Voiko parisuhde palata ennalleen raiskauksen (ei oman miehen tekemä) jälkeen?
Jouduin raiskauksen uhriksi muutamia kuukausia sitten. Terapian, mieheni ja läheisten tuen ym. avulla olen toipunut melko hyvin tapahtuneesta, mutta edelleen itsestä tuntuu, että mies käyttäytyy eri tavoin itseäni kohtaan, mitä aiemmin. Suoraan ei ole mitään sanonut, mutta ilmapiiri ei ole lähellekään samanlainen kun ennen.
Olen yrittänyt keskustella miehelle tästä, mutta vastaus on yleensä jotain ympäripyöreää ja kieltää, että näin olisi.
Kommentit (68)
Tuossa tilanteessa tukeminen on myös henkisesti tosi raskasta lähipiirille, kun täytyy olla varuillaan, ettei keskustelu ajaudu jotain kautta ikävään asiaan, joka laukaisee tilanteen. Tai näin kävi minun ystävälleni ja koin, että minun on vaikea tukea häntä - ei halunnut tehdä rikosilmoitusta, käytti runsaasti alkoholia, alkoi juosta miesten kanssa treffeillä (ns. "kipuili") ja mistä ikinä puhuttiin hänen kanssaan keskustelu löytyi aasinsilta aina tähän ikävään hetkeen ja päättyi itkuun. Todella raskasta. Tämän jälkeen en osannut muuta kuin varmistaa, että hän käy ammattiauttajalla ja ottaa hieman etäisyyttä. Aika varmasti auttaa asiaan. En edelleenkään tiedä mitä sanoa hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten se erilaisuus näkyy? Mies ei kosketa? Pelkäät kosketusta?
No se erilaisuus näkyy mm. katsoo jotenkin erilailla nykyisin. Koskee kyllä ja monesta asiasta voi päätellä, että selkeästi välittää, mutta itselle tullut tunne, ettei kerro kaikkea, mikä hänen päässään liikkuu mm. tapahtuneeseen liittyen. On jotenkin "varautunut" kaiken kaikkiaan.
Minä en pelkää kosketusta, mutta sain mm. pahat fyysiset vammat ja kaikki eivät ole täysin parantuneet ja tämän takia koskeminen tiettyihin paikkoihin on edelleen kivuliasta. Mies toki tietää tämän.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa tukeminen on myös henkisesti tosi raskasta lähipiirille, kun täytyy olla varuillaan, ettei keskustelu ajaudu jotain kautta ikävään asiaan, joka laukaisee tilanteen. Tai näin kävi minun ystävälleni ja koin, että minun on vaikea tukea häntä - ei halunnut tehdä rikosilmoitusta, käytti runsaasti alkoholia, alkoi juosta miesten kanssa treffeillä (ns. "kipuili") ja mistä ikinä puhuttiin hänen kanssaan keskustelu löytyi aasinsilta aina tähän ikävään hetkeen ja päättyi itkuun. Todella raskasta. Tämän jälkeen en osannut muuta kuin varmistaa, että hän käy ammattiauttajalla ja ottaa hieman etäisyyttä. Aika varmasti auttaa asiaan. En edelleenkään tiedä mitä sanoa hänelle.
Ymmärrän, että se tukena oleminen on henkisesti raskasta myös läheisille. Mm. siksi oon miehelle ehdottanut ammattiapua. Mulle terapiasta oli paljon apua ja uskon vahvasti, että juuri terapian ansiosta olen päässyt näinkin hyvin "yli" tapahtuneesta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että se tukena oleminen on henkisesti raskasta myös läheisille. Mm. siksi oon miehelle ehdottanut ammattiapua. Mulle terapiasta oli paljon apua ja uskon vahvasti, että juuri terapian ansiosta olen päässyt näinkin hyvin "yli" tapahtuneesta.
ap
Minä en miehenä päästä vaimoani yksin minnekään missä voisi tapahtua tuollaista. En antaisi koskaan itselleni anteeksi sitä, jos jättäisin rakkaimpani pulaan.
Asiasta on keskusteltu ja en itsekään käy missään. Ei pitäisi olla ongelmia sen suhteen.
Yksin ei lähdetä mihinkään ja varsinkaan puhelimitta. Vähintään ystävättären seurassa ja ne puhelinsoitot tunnin välein että tiedetään kaiken olevan kunnossa.
Mitään riskiä pikkujoulusta tai muista asioista ei oteta. Ihmiselämä on hauras ja kokoajan pitää olla valppaana rikollisten vuoksi.
Nykyään naisia raiscataan niin usein ja helposti että ihan hullua lähteä raiscattavaksi.
Meillä se on eron paikka jos neuvottelematta lähtee illanviettoon, jossa on tarjolla alkoholia ja muita miehiä. Se kertoo jo että ei välitetä kumppanista.
Eli puhelinkontrolli ja ystävä mukaan aina. Näillä meidän perheessä mennään ja ei ole tullut laajempia ongelmia. Toki yrityksiä on tullut ja ihan suoria ehdotuksia, mutta sitten olen minä tullut autolla selvittämään asiat paikanpäälle ja tarvittaessa poliisille soitto, jos lähentely jatkuu. Juhlat loppuu lyhyeen ja haen pois turvaan. Oma sisko on joutunut tyrmäystippojen uhriksi ja se ei ollut mitenkään kivaa tukea täysin murtunutta rakasta siskoa. Siinä oli itsemurha lähellä.
Ei tässä maailmassa naisen ole turvallista pitää hauskaa tai humaltua.
Meillä on hyvin vaarallinen ja turvaton maailma. Tämän kun jotenkin sisäistäisivät kaikki naiset.
Maailma on muuttunut täysin turvattomaksi paikaksi ja ei tuntemattomiin voi luottaa.
Erityisesti huolestuttaa kun tyttäret tulee teini-ikään, niin miten pystyn valvomaan kaikkia?
T: Huolestunut mies
Valitettavaa että näin kävi, mutta riippunee siitä kuinka tilanteesi ajautui raiskaukseen. Pikkujouluhumalassa panemaan tms. niin mies ei tuosta yli pääse.
Oliko tuttu tekijä vai puskaraiskaus, vai peräti joukko sellainen. Onko rikosilmoitukset tehty. Eteneekö asia oikeuteen ja onko todennäköistä, että myös oikeus tuomitsee raiskauksesta. Vaikuttaa suhtautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
No jostain luin että mies kokee sen jotenkin traumaattisesti/ongelmaksi myös, että toinen mies on tehnyt mitä tehnyt "hänen" naiselleen.
Siksi rais-kaukset ovat kautta aikojen olleet tärkeä sodankäynti väline.
Kontrolliennaltaehkäisykeinona kirjoitti:
Minä en miehenä päästä vaimoani yksin minnekään missä voisi tapahtua tuollaista. En antaisi koskaan itselleni anteeksi sitä, jos jättäisin rakkaimpani pulaan.
Asiasta on keskusteltu ja en itsekään käy missään. Ei pitäisi olla ongelmia sen suhteen.
Yksin ei lähdetä mihinkään ja varsinkaan puhelimitta. Vähintään ystävättären seurassa ja ne puhelinsoitot tunnin välein että tiedetään kaiken olevan kunnossa.
Mitään riskiä pikkujoulusta tai muista asioista ei oteta. Ihmiselämä on hauras ja kokoajan pitää olla valppaana rikollisten vuoksi.
Nykyään naisia raiscataan niin usein ja helposti että ihan hullua lähteä raiscattavaksi.
Meillä se on eron paikka jos neuvottelematta lähtee illanviettoon, jossa on tarjolla alkoholia ja muita miehiä. Se kertoo jo että ei välitetä kumppanista.
Eli puhelinkontrolli ja ystävä mukaan aina. Näillä meidän perheessä mennään ja ei ole tullut laajempia ongelmia. Toki yrityksiä on tullut ja ihan suoria ehdotuksia, mutta sitten olen minä tullut autolla selvittämään asiat paikanpäälle ja tarvittaessa poliisille soitto, jos lähentely jatkuu. Juhlat loppuu lyhyeen ja haen pois turvaan. Oma sisko on joutunut tyrmäystippojen uhriksi ja se ei ollut mitenkään kivaa tukea täysin murtunutta rakasta siskoa. Siinä oli itsemurha lähellä.
Meillä on hyvin vaarallinen ja turvaton maailma. Tämän kun jotenkin sisäistäisivät kaikki naiset.
Maailma on muuttunut täysin turvattomaksi paikaksi ja ei tuntemattomiin voi luottaa.
Erityisesti huolestuttaa kun tyttäret tulee teini-ikään, niin miten pystyn valvomaan kaikkia?
Teillä asia toimii hyvin.
Kyllähän se aika itsetuhoista on jos lähtee yöhön nykyaikana, kun ei ole turvallista ja vaarat vaanii kaikkialla. Siis jos parisuhde on tärkeä niin nuo toimenpiteet on ihan välttämättömiä.
Muussa tapauksessa tulee mieleen että ei se parisuhde ole tärkeä, jos toinen joutuu odottelemaan kotona hädissään ja ei voi auttaa mitenkään.
Pahin kun on tapahtunut niin ei siinä enää sitten mitään.
Jos puhelinkontrolli ja autolla passissa lähialueella on kielletty niin parempi etsiä kumppani joka on sitoutuneempi suhteeseen.
Sinkkuseikkailut on erikseen. Silloin ei tarvitse ilmoitella ja voi itsetuhoisesti liihotella yöelämään saalistettavaksi. Moni ei tuntuisi tajuavan mitkä riskit nykyään on ja humalassa oma kontrolli katoaa täysin. On hölmöä humaltua nykyään miesten seurassa.
Näyttäisi, että ero on tulossa. Ellet pysty pyytämään mieheltäsi anteeksi sitä, että omalla toiminnallasi olet ajautunut yllätys seksiin toisen kanssa.
Ilman anteeksipyyntöäsi Mies ei pysty ikinä enään luottamaan sinuun ja sinun harkintakykyyn.
Mies ei vain pysty täysin palautumaan siitä, että sinut on raiskattu ja hän ei ole pystynyt suojelemaan sinua.
Eikö sun mies meinaa tehdä mitään tälle raiskarille?
Eikö sun mies meinaa tehdä mitään tälle raiskarille?
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla syvästi empaattinen ja sen vuoksi traumatisoitunut mutta yhtä luultavaa on että mies ei pääse yli siitä että joku muu mies on päässyt koskemaan hänen naiseensa. Ajatushan on väärä ja sopimaton mutta monella miehellä sellainen kuitenkin tulee. Ahdistus on päällä kun tavallaan vihaa naista kun tämä on päästänyt tällaisen tapahtumaan vaikka järjellä ymmärtää ettei nainen ole itse tällaista halunnut. Tässä on useimmiten alkukantainen ”minä omistan sinut eikä sinuun saa koskea kukaan muu” ajatus miehellä takana eikä mikään yliempaattisuus.
Tähän sitten varmaan myös kunniamurhat perustuvat. Yh.
Ei todellakaan voi! Katso naisten sukunimiä. Mitä ne kertovat? Siitä että nainen on aviomiehensä omaisuutta, siis sen omaisuutta jonka kanssa he harrastavat seksiä. Kukaan itseään arvostava nainen ei ole miehen kanssa varsinkaan tuollaisen jälkeen. Koko heteromaailma perustuu naisen alempiarvoisuuteen ja siihen että naista saa alentaa, alistaa ja naisen koskemattomuudesta ei piitata. Googlaa Marjaana Tomi Lehtisen vaimo, hän julistaa lehdissä miten naiset eivät saa kieltäytyä seksistä. On useita naisia Suomessakin jotka kannattavat lakia, jossa nainen ei saa kieltäytyä seksistä suhteessa. Esimerkiksi persujen Elisa, moinen eukko ei sukunimeä edes ansaitse.
Oikeasti p-a-k-e-n-e. En ikinä antaisi kehoani miehen kosketettavaksi tuollaisen jälkeen. Miehet haluavat että nainen synnyttää vain pojan Aasiassa ja nainen valuttaa tytön ulos ja antaa sen jälkeen miehen työntää letkunsa valutettuun reikään.
Mieti näitä ilmiöitä. Pakene, oikeasti. Nämä naiset täällä ovat kaheleita pikkuvaimoja jotka itsekin pakotetaan seksiin, heiltä et tukea tule saamaan.
Siis miten KEHTAATTE KIRJOITTAA TUOLLAISTA ETTÄ NAINEN ON PÄÄSTÄNYT TAPAHTUMAAN???? Todistatte vain naisvihan ja sen miksi miehiin ei kannata koskea. Miksi suututte aina kun miehet leimaa väkivallantekijöiksi, mutta NAISEN SYYTTÄMINEN SIITÄ ETTÄ HÄN JOUTUU UHRIKSI EI OLE SUOJELUN ASIA? Miksi naista saa SYYTTÄÄ SIITÄ ETTÄ HÄN JOUTUU UHRIKSI, MUTTA MIEHIÄ EI SAA SYYTTÄÄ SIITÄ ETTÄ HE TEKEVÄT VÄKIVALTAA?
SIinä kuulit ap. Miehet syyttävät naista siitä että miehet ovat väkivaltaisia, ja suurin huoli miehellesi on se että toinen mies pääsi pukille, ei se että sinuun sattuu. :DDDD
miehet ovat JULMIA.
Alapeukutuksista päätellen lukijoiden puolesta voit istua huoletta sohvalla telkkua katsellen. Anna naisten ja tyttärien mennä ja tulla miten haluavat. Jos tulevat kohtaamaan väkivaltaa tai seksuaalistaväkivaltaa niin sitä varten on sosiaalialan ammattilaiset, jotka tarjoavat apua.
Isän tai aviomiehen ei tarvitse holhota tai olla huolissaan.
Yrität vaan kestää sen seikan että mitään ei ollut tehtävissä. Koita sitten nukkua yösi hyvin kun vaimo ja tyttäret on naistenilloissa pitämässä hauskaa. Ei ole sinun ongelmasi lainkaan.
Tämä on nykyaikaa. Oikeastaan sinua ei tarvita muuhun kuin siihen että annat seteleitä tyttärillesi ja vaimollesi että voivat tilata baarista kalliita drinkkejä ja tulla joskus taksilla kotiin, kun ja jos tulevat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi raskasta ja päätyi lopulta eroon.
Olimme miehen kanssa riidelleet pikkujouluista johon menin ja tulin raiskatuksi. Minut huumattiin voimakkaasti.
Mies oli alunperin sitä mieltä että en saa mennä, koska en tunne koko porukkaa niin hyvin ja halusi myös tulla mukaan, mutta kielsin. Hän myös ehdotti että odottelee ulkona autolla ja ajelee sen ajan ympäristössä.
Kun lopulta tulin aamuyöstä kotiin ja tilanne selvitettiin, niin kaikki oli muuttunut.
Mikään ei koskaan palanut ennalleen. Mies meni jotenkin rikki, ihan kuin olisi tiennyt mitä tulee tapahtumaan. Sain kuulla haukut ja pitää tosiaan myöntää että hömö ja sinisilmäinen olin.
Hyvä suhde hajosi ja jotain sisältäni hajosi myös. Meni luottamus miehiin kokonaan.
Minusta miehet on monessa suhteessa sairaita olentoja.
Jos saa raiskautksi joutumisesta haukut omalta mieheltään niin silloin on miehessä vika. Rikos on aina ja vain tekijän vika.
Rakenna tyrmä kellariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tosi raskasta ja päätyi lopulta eroon.
Olimme miehen kanssa riidelleet pikkujouluista johon menin ja tulin raiskatuksi. Minut huumattiin voimakkaasti.
Mies oli alunperin sitä mieltä että en saa mennä, koska en tunne koko porukkaa niin hyvin ja halusi myös tulla mukaan, mutta kielsin. Hän myös ehdotti että odottelee ulkona autolla ja ajelee sen ajan ympäristössä.
Kun lopulta tulin aamuyöstä kotiin ja tilanne selvitettiin, niin kaikki oli muuttunut.
Mikään ei koskaan palanut ennalleen. Mies meni jotenkin rikki, ihan kuin olisi tiennyt mitä tulee tapahtumaan. Sain kuulla haukut ja pitää tosiaan myöntää että hömö ja sinisilmäinen olin.
Hyvä suhde hajosi ja jotain sisältäni hajosi myös. Meni luottamus miehiin kokonaan.
Minusta miehet on monessa suhteessa sairaita olentoja.
Miksi et voinut kuunnella tai totella miestäsi?!
Miksi rikoksen tehnyt ei voinut kuunnella ja totella Suomen lakia? Lakia pitää totella!
T. oikeuslaitos
Miten se erilaisuus näkyy? Mies ei kosketa? Pelkäät kosketusta?