Lasten reippaus on yliarvostettua. Reippautta ihannoidaan liikaa.
Neuvola täti antaa lapselle tarran korostaen että lapsi oli niin reipas rokotetta antaessa eli toisin sanoen helppo tapaus neuvola tädille. Minkä viestin tämä antaa lapselle? Olet hyväksytty kun et näytä että pelkäät ja koskee? Minua oksettaa kun lapsien pitää nykyään olla niin reippaita ja siitä erityisesti palkitaan. Entä ne jotka uskaltaa näyttää että pelottaa ja rokotus koskee?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Oletko ensimmäistä kertaa äitinä? Oletko myös hyvin introvertti ja hermoherkkä itkuiita?
Reippaus on lapsille tarkoitettu sana, aikuisilla se olisi ehkä normaalius.
Rokotus ei muuten satu. Useimmat eivät sitä edes huomaa ellei äiti siitä tee valtavaa numeroa ja vouhota asiasta ennen, aikana ja jälkeen.
Miten rokotus ei satu lapselle, kun se sama rokotus sattuu aikuisella?
Kävi hiljattain ottamassa rokotuksen ja se ihan oikeasti sattui, vaikka minulla pitäisi olla kipukynnys korkea, ainakin hammaslääkäri on sanonut, kun ilman puudutusta on tehty toimenpiteitä. Ja rokotteen pistäviä on monenlaisia, eikä aina ammattitaidossa ole hurraamista.
Ja ap. kanssa olen samaa mieltä, lasten reippaus on yliarvostettu, eikä se millään tavalla anna eväitä kohdata vaikeuksia tai aikuisuutuun.
En koskaan ole sanonut lasta reippaaksi, koska siihen liittyy vastapuolen odotus ja lapsi usein on lojaali aikuiselle vain miellyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ensimmäistä kertaa äitinä? Oletko myös hyvin introvertti ja hermoherkkä itkuiita?
Rokotus ei muuten satu. Useimmat eivät sitä edes huomaa ellei äiti siitä tee valtavaa numeroa ja vouhota asiasta ennen, aikana ja jälkeen.
Mitä helvettiä?! Voihan se sattua aikuistakin. Toisilla kerroilla enemmän, toisilla vähemmän.
Pitäisi tuntoaisti puuttua, jos ei havaitsisi neulan työntymistä ihoon.
Tule sinä alapeukuttaja tänne! Pistelen neulalla sinne tänne. Siitä tulee hauskaa! Tuskin huomaat!
No eihän sitä oikeesti juurikaan huomaa.
Olen nähnyt aina punaista, kun jotkut aikuiset lässyttävät lapselle kuinka reipas hän on. Yritän aina vaihtaa puheenaihetta ja joskus olen ollut niin törkeä, että puhun päälle.
Mun lapsi ei tarvitse olla reipas, vain mielyttäkseen aikuisia.
Ja reipas on jäänne jostakin 50-60-luvulta, jolloin vaadittiin olemaan reipas, vaikka pelosta pissat meni housuun. Niin kuin oli anopille käynyt, kun oli eka kerran käynyt hammaslääkärissä ja piti olla vain reipas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten rokotus ei satu lapselle, kun se sama rokotus sattuu aikuisella?
Kävi hiljattain ottamassa rokotuksen ja se ihan oikeasti sattui, vaikka minulla pitäisi olla kipukynnys korkea, ainakin hammaslääkäri on sanonut, kun ilman puudutusta on tehty toimenpiteitä. Ja rokotteen pistäviä on monenlaisia, eikä aina ammattitaidossa ole hurraamista.
Ja ap. kanssa olen samaa mieltä, lasten reippaus on yliarvostettu, eikä se millään tavalla anna eväitä kohdata vaikeuksia tai aikuisuutuun.
En koskaan ole sanonut lasta reippaaksi, koska siihen liittyy vastapuolen odotus ja lapsi usein on lojaali aikuiselle vain miellyttääkseen.
Tiedätkö, että sillä pistäjän ammattitaidolla ei ole juuri merkitystä sen kannalta, että paljonko pistäminen sattuu? Pisto sattuu enemmän tai vähemmän riippuen mihin kohtaan se sattuu osumaan eli osuuko just kipuhermoon vai ei ja sellaista ei voi nähdä, että missä ne hermot sijaitsee, siksi joistakin pistämiset eivät satu yhtään ja joistakin pistäminen sattuu aivan hirveästi. Juurikin tuon syyn vuoksi, että miten osuu kipua aistivaan kohtaan. Ja ei, en ole itse rokotteita antava henkilö, mutta lähinnä haluan muuttaa käsitystä, että kyse olisi pistäjän osaamisesta, että paljonko pistäminen sattuu. Pikemminkin se on tuurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Sen tarran saa kaikki, palkitseminen on monesti hyvä ja toimiva tapa lapsen kasvatuksessa. Nykyään lapsia ei nimenomaan kasvateta reippaiksi ja hiljaisiksi, vaan tunteita sanoitetaan jo pienestä vauvasta asti ja hyväksytään lapsen luonne, poikakin saa itkeä.
Aivan kuin koiran kasvatus. Palkitse piski väärästä käytöksestä ja luonnehäiriöinenhän siitä tulee.
Reippaus on suomalainen ilmiö, ihan samalla tavalla kuin lapsen varhainen itsenäistyminen, sitä ihannoidaan ja jopa ylpeillään, kuinka meidän 4v leikkii yksin ulkona tai tekee aamupalan tai 7v on yksin viikonlopun kotona tai 16v muuttaa pois kotoa ja elää oman onnensa nojassa ja tuloillaan.
Muualla Euroopassa esim. Englannissa alle 12v yksin olo merkitsisi lastensuojeluasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö aikuisenkin olla reipas että on yhteiskuntakelpoinen? Joo, kyllä pitää.
Juuri näin! Mä en kestä kahta asiaa yhtään, lapsiin tai eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa, ilkeyttä jne. Mun mielestä lapsilla on eri oikeuksia kuin aikuisilla, mutta juurikin sen takia, että niistä pyritään kasvattamaan hyviä aikuisia. Aikuisikä on pidempi kuin lapsuus ja me tätä maailmaa pyöritetään. Eli kyllä lapsilta voi vaatia tietynlaista käyttäytymistä.
Ihan keittiöpsykologina sanoisin että kun lapsi saa tarran ja kehuja stressaavan kokemuksen päätteeksi se saattaa ehkäistä ikävien pelkomuistojen hitsautumista mieleen. Muutenkin ihmiselle on hyväksi jo pienestä vahvistaa uskoa siihen että ikävien velvollisuuksien lopussa kiitos seisoo.