Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on riittävä palkka miehelle, jolla voi elättää vaimon ja yhden lapsen?

Vierailija
20.01.2019 |

Meillä on velaton omakotitalo, mutta siihen päälle juoksevat kulut. Unelmissa siintää vanha kunnon perhemalli, jossa mies tienaa ja vaimo hoitaa kotia. Lasta ei ole vielä laitettu alulle, mutta tarkoitus olisi. Haluan myös ruokkia ja vaatettaa vaimoni.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hoitovapaalla kun miehen palkkatulo oli 2000/kk ja omat tuloni kht + hoitolisä + lapsilisä. Lisäksi meillä on sijoitusasunto, josta vuokratuloja.

Tämä on kyllä tässä yhteiskunnassa pielessä. Sijoittajia tuetaan joidenkin köyhien työssäkäyvien maksamilla veroilla.

Zinkkis Chan

Vierailija
22/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla varaa maksaa vaimollesi palkkaa sekä korvata hänelle menetykset eläkekertymässä? Mediaani tuntipalkka on noin 17€, joten jos vaimosi hoitaisi lasta ja kotia esim. 8h joka arkipäivä, kuukausipalkkaa pitäisi maksaa 2720€. Onko sinulla sellaiseen varaa?

Oletko myös miettinyt että mikä vaimon työaika olisi; olisiko se säännöllinen klo 8-16 vai jotain muuta? Entä jos joutuisitkin lähtemään vaikka työmatkalle, kuka hoitaisi sinun osuutesi kodin -ja lapsenhoidosta vaimosi työajan ulkopuolella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriävä mielipide kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että olisitko ap itse valmis jättämään urasi ja menettämään sen myötä palkkasi ja eläkekertymäsi? Olisitko valmis olemaan koti-isä jolla ei ole lainkaan omia tuloja?

Jos et, miksi odotat että kukaan nainenkaan sellaiseen suostuisi?

Moni väärää alaa opiskellut ja pienipalkkaisia pätkiä jatkuvan stressin alla tekevä nainen olisi valmis tuohon.

Ja moni ei. Minun alani tosin ei ole väärä, se vain ei työllistä. Joten otin mopin käteen. Elätiksi en ryhdy.

Vierailija
24/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että olisitko ap itse valmis jättämään urasi ja menettämään sen myötä palkkasi ja eläkekertymäsi? Olisitko valmis olemaan koti-isä jolla ei ole lainkaan omia tuloja?

Moni väärää alaa opiskellut ja pienipalkkaisia pätkiä jatkuvan stressin alla tekevä nainen olisi valmis tuohon.

Heidän kannattaisi opiskella itselleen toinen tutkinto.

Pienipalkkaiset pätkät ovat varmaan inhottavia mutta ei palkaton vakityö kotirouvana sekään välttämättä mitään herkkua ole.

Vierailija
25/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän kannattaisi opiskella itselleen toinen tutkinto.

Pienipalkkaiset pätkät ovat varmaan inhottavia mutta ei palkaton vakityö kotirouvana sekään välttämättä mitään herkkua ole.

En väittänytkään, että kaikki sellaista haluaisivat. Jotkut haluaisivat, mitä tue yksi kirjoittaja ei uskonut.

Vierailija
26/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin hoitovapaalla kun miehen palkkatulo oli 2000/kk ja omat tuloni kht + hoitolisä + lapsilisä. Lisäksi meillä on sijoitusasunto, josta vuokratuloja.

Tämä on kyllä tässä yhteiskunnassa pielessä. Sijoittajia tuetaan joidenkin köyhien työssäkäyvien maksamilla veroilla.

Zinkkis Chan

Kotihoidontuki ja lapsilisät eivät ole tuloista riippuvaisia tukia, eikä niitä ole tarkoitettu tulonsiirroksi rikkailta köyhille vaan lapsettomilta lapsiperheille. Hoitolisästä kyllä samaa mieltä.

Vierailija
27/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma on löytää nainen, joka suostuu tuollaiseen perhemalliin.

Mistä repäisit ongelman? Minulla on jo vaimo, joka haluaa samaa. En ole pakottamassa vaimoani mihinkään.

Vierailija
28/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jutellut vaimon kanssa haaveistasi? Ja kuunnellut vaimon vastauksen myös? Ettei tule sitten liian myöhään yllätyksenä hänelle.

Vaimon kanssa olemme puhuneet asiasta ja haluamme samaa, vain lapsi puuttuu. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä, mutta vaimo haluaa pian jäädä pois työelämästä. Emme ole nostaneet mitään tukia ja lapsilisiä tai kotihoidontukea emme myöskään aio nostaa, koska turvaan perheeni elämän.

Vierailija
29/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko jutellut vaimon kanssa haaveistasi? Ja kuunnellut vaimon vastauksen myös? Ettei tule sitten liian myöhään yllätyksenä hänelle.

Vaimon kanssa olemme puhuneet asiasta ja haluamme samaa, vain lapsi puuttuu. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä, mutta vaimo haluaa pian jäädä pois työelämästä. Emme ole nostaneet mitään tukia ja lapsilisiä tai kotihoidontukea emme myöskään aio nostaa, koska turvaan perheeni elämän.

Aika hauskaa tekstiä. Koko ajan vain lapat lisää kustannuksia joista uhoat huolehtivasi. Kysyn uudelleen: onko sinulla rivi työsopimuksia odottamassa ja valitset sitten sen joka palstan mukaan riittää?

Vierailija
30/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai laiska.

Vierailija
31/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat luonnonkauniin ja vaatimattoman naisen, joka tykkää leipoa ja kokata. Mieluummin hoikka nainen, jolla on kaunis iho, ettei tuhlaa kosmetiikkaan rahaa iho-ongelmiensa takia. H&M vaatteet pitää kelvata. Ei mitään Vuittoneita vaimolle. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vaimoni on luonnonkaunis ilman tekoripsiä, tekokynsiä ja hiustenpidennyksiä. Kokkaamisen hoidan minä mutta useimmiten vaimo avustaa mukana. Nykyisin vaimo panostaa itseensä huomattavasti enemmän kuin tavatessamme, jolloin päällä oli vanhat H&M ryysyt. Rakas vaimoni ansaitse parasta enkä halua hänen kulkevan ryysyissä.

Vierailija
32/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä sitä täältä kyselet? Eihän me tiedetä teidän kuluja, paljonko teillä nyt menee rahaa elämiseen? Ja tuleeko niihin kuluihin muutoksia lapsen myötä? Lapsen elämiseen toki pitää jonkin verran varata rahaa, mutta sekin riippuu niin monesta asiasta paljonko lapseen menee, voi mennä tosi vähän tai saa öysättyä rahaa kuin pohjattomaan kaivoon.

Vierailija
33/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäin naiset käy töissä ja elättää itse itsensä. Ei kukaan halua olla toisen elätti.

Vierailija
34/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otat luonnonkauniin ja vaatimattoman naisen, joka tykkää leipoa ja kokata. Mieluummin hoikka nainen, jolla on kaunis iho, ettei tuhlaa kosmetiikkaan rahaa iho-ongelmiensa takia. H&M vaatteet pitää kelvata. Ei mitään Vuittoneita vaimolle. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vaimoni on luonnonkaunis ilman tekoripsiä, tekokynsiä ja hiustenpidennyksiä. Kokkaamisen hoidan minä mutta useimmiten vaimo avustaa mukana. Nykyisin vaimo panostaa itseensä huomattavasti enemmän kuin tavatessamme, jolloin päällä oli vanhat H&M ryysyt. Rakas vaimoni ansaitse parasta enkä halua hänen kulkevan ryysyissä.

Mitäpä jos tekisitte kuten normaalit ihmiset, ja laatisitte yhdessä perheelle budjetin? Siihen kun kirjaatte kaikki menot, juoksevat kulut, koko perheen vaatekulut, matkat ja huvitukset, ruuat jne. Otatte huomioon lapsen elämän perustamiskulut, rattaat, autonistuimet, pinnasängyt jne. Niin näet paljonko sun pitää tienata nettona kuussa, sitten siitä lasket paljonko pitää tienata bruttona.

Vierailija
35/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä "elätä" vaimoasi vaan vaimo tekee sinulle palveluksen hoitamalla lasta, kun sinä saat edetä urallasi.

Onko sinulla muuten nyt pöydällä rivi työsopimuksia ja vastausten perusteella päätät otatko sen josta saa 2 000 /kk, 4 000 /kk vai 10 000 kk?

Nykyisessä yrityksessä en voi enää ylentyä, koska olen päässyt pitkälle. Jos haluan vielä korkeammalle niin realistiset vaihtoehdot ovat yrittäjyys tai työpaikan vaihto toiseen.

Vierailija
36/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap ole tämä vaimo joka tuoreessa suhteessa miehen kanssa jolla velaton okt, nyt miettii miehen palkkaa, onko se tarpeeksi että voi jäädä mukavasti loisimaan vai ei.

Vierailija
37/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäin naiset käy töissä ja elättää itse itsensä. Ei kukaan halua olla toisen elätti.

Perhe on yksikkö, ei siinä mitään eleättejä ole, vaan perheen tulevat rahavirrat tulee sieltä mistä tulee joko toisen palkasta tai molempien, tai eläkkeestä, työttömyyskorvauksesta jne, ja lapsen osuus tulee lapsilisästä, nämä rahavirrat muodostavat kokonaisuuden millä koko perhe elää. Ja se mistä rahat tulee vaihtelee ja rahamäärät vaihtelee kun elämässä tuppaa asiat monesti muuttumaan ei eletä tyhjiössä kymmeniä vuosia.

Vierailija
38/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti vastaan, että olemme miettineet asiaa toisinkin päin mutta päädyimme siihen että vaimo jää hoitamaan kotia sitten kun on raskaana. Emme vaadi toisiltamme yhtikäs mitään epärealistista ja autamme toinen toisiamme niin paljon kuin voimme.

Vierailija
39/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hauskaa tekstiä. Koko ajan vain lapat lisää kustannuksia joista uhoat huolehtivasi. Kysyn uudelleen: onko sinulla rivi työsopimuksia odottamassa ja valitset sitten sen joka palstan mukaan riittää?

Minulla on kontakteja, joiden kautta pääsen muihin töihin niin halutessani. Verotukseen liittyen olemme puhuneet vaimon kanssa että yksi vaihtoehto olisi muuttaa kotimaahani, koska siellä ei ole yhtä ankara verotus mitä täällä. Olen sanojeni mittainen mies, joten huolehdin kyllä vaimostani enkä jätä puille paljaille.

Vierailija
40/52 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, nykyään ei juuri löydy miehiä, jotka ovat valmiita sitoutumaan elättämään puolison koko loppuelämän ajaksi. Vaimollasi on syvä luottamus sinuun, että et jätä häntä missään vaiheessa elämääsi. Sinun ei myöskään kannata haaveilla uudelleen kouluttautumisesta, vuorotteluvapaasta tai muusta palkattomasta poissaolosta. Jaksaa, jaksaa, jos sen lyhyesti sanoisi.