Teini ei löydä tet-paikkaa.
Viime viikolla piti palauttaa soppari kouluun mutta paikkaa ei ole löytänyt.
Mitä nyt tapahtuu? Jos ei siis paikkaa löydä?
Koulusta vaan neuvoivat etsimään.
Käynyt kyselemässä useammasta paikasta. Pyytävät lähettämään sähköpostia. Ei vastausta yhteenkään vaikka uudestaan laitettu.
Kommentit (174)
Kannattaa kysyä omalta entiseltä ala-asteen opettajalta. Itse pääsin hänen luokkaansa TET-jaksolle.
Jos päättävä henkilö ei ole paikalla, älkää lähettäkää sähköpostia vaan uudestaan seuraavana päivänä paikan päälle kysymään ja tiedustelee milloin päättäjä on töissä.
Seurakunnat, apteekit, onko kysytty ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lapsi on hakenut ja minkälaisen hakemuksen laittanut? Miksi hän ei ole mennyt itse paikan päälle asiaa reippaasti kysymään?
Meillä on kaksi teiniä, joilla on ollut työharjoittelua pari kertaa ja he ovat lyhyen koulupäivän jälkeen menneet kysymään ihan paikan päälle työtä. Teilläkin on kuitenkin ollut varmaan asia tiedossa puoli vuotta, joten yllätyksenä se ei ole tullut.. Tytöt eivät ole päässeet ehkä ensimmäiseen eikä toiseenkaan paikkaan, mutta ei se ole lannistanut, vaan todella hyvät paikat ovat aina löytyneet ja nyt he ovat saaneet molemmat myös kesätyöt ko. paikoista.
Tyttöjen kouluilla on järjestetty paikat harjoittelupaikan missanneille sitten koulun keittiöstä ja vaikka harjoittelu hyvin menisikin, niin onhan se aika noloa nuorelle.
Luitko aloitukseni?
On käynyt paikanpäällä useammassa paikassa. Pyytäneet lähettämään sähköpostia ja ne on lähetetty. Sähköposti laadittu yhdessä. Kun vastausta ei ole kuulunut, olemme lähettäneet uuden kyselyn.
On se varmaan noloa olla koululla mutta tässä nyt tätä rumbaa vedetty useamman kuukauden, tuloksetta, joten vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä.
Ap
Tyypistä on haluttu päästä eroon sähköpostin pyytämisen avulla, eli hän ei ole ollut firmaan sopivan oloinen harjoittelija. Onko kyseessä tyttö vai poika? Minkälainen hän on ulkomuodoltaan ja käytökseltään? Minkälaisia numeroita hän on koulussa saanut? Ja varsinkin, minkälainen hakemus on ollut?? Jossakin lehdessä oli joskus kesätyöhakemusviritelmiä, jotka olivat todella kamalaa luettavaa. Osa oli lauseen mittaisia, osassa vilisi kirjoitusvirheitä, osa taas äiteen kirjoittamia. Olen siis työnantaja ja erilaisia hakemuksia on tullut minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselin jo omalta työpaikaltani mutta eivät ota kun pitää tehdä salassapitosopparit ja muita selvityksiä.
ApTyöpaikan ruokalaan?
Ei ole meillä sellaista.
Anoppi ollut keittäjänä ja hänen työpaikalleenkaan ei pääse. Kyseltiin tätäkin vaikka asuvat eri kaupungissa. Pitää olla kaikki salmonellatestit tehtynä hygieniapassit suoritettuna jotta pääsis. Muita hommia ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lapsi on hakenut ja minkälaisen hakemuksen laittanut? Miksi hän ei ole mennyt itse paikan päälle asiaa reippaasti kysymään?
Meillä on kaksi teiniä, joilla on ollut työharjoittelua pari kertaa ja he ovat lyhyen koulupäivän jälkeen menneet kysymään ihan paikan päälle työtä. Teilläkin on kuitenkin ollut varmaan asia tiedossa puoli vuotta, joten yllätyksenä se ei ole tullut.. Tytöt eivät ole päässeet ehkä ensimmäiseen eikä toiseenkaan paikkaan, mutta ei se ole lannistanut, vaan todella hyvät paikat ovat aina löytyneet ja nyt he ovat saaneet molemmat myös kesätyöt ko. paikoista.
Tyttöjen kouluilla on järjestetty paikat harjoittelupaikan missanneille sitten koulun keittiöstä ja vaikka harjoittelu hyvin menisikin, niin onhan se aika noloa nuorelle.
Luitko aloitukseni?
On käynyt paikanpäällä useammassa paikassa. Pyytäneet lähettämään sähköpostia ja ne on lähetetty. Sähköposti laadittu yhdessä. Kun vastausta ei ole kuulunut, olemme lähettäneet uuden kyselyn.
On se varmaan noloa olla koululla mutta tässä nyt tätä rumbaa vedetty useamman kuukauden, tuloksetta, joten vaihtoehdot alkaa olemaan vähissä.
ApTyypistä on haluttu päästä eroon sähköpostin pyytämisen avulla, eli hän ei ole ollut firmaan sopivan oloinen harjoittelija. Onko kyseessä tyttö vai poika? Minkälainen hän on ulkomuodoltaan ja käytökseltään? Minkälaisia numeroita hän on koulussa saanut? Ja varsinkin, minkälainen hakemus on ollut?? Jossakin lehdessä oli joskus kesätyöhakemusviritelmiä, jotka olivat todella kamalaa luettavaa. Osa oli lauseen mittaisia, osassa vilisi kirjoitusvirheitä, osa taas äiteen kirjoittamia. Olen siis työnantaja ja erilaisia hakemuksia on tullut minullekin.
Kyseesä poika joka aika arka ja ujo mutta hyväkäytöksinen.
Hakemus lyhyehkö yhdessä minun kanssani laadittu. Keskitason oppija on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloitukseni?
ApTyypistä on haluttu päästä eroon sähköpostin pyytämisen avulla, eli hän ei ole ollut firmaan sopivan oloinen harjoittelija. Onko kyseessä tyttö vai poika? Minkälainen hän on ulkomuodoltaan ja käytökseltään? Minkälaisia numeroita hän on koulussa saanut? Ja varsinkin, minkälainen hakemus on ollut?? Jossakin lehdessä oli joskus kesätyöhakemusviritelmiä, jotka olivat todella kamalaa luettavaa. Osa oli lauseen mittaisia, osassa vilisi kirjoitusvirheitä, osa taas äiteen kirjoittamia. Olen siis työnantaja ja erilaisia hakemuksia on tullut minullekin.
Kyseesä poika joka aika arka ja ujo mutta hyväkäytöksinen.
Hakemus lyhyehkö yhdessä minun kanssani laadittu. Keskitason oppija on.
Ap
Kylläpä maalima muuttuu. Aikanaan kävin itse kysymässä paikanpäällä miten ois ja heti tärppäsi.
Meillä lapset ovat saaneet tet-paikat helposti. Olen etsinyt heille paikkoja, miisä on paljon roudaamista tai muita sen tyyppisiä hommia. Lapset ovat itse käyneet paikan päällä niitä kysymässä. Niistä poiki kesätöitäkin. Tietysti siinä ei pääse.tutustumaan hienoihin hommiin monipuolisesti, mutta ainakin oppii tietämään, mikä on työnteko. Lukuhalut lisääntyi.
Kerran yksi joutuu kiertämään kauppakeskuksessa firmasta toiseen, mutta viimein joku otti.
Ne paikat pitää hakea aikaisin. Viimeistään heti kun ajankohta on tiedossa. Ja mielummin paikan päällä. Sähköposti on usein vanhemman kirjoittama, niin siitä ei saa mitään kuvaa lapsesta. Kukaan ei halua impulsiivistä söhlääjää tai arkaa piilottelijaa vaivoikseen. Valitettavasti tuon ikäisistä on valtava variaatio taitoa ja tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin oli aikoinaan vaikeuksia löytää tet-paikka, koska asuin pikkupaikkakunnalla.
Muutama ehdotus:
- kaupat (ruokakaupat, kirjakauppa, vaatekaupat, huonekalukaupat, yms.)
- kirjasto
- päiväkodit, koulut
- kustantamo tai kunnan/kaupungin lehti
- kahvilat, ravintolat
- elokuvateatteriOnko varmasti kaikista yrityksistä kysytty ja kaikki paikat käyty läpi? Kyllähän nyt jonnekin pitää päästä... Työnantajat kyllä tekevät väärin, jos ei nuorta voi edes tettiin ottaa. Näinkä sitä syrjäytymistä estetään ja työllisyyttä nostetaan? Surullista, että nuorten työnhausta tehdään näin vaikeaa.
Minulla on pieni firma ja olen ollut työnantajana. Mikään ei ole tylsempää kuin maleksiva peukaloita pyörittävä tai huonosti hommiaan tekevä työharjoittelija! Muutama sellainen on osunut kohdalle ja ei osu enää. En todellakaan laita enää yhtään omaa tai työntekijäni kallista aikaa jonkun luuserinpuolikkaan kaitsemiseen ja huonon työn paikkaamiseen.
Minulla on ollut myös pari todella hyvää harjoittelijaa ja he ovat saaneet myös kesätyöpaikan firmastani.
Tetti ei ole yhtä kuin työharjoittelu. Tet on nimenomaan työelämään tutustumista
Kävisikö esim. Mäkkäri, Hese, vanhusten palvelukoti, päiväkoti...näissä ainakin tekemistä riittää.
Silloin kun minun vanhin haki tet-paikkaa, se ajankohta selvisi tosi myöhään hänen koulullaan. Sitten se viikko oli kuitenkin sama kuin sadoilla muillakin teineillä ja tietty ne muut oli käyneet jo varaamassa kaikki paikat.
Entäs löytöeläinhoitola? Itse olin tetissä semmoisessa ja oli paras tet-jakso ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs löytöeläinhoitola? Itse olin tetissä semmoisessa ja oli paras tet-jakso ikinä.
Heh. Meidän teini kysyi sekä kaupungissa että mökkikunnassa. Eivät ota tettiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
+ löytöeläinhoitoloissa apu kelpaa aina.
Omilla nuorilla on juuri näitä kokemuksia, että Cittari ja S-market pyytävät vain ja ainoastaan laittamaan heille sähköpostia. Siihen luottaen postia sitten laitettiin ja varrottiin. Eihän sitä muualle uskaltanut mennä kyselemään, ennenkuin yhdestä olisi saanut vastauksen. Arvatenkaan vastausta ei kuulunut. Tuli jo kiire paikan saamisen kanssa. Löytyi kyllä ja nuoren itsensä kysymänä. Asumme hyvin pienessä kylässä ja tet-harjoitteluun on käytännössä lähdettävä kaupunkiin. Onneksi on sukulainen, jolla asua se aika. Lähempänä olevat maalaiskeskukset täyttyvät hetkessä tettiläisistä. Kahvilanpitäjällä on siten tyyliin seitsemän tettiläistä istuksimassa, kun joku paikka nyt on saatava. Ei vanhemmat mitenkään ehdi kuljettaa nuoria kauas tet-paikalle ja takaisin joka päivä, koko viikon ajan, kun välimatkat on tosi pitkät isompiin keskuksiin. Tet on siinä mielessä vähän huonosti toimiva juttu. Ajoitus pitäisi sekin porrastaa, että kaupunkien toivot ei hekään olisi kaikki yhtäaikaa paikkaa kysymässä. Koulu ei monesti laita tikkua ristiin näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Opettajilla on lunkia sillävälin.
Entäs vanhainkodit? Kannattaa vaan ehkä katsoa semmonen paikka missä on suht hyväkuntoisia vanhuksia. Voisi varmaan päästä pitämään seuraa, auttelemaan viriketoiminnassa ja askareissa
Kirjasto? Oma ala-aste? jos ei mitään muuta järjesty, niin koulu sitten järkkää sieltä jotain työtä. Joutaisi kyllä lopettaa koko tet, ihan turhaa ajanhukkaa.
Tokmannille otettiin mieluusti. Työtä oli paljon, nostelua ja purkua. Ihan hentoiselle nuorelle ei sopivinta...no, saahan siinä treenin samalla.
On taidettu hakea vähän liian "hienoista" paikoista? Siivoojien avuksi pääsee varmasti.
Työpaikan ruokalaan?