Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (743)
Monella on haju kyllä..polttavat ,Olevinaan salaa.Hengitysilmasta jää huoneeseen haju..
Mansikkamaito. Niinkuin kaakaon tyylinen juoma
Mummilan kellarin haju. Silloin tiesi olevansa rakkaan mummin luona.
Varmaan joku jo maininnutkin se kun ennenvanhaan hevosta kengittäessä kenkä kuumennettiin ahjossa tai kosanilla punaiseksi ja sitä taottiin muotoon ja soviteltiin kavioon. Kaviosta lähti savu ja palanut pinta kertoi mistä piti vuolla. Se haju oli aivan ainutlaatuinen. Nykyään kaviota ja kengät muotoillaan kylmiltään, se varmaan kelpaa kilpahevosille. Hevonen ei tuntenut mitään kipua vaikka kaviota kärysi ja koirat tykkäsi pureksia kaviosta vuoltuja lastuja. Leivontapäivien eli lauantaiden tuoksut mummoloissa olivat myös ihania.
Savusaunan tuoksu ja kesällä lisänä vastan tuoksu.
Kuuma syyskuinen ilta, kun pellolla on leikkuupuimuri, pölyn ja koneen tuoksu.
Niitetty, auringossa kuivunut heinä.
Violettien monisteiden tuoksu. "Älkää haistelko niitä!" opettaja sähisi.
Vanhanajan huoltoasemien kahvion/baarin tuoksu. Eli sehän oli sekoitus munkkien paistorasvan, korjaamon puolelta tulevien bensan ja öljyn, sekä tupakansavun uniikki yhdistelmä.
Myymäläauto, tervattu vene, suopursu, savun tuoksu.
Valurautaisella paistinpannulla tirisevä omeletti. Tuota syötiin aika usein.
Lehmänlannan haju ulkona ja navetassa. Oikeasti, ikävä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kreosootti eli rautateillä puisten kannatinlankkujen säilöntäaine, myrkyllistä tiedän. Tulee mieleen junareissu pääkaupunkiin ja linnanmäki.
Kiitos tästä vastauksesta, itsekin olen tätä tuoksua muistellut, mutten tiennyt mistä aineesta se on peräisin.
Minullakin hyvä muisto kylmän perunakellarin hajusta. Kosteutta, multaa.
Märkä koira kans aina haissut hyvältä.
Kastematojen haju märällä asfaltilla.
kannabis. mummolani haisi kannabikselta, joten se on nostalginen haju minulle.
Vierailija kirjoitti:
Mummolan kellari
Sama minulla, lisäksi piiskatun selkäni hien ja veren sekoituksesta leijaileva tuoksu ja mummon hengityksen minttupastillin tuoksu kun toruu minua kasvotusten etten enää koskaan saa kiusata kissoja. Ikävä niitä viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Lehmänlannan haju ulkona ja navetassa. Oikeasti, ikävä tätä.
Mulla on just lietteet säiliössä traktorin perässä. Voin käydä matkalla pellolle ruiskuttamassa lietettä asuntosi ovesta sisään niin voit muistella menneitä.
Tykkäsin haistella takapuolta, auton pakokaasu, tervan haju, ihana pullan tuoksu,
pyyhekumeissa oli huumaava tuoksu, liima, tussit, hyvä nuotion tuoksu, makkaraa tai
räiskäleitä syötiin, kalan tuoksu paistettuna tai liekeissä loimutettu. Meriveden tuoksu,
mattopyykin jälkeen. On niitä paljon, ei kaikki tule mieleen, voi nuoruusaika!