Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (681)
Vierailija kirjoitti:
Kirjastokortin haju. Rakastin lukemista ja olin ahkera lainaaja. Pahvinen kortti muovikotelossa, siinä oli ihan omanlaisensa haju, varmaan lähinnä siitä muovista. Joltain kemikaaliltahan se haisi, mahtaako olla tänä päivänä sallittukaan. Mutta se yhdistyi siihen lukemisen autuuteen, satujen, seikkailujen, tarinoiden ja mielikuvituksen maailmaan ja oli siksi niin hyvä.
Kirjastoissa oli ihan oma hajunsa. Miksei nykyisissä kirjastoissa ole sitä samaa?
Koulumatkan varrella oli vaneritehdas, ja haju usein muistutti voileipäkeksiä, aika miellyttävänä sen koin.
Leikkaamattoman kollikissamme hieman pistävä haju myös.
70-luvulla koulussa oli jotain omituisia kopioita, ei sellaisia valokopioita kuin nykyään. Violetinsinertäviä väriltään. Kutsuttiinko niitä spriikopioiksi? Niitä oli ihana haistella.
Hajukumeja sen sijaan inhosin.
Vierailija kirjoitti:
Autotalli ja rasvamonttu :) ukki teki aina autoremonttia, niin se tuoksu edelleen ihana minusta
Tämä! Mummolassa oli kunnon autotalli. Tuoksui puu, työkalujen ja koneenosien metalli, ja voiteluöljy. Vieressä samassa piharakennuksessa oli sauna, sieltä saattoi vielä tulla vihdantuoksua mukaan.
kannabis. mummoni asui pitkän aikaa erään toisen sukulaisen kämpillä, ja tämä sukulainen kasvatteli itsekin heinää. tajusin toki vasta myöhemmällä iällä mistä tuoksu, tai haju, tulee.
kaverini hänen rappukäytävässä leijailevasta lemusta: hyi, ällöttävää...
minä: hmm, tuoksuu mummolalta (ᴗ)
Se oli ihan paras tuoksu, kun isä vainaa sytytti punaisen norttinsa ja siitä tuprahti ne ekat savut.
Bensiini. Kun tankattiin autoa, oli pakko veivata ikkuna auki.
Toinen oli jokin voimakas huuhteluaineen tuoksu mummolassa. Aikuisena löysin lidlin doyssy-huuhteluaineen ja sillä pesty pyykki tuo aina mieleen mummolan tuoksun.
Vahva tupakan haju. Kummisetä poltti tupakkaa ja hänen autonsa ja vaatteensa haisi siltä. Sekä vahva pyykin huuhteluaine, jolla hajua yritettiin peittää.
Vanha ketju, voi olla, että oon tähän jo vuosia sitten vastannut mutta toistonkin uhalla: autotallin ovi kun siihen paahtoi hellepäivänä aurinko.
Ovi oli ruskeaksi maalattu puuta ja se maali alkoi paahteessa tuoksua tosi hyvältä. En osaa kuvata hajua, mutta vieläkin saan sen mieleeni.
Mausteisen paahteinen ehkä?
Lyijykynäkotelo, jossa teroituslastua ja ihan tavallinen pyyhekumi
Koepaperi koulussa se jännä vihreällä värillä monistettu versio. Paperikaupat tuoksui hyvälle. Nykyään näitä kauppoja ei juurikaan löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, voi olla, että oon tähän jo vuosia sitten vastannut mutta toistonkin uhalla: autotallin ovi kun siihen paahtoi hellepäivänä aurinko.
Ovi oli ruskeaksi maalattu puuta ja se maali alkoi paahteessa tuoksua tosi hyvältä. En osaa kuvata hajua, mutta vieläkin saan sen mieleeni.
Mausteisen paahteinen ehkä?
Mä muistan tämän. Meilläkin oli tumma ovi ja se tuoksui tosi hyvältä auringon paisteessa.
Minulta puuttuu synnynnäisesti hajuaisti ja toisin kuin luullaan, makuaistini on hyvä
Navetta, teurastuksessa laskettu veri, silakat, papan itse leikkaama tupakka, savusauna, kaksitahtiöljy.
Junarata, leikimme siellä usein. Ehkä kerosiini, ratapölkyissä. 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Piipun polttelun haju kun isä piiputteli järvellä uistellessa.
Päällystämättömälle tielle levitetty live kesäisin, esti kai teitä pölyämästä.
Koiran polkuanturoiden tuoksu.
Ei se " live" eli tarkoitat kai lipeää ole sitä mitä tielle on levitetty😅
bensa jos haistelee tarpeeksi niin alkaa myös huipata kivasti