Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä teidän ekaluokkalaiset saavat paljon rahaa?

Vierailija
18.01.2019 |

Mun ekaluokkalaisen kavereilla on aina lompakot täynnä seteleitä. Ostavat niillä karkkia, vaatteita ja leluja. Oma lapsi saa 2.5€ viikkorahaa eikä mistään muualta rahaa. Nyt häntä ja itseänikin ihmetyttää mistä ne kaverit ovat saanet ne rahat? Isovanhemmiltaan saa kyllä lahjaksi rahaa mutta suoraan tilille. Voisko niitä jo nostaa sieltä ja antaa shoppailuun vaikka on vasta ekalla?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan tehnyt virheen, kun meillä lapset eivät koskaan ole saaneet viikkorahaa. Ovat nyt 16 ja 18. Jokaisesta toiveesta on neuvoteltu, karkit ja välttämättömät vaatteet ovat toki saaneet.

Et ole koska olet neuvotellit rahankäytöstä lasten kanssa ja kuunellut lasten toibeita. Toinen asia on sitten ne vanhemmat jotka eivät kuuntele ollenkaan lapsia vaan lapset ovat vain vanhempiensa jatkeita. Sääliksi käy näitä lapsia, mutta sinä olet ollut hyvä ja ymmärtäväinen omia lapsiasi kohtaan.

Vierailija
22/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan tehnyt virheen, kun meillä lapset eivät koskaan ole saaneet viikkorahaa. Ovat nyt 16 ja 18. Jokaisesta toiveesta on neuvoteltu, karkit ja välttämättömät vaatteet ovat toki saaneet.

Mä olen miettinyt tän niin että oppivat käyttämään rahaa, laskemaan euroja käytännössä sekä itsenäisyyttä siinä että on oma päätäntävalta mihin rahat käyttää. Varmasti onnistuis ilman viikkorahaakin 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin maatilalla ja kesälomat tehtiin kunnolla töitä ja loman loputtua saatiin se noin 300-400 euroa mikä riitti hyvin sitten vuodeksi. Ja siis tuo oli sitten niihin "turhuuksiin". Kyllähän ne vanhemmat kaiken muun maksoivat ja jos nuo rahat loppuivat ni saihan sitä sitten lisää mutta ei tuota kyllä koskaan kyselty. Kyllähän tuossa oppi että miten sitä rahaa saa ja miten sitä kannattaa sitten käyttää niin että se riittää.

N28

Vierailija
24/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni saa isovanhemmiltaan 100€ joka kerta, kun käyvät kylässä. Käyvät kyllä vain n. 4-10 kertaa vuodessa. Lisäksi saa isomummolta 50€ joka kerta, kun käy siellä.

Myyn lapsen merkkivaatteita ja rahat hän saa itselleen. Aikoinaan, kun myin vaunut, laitoin rahat lapsen tilille.

Yhtenä perjantai-iltapäivänä, kun hain lasta koulusta, kuulin hänen ja luokkakavereidensa keskustelun. Keskustelun aloitti joku luokkakaveri:

”Mul on viis euroo repussa”. Toinen: ”Mul on kotona kakskyt euroo”. Kolmas: ”Mul on yli sata euroo!” Oma lapseni osallistui keskusteluun ja sanoi: ”Mul on kotona jotain viissataa euroo ja tilillä jotain... öö... äiti, paljon mul on tilillä?” Vähän nolona vastasin ensin: ”No.. onhan sulla aika paljon...” Lapseni: ”Niin, äiti, oliks mul jotain kaks tonnii?”

Vastasin ”joo”.

Yksi kaveri siihen: ”Mun iskäl on joskus ollu tilillä yli kolme tonnii!”

Oma lapseni vastasi siihen: ”Mun iskän tilillä on yli kymmenen tonnii!”

Kotimatkalla sanoin lapselleni, että ei kannata puhua raha-asioista, eikä varsinkaan kehuskella niillä.

Viikkorahaa maksan lapselle 2€ ja sitö vastaan pitää osallistua kotitöihin, siivota oma huone ja omat jäljet, tehdä läksyt jne. Joskus jää ilman viikkorahaa, mutta ei häntä haittaa, kun munmolta saa rahaa.

Itseäni ärsyttää tämä, kun mieheni vanhemmat antavat rahaa koko ajan ja nyt jo lapsi on tottunut siihen. Ei ole kiva, jos teininä pitää isovanhempiaan raha-automaatteina. Lisäksi lapsi on tottunut myös siihen, että jos on isompia hankintoja, niin mummo maksaa. Ajattelee siis nyt jo, että saa kaiken mitä haluaa. Itse kun yritän opettaa, että eahan eteen pitää tehdä töitä ja koululaisen työ on kotiläksyt ja kotityöt.

Vierailija
25/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ystäväpiirin sisäpuolella yleisin viikkoraha alakoululaiselle on 30-50 euron välissä. Mielestäni nykyisillä hinnoilla tuo on sopiva summa jolla lapsi voi hieman hemmotella itseään. Vanhempina maksamme tietysti isommat kulut, vaatteet yms.

Vierailija
26/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiitollinen että meidän lapset on ymmärtäneet hyvin pienestä asti rahan arvon.

Vierailija
27/27 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Mä luulen että harkitsen isompaa summaa viikkorahaksi ja pyydän mun sisaruksia antamaan riihikuivaa synttärilahjaksi jatkossa. Yhteisiä karkkeja ei ole tullut edes mieleen ostaa. Lapsi itse halusi heti ekasta viikkorahasta käyttää osan karkkiin ja nyt siitä on vaan tullut tapa. Eipä sillä 2.5€ tosiaan oikein paljon muuta saakaan.

2.5€ on kahdessa viikossa 5€. Halvimman karkkipussin saa 1€ ja se on hyvin riittänyt.

Meillä opetellaan myös säätämään. Ostatko nyt karkkia vai 3 viikon päästä 15€ johon saa vielä hieman korkoa päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä