Eteisistukasta...
Heippa!
Mulla vko 27+3 ja jouduin viime viikolla hetkeksi sairaalaan vuodelepoon verenvuodon takia. Kovasti säikähdin ja vuodon aiheuttajaksi heti ultrassa ilmeni istukka, joka oli kasvanut hieman kohdunsuuta kohti ja nyt olenkin sitten loppuajan varpaillani ettei vuotoa enää tulisi. Joudun tarkastuksissa nyt sitten käymään aika usein, että näkee mihin se istukka nyt lopulta asettuu. Pieni mahdollisuus on, että se vielä vetäytyy ylemmäs, mutta lääkäri antoi aika mustan ennusteen, että siitä tulisi eteisistukka.
Onko kellään eteisistukasta kokemusta/tietoa? Lääkäri ei minulle sitä vielä hirveästi antanut, kun ei olla vielä varmoja onko minulla se. Tällä hetkellä olisi ikäänkuin osittainen eteisistukka, eli istukan reunaa tulee hiukan kohdunsuulle.
Pelottaa miten varuillaan saa olla, että vuodolta vältyttäisiin, koska jos vuotoa vielä tulee joudun loppuajaksi sairaalaan vuodelepoon. Kotonakin olisi esikoinen 1,5 vuotta hoitoa vailla..Hankalaa! Nostelut ja kaikki rehkiminen on kielletty...Kokemuksia???Kiitos!:)
Kommentit (16)
Kaupungin/kunnan kotihoidosta saa apua arkeen, jos lepo ei esim. just lapsen takia muuten järkkääny ja varaa yksityiseen apuun ei ole. Soita sinne, kerro tilanne ja _alleviivaa_ sitä tosiasiaa, ettet yksin pärjää ja raskautesi on riskeerattuna, jos rehkit tilassasi.
Sinullahan oli mukavan tsemppaava tarina, kun olin jo ihan maani myynyt, että loppu on sitten tätä huolta ja masennusta..
Mullakin siis on vielä toivoa, että vielä istukka vetäytyy jos sullaki noinki myöhään tapahtunu muutoksia!
Täytyy valmistautua pahimpaan ja ottaa kaikki postiviinen iloisena yllätyksenä!:)Pääasia, että vauvalla on kaikki hyvin ja täytyy ottaa ultrakäynnitkin siltä kantilta, että ainaki näkee vaavia useemmin!;)
Kiitos siis paljon tsempistä ja kaikkea hyvää sinne myös!:D
Jätä kaikki turha rehkiminen. Ja toisaalta, jos vuotoa on tullakseen, niin se tulee tekisitpä mitä vaan tai olisit tekemättä kun kohdun alaosa venyy raskauden viimeisinä viikkoina. Eli haluan sanoa, että älä syyllistä itseäsi. Jos sinulla on mahdollista saada lasten- ja kodinhoidon apua, niin se on hyvä asia.
Omaa kokemusta minulla löytyy viime raskaudesta, istukka jäi täysin kohdun suun päälle. (Toivottavasti joku nyt ei kilju, että taas toi sama tyyppi on täällä kertoilemassa kokemuksestaan!). Vuoto alkoi rv 34 aivan yllättäen aamulla kun nousin yön jälkeen ylös vuoteesta. Jouduin silloin sairaalaan, lähes viikon siellä makoilin. Vuoto rauhoittui lääkityksellä muutamassa tunnissa. Sitten pääsin viikon kuluttua kotiin. Kovin hissukseen kotona elelin, äitini tuli avuksi esikoista hoitamaan. Muutaman päivän ehdin kotona olla kunnes tuli uusi vuoto, silloin oltiin jo rv 36. Taas kiireellä sairaalaan ja muutaman tunnin kuluttua tehtiin kiirellinen sektio. Vuoto kyllä näytti silloinkin nopeasti rauhoittuvan lääkkeillä, mutta kun viikot oli noin hyvät niin katsottiin, että nyt on hyvä hetki sektiolle eikä oteta turhia riskejä vauvan kannalta. Olin muuten saanut kortisonipistokset vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi jo tuolloin rv 34 sairaalareissulla.
Minulla oli varsin suorasanainen lääkäri kun kävin kontrolleissa eteisistukan takia siinä rv 18- 33 välisellä ajalla. Kun hän rv 30 paikkeilla sanoi, että tod.näk. istukka ei enää siirry, verenvuotoa tulee ennemmin tai myöhemmin ja että edessä on sektio, niin silloin se kyllä tuntui tosi pahalle, että pitikö se nyt noin töksäyttää ja kaikki toivo viedä. Mutta jälkeenpäin olen tuolle lääkärille oikeastaan kiitollinen, sillä silloin aloin henkisesti valmistautua tulevaan ja koen, että ei mulle jälkeenpäin jäänyt mitään traumoja vuodelepoajasta tai sektiosta.
Jos haluat asiasta jotain tarkemmin kysyä niin kysy vaan. Ja haku-toiminnolla voit löytää aiempia kirjoituksia aiheesta. Sieltä löytyy monta rohkaisevaa esimerkkiä miten istukka onkin siirtynyt ja kaikki on lopulta mennyt hyvin.
Mulla näillä näkymin nyt siis sektio jo viikolla 36!
Siihen liittyykin sitten vähän erilaisia valmisteluja ku normaalisektiossa..
Onkohan sulla tästä titeoa/kokemusta?
Verisuonet tukitaan vuotovaaran ehkäisemiseksi. Ihan outoja juttuja mulle..Jännittää kovasti!
Siis kiitti vastauksesta SEVERON!!!:)
Kysyin tuolla jossain ihan samasta asiasta.Minulla menossa vasta rv 19+3 ja täs kävin rakenneultrassa viikko tai kaksi sitten ja siellä todettiin kanssa että istukka on kohdunsuun eessä mutta en kuunnellut tarpeeksi että olisin tiennyt onko ihan päällä vai siin pikkusen päällä.Itteäkin jännittää että alkaako joskus vuodot vai ei ja joudutaanko leikkaamaan.Minulle kyllä neuvolassa sanottiin että näistä tapauksista suurinosa kuitenkin menee niin että istukka siirtyy ja pystyy synnyttämään normaalisti mutta jos ei ole vielä ennen rv 30 siirtyny niin mahdollisuus normaaliin synnytykseen pienenee.Kirjoittakaahan muutkin kokemuksia kun kiinnostaa tää nyt hirmuisesti.Toivottavasti ite en verenvuodon takia sairaalaan joudu.Minullakin kun on tuo 2v7kk poika hoidettavana ja koti kun mies on paljon töissä niin toivotaan nyt parasta että kaikki menee hyvin.
Mulla on nyt 28 vko täynnä ja kyllä lääkärit on alkanu jo kovasti valmistelemaan mua sektioon ja täydellisestä eteisistukasta on jo puhuttu, vaikka mullakin istukka tällä hetkellä on noin 2,5 senttiä liikaa kohdunsuun edessä, mutta sekin on 2,5 senttiä liikaa...
Seuraava tarkistus on 2 vkon päästä, kun 30 vko on täynnä ja sitt viel katotaan 2 vkon päästä,vkolla 32. Sen jälkeen voi tehä jo varman päätöksen sektiosta, koska 32 on aikalailla se raja kun muutoksia enää tapahtuu. Ainakin minun tapauksessa, koska ultrassa näkyy selvästi, että istukka on vauvan pään alla, eikä näytä että se pystyisi siitä enää vetäytymään..Katsotaan! Itse olen jo sektion kannalla ihan riskien pienentämisen vuoksi. Inhoan lääkäreitä jotka odottavat liian pitkään ja sitten kerkeää jo vuotoa tulla ja hätäsektio on ainut vaihtoehto. Tänään oli jämpti lääkäri joka sanoi sektion tehtävän varmasti jo vkolla 36, rauhoittaa mieltä kummasti..Tällästä tällä kertaa..HUOH!Pää täynnä ajatuksia...
eikö jo rakenneultrassa näkynyt istukan paikkaa?Minuakin nyt pelottaa kovasti.Vauvan liikkeitä en paljon tunne ja jostain luin että jos istukka on kohdunsuun edessä niin se vaimentaa.Aika aikaseen leikataan jos jo rv 36.Noh,pääsetpähän aikaisemmin näkemään vauvan.Kyllä minua pelottaisi jos minut leikattaisiin.huh....minulla on tässä aikaa odotela sitten että mitä tapahtuu kun vasta tiistaina alkaa rv 20.Rv 30 on siis se seuraava ultraus.Jos kenelläkään muullaon vielä kokemuksia tästä aiheesta niin kirjoittakaa ihmeessä.Vuotaakohan tuommonen sitten useinkin verta?Minulle ei sanottu ultrassa jonka kätilö teki niin mitään veren vuodosta tai mistään että pitäisi jotain vältellä.En kysynyt kyllä miten lähellä kohdunsuuta istukka on.No...pakko tässä nyt vaan keskittyä tähän hetkeen ja mennä siivoomaan ja tekee ruokaa.Poikakin odottaa leikkiseuraa ja lemmikki ruokaa.Silti jos jollain tulee mitään mieleen tästä aiheesta niin kirjoittakaa ihmeessä.
jonka lääkärit yleensä " unohtavat" mainita on se, että eteisistukan kanssa seksi on kokonaan kielletty...
Juu, kyllä muakin jännittää kovasti jos leikataan, mutta mitä vaan, että lapsi saadaan terveenä!:)
Vuotoriski varmasti riippuu ihan yksilöllisesti tilanteesta.Esim. onko vuotoa tullut aiemmin, missä istukka sijaitsee ym. ym.Voin omasta puolestani kertoa vain omasta tilanteesta.
Mulla liikkeet tuntuu kyllä ihan yhtä lailla kuin ennenkin ja tämä vaavi onkin ollut vilkkaampi kuin esikoinen. Jospa se on potkinu istukan pois paikoiltaan!;)Ei vaan...
Esikoinenkin syntyi melkein 3 viikkoo ennen LAta ja oli oikein hyvän kokoinen, että luulisin että tämäkin on lähelle 3 kiloa ennättää rvllä 36!Toivottavasti!
Avioelämä (niinkui lääkäri sen asian ilmaisi) on kyllä kielletty, siitä olikin heti puhetta, kun istukka huomattiin edessä olevan.
Nyt ei muutaku oootellaan seuraavaa ultraa ja valmistaudutaan henkisesti kaikkeen!Välillä meinaa vähän masentaa, ku rupee miettimään vuotoriskiä ja kaikkee tulevaa, mutta ei auta ku rauhoittaa mielensä ja olla iloinen että vauva on vilkas ja voi hyvin! Saanpahan sen aiemmin syliini!Aah...:)
Voimia!!!
Niin ja sekin vielä huolettaa kun se sektio on sitt jotenki erilainen, ku ne suonet tukitaan..Se ihmetyttää, en saanu siihen keltään vastauksiakaan...Outo homma?!
Kysyinki siitä miksi sitä ei huoattu, ku kävin rv 22 yksityisellä, mutta lääkärini oli sitä mieltä että sitä ei huomaa välttämättä vatsan päältä ultralla.Ainoastaan sisäultralla ja varsinkaan jos sitä ei osaa epäillä ni ei välttämättä huomaa..Ja sitt voi olla viel sekin että istukka on kasvaessaan vasta myöhemmillä viikoilla siihen eteen siirtynyt niin että sen huomasi?!Että näin mulle sanottiin..
minulle sanottiin kun soitin äsken sairaalaan että jos ei ole sanottu että pitäs elää jotenkin eri tavalla kuin ennen niin ei tarvitse.Ihmetyttää vaan silti kun kaikkialla lukee kuitenkin että jos istukka on edes pikkusen kohdunsuun päällä niin pitäs välttää rasituksia ja seksiä yms.Mut näemmä ei sit tarvia kerran ei sanottu.Hmm...minun neuvolakortissa lukee että istukan paikka on etuseinämässä matalalla ja en muista mitä kätilö siitä puhui.Ihan rakenneultrassa pari viikkoa sitten mahan päältä todettiin.Joten eikö se sitten tarkoita että kohdunsuun vieressä?Kun soitin niin sanottiin vaan että unohda koko istukka ja että kyllä ne yleensä sieltä nousee ja että jos vuotaa niin sitten sairaalaan.
Sinulla Anri tuntuu olevan hyvä lääkäri tai sitten olet itse kaivanut paljon tietoa aiheesta. Sinulla on hyvä ja realistinen asenne tilanteeseen istukan suhteen, joten varmasti selviydyt tulevasta hyvin. Aika aikaiseksi sinulla se sektio on kaavailtu, mutta kyllähän vauva silloin jo hyvän kokoinen on. Minulle oli kaavailtu sektio tehtäväksi rv 37, mutta vuodosta johtuen poitsu tosiaan syntyi tasan rv 36 kiireellisellä sektiolla, painoa oli 3170 g ja pituutta 49,5 cm. Ekan vuorokauden poika oli lasten teholla, sai tukea hengitykseen. Toisena vuorokautena hän siirtyi keskolaan ja siellä vierähti reilu viikko. Syömisen opettelun kanssa oli hankaluuksia ja keltaisuutta, mutta mitään isompaa ongelmaa pojalla ei ollut.
Siihen en osaa kyllä sanoa mitään oliko sektio tekniikaltaan jotenkin erilainen kuin normaalit sektiot. Puudutuksessa sektio tehtiin, olisin saanut valita nukutuksenkin, mutta lääkäri kyllä vahvasti suositteli puudutusta (perusteluna oli: vähemmän haittaa vauvalle). Mistään suonten tukkimisesta en ole kuullut, onko se rutiinijuttu sektiossa vai jokin erikoisuus. Sen tiedän että omalla kohdallani verenvuotoa oli sektion yhteydessä aika paljon, koska istukka oli etuseinässä niin suoraan sen läpi piti sektio tehdä. Sitten tuli mieleeni se, että puoliso ei välttämättä pääse mukaan sektioon, tähän on hyvä varautua. Jos minulle olisi tehty suunniteltu sektio niin puoliso olisi saanut olla mukana, mutta kun kohdalle tulikin kiireellinen sektio niin sinne ei puoliso saanut tulla mukaan.
Nyt olen jälleen raskaana ja vähän kyllä jännittää missä istukka tällä kertaa sijaitsee, vähän kun pelottaa että minulla on jokin taipumus siihen, että istukka muodostuu lähelle kohdunsuuta. No, jospa tämä kolmas raskaus olisi erilainen. Huomenna asia selviää kun on meno rakenneultraan!
Kiitos Severon kannustuksesta, et arvaakaan miten kivalta tuntui!:)
Tosi vähän tästä aiheesta löytyy tietoa!
Onnea kolmanteen odotukseesi, kaikki menee varmasti oikein hienosti!
Siks sitä sektioo mulle niin aikaseen suunnitellaan, ettei kerkeä synnytys alkamaan ominpäin, koska silloinhan mulleki tehtäisiin hätäsektio, jossa sitä suonentukkimista ei mielestäni kerkeä edes tekemään. Se eroaa ainaki just niissä alkuvalmisteluissa, että ne kestää pitempään. Ja se varmistaa sen, ettei vuotoa tule sektion aikana, ettei mee sitt sen takia huonoon kuntoon ja tarvii verta antaa.
Esikoinen syntyi 37+4 ja tuli vauhdilla, joten sekin huomioitiin tässä sektion mahdollisessa ajankohdassa. Lääkäri sanoi myös, että silloin on vauva ihan valmis tulemaan maailmaan, eikä tarvitse sitten vutoa pelätä loppuaikana, jolloin sitä herkemmin tulee kun vauvan pää painaa istukkaa. Kaikki lääkärin sanoma kyllä tuntuu tosi pätevältä ja järkeenkäypältä. Tuntuu ainakin, että oon hyvissä käsissä!:)
Yksi lääkäri sanoi, että jos istukka on " vaan vähän" kohdunsuun edessä, ni sitä voi yrittää sormella painaa pois edestä kun synnyttää alateitse!!!Tästä nykyinen lääkärini oli täysin eri mieltä ja onneksi sanoi heti selkeät suunnitelmat mitä jatkossa tapahtuu, ettei tarvii loppuun asti murehtia miten kaikki menee. Hirveästi eroja on lääkäreissäkin!
Mukavaa, että ainakin nyt on saatu asiaa hieman esille, jospa joku muukin saisi tästä ketjusta vastauksia kysymyksiinsä!
Hyviä vointeja masuille!!!
Mää uskaltauduin jo enempi liikkumaan tänään,ku viimeks lääkäri sanoi,että voi oman olon mukaan ulkoilla ym.
Piristi kummasti mieltä, mutta kyllä liikkuminen tuntuu sitt illalla mahassa.Supistelee ja vähän vihloo jännästi alavatsaa?!
Ehkäpä kuuluu näille viikoille muutenkin,mutta nyt miettii että kaikki liittyy tohon istukkaan...Täytyy huilailla taas...
oli sama tilanne, ku sulla. Todella raju verenvuoto viikolla 16 johti useamman viikon vuodelepoon. En saanu tehdä muuta ku maata ja käydä hät' hätää vessassa. Oli kuulemma ainoa keino saada repeämä arpeutumaan kunnolla. Liikkuessa se vuotava kohta rasittuu koko ajan lisää ja vuoto saattaa pitkittyä tai jopa pahentua.
Loppuraskaus sujui varovaisesti liikkuen ja pienessä paniikissa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Tyttöni syntyi 06/03 rv 38+3 ja vieläpä alateitse. Mua kans kontrolloitiin ultrassa parin viikon välein ja olivat viikolle 37 saakka sitä mieltä, et sektio on väkisinkin edessä istukan sijainnin takia. Lapsen käännyttyä pää alaspäin tuolloin rv 37, venähti myös kohdun alaosa sen verran lapsen pään painosta alaspäin, ettei vaaraa enää ollu ja sain luvan synnyttää ihan normaalisti. Se taas olikin aika mielenkiintoista noin niinkuin pystymetsästä, kun olin koko ajan kuvitellut saavani sen lapsen leikkauksella... Eteisistukoista vain pieni murto-osa on täydellisesti kohdunsuun päällä ja siten aiheuttaa jatkuvaa vuotoa tai sektiosynnytystä.
Onnea matkaan!