Mikä oli lapsuutesi omituinen hyvä haju?
Toisesta ketjusta innostuneena, jossa keskusteltiin lapsuuden pahoista hajuista. Eli omituinen haju/tuoksu, jota muut pitivät pahana. Itselläni oli pakokaasujen hajut, jotka olivat omituisella tavalla hyvänhajuisia :D
Kommentit (592)
Tiikeripalsami. Etenkin kun sitä levitettiin nenän alle.
Kiva ketju. Olen 60-luvulla syntynyt ja muistan mummolan vintillä olleen vanhan käsilaukun tuoksun, kun sen laukun avasi. Sellainen lievästi makea tuoksu. En muistanut koko juttua pitkään aikaan, mutta muutama vuosi sitten löysin mieheni vanhan kotitalon vintiltä hänen äitinsä ikivanhan käsilaukun. Ja sen sisällä tuoksui samalta kuin minun mummolani vintillä ollut käsilaukku. Mitähän niiden valmistuksessa mahdettiin silloin käyttää? Pinta on molemmissa nahkaa, mutta se tuoksu tulee sieltä sisältä.
Kellarin haju yleisesti, mutta erityisesti toisella puolella maata asuneen enoni (ja sitä kautta lapsuudessa ylivoimaisesti läheisimmän serkkuni) omakotitalon kellari. Siellä siihen normaalin ominaishajuun sekoittui huopaisen tummanruskean kokolattiamaton haju, joka oli hyvin omanlaisensa. Sitä sai aina vetää suuria määriä henkeensä, kun nukuttiin patjoilla lattialla siellä kellarissa vuosittaisten kyläilyjen yhteydessä.
Joskus aina jossain, mutta harvoin, törmään siihen samaan hajuun, ja olen ihan melkein kyynelissä, kun tämä kaikki aktivoituu.
Viljakuivaamon haju! Tuli mieleen, kun sain lahjaksi semmosen mikrossa lämmitettävän jyvätyynyn!
Just latoon ajettu kuiva heinä! Seipäällä kuivattu!
Navetan haju. Ei ollut Artturi Iivari Virtasta meidän äpyleille, vaan pelkkää kuivaa heinää ja vähän jauhoja lypsävät saivat, niin niiden sonta oli kiinteitä. Ei haissut lietelanta!
Vierailija kirjoitti:
- Uimahallin tuoksu
Uimahalliin pääsy oli lapsena aina niin valtava keskeytys junnaavaan harmaaseen arkeen, että siitä hajusta tulee vielä aikuisenakin joka kerta sellainen lapsen jännittynyt "ai että, kohta on taas kivaa" -tunne.
Vierailija kirjoitti:
Kaksitahti kilpakoneiden risiiniöljybensan pakokaasun haju sekoittuneena kevätauringon porottaman soramontun tuoksuun.
Muistan siimaohjattujen lennokkien polttoaineena käytetyn metanolin,risiiniöljyn ja nitrobensiinin seoksen savun tuoksun.
Perunakellarin tuoksu. Eipä nykyään sellaiseen törmää.
Laskisangon tuoksu. Siihen laitettiin perunankuoret,liemet ym. Ruuanlaitossa tulleet jätteet ja käytiin tyhjentämässä kompostiin.
Vanha ketju niin en jaksa lukea mitä on jo sanottu, mutta tupakan haju on mulle rauhoittava ja lämminhenkinen haju. Lapsuudessa isäni poltti piippua ja siitä jäi hyvä olo, myöhemmin äitini tupakan tuoksu oli samoin hellyttävä. Itse en polta, mutta kyllä miehessä tupakan tuoksu sykähdyttää.
Kenkälankki. Isä aina silloin tällöin lankkasi kaikkien kengät ja se tuoksu oli kummallisen miellyttävä.
Hajumuistoja 80-luvulta:
- Hajukumit. Tykkäsin niiden hajusta aivan niin, että söin niitä.
- Lipsil huulirasva. Söin sitäkin.
- Äidin yöpaita. Pehmeä. En oikein muuten osaa kuvailla sitä. Isän vaatteet haisivat myös pehmeältä, mutta ei niin lohdulliselta.
- Hevosten tahmeat juuri rasvatut suitset ja valjaat. Se on voiman ja vauhdin haju.
- Aiv-rehuaika mummolassa. Suorastaan huumaava löyhkä tulvahti sisään, kun kesäyönä avasi ikkunaa.
- Mennen ja Oldspice. Jostain syystä ne ovat jääneet mieleen. Naisten hajuvesiä en muista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Meidät vähän iäkkäämmät on kasvatettu lapsena olemaan huomaamatta tupakansavua.
Jos sanoit äidille että "täällä on hirveä tupakansavu", niin äiti sanoi "suus kiinni!". Äiti ei polttanut.
Niin ne ajat muuttuu, hyveet. Nykyään samasta asiasta tehdään valtava ongelma ja numero, huvittaa.
Miten niin tehdään? Passiivinen tupakointi on hengenvaarallista. Ei siitä tarvitse tehdä ongelmaa, kun se ihan todistetusti on sitä.
Iskä teki kalasoppaa. Voi että hän kyllä minusta huolehti hyvin. Ja todella välitti!!!!
Tykkäsin lapsena jostain bensan tms. hajusta. Myös Linnanmäellä vuoristoradan tunnelissa ratapölkky tuoksui hyvälle
Vitalis tipat jotka oli muistaakseni D vitamiiniä haisi ihanalta.Savusaunan tuoksu ja kun iho haisi miedosti savulta kun oli käynyt saunassa.Puhtaat raikkaat lakanat jotka oli kuivanut ulkona tuulessa.
Vierailija kirjoitti:
Tempo tavaratalo Helsingin keskustassa. Joskus se tuoksu tulee vielä jossain harvoin nenään. En tiedä oliko se joku saippua tms sekatavarakauppa haju. Mummon kans kävin Tempossa alle kouluikäisenä käsikädessä. Aina tulee se mieleen kun tunnen sen tuoksun.
Nyt pitää kysyä, että missä se tavaratalo Tempo oli? Ja mitä sen tilalla nyt on?
En ole itse Helsingistä mutta olen kuullut puhuttavan Temposta.
Kiitos kaikille, jotka vastaavat!
Ja hyvää uutta vuotta myös!
Vierailija kirjoitti:
Vitalis-voide tuoksui minustakin hyvältä, mutta tuntui inhalta.
Svarfvega-puhdistusaine (vihreä, hyytelömäinen, hierottiin kuiviin likaisiin käsiin), jota sai käyttää kun oli auttanut isiä jossain miesten työssä (olen nainen).
Svarfvega!
Sen kitkerä bensiinin tuoksu 70-luvulla puukässy-tuntien jälkeen.
Isompana rupesin ajattelemaan oliko napalm saman tyyppistä ainetta.
Mökkeilimme samalla vuokramökillä perheen kanssa lapsuuteni ja siellä tuoksui aina mielestäni ihanalle, tutulle ja turvalliselle. Äitini kertoi kyllä jossain vaiheessa, että kosteus siellä löyhkää, ei mikään muu. Se tarttui onneksi myös lakanoihin ja pysyi niissä pari pesua, niin sai kotona vielä viipyillä mökkitunnelmissa syksylläkin. :D
Niinpä.
t. Ap