EI VTTU! Nyt tulee jo räjähtävät pakkaset! En kestä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3bc1f25e-ab12-4c98-802e-f0e41dcc599f
Miksi ilmasto ei lämpene koskaan?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan ihanaa, toivottavasti tulisi -50 pakkaset koska minun ei tarvitse poistua kotoani minnekään ja voin vain teekupposen kanssa ihastella ikkunasta maisemia t: talvi-ihminen
Mikäs talvi-ihminen sellainen on, joka vain lämpimistä sisätiloista katselee ikkunasta ulos?
No juuri se talvi-ihminen joita näen palstoilla hihkumassa kun saadaan kellit hyydyttäviä pakkasia ja lunta metrikaupalla. Ei vaan näy näitä talvi-ihmisiä pahemmin silloin ulkona kun sellaiset kelit on, aika jännä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasesta pääsee sentään lämpimään sisälle
Ei kodittomat pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tältä pallolta ei taida löytyä paikkaa jossa olisi AINA sopiva keli.
No itse asiassa muutamilla Tyynenmeren saarilla on ympäri vuoden n. +25 astetta. Yli +30 astetta on harvoin tai hyvinkin harvoin, samoin alle +20 astetta. Myös hirmumyrskyjä on hyvin vähän, sää on useimmiten aurinkoista ja sadetta tulee sopivasti, mutta todellisia rankkasateita harvoin.
Mulle liikaa. En jaksaisi. Tulisi ikävä kotimaan raikkaita alkusyksyn päiviä. Mutta makunsa tietysti kullakin.
Kyse onkin siitä, että asiaa katsellaan kansainvälisesti, koko ihmiskunnan näkökulmasta siten, missä olosuhteissa ihminen pärjäisi keskimääräisesti parhaiten. Ja missä on kaikkein vähiten vuoden aikana ja pitkällä aikavälillä ääreviä sääilmiöitä, jotka aiheuttavat terveyshaittoja ja jopa kuolemia. Näitähän ovat mm. hirmumyrskyt, rankkasateiden aiheuttamat tulvat, sekä liian kovista helteistä että pakkasista johtuvat terveyshaitat ja kuolleisuuden kasvut jne.
Vierailija kirjoitti:
Keskiviikkona lauhtuu ainakin Helsingissä! JESS!!!
Viimeksi eilen oltiin plussalla Helsingissä.
Mulle on tavallaan ihan sama millanen keli on jos bussit kulkee. En tykkää varsinaisesti ulkoilla muutenkaan, mutta ei niihin pakollisiin matkoihin kuole jos pukeutuu järkevästi. Pakkanen on kuitenkin kivempi kuin sade tai liukas loska, mutta selviää niistäkin...No naamaan vähän sattuu ne kovimmat pakkaset mutta samapa tuo.
Itse kyllä tavallaan tykkään pakkasista. Ilma on ihanan raikas ja luonto ihan upean näköinen.
Mutta sitten se käytäntö..Autolla on pakko kulkea päivittäin töissä. Aina lämmityksen kanssa pitää toimia.
Meillä talossa vaan puukeskuslämmitys eli tietää todellakin töitä, kun tulee paukkupakkaset. Mihinkään pidemmälle ei voi mennä, kun lämmittää pitää joka päivä ja lämmitys kestää useamman tunnin.
Itselläni ja yhdellä lapsistamme lisäksi atooppinen iho, joka sitten todellakin oirehtii kylmillä enemmän. Ihottumaa itselläni tulee varsinkin sormiin ja välillä ilmestyy tosi kipeitä pieniä haavojakin, vaikka kuinka rasvaa.
Ja itse olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulee, lisääntyy myös mukavuuden halu ja tämä pakkanen vaan lisää töitä. Joten mieluummin lämmintä, enintään muutama aste pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasesta pääsee sentään lämpimään sisälle
Ei kodittomat pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tältä pallolta ei taida löytyä paikkaa jossa olisi AINA sopiva keli.
No itse asiassa muutamilla Tyynenmeren saarilla on ympäri vuoden n. +25 astetta. Yli +30 astetta on harvoin tai hyvinkin harvoin, samoin alle +20 astetta. Myös hirmumyrskyjä on hyvin vähän, sää on useimmiten aurinkoista ja sadetta tulee sopivasti, mutta todellisia rankkasateita harvoin.
Tähän on Ilmatieteen laitoskin vastannut:
https://ilmatieteenlaitos.fi/lampotila-ja-kosteus#13
Kysymys:
Missä päin maailmaa on kaikkein "suotuisin" säätila ympäri vuoden?
Vastaus:
Kun suotuisalla säällä tarkoitetaan mahdollisimman runsasta auringonpaistetta, ei kovia myrskyjä tai ukkosia, eikä kovia pakkasia tai helteitä, niin trooppisten vyöhykkeiden valtameren syleilyssä olevat saaret ovat varsin ihanteellisia ihmisen asuinpaikkoja. Siksipä turismi on näillä saarilla tunnetusti vallitseva elinkeino. Mutta aivan ilman vaaroja, esimerkiksi hirmumyrskyn mahdollisuutta, ei näillä saarillakaan yleensä voi asua.
Suotuisa sää vallitsee esimerkiksi Karibian saarilla ja suurten mantereiden rannikoilla. Näilläkin seuduilla on sadekausi Suomen talvikuukausina, mutta yleensä sateet ovat lämmintä kuurosadetta, joskin vettä sataa ajoittain kaatamalla.
Tyynen valtameren saaret päiväntasaajan molemmin puolin ovat niin ikään erinomaisia lomakohteita (esim. Fidzi, Nauru ja Havaiji). Havaijilla esiintyy harvoin hirmumyrskyjä. Enemmän hirmumyrskyjä esiintyy Karibian seuduilla kuin myös Kiinan meren laajalla alueella, ja myös Australiassa jonkin verran. Hurrikaanien tavallisin esiintymisaika Karibialla on elo - marraskuu.
Käristyskupoli
Valkoinen kurittaja
Räjähtävät pakkaset
🤣🤣🤣
Aijaijai, kohta kesä on jo ovella! Valmistautukaa pikkuhiljaa kaivamaan kevyempää vaatetusta. Saadaan nauttia muutama kuukausi 30 asteen helteistä :)
Varmaankin jo 40 asteen pakkaset tuomiopäivän pakkasia tai ihan maailmanloppukin on tulossa jos toimittajia uskoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin H.kiä?
Lauttasaaressa pakkasta koko vrk, niin tänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Aijaijai, kohta kesä on jo ovella! Valmistautukaa pikkuhiljaa kaivamaan kevyempää vaatetusta. Saadaan nauttia muutama kuukausi 30 asteen helteistä :)
Se missään ovella ole, kuukausia vielä kesään. Eikä tässä vielä tarvitse valmistautua kun ihanat talvikelit vaan jatkuu. :) Kuka sitä kesää näillä keleillä edes ajattelee?
Ei oo kivaa jäätyä, mutta ainakin pakkasta pääsee sisälle pakoon. Ei ole ikävä viime kesää!
Ja puolet vuodesta on vielä ötökätöntä aikaa. Aah, rakastan Suomea!
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä nytkään ole kuin -8. Ja hieno auringonpaiste oli.
Mitä te nyt horisette oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin H.kiä?
Lauttasaaressa pakkasta koko vrk, niin tänäänkin.
Ainakin kantakaupungissa oli eilen nollassa ja välillä +1.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tavallaan ihan sama millanen keli on jos bussit kulkee. En tykkää varsinaisesti ulkoilla muutenkaan, mutta ei niihin pakollisiin matkoihin kuole jos pukeutuu järkevästi. Pakkanen on kuitenkin kivempi kuin sade tai liukas loska, mutta selviää niistäkin...No naamaan vähän sattuu ne kovimmat pakkaset mutta samapa tuo.
Autoilevalle taas yhtä helvettiä, enkä todellakaan huvikseni moista ongelmapesäkettä riesoinani pidä vaan kun ei ne bussit kulje joilla leppoisasti töihin pääsisi jotta niistä pakkasistakin voisi nauttia. Mitään muuta kuin harmia koko kylmyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo kivaa jäätyä, mutta ainakin pakkasta pääsee sisälle pakoon. Ei ole ikävä viime kesää!
Ainakin viime vuonna bongasin ensimmäiset ötökkäparvet jo huhtikuun loppupäivinä iltalenkillä ollessani. Yksittäisiä kärpäsiä olen aiempina vuosina havainnut lämpimillä paikoilla jo maaliskuussa. Eli ei tässä enää kovinkaan montaa viikkoa ole ilman ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs, jos muuttaisit jäämerelle johonkin igluun? Ei olisi ötököistä huolta koskaan, eikä kesästäkään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilevalle taas yhtä helvettiä, enkä todellakaan huvikseni moista ongelmapesäkettä riesoinani pidä vaan kun ei ne bussit kulje joilla leppoisasti töihin pääsisi jotta niistä pakkasistakin voisi nauttia. Mitään muuta kuin harmia koko kylmyydestä.
Näin se on, että lumesta ja pakkasesta on vain riesaa autoilijalle. Tosin julkisillakin vtuttaa kävellä pysäkille lumipyryssä ja odotella kylmissään bussin saapumista.
Mulle liikaa. En jaksaisi. Tulisi ikävä kotimaan raikkaita alkusyksyn päiviä. Mutta makunsa tietysti kullakin.