Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa miten ihmeessä saatte esim. kuukauden sairaslomaa?

Vierailija
17.01.2019 |

Minä olen käynyt useita kertoja lääkärissä korkean verenpaineen, korkean pulssin, unettomuuden ja masennusoireiden takia mutta en saa sairaslomaa kuin muutaman päivän.

Olen ihan poikki enkä jaksa hoitaa työtäni, itken melkein koko ajan. Sanoin lääkärille että en ole työkunnossa niin sain 4 päivää sairaslomaa. Muilla kerroilla en ollenkaan.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumukseen ei ihan oikeasti voi saada palkallista sairaslomaa. Pitää olla joku oikea sairaus, joka diagnosoimaan.

Aloittajan kannattaisi ensin hankkia masennusdiagnoosi, jos oikeasti uskoo, että se hänellä on. Sitten siihen apua, ja sen yhteydessä on mahdollista myös saada sairaslomaa. Toisaalta masennukseen on todettu olevan apua kuitenkin työn teosta, joten pitkiä sairaslomia ei haluta kirjoittaa. Ne laitostavat ihmisen kotiin.

Ei tietenkään uupumus ole diagnoosi vaan diagnoosi kirjoitetaan masennuksena tai vaikka ahdistuneisuushäiriönä riippuen mitä oireet ovat. 

Vierailija
42/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murtuman takia jouduin olemaan saikulla useita viikkoja.

Mutta itse aiheeseen, useilla tuttavillani on ollut burn outin takia kuukausienkin mittaisia sairaslomia. En tiedä miten lääkäritapaamisen ovat menneet ja mitä niissä on tarkalleen keskusteltu, mutta aina kyseessä on ensin ollut lyhyt (normaalin mittainen) sairasloma, joka sitten jatkuu jonkin aikaa viikko tai pari kerrallaan, ja lopulta pidempi saikku määrätyllä seurannalla, eli sitten käydään keskustelemassa omasta olosta lääkärin kanssa säännöllisesti. On käynyt niinkin, että joku on halunnut palata töihin mutta lääkäri on kieltänyt, koska hänen mielestään ko henkilö ei vielä ollut valmis.

Btw. Olen myös kuullut, että joissain tapauksissa esimies on pakottanut alaisensa lääkäriin, ja siitä on heti seurannut työuupumuksesta johtuvaa saikkua, vaikka työntekijä ei olisi itse sellaista halunnut tai tajunnut.

Ehdotan AP:lle samaa kuin joku jo aiemmin. Kun käyt lääkärillä sen saamasi lyhyen sairaspätkän jälkeen, kerro että oireet ovat vielä samat eikä olo ole helpottanut, niin todennäköisyydet kasvavat että joko ainakin saat lisää aikaa, tai parhaassa tapauksessa sinut jopa ohjataan asiantuntevaan hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvuin erittäin vaikean elämäntilanteen jatkuttua puolisen vuotta. Menin lääkäriin uniongelmian takia. Lääkäri lähetti psykiatrille joka totesi keskivaikean masennuksen jossa oli vaikean masennuksen piirteitä. Olisin saanut sairauslomaa pitkäksi aikaa. En halunnut, koin, että töissäkäynti oli ainut asia joka piti minut kiinni todellisuudessa. Lääkäri määräsi kuitenkin kahdeksi viikoksi kotiin, etten ole lääkityksen alussa ihan sekaisin töissä. Aloitin käymään myös terapiassa.

Terapia, lääkkeet, lempeä suhtautuminen itseen, päivittäinen ulkoilu, terveellinen säännöllinen ruoka ja pitkät yöunet alkavat auttaa. Myös töissäkäynti, eli tavallinen arki, tukee paranemista. Olen ollut vuoden aikana yhteensä viisi viikkoa sairaslomalla masennuksen takia. Joka kerta sairausloman syy on ollut huono nukkuminen.

Uskon, että lääkäri määrää pitkän sairausloman silloin, kun katsoo sen tarpeelliseksi. Eli silloin kun niin sairas, ettei ole työkykyinen. Sairasloma sairaudesta toipumista varten. Työuupumukseen sairasloma ei pidemmän päälle auta, sillä työssä tai omassa elämässä on jotain sellaista joka uuvuttaa pian uudelleen. Jonkin asian pitää muuttua.

Jos työ uuvuttaa niin, ettei halua sinne mennä, kannattaa lääkärin lisäksi jutella pomon kanssa siitä, miten töistä saisi iloakin irti. Ja jos pomon kanssa juttelusta ei ole apua, kannattaa miettiä, miksi juuri se työ tai elämäntilanne uuvuttaa, mihin kaipaa muutoksen jotta jaksaisi. Ja mitä työtä tekisi mielummin kuin nykyistä. Sillä uuvuttava työ on paras vaihtaa toiseen.

Vierailija
44/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on "poikki" ei oikeuta sairauslomaan. Väsymys ei ole sairaus. 

Joo, saan unta enintään kolme tuntia yössä vaikka kuinka väsyttäisi, verenpaine 185 /115, ja jonkin testin mukaan myös masentunut, lisäksi sydän hakkaa niin että välillä tuntuu että se tulee ulos rinnasta. Lääkärin luona itkin melkein koko ajan.

Töitä teen yksin, asiakaspalvelua, en tunne olevani siinä kunnossa että pystyn työni hyvin hoitamaan kun en kunnolla jaksa sängystä nousta.

Unilääke nukkumiseen, verenpainelääke verenpaineeseen ja beetasalpaaja rytmihäiriöihin. Ihan perus työterveyslääkärin settiä. Kyllä noilla työkyky kohenee. Etkö saanut vai halunnut lääkitystä? Sairauspäivärahaa ei voi saada jos kieltäytyy asianmukaisesta hoidosta. 

Vierailija
45/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivan ei tarvitse olla iso kun se sijaitsee korvien välissä. Loppuelämä sairaus- mutta mulle terveyslomaa.

Vierailija
46/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen leikkaus.

Vierailija
47/79 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 2,5 vkoa sairaslomaa koska minulla on ilmastoahdistus. Mutta jouduin myös vetoamaan lääkärin tunteisiin.

Vierailija
48/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain 2,5 vkoa sairaslomaa koska minulla on ilmastoahdistus. Mutta jouduin myös vetoamaan lääkärin tunteisiin.

Yleisradiossa tuli äskettäin haastattelu jossa kerrottiin että Ilmastoahdistukselle on nyt luotu oma virallinen tautiluokitus.

Vierailija
49/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli syöpä ja sairauslomaa tuli kuusi vuotta. Työpaikka tosin lähti yt-neuvotteluissa.

En suosittele kokeilemaan.

Vierailija
50/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ihan terveysaseman kautta apua masennukseeni. Sain lopulta oman psy.puolen hoitajan, jota tapaan noin kerran kuussa. Hänen kauttaan olen saanut 2vko kerralla sairaslomaa vaikeissa tilanteissa.

Vierailija
51/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain päivän kun menin vastaanotolle pää kainalossa. Ei se vaikeaa ole. Menee vain etukumaraan ja siitä.

Vierailija
52/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tuliko kahden selkäleikkauksen (tehtiin kahden viikon välein) jälkeen ensin 4 vai 6 kk saikkua, mutta lisääkin tuli, yhteensä olin 8kk.

Vierailija
53/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että on "poikki" ei oikeuta sairauslomaan. Väsymys ei ole sairaus. 

Joo, saan unta enintään kolme tuntia yössä vaikka kuinka väsyttäisi, verenpaine 185 /115, ja jonkin testin mukaan myös masentunut, lisäksi sydän hakkaa niin että välillä tuntuu että se tulee ulos rinnasta. Lääkärin luona itkin melkein koko ajan.

Töitä teen yksin, asiakaspalvelua, en tunne olevani siinä kunnossa että pystyn työni hyvin hoitamaan kun en kunnolla jaksa sängystä nousta.

Unilääke nukkumiseen, verenpainelääke verenpaineeseen ja beetasalpaaja rytmihäiriöihin. Ihan perus työterveyslääkärin settiä. Kyllä noilla työkyky kohenee. Etkö saanut vai halunnut lääkitystä? Sairauspäivärahaa ei voi saada jos kieltäytyy asianmukaisesta hoidosta. 

Unilääkkeitä en ole saanut, verenpainelääkkeet ei ole auttaneet.

Vierailija
54/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggresiivinen lymfooma. Pitkä sairasloma. Käykö kateeksi?

Vierailija
55/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkapääleikkaus.

Vierailija
56/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lonkkaleikkaus

Vierailija
57/79 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisradiossa tuli äskettäin haastattelu jossa kerrottiin että Ilmastoahdistukselle on nyt luotu oma virallinen tautiluokitus.

De Gröna..

Vierailija
58/79 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako ilmastoahdistukseen helpommin sairauslomaa kunnalliselta terveysasemalta vai yksityiseltä lääkäriasemalta?

Vierailija
59/79 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi ja 11 kuukautta, sairauslomaa.

Vierailija
60/79 |
22.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muut näyttää saavan helposti saikkua masennuksen yms takia.. tsemppiä AP!

Ei se nyt niin helppoa ole. Saadakseen pitkän saikun masennuksen vuoksi pitää olla oikeasti todella huonossa kunnossa.