Titanic on suora kopio William Shakespearin Romeosta ja Juliasta
Miksei William Shakespearin perikunta tai säätiö haastanut James Cameronia oikeuteen idean plagioinnista?
Kommentit (8)
Olen lukenut Romeon ja Julian alkuperäiskielellä, mutta ilmeisesti sen ajan englanti oli liian vaikeaa mulle. Se laivan uppoaminen esimerkiksi meni multa ihan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Samoin on West Side Story. Ja Love Story. Ja mitä näitä onkaan. Hämärästi muistelen, ettei Shakespearekaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti tragedian rakastavaisista ja heidän sukujensa verivihasta.
Shakespeare oli ensimmäinen joka korjoitti siitä näytelmän. Näytelmä Roomeon ja Juulian tragedisesta suhteesta perustui vanhaan italialaiseen runoon Guiliettasta ja Romeuksesta.
Luulen että tuollainen asetelma on ollut historian valossa aika yleinen, että ei ole tunnettu vetoa siihen puolisoehdokkaaseen, jota vanhemmat tarjoavat, vaan on ihastuttu myös säätyrajojen yli. Samantyyppisiä rakkaustarinoita menneiltä sukupolvilta olisi varmasti yllättävän paljon, vaikka harva hieno leidi olisi oikeasti lopulta karannut palvelusväen pojan kanssa.
Höpö höpö.
Julia ja Romeo tekivät itsemurhan. Eivät joutuneet onnettomuuteen josta toinen selvisi. Sitä paitsi siinä on kyse sukujen välisestä riidasta, ei niinkään säätyeroista. Ihan köyhältä ei Juliankaan suku vaikuta ja Romeonhan suku ainakin oli rikas.
Joten aivan puppua että Titanic olisi kopio millään tavalla. Tutustu vähän kirjallisuuteen.
Molemmat ovat yhtä ihania tarinoita. Eikä kummassakaan eripuolilla olevat tragastajat saa lopulta toisiaan vaan kertomus päättyy surulliseen dragediaan.
Miten se laiva upposi Romeossa ja Juliassa?
Sitten kun vielä huomioidaan, että shakespear tuskin koko tarinaa edes kirjoitti. Ainakaan yksin. William Shakespeare oli kyllä olemassa ja kirjoittikin mutta hänen näytelmiään kirjoittivat muutkin henkilöt. Yhtään ei tosin ole osattu nimetä. No, Shakespearen elämästä tiedetään muutenkin hyvin vähän.
Samoin on West Side Story. Ja Love Story. Ja mitä näitä onkaan. Hämärästi muistelen, ettei Shakespearekaan ollut ensimmäinen, joka kirjoitti tragedian rakastavaisista ja heidän sukujensa verivihasta.