Aviomiehen nimenvalinta merkitsee että olet miehesi omaisuutta. Miksi miehet eivät tuomitse tätä tapaa?
Naisethan ovat ihan raivona jos tätä heidän ihanaa tapaansa kritisoi. Valitettavasti miljoonat verorahoista kustannetut nimenvaihdot eivät ole yksityisasia, etenkin kun nimenvaihtoon liittyy väkivaltaista historiaa ja nimenmuutoksella on vaikutus sosiaaliseen kanssakäymiseen. Esimerkiksi meidän työpaikalla on prinattuja julisteita joissa lukee jokaisen etu- ja sukunimi. Jos vaihdat nimesi, kaikki julisteet on printattava uudelleen. Kai avioituneet maksatte itse nämä muille koituvat kustannukset?
On ihan turha itkeä jos joku ei halua palkata naista joka on vaihtanut nimensä. Itse en palkkaisi, ja itse asiassa siitä on tutkimuksia että nimeä vaihtavia naisia pidetään epäpätevämpinä ja heidät arvioidaan stereotyyppisen naiskuvan mukaan, bimboiksi.
Niin hauskaa että haukutte paljastavia kuvia ottavia naisia tyrkkyleluiksi, mutta aviomiehen nimenotto johon liittyy tyttölasten aborrteja on kaikille ok, jopa raivokkaan puolustelun arvoinen asia. :D Teette julkisen päätöksen, joten kannatte myös julkisen vastuun. Nimi on julkinen tunnistin, ja kaikki saavat sitä kommentoida. Etenkin kun se on itse valittu :)
Kommentit (33)
Omaisuutta, come on! Oletko siirtynyt tänne 70-luvulta? Useimpien naisten ns. tyttönimi on isältä. Ovatko he isänsä omaisuutta??!
-nimenvaihtoon liittyy väkivaltaista historiaa
-siitä on tutkimuksia että nimeä vaihtavia naisia pidetään epäpätevämpinä ja heidät arvioidaan stereotyyppisen naiskuvan mukaan, bimboiksi.
-aviomiehen nimenotto johon liittyy tyttölasten aborrteja on kaikille ok
Onko sulla näille väitteille perusteita? Laitatko sitten linkit niihin tutkimuksiin ja muihin mistä oot nää tiedot repinyt.
En halunnut isäni ja pappani nimeä, jotka sain pakolla syntyessäni, mieheni valitsin itse ja hänen nimensä valitsin itse.
Mun oma sukunimeni oli yksinkertaisesti ihan helvetin ruma, jotta totta kai vaihdoin sen hienompaan kun oli mahdollisuus. :D
Minkä nimen se aviomies valitsee ja miksi muiden miesten pitäisi tuomita se valinta?
Kyllä se palstan kovin naisten vihaaja taitaa olla arvon alba itse, nimittelystä päätellen.
Naiset haluaa miehen jota he voivat kunnioittaa ja voivat katsoa ylöspäin. Jopa ne fermakot. Toki varmaan eivät koskaan miestä löydä itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni halusi ottaa nimeni. En vastustanut. Tunnustan.
Olet siis identiteettivarkauden uhri? Tee rikosilmoitus.
Ei kyse ole identiteettivarkaudesta.
Menin naisen kanssa naimisiin. Nimen ottamisella tarkoitin että nainen halusi saman sukunimen joka minullakin on. Nyt meillä kummallakin on ihan samanlainen sukunimi.Alkuperäisen viestisi perusteella olisi voinut luulla, että avioliiton jälkeen teidän molempien nimi oli tyyliin "Pasi Anssi Virtanen"
Ei sillä ole mitään väliä. Oletko kuullut rakkaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Minkä nimen se aviomies valitsee ja miksi muiden miesten pitäisi tuomita se valinta?
Nyt mieheni haluaisi minun sukunimeni itselleen. Se onkin kaunis. Minulla ei ole mitään sitä vastaan. Me riitelimme sukunimestä ennen häitämme ja tosiaankin otin kaksoisnimen.
Nykyään voi onneksi tehdä niinkin. Feministi en ole.
Ofjussi on nyt ihan hiljaa vaan ja pistää punaisen kaapun päälle sekä valkoisen hatun
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se palstan kovin naisten vihaaja taitaa olla arvon alba itse, nimittelystä päätellen.
Ei oo alban tyyppinen kirjotus, kyllä tää on Piiru demistä. Samat jutut ollut jo vuodesta 2006. Todella kitkerä eukko.
Onko jokainen ihminen, jolla on isänsä sukunimi, siis isänsä omaisuutta? Sukunimi ei ole kenenkään yksilön oma, vaan suvun. Jos halutaan kuulua samaan sukuun, sen voi ilmaista ottamalla sama sukunimi. Joskus se on vaimon sukunimi. Joskus kaksoisnimi, jolla ilmaistaan että kuulutaan kahteen sukuun. Mutta eihän näillä nykyään ole niin väliä.