Voiko parisuhde palata ennalleen raiskauksen (ei oman miehen tekemä) jälkeen?
Jouduin raiskauksen uhriksi muutamia kuukausia sitten. Terapian, mieheni ja läheisten tuen ym. avulla olen toipunut melko hyvin tapahtuneesta, mutta edelleen itsestä tuntuu, että mies käyttäytyy eri tavoin itseäni kohtaan, mitä aiemmin. Suoraan ei ole mitään sanonut, mutta ilmapiiri ei ole lähellekään samanlainen kun ennen.
Olen yrittänyt keskustella miehelle tästä, mutta vastaus on yleensä jotain ympäripyöreää ja kieltää, että näin olisi.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
miehen pitää myös voida puhua ja käsitellä tuo asia, sen lisäksi että tukee sinua.
Tämä se ongelma ehkä on, kun mies ei koe tarvitsevansa apua tämän asian käsittelyssä.
ap
Miehen tulisi käsitellä asia. Hänellä on varmasti herännyt tuskaisia, raskaita tunteita ja lisäksi voi olla vaikeita, "kiellettyjä", hävettäviä ajatuksia.
Sano hänelle, että jos hän menee keskustelemaan niin tuntuu että sinun huolitaakkasi pienenee ja auttaa näin sinua.
Lähtisikö yhdessä kanssasi asiasta puhumaan?
Olen pahoillani puolestasi ap. Tätähän et kysynyt/pyytänyt tähän aloitukseen mutta toivon sinulle ja miehellesi kaikkea hyvää tulevaisuuteen<3
Ei palaa entiselleen, mutta voi vahvistua. Muutos ei aina ole pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisikö yhdessä kanssasi asiasta puhumaan?
En tiedä. Olen puhunut miehelle, että menisi yksin keskustelemaan, ei ole ollut suostuvainen/kokenut tarvitsevansa. Yhden kerran oli minun mukana terapiassa ja tällöin terapeuttinikin puhui miehelle, että hänenkin ois hyvä keskustella tapahtuneesta.
Tuota en ole ehdottanut, että mentäis yhdessä, mulle sekin kyllä sopisi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään mietittävää ole jos oli Irag..ilainen, niin unohda vaan koko juttu jo
Ongelma ei nyt ole siinä, että minä edelleen velloisin tapahtuneessa vaan siinä, ettei parisuhteemme ole ennallaan saati sitten parempi kun ennen tapahtunutta.
ap
No jostain luin että mies kokee sen jotenkin traumaattisesti/ongelmaksi myös, että toinen mies on tehnyt mitä tehnyt "hänen" naiselleen.
Voi myös olla traumatisoitunut tavallaan sinun puolesta, empatiaa pahimmillaan sanoisinko.
Kannattaa sinun itse jutella miehen kanssa ennen kuin alatte ammattiapua hankkimaan.
Voimia sinne toivottavasti asiat menee hyvin
Tapahtunut varmasti vaikuttaa parisuhteeseen siinä kun nainen mitä todennäköisimmin on aika hajalla joko heti tai melko pian kun asia iskee tajuntaan. Minua ei ole r.a.iskattu nykyisen parisuhteeni aikana, mutta teini-iässä lähdin väärän miehen matkaan. Kyllä se kauhukokemus pisti pään sekaisin ja uskon, että sellainen sitä kautta vaikuttaisi varmasti parisuhteeseenkin. Varmasti mieskin voi pahoin tuollaisen tapahtuman jälkeen varsinkin jos kyseessä on naiselle ennestään tuntematon tekijä. Ja vaikka tekijä olisi tuttukin, se voi itse asiassa olla jopa vaikeampi käsitellä vaikka siitä ei ehkä tule sitten yhtä torikammoiseksi... Tuollaisessa tilanteessa parin olisi mielestäni vähintään lähdettävä pariterapiaan vaikkei suurin ongelma olekaan sinänsä suhteessa, mutta asiaa on tärkeä käsitellä yhdessä, jotta kriisistä yhdessä selvitään. (En tiedä tuliko tämä aihe mieleen tuosta toisesta ketjusta, se oli kyllä niin vastenmielinen provo, että vieläkin ärsyttää....)
Mies voi olla sijaistraumatisoitunut. Ehdottoman tärkeää hänelle olisi että myös itse puhuisi asiasta jonkun kanssa, varmasti kokee enemmän tai vähemmän ahdistusta ja vihaa siitä mitä sinulle on tehty.
Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi!
Osaisin kuvitella, että yhtenä osa-alueena seksi muuttuisi vaikeaksi parisuhteessa jos mies suree naiselleen tehtyä vääryyttä ja intiimeissä tilanteissa mieleen voi tulla mielikuvia, joita r.a.iskausessa on mahdollisesti tapahtunut. Ja muutenkin parisuhteeseen yleensä kuuluu jonkinlainen fyysinen läheisyys ja se voi aiheuttaa tuota samaa. Kun toista koskettaa voi mieleen tulla jatkuvasti mitä toiselle on tehty vaikkei nainen miestään koskiessa ehkä ajattelisi samoja asioita, onhan mies aivan eri kuin r.a.iskaaja. Ja toisaalta taas nainen on varmasti muuten aika rikki kokemastaan.
Vierailija kirjoitti:
No jostain luin että mies kokee sen jotenkin traumaattisesti/ongelmaksi myös, että toinen mies on tehnyt mitä tehnyt "hänen" naiselleen.
Voi myös olla traumatisoitunut tavallaan sinun puolesta, empatiaa pahimmillaan sanoisinko.
Kannattaa sinun itse jutella miehen kanssa ennen kuin alatte ammattiapua hankkimaan.
Voimia sinne toivottavasti asiat menee hyvin
Ymmärrän kyllä tuon mitä kirjoitit ja uskon, että näin myös on. Me ollaan siis kyllä keskusteltu tästä miehen kanssa ja tiedän miehen keskustelleen myös yhden läheisimmän ystävänsä kanssa. Omasta kokemuksesta kuitenkin tiedän, ettei itselleni ois riittänyt, että keskustelen vaan läheisten kanssa tapahtuneesta, terapiasta sain paljon sellaista apua, mitä en ystäviltä/läheisiltä olis saanut, kun heillä ei tähän liittyvää ammattitaitoa..
ap
Toki voi olla syvästi empaattinen ja sen vuoksi traumatisoitunut mutta yhtä luultavaa on että mies ei pääse yli siitä että joku muu mies on päässyt koskemaan hänen naiseensa. Ajatushan on väärä ja sopimaton mutta monella miehellä sellainen kuitenkin tulee. Ahdistus on päällä kun tavallaan vihaa naista kun tämä on päästänyt tällaisen tapahtumaan vaikka järjellä ymmärtää ettei nainen ole itse tällaista halunnut. Tässä on useimmiten alkukantainen ”minä omistan sinut eikä sinuun saa koskea kukaan muu” ajatus miehellä takana eikä mikään yliempaattisuus.
Vierailija kirjoitti:
Voi traumatisoitunut mies nyt yhtyy ! Äkkiä terapiaan, vaimo raískattu, koettakaa nyt helliä sitä.
Kyynel.
Ole hiljaa, kun et asiasta mitään ymmärrä.
Voi palata tai jopa vahvistua. Itsellä vastaava kokemus vajaan 10v takaa. Alku oli rankkaa niin miehelle kuin minullekin. Mies esitti pitkään vahvaa, lopulta suostui keskustelemaan ammattilaisen kanssa ja sen myötä (pariterapia myöskin auttoi) liittomme vahvistui ja nyt uskallan sanoa, että liittomme on jopa vahvempi kuin aiemmin.
Meillä oli tosi raskasta ja päätyi lopulta eroon.
Olimme miehen kanssa riidelleet pikkujouluista johon menin ja tulin raiskatuksi. Minut huumattiin voimakkaasti.
Mies oli alunperin sitä mieltä että en saa mennä, koska en tunne koko porukkaa niin hyvin ja halusi myös tulla mukaan, mutta kielsin. Hän myös ehdotti että odottelee ulkona autolla ja ajelee sen ajan ympäristössä.
Kun lopulta tulin aamuyöstä kotiin ja tilanne selvitettiin, niin kaikki oli muuttunut.
Mikään ei koskaan palanut ennalleen. Mies meni jotenkin rikki, ihan kuin olisi tiennyt mitä tulee tapahtumaan. Sain kuulla haukut ja pitää tosiaan myöntää että hömö ja sinisilmäinen olin.
Hyvä suhde hajosi ja jotain sisältäni hajosi myös. Meni luottamus miehiin kokonaan.
Minusta miehet on monessa suhteessa sairaita olentoja.
Muutama kuukausi on aika lyhyt aika. Anna ajan kulua. Itselläni oli traumaattinen tapahtuma ja tarve ja halu puhua siitä tuli vasta kahden vuoden päästä tapahtuneesta. Aikaisemmin se tuntui liian vaikealta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi raskasta ja päätyi lopulta eroon.
Olimme miehen kanssa riidelleet pikkujouluista johon menin ja tulin raiskatuksi. Minut huumattiin voimakkaasti.
Mies oli alunperin sitä mieltä että en saa mennä, koska en tunne koko porukkaa niin hyvin ja halusi myös tulla mukaan, mutta kielsin. Hän myös ehdotti että odottelee ulkona autolla ja ajelee sen ajan ympäristössä.
Kun lopulta tulin aamuyöstä kotiin ja tilanne selvitettiin, niin kaikki oli muuttunut.
Mikään ei koskaan palanut ennalleen. Mies meni jotenkin rikki, ihan kuin olisi tiennyt mitä tulee tapahtumaan. Sain kuulla haukut ja pitää tosiaan myöntää että hömö ja sinisilmäinen olin.
Hyvä suhde hajosi ja jotain sisältäni hajosi myös. Meni luottamus miehiin kokonaan.
Minusta miehet on monessa suhteessa sairaita olentoja.
Miksi et voinut kuunnella tai totella miestäsi?!
miehen pitää myös voida puhua ja käsitellä tuo asia, sen lisäksi että tukee sinua.