Koulujen kesälomat, mihin ekaluokkalainen kesäksi? :(
Kun töistäkään ei voi koko kesää olla poissa niin miten olette järjestäneet ekaluokkalaisten kesän? Siis jos isovanhempia tms. apuja ei ole käytettävissä? Näillä näkymin koko heinäkuu pitäisi järjestää jotenkin koska minä ja puolisoni olemme molemmat kesäkuun lomalla. Tämä taas johtuu työpaikkojemme lomien kierrosta..
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne isovanhemmat ovat jos kerran eivät voi yhtään auttaa? Haluaisin huomauttaa että jos ainoa este on pitkä matka niin kesäloman tapauksessa se on kyllä ylittävissä. Jos isovanhemmat ovat kuolleet niin sille ei tietenkään mitään voi.
No niinkuin joku olikin jo kommentoinut, isovanhemmat ovat itsekin vielä työelämässä, toinen vaari on kuollut ja toinen mummo sen verran huonossa kunnossa fyysisesti ettei voida kyllä häntä rasittaa.
Ap
Ja lisään vielä että tiedän isovanhempia jotka matkustavat tai eivät muuten ehdi tai jopa halua sitoutua lastenlasten hoitoon. Eikai sitä voida edes edellyttää..
Minulla ei ollut lomaa ollenkaan, kun esikoinen oli ekaluokalla. Pakko oli ottaa työ vastaan kun sellaisen onnistui saamaan. Sain kuitenkin neuvoteltua viikon palkatonta, mies oli heinäkuun ja lopun aikaa MLL:n kautta hoitaja, jolle maksoin palkat sivukuluineen asiallisesti ja lisäksi ruuat. Sain suosituksen tietystä hoitajasta ja palkkasin hänet. Tappiolle meni, mutta sain työkokemusta. Työajat oli onneksi miehen kanssa liukuvat, niin että apulainen oli meillä kuusi tuntia päivässä. Oli kuitenkin opiskelija kesätöissä ja teki iltakeikkoja myös, joten hänelle se oli ihan kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne isovanhemmat ovat jos kerran eivät voi yhtään auttaa? Haluaisin huomauttaa että jos ainoa este on pitkä matka niin kesäloman tapauksessa se on kyllä ylittävissä. Jos isovanhemmat ovat kuolleet niin sille ei tietenkään mitään voi.
No esim meillä kummatkaan isovanhemmat ei välitä yhtään lapsenlapsistaan. Eivät eses jaksavpitää yhteyttä tai käy esim synttäreillä. Eivät ikinä, siis kertaakaan, ole aittaneet tai hoitaneet eivätkä edes pahassa hätätilanteessa suostuneet auttamaan.
Nykyajan isovanhemmista monet on tälläsia. Sinällään ”jännää” kun minä olin aina siskoni kanssa kaikki koulujen lomat mummoloissa. Siis ihan koko loman, jopa senkin pätkän kun vanhemmilla oli loma, lomansa he viettivät kaksin.
Olemme täysin tukiverkottomia, isovanhemmat on suoraan sanoneet että jokainen hoitaa omansa (mikä vitsi heidän osaltaan!) ja eivät aio sitten auttaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos leirejä ei ole, niin teillähän on mahdollisuus lainkin puutteissa tehdö osa-aikatyötä, kun ekaluokkalainen lapsi perheessä. Sitä kannattaa hyödyntää ja työnantaja ei voi edes kieltää.
Teette lyhyempää päivää tai viikkoa.
Kartoittakaa myös lähipiiri, löytyykö suvusta, naapurista tms. nuorta, mummoa, vaaria tai vaikka kotiäitiä, joka kaipaisi taskurahaa ja auttaisi teitä.
Tätä osittaista hoitovapaata mä en kyllä ollut ajatellutkaan.. onko joku tehnyt sitä vain kesäajan? Mietin vaan että millaista supinaa aiheuttaa työyhteisöiss? Tai ehkä meillä on vain huono työilmapiiri mut mulla tulee mieleen että työkaverit kyllä mulkoilis pitkään jos kesällä tekisin lyhyempää työaikaa.. vaikka se nyt lain puitteissa on täysin ok
Vaikka meilläkin on lomakierrot, aina voi kysyä joltain työkaverilta haluaako vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotiapulainen voisi hoitaa lasta?
Ääni tälle. Meillä ainakin kotiapulainen huolehtii lapsista kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka meilläkin on lomakierrot, aina voi kysyä joltain työkaverilta haluaako vaihtaa.
No ei halua, on kysytty.. Ap
Oma ekaluokkalaiseni oli yksin kotona. Illalla valvottiin myöhään niin nukkui aamulla myöhään ja yksinoloa tuli vähemmän.
Ruoka oli mikrotusvalmiina, puhelin käytössä. Hyvin meni kesä.
Ei halunnut leireille. Nautti kodin rauhasta.
Kyllä tuota osittaista hoitovapaata käytetään ainakin meillä töissä.
Ei ole tullut ongelmia ja yleensä sen käyttömymmärretäön ihan hyvin. Kaikki tietävät, että kouluissa pitkät lomat ja hankala järjestää kesää muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Joku leirijuttuhan se on keksittävä ilmeisesti mutta nyt en ainakaan vielä löytänyt oman kuntamme kesäleireistä mitään tietoa.
Kyllähän me olemme molemmat töissä kyselleet että josko joku vaihtais mut harvapa haluaa vaihtaa heinäkuulta lomaa kesäkuulle :( tarkoitushan oli että olisimme eriaikaan lomilla ja silloinhan ongelmaa ei olisi..Eikö tähän olisi voinut varautua jo viime kesänä vaihtamalla lomavuoroja?
No mulla ei esim. viime kesänä ollut kesälomaa kun olin vasta vaihtanut työpaikkaa..
Ja mies tietysti on yrittäjä, joka ei koskaan voi pitää lomaa?
Osittaista hoitovapaata reippaasti hakemaan. Ja kuulostaa aika erikoisella, ettei kumpikaan teistä voi pitää kesälomaa muulloin kuin kesäkuussa. Harvoin molempien työpaikalla ollaan niin joustamattomia.
Mikä se kotikuntasi on? Minä lupaan etsiä netin avulla kesätoiminnan ja leirit sieltä, kun kerrot kunnan nimen.
Palkatkaa joku lukiolaistyttö tai muu nuori lapselle hoitajaksi.Meillä on yksi lapsi ja ekaluokan jälkeen palkattiin hänelle heinäkuuksi ja elokuun alkuun kesätyttö kaveriksi.meillä lähimmät sukulaiset asuu 500 km päässä eikä tukiverkkoja ole ollenkaan.Haluttiin pitää loma yhtäaikaa että päästään koko perhe sitten yhdessä lomalle, siitä ei tingitty.Tappiolliseksi tuo rahallisesti meni, meni molempien kesälomarahat siihen ja enemmänkin, mutta voitiin levollisesti olla töissä ja saatii sitten yhdessä lomaakin viettää.
Määräaikainen tekee työtä kun sitä on...
Vierailija kirjoitti:
Palkatkaa joku lukiolaistyttö tai muu nuori lapselle hoitajaksi.Meillä on yksi lapsi ja ekaluokan jälkeen palkattiin hänelle heinäkuuksi ja elokuun alkuun kesätyttö kaveriksi.meillä lähimmät sukulaiset asuu 500 km päässä eikä tukiverkkoja ole ollenkaan.Haluttiin pitää loma yhtäaikaa että päästään koko perhe sitten yhdessä lomalle, siitä ei tingitty.Tappiolliseksi tuo rahallisesti meni, meni molempien kesälomarahat siihen ja enemmänkin, mutta voitiin levollisesti olla töissä ja saatii sitten yhdessä lomaakin viettää.
Tätä ihmettelen että eikö ne siellä 500 km päässä asuvat isovanhemmat ole isovanhempia ollenkaan? Kesälomalla tuollainen matka ei kyllä ole mikään ongelma.
Tsekkaa ap seurakunnan (jos kuulutte kirkkoon) ja 4H -yhdistyksen päiväleirit. Ne on edullisia, pystyy osallistumaan useammalle.
Meilläkään ei ollut mitään leirejä enää elokuussa, kaikki tarjonta oli ennen juhannusta, mutta auttoi sekin.
Elokuussa lapsi osasi jo olla itsekseen, käytiin töistä vuoropäivinä vähän pidemmällä ruokiksella ja itse olin osittaisella hoitovapaalla, nin työaika oli muutenkin klo 9-15, eli ei tullut hirveän pitkiä päiviä a elokuussahan tää kesti enää sen pari viikkoa. Tietty meillä oli molemmilla sellaiset työt, että kotiin pystyi lähtemään kesken päivän ruokatunnille, moni ei tähän pysty tai välimatka on liian pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen että eikö ne siellä 500 km päässä asuvat isovanhemmat ole isovanhempia ollenkaan? Kesälomalla tuollainen matka ei kyllä ole mikään ongelma.
No jos isovanhemmat ei ota esim. viikoksi sitä lasta, niin kyllähän se ongelma silloin on.
No mulla ei esim. viime kesänä ollut kesälomaa kun olin vasta vaihtanut työpaikkaa..