Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mahdollista saada 250000€ asuntolainaa

Kaupunkituypit
20.01.2019 |

...sellaisilla spekseillä, että toisen bruttotulo 4200€ ja toisen 4000€. Nettona kuukaudessa jää noin 5200€. Ei muita lainoja. Käsirahaa 15000€. Ei valitettavasti takaajia (ei haluta kinuta). Asunto sijaitsisi Helsingissä.
Onko turha edes lähteä pankkireissulle?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

40% tuloista asumiseen, eli 2000€/kk. Vastike vaikka 300, niin lyhennyksiin ja korkoihin 1700€/kk. Viiimevuosikymmenten keskikorolla 3,5% ja marginaalia 0,8%, niin takaisinmaksuajaksi tulee 20 vuotta 

Uskon, että voi onnistuakin.

Vierailija
2/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa helposti. Noin 1000e menee lainantakaisin maksuun. Ei kannata yrittää osuuspankista, jos on yrittäjä. Osuuspankki ei halua lainata yrittäjille rahaa, vaikka muuten ehkä koittaa profiloitua yrittäjäystävällisenä pankkina. Jos palkansaaja, niin op:sta irtoaa pankkilaina. S pankista saa kaikki. Handelsbanken on paras, niiden pankkilainoja saa myös ulkomaille, kun se on liikemiespankki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ovat ehtoja kiristäneet mutta eiköhän tuo onnistu.Omat tulot oli 4200 brutto ja otin itse 180t lainan aikoinaan ilman ongelmia. (Tosin toiseen asuntoon eli eka maksettuna pohjalla)

Vierailija
4/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lähtkoht koska vakuusvaje on kymmeniä tuhansia. Sain itse henk koht lainaa saman verran mutta maksoin käteisellä 80k ja nettotuloni ovat paremmat kuin teillä.

Vierailija
5/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lähtkoht koska vakuusvaje on kymmeniä tuhansia. Sain itse henk koht lainaa saman verran mutta maksoin käteisellä 80k ja nettotuloni ovat paremmat kuin teillä.

Pariskunta jossa molemmat käy töissä on yleensä pankille houkuttelevampi vaihtoehto kuin ehkä hiukan hyvätuloisempi sinkku.

Vierailija
6/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, helposti. 

"S-pankista saa kaikki." Tähän joudun sen verran kommentoimaan, että itse juuri uudessa työpaikassa aloittaneena DI:nä ei saatu S-pankista, vaikka puolisollani oli vakkariduuni ja koeaika "lusittu". Molemmilla täysi työhistoria, nettopalkat 2500e paremmalla puolella ja lainaa haettiin about saman verran kuin te. Minulla koeaika oli 6kk, josta 5kk jäljellä ja oli S-pankille kynnyskysymys. Kaikki muut pankit myönsivät.

Vierailija
7/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollu kahteen eri kertaan neljän vuoden bruttoansioiden verran lainaa. Hyvät mahikset saada teilläkin.

Vierailija
8/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASUNTOLAINAN VAKUUDET

Lainan vakuus on pankille annettava pantti siitä, että maksat lainasi takaisin. Vakuuskäytännöt vaihtelevat jonkin verran pankista toiseen. Lainan ottajan tulee antaa vakuus koko lainattavalle summalle.

Nyrkkisääntönä ostettavan asunnon kauppahinnasta 75 % käy lainan vakuudeksi. Tämä tarkoittaa, että mikäli asunnon arvo on 240 000 euroa, käy ostettava asunto vakuudeksi noin 180 000 euron edestä. Jäljelle jäävät 60 000 euroa pitää vakuuttaa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

Omat säästöt. Mikäli käytät omia säästöjäsi 240 000 euroa maksavaan asuntoon 60 000 euroa, ei muita vakuuksia ostettavan asunnon lisäksi tarvita. Voit myös tarjota säästöistäsi vakuutena pienemmän summan, esimerkiksi 20 000 euroa, jolloin tarvitset muina vakuuksina enää 40 000 euroa.

Vanhempien tai sukulaisten takaus. On hyvin yleistä, että vanhemmat takaavat aikuistuvien nuorten ensiasunnon antamalla pantiksi oman asuntonsa tai kesämökkinsä. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että vanhemmillasi on omistusasunto tai muu kiinteistö – ja että sinulla on sopuisat välit vanhempiisi.

Valtiontakaus. Valtio takaa asunnon arvon 85 %:iin asti. Käytännössä tämä tarkoittaa, että yllä annetun esimerkin 60 000 eurosta valtio takaa 30 000 euroa. Tällöin sinun tulee vielä itse hoitaa 15 % omavastuuosuus, tässä tapauksessa 30 000 euroa. Valtiontakauksesta peritään maksu, joka on 2,5 % taattavasta summasta. Valtiontakausta ei tarvitse erikseen hakea, vaan pankki hoitaa asian puolestasi. Valtiontakausta ei kuitenkaan myönnetä esim. kesämökkilainaan tai sijoitusasuntolainaan, vaan ainoastaan oman kodin hankkimiseen.

Huomaa, että kesällä 2016 astuu voimaan asuntolainojen katto, joka estää asuntolainaan vaadittavien vakuuksien kattamisen kokonaan asunnon hinnalla. Tällöin asuntoa voi teoriassakin käyttää enintään 90-prosenttisena vakuutena. Säästöt ja muut vakuudet tulevat tällöin yhä kipeämmin tarpeeseen.

Asuntolaina.org

Vierailija
9/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista! Oliko teillä käsirahaa tai takaajia?

Vierailija
10/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkityypit kirjoitti:

Kiitos kommentista! Oliko teillä käsirahaa tai takaajia?

Olen tuo ”hyvätuloinen sinkku” ja oli siis käsirahaa.

Vierailija
11/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta jossa molemmat käy töissä on yleensä pankille houkuttelevampi vaihtoehto kuin ehkä hiukan hyvätuloisempi sinkku.

Ei auta jos vakuudet eivät täyty. En tiedä saako tuota vakuusvajetta edes ostamalla umpeen.

Vierailija
12/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vakuuksia tarvitsee ostaa (valtiontakaus tai pankin omat), mutta saatte aivan varmasti tuon lainan.

Me saatiin juuri 260t ja olen itse tällä hetkellä työtön. Nettotulot tällä hetkellä n. 4000€ kuussa. Joskin omaa rahaa oli reilusti enemmän kun teillä, mutta lainanmäärä suunnilleen sama.

Vierailija
13/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 60000 rahaa, muita vakuuksia tai takaaja, niin järjestyy laina. Ei pankit voi antaa koko hintaa lainana.

Vierailija
14/15 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän omaa rahaa. Nykyään vaaditaan 15% asunnon arvosta.

Vierailija
15/15 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 15% ehdoton? Siis kun olen kuullut ihan eri tarinoita, ettei ole ollut minkäänlaisia säästöjä, ja asuntolaina saatu tässä vuoden sisään. Kaipa näissäkin sitten pärstäkertoimen mukaan mennään...