Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen hampaat pahemmassa jamassa nyt aikuisena kuin ennen oikomista?

Vierailija
18.01.2019 |

Tytöllä oli pienenä raudat joilla yritettiin oikaista huonoa purentaa. Oikaisu toimi ja hampaat suoristui. Nyt aikuisena talanne pahempi kuin alunperin ja hempaat sojottavat minne sattuun niin että syöminen tekee vaikeaa. Miten muilla oiotuilla on käynyt?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle ilmainen vinkki - lapsi voi syödä keittoja ja soseita jos pureskeleminen tuottaa vaikeuksia.

Vierailija
22/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä lanka joka laitetaan hampaiden taakse on? Itsellä ei ole koskaan ollut sellaista vaan sain sellaisen silikoni kappaleen jota pitää pitää öisin hampaidenvälissä. Vähän niin kuin jokin hammassuoja.

Retentiokaari. Sinulla on todennäköisesti käytössä LM aktivaattori, se ehkäisee osapidolla (esim joka toinen yö) purennan palautumista huonoksi, mutta joka öisellä pidolla saadaan myös ikäänkuin hienosäädettyä purentaa oikeaan suuntaan. Erityisesti kasvun aikana laitetta käytetään ettei saavutettuja tuloksia menetetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vali vali, aina sama sama vali vali. Suomessa on ilmainen terveydenhoito.

Ei muuten ole. Yksi paikka irtosi (omistan 3) ja sen mukana puoli hammasta. Maksoi terveyskeskuksen hammashoitolassa yli 70€.

Sinähän pääsit vähällä. Itsellä uuden paikan kiinnittämisestä valoitettiin 220 euroa, silti se sama paikka irtosi parin viikon päästä.

Vierailija
24/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vali vali, aina sama sama vali vali. Suomessa on ilmainen terveydenhoito.

Ei muuten ole. Yksi paikka irtosi (omistan 3) ja sen mukana puoli hammasta. Maksoi terveyskeskuksen hammashoitolassa yli 70€.

Sinähän pääsit vähällä. Itsellä uuden paikan kiinnittämisestä valoitettiin 220 euroa, silti se sama paikka irtosi parin viikon päästä.

Tämä. Tulee halvemmaksi revityttää reikiintyneet hampaat pois kuin käydä kerran kuussa paikkaamassa aina uudelleen. Näin siis itse olen tehnyt. Onneksi vain kahden hampaassa oli reikä.

Vierailija
25/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä lanka joka laitetaan hampaiden taakse on? Itsellä ei ole koskaan ollut sellaista vaan sain sellaisen silikoni kappaleen jota pitää pitää öisin hampaidenvälissä. Vähän niin kuin jokin hammassuoja.

Retentiokaari. Sinulla on todennäköisesti käytössä LM aktivaattori, se ehkäisee osapidolla (esim joka toinen yö) purennan palautumista huonoksi, mutta joka öisellä pidolla saadaan myös ikäänkuin hienosäädettyä purentaa oikeaan suuntaan. Erityisesti kasvun aikana laitetta käytetään ettei saavutettuja tuloksia menetetä.

Meillä tämä jonka hampaat nyt ovat menneet vinksalleen ei saanut mitään tällaista kaarta tai yörautoja/LM aktivaattoria, takahampaisiin vain aikanaan jätettiin ne jotkin pidikkeet joihin tarvittaessa voisi raudat uudelleen laittaa. Ei vain huomattu mitään ennen kuin tuli täysi-ikäiseksi.

2 vuotta nuoremmalla taas on edelleen tämä silikonihärpäke, että ihmeen paljon sitten vaihtelee kun toiselle ei nähty tarpeelliseksi.

Vierailija
26/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi  niin, että ennen oikomista hampaiden ulkonäössä eikä itse koetusti missään toiminnallisuudessakaan ollut mitään vikaa, mutta kouluhammaslääkärin mielestä oli "hieman liian syvä purenta" jota piti lähteä korjaamaan. Olin arka ja hammaslääkäripelkoinen lapsi joten korjaamiseen liittyvät toimenpiteet oli helvettiä, ne kaikki kipsivalut ja raudat ja hiomiset jne. Lopputulos: vähän entistä rumemmat hampaat, jossa etuhampaat oli entisen suoran sijaan jyrsijämäisesti ulkonevat. Mutta kuulemma purenta oli täydellinen.

Monien vuosien jälkeen aikuisena sitten poistettiin etuhampaiden takaa metalliset tukikaaret jotka oli laitettu ettei oikomistulos häivy. Parissa vuodessa poiston jälkeen hampaat alkoi mennä ihan outoon asentoon. Osa hampaista painui taaksepäin, sillä tavalla suoraan kuin minulla oli ollut ennen oikomista, osa jäi töröttämään ulkonevasti. Nyt on sitten sellainen 1X2 hymy, jossa joka toinen etuhammas töröttää ulkonevasti eteenpäin ja joka toinen on kärjestään paljon taempana. Ikenen tasolta hampaat on kyllä suorassa rivissä mutta ei se paljon lohduta kun suurin osa on vinksin vonksin. Epäonnekseni minulla on vielä isot ja sinertävän valkoiset hampaat joten asentovirhe oikein loistaa kaikkien silmään.

Minullakin on metalliset tukikaaret ollut etuhampaiden takana yli 6 vuotta. Laitettiin sen jälkeen kun yksi hammas (sen lisäksi kaikki viisaudenhampaat poistettu).. Nyt tuntuu että rauta saa jäädä suuhun. Inhottaa ajatuskin sen repimisestä irti. Kaikki etuhampaat lähtisivät mukana...

Vierailija
27/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi ei ole ainoa tapaus. Tästä ei vain mainita silloin kun ensimmäisen kerran aletaan oikoa... Juuri kävin erikoishammaslääkärillä katsastuttamassa hampaistoani ja hän sanoi, että oikomishoitoa voidaan joutua uusimaan useamman kerran elämän aikana, koska hampaisto muuttuu ja leukakin kasvaa jonkin verran koko eliniän.

Omat hampaani oiottiin nuorena, kaksvitosena aloitin toisen kerran omakustanteisesti ja nyt alle kymmenen vuotta myöhemmin alkaisi taas näyttää ajankohtaiselta... Harmittaa, koska alkuperäinen purentavirhe oli todella lievä ja sitä ihan vanhemmilta tiedusteltiin, että haluavatko he sen oiotuttaa, pakko ei ollut. Tietysti halusivat, kun oli mahdollisuus. Voi olla, että ellei olisi alunperin lähdetty oikomaan (mihin sisältyi mm. hampaiden poistoja), niin ei olisi tarvinnut koko rumbaan lähteä.

Paljon löytyy netistä artikkeleita, että nykyään hampaiden oikomista kritisoidaan jo hammaslääkäreiden itsensäkin taholta, eli monelle aiheuttaa enemmän terveyshaittaa kuin hyötyä, ja että purennan ongelmat tulisi ensisijaisesti hoitaa muuten.

Vierailija
28/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö muuten ne oikomishoidon jälkeen hampaiden takapinnoille liimatut rautalangat poistaa? Minulle tehtiin lapsena oikomishoidot ja nyt 28-vuotiaana minulla on edelleen alahampaiden takana rautalanka. Hammaslääkärissä eivät ole koskaan puhuneet siitä mitään enkä ole muistanut kysyäkään.

Nykyään suositellaan, että saavat olla paikallaan loppuelämän.

Vierailija
29/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alettiin oikoa melko myöhään ja hyvin on pysynyt paikoillaan. Mulla oli paha ylähampaiden etupurenta. Eli ei nyt sentään aina kaikilla lähde hampaat seilaamaan oikomisen jälkeen. Mitään tukimetalleja ei siis jätetty suuhun.

Vierailija
30/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säilyttänyt 25 vuotta lapseni hampaiden oikomisessa tehtyjä muotteja, että hän näkee, miten sikin sokin ne joskus olivat ja nyt on kaunis hammasrivi.

Vierailija
31/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha oikoa leegoja jos niillä muuten pärjää. Ei kaikilla ole jenkkihymyä ja naisella söpöä jos hampaat ei oo täydelliset 😁

M32

Vierailija
32/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alettiin oikoa melko myöhään ja hyvin on pysynyt paikoillaan. Mulla oli paha ylähampaiden etupurenta. Eli ei nyt sentään aina kaikilla lähde hampaat seilaamaan oikomisen jälkeen. Mitään tukimetalleja ei siis jätetty suuhun.

Itsellä oli ylähampaissa etupurenta ja alahampaissa takapurenta. Ylähampaat oikaistiin, mutta alahampaita ei. Lääkäri kyllä ehdotti että hampaat voisi vetää pois ja korvata tekareilla. Koska oli tuolloin 7v niin kieltäytyin. Nykyään aikuisena kadun päätöstä koska en voi pureskella etuhampailla ollenkaan eikä kielikään mahdu kunnolla suuhun.

Vierailija
33/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan suomalainen hammaslääkäri?

Vierailija
34/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vinksallaan niin mitä siitä sitten? Sano että pitää vaikkaa suun kiinni jos se haittaa liikaa muita.

Vierailija
35/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut alahampaat miten sattuu ja lapsena jätettiin hoito tekemättä. Työhaastattelussa kerran kysyttiin joidanko ollenkaan hampaitani. Työpaikkaa en siitä firmasta koskaan saanut. No saimpahan sitten lopulta parempaa tuötä kuin kaupan kassa.

Vierailija
36/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa kaari tuolla alarivistön takana. On ollut jo vuodesta 1997 lähtien ja hammasrivistö on itseasiassa vääntänyt sen poikki! Eli lanka on alunperin pitänyt kuutta hammasta rivissä, nyt ovat 2+4 porukoissa. Ilmeisesti tuo parivaljakko kuitenkin pysyy melko hyvin paikallaan, koska poikkimeno on kai tapahtunut noin kymmenisen vuotta sitten.

Ylärivistö on pysynyt moitteettomasti paikallaan sen kunnon rautakauden jälkeen. Mulla tosin se oikomishoito aloitettiin, kun kasvoin vielä reilusti. 

Vierailija
37/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläni on rautalanka etuhampaiden takana pitämässä hampaat ojossa. Käsittääkseni se on aika lailla loppuelämän, poistoa ei ole suunniteltu. Se irtosi toisesta päästä 18-vuotiaana, ja piti käydä päivystävällä kiinnittämässä uudelleen. Vastauksista päätellen ilmeisesti tosi tärkeä juttu olla laitettuna.

Vierailija
38/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö muuten ne oikomishoidon jälkeen hampaiden takapinnoille liimatut rautalangat poistaa? Minulle tehtiin lapsena oikomishoidot ja nyt 28-vuotiaana minulla on edelleen alahampaiden takana rautalanka. Hammaslääkärissä eivät ole koskaan puhuneet siitä mitään enkä ole muistanut kysyäkään.

Minulla oiottiin kyllä aikuisena eli 3-kymppisenä, mutta se rautalanka (retentiokaari) ollut jo yli 20 vuotta. Luulen että ilman sitä olisivat menneet takaisin vinksinvonksin.

Jep ei tarvitse eikä missään nimessä kannata poistaa ellei aiheuta isoja ongelmia (hammaskivi esim ei ole niin iso ongelma).

Vierailija
39/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha oikoa leegoja jos niillä muuten pärjää. Ei kaikilla ole jenkkihymyä ja naisella söpöä jos hampaat ei oo täydelliset 😁

M32

No ei ne huonot hampaatkaan mitkään kauniit kyllä ole. Joku millin rako etuhampaiden välissä, Brigitte Bardotin tapaan voi olla ihan viehättävä yksityiskohta, mutta vinot hampaat tai päällekkäin kasvaneet etuhampaat muuten ovat tuskin kovin kauniit. Lisäksi virhepurenta aiheuttaa muutakin terveyshaittaa, esimerkiksi migreenejä.

Että kyllä ne hampaat kannattaa hoitaa ja oikoa.

Nainen 41

Vierailija
40/54 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tästä puhutaan! Luulin olevani outo kun hampaani on liikkuneet oikomishoidon jälkeen. Harmittaa kun ne oli niin ihanan suorat kun sain hammasraudat pois ja nyt osa hampaista vinossa :( Alahampaat on pysyneet suorassa kun niissä on retentiolanka. Ylähampaisiin eivät laittaneet. Paljonkohan maksaisi oikoa näitä uudestaan? Onneksi hampaat on kuitenkin paljon paremmat kun ennen oikomishoitoa. Jotain hyötyä kuitenkin..