms. Kokin ammatissa suurtalouskeittiössä mut otettiin tosissaan (asiakkaana oli vanhuksia ja työttömiä joille oli tuttu lausahdus "älä luota laihaan kokkiin" :D)
5. Baarissa ei tarvinnu pelätä iskijöitä (tosin haukkuja sai kuulla joka oli kyllä ikävää).
6. ei niin väliä vaatteilla tai muulla ehostuksella kun kuitenkaan sillä ei ollut juuri mitään merkitystä ihmisten reagoinnissa minuun.
7. Naiset olivat ystävällisempiä (miehet eivät D:)
hmm... en paljon muuta kyllä keksi. jos tottapuhun, niin enemmän on kuitenkin haittapuolia ainakin itselleni ollut kuin hyviä. näitäkin sai ihan miettimällä miettiä. Näiden takia en vaihtaisi takaisin lihavaan olomuotooni. Sen olen kyllä huomannut, että vastoin oletuksiani niin ihmiset ovat paljon kiriittisempiä ulkonäön suhteen kun olet hoikempi. pikkuvikoja arvioidaan paljon enemmän ja selkeämmin. ja etenkin naiset ovat alkaneet ilkeiksi :( ! hämmentävää. mutta sitten taas miehet ovat alkaneet ystävällisemmäksi ja huomioivammiksi. Asiakaspalvelu on parempaa ja huomioivampaa. Pikaruokaravintolassa kukaan ei tuijota. yms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut huomattavasti vähemmän räkätauteja lihomisen jälkeen. Laihana olin kipeänä joka syksy ja kevät ja aina silloin kun jotain oli liikkeellä. Lihavana olen ollut kipeänä vaan kerran vuodessa jos sitäkään.
tämän olen huomannut kanssa. olin yli 20v ylipainoinen (lapsesta saakka) ja olin todella äärimmäisen harvoin sairaana flunssassa tai kuumeessa yms. Laihduttuan aikuisiällä monta kymmentä kiloa, olen ollut vähintään kerran vuodessa todella kipeä, joinain vuosina useamminkin. Keuhokuumetta, poskiontelotulehdusta ja korvatulehdusta on ollut sekä virtsatulehduksia. Näitä mitään ei ollut aiemmin kertaakaan. Toki, olem myös tullut vanhemmaksi tietysti mutta en usko että iällä on suoraan niin suuri vaikutus. enemmän veikkaan painon putoamista. vaikka syön terveellisesti niin ehkä tuo pienempi rasvakerros jotenkin vaikuttaa ruumiin lämpöön tai hivenaineiden varastoitumiseen tms. joten tartunnat tulee helpommin.
Olin kyllä ylipainosta , bmi 27, kiitollinen, kun sairastuin ja laihduin 40 kiloa. Mitenhän olisi käynyt, jos paino olisi ollut valmiiksi joku 55 kg? Nyt on kaikki hyvin ja paino pysynyt normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Olin kyllä ylipainosta , bmi 27, kiitollinen, kun sairastuin ja laihduin 40 kiloa. Mitenhän olisi käynyt, jos paino olisi ollut valmiiksi joku 55 kg? Nyt on kaikki hyvin ja paino pysynyt normaalina.
et välttämättä olis laihtunut yhtäpaljon jos olisit ollut valmiiksi jo hoikka.
Musta ton ”saa syödä mitä huvittaa ”argumentin voisi poistaa, koska se on aika itsekäs nykymaailmassa. Ravinnon tuottamiseen kuluu valtavat määrät luonnonvaroja joten epäitsekkäämpää olisi syödä sen verran kun tarvitsee, ei niin paljon kun huvittaa.
Laihempanakin saa syödä mitä huvittaa kun suhde ruokaan ei ole enää sellainen, että tunne-syödään ja kaikkia tilanteita käsitellään ruoalla. Vatsalaukku on pienempi ja jos ennen piti saada 600g irtokarkkia, nykyään 100g riittää.
Mun mielestä jokainen saa olla omanlaisensa, mutta ei pidä olla itsekäs. Ei pidä syödä neljän hengen edestä kun on vaan yksi ihminen. Osa maailman ruokapulaa on länsimainen ylikulutus. Eikö lihavilla ole eettistä ja ekologista vastuuta ruoastaan?
Vähän vääristyneitä kuvitelmia monella kommentoijilla. Lihavuus ei automaattisesti tarkoita isoja tissejä ja latinopyllyä. Tummaihoisilla ja latinoilla kyllä usein.
Suomalaisilla näyttää usein kerääntyvän vatsanseudulle paino, vaikka olisi pienet rinnat ja pylly.
Välttyy ehkä osalta seksuaalisesta häirinnästä, jolle olisi altistunut normaalipainoisena. Saa syödä hyvää ruokaa enempi kun kulutus on suurempi (tosin liikunnan määrä todennäköisesti vähempi kuin se olisi hyvinvoivana ja normaalipainoisena, joten plusmiinusnolla), mmmm...
heihei! keksin oikeasti yhden! hedelmällisyys laskee kun ylipainoa on tarpeeksi ja näin ei-toivotun raskauden riski pienempi!
keksin vielä yhden! jos teet keikkatöitä (kuten itse muutama vuosi sitten) niin löytyy helposti työvaitteet joka pisteestä koska rehellisesti suomalaiset ovat lihavaa kansaa. Jos olet pieni ja siro niin ei voi mitään, "pienin mitä löytyi varastosta XXXXXL, ole hyvä"
Mulla näitä on ollut oikeastaan aika paljon:
- Hoikkana palelin tosi helposti, nyt siedän kylmää erittäin hyvin. Itse asiassa kovassa pakkasessakin kävellessä tulee usein niin hiki että takki on avattava.
- En ole enää heiveröinen. 50-kiloisena rääpäleenä olin koomisen heikko. Ruokakaupan kassi, jossa oli pari litran tölkkiä ja sitten kevyempiä ruoka-aineita kassi täynnä oli todella vaikea raahata edes lyhyt matka autolle. 100-kiloisena minussa on voimaa kuin pienessä kylässä, vaikka en treenaa mitenkään.
- Töissä otetaan vakavasti. Olen teknisellä alalla, jolla lähes kaikki muut miehiä. Kun olin hoikka ja hyvän näköinen, minulle flirtattiin, minua pidettiin selvästikin 'söpönä mutta vähän tyhmänä', koko ajan kohdeltiin eri tavalla kuin miespuoliset työkaverit kohtelevat toisiaan. Jossain 80 kilon paikkeilla minustakin helpotukseksi tuli "yksi jätkistä", otetaan vakavasti ammattilaisena ja jutellaan kuten muillekin.
- Saan paljon nautintoja ruoasta, juomasta ja antaumuksellisesta löhöämisestä ilman liikuntaa juuri nimeksikään.
Välttyy mahdollisesti seksuaaliselta häirinnältä, tosin ikä auttaa tähän myös. Ei välttämättä palele kovin helposti, mutta toisaalta hikoilee kuumalla valtavasti.
Ei tarvitse kytätä jokaista suupalaa, kun on jo valmiiksi ylipainoinen.
(Itse asiassa aika vaikee keksiä näitä, kaikissa ns. hyvissä puolissa tuntuu olevan joku huono sivuvaikutus....)
Vierailija kirjoitti:
keksin vielä yhden! jos teet keikkatöitä (kuten itse muutama vuosi sitten) niin löytyy helposti työvaitteet joka pisteestä koska rehellisesti suomalaiset ovat lihavaa kansaa. Jos olet pieni ja siro niin ei voi mitään, "pienin mitä löytyi varastosta XXXXXL, ole hyvä"
En allekirjoita tätä. Olen naisvaltaisella alalla töissä, sijaisten lähes kaikki vaatteet on XS-L.
S-kokoisena menee tuo XS:kin paremman puutteessa päälle, sekä isommat tietenkin mahtuu eikä löysyys haittaa.
Isokokoiset työkaverit olleet usein ongelmissa kun joutuu sulloutumaan L-koon paitaan, ja nämäkin monesti loppu.
Mulla on ollut huomattavasti vähemmän räkätauteja lihomisen jälkeen. Laihana olin kipeänä joka syksy ja kevät ja aina silloin kun jotain oli liikkeellä. Lihavana olen ollut kipeänä vaan kerran vuodessa jos sitäkään.