Rovaniemellä LKS:ssa synnyttäneitä?
Kyselenpä tältä puolelta, kun on vilkkaampi kuin tuo synnytys-palsta. Löytyykö täältä Rovaniemellä synnyttäneitä äitejä ja millaiset kokemukset teillä on ko. paikasta? oikeastaan kaikki mahdollinen kiinnostaa, erityisesti se, millaiset mahdollisuudet Rovaniemen synnärillä on ns. aktiiviseen synnytykseen ja pehmeisiin kivunlievityksiin. Olen lukenut synnärin nettisivut ja niillä annetaan tietenkin positiivinen kuva mm. liikkumisesta avautumisvaiheessa, eri ponnistusasennoista jne, mutta miten lienee käytännössä?
Ja onko täällä muita, joilla tuonne LKS:aan tulee matkaa useampi sata kilometriä? Miten olette ehtineet perille asti, jos olette =) ?
Njoammil rv 25+1
Kommentit (4)
Mulla on siis toinen synnytys kyseessä ja eka eteni aika vauhdilla, että siltä pohjalta lähdetään :)
Kolme kertaa olen LKS:ssa käynyt synnyttämässä ja joka kerta oli, luonnollisesti, erilainen. Eka synnytys v.-01 oli kamala, johtuen kätilöstä, mutta sain epiduraalin muistaakseni kätilön suosittelemana. Muistikuvia ei siitä ole jäänyt, koska tuli paljon komplikaatioita, joten en voi siitä hirveästi kertoa.
Toinen synnytys v.-04 oli aivan ihana kokemus! Kätilöt olivat ihania ja asiantuntevia, tuli rauhallinen ja levollinen mieli että hyvissä käsissä ollaan. Silloin pyysin itse epiduraalia ja sen myös sain.
Kolmas synnytys v.-05 oli ihanan kamala! Kätilö oli taas aivan vertaansa vailla, vaikka ei kipulääkkeitä antanutkaan! Sairaalaan mennessä olin jo 7cm auki, joten ei ehditty enää antaa mitään. 3 tuntia kesti tämä luomusynnytys ja kivun takia olen sen ihanan kamalaksi luokitellut.
Yleiskäsitys LKS:ssa synnyttämisessä on tosi hyvä. Omien kokemusten pohjalta voin sanoa, että eivät tee epparia rutiinina vaan harkitsevat sen tarkoin. Multa on joka kerta leikattu ja viimeksi 2 kätilöä keskusteli siellä koipien välissä aina ponnistaessa että mahtuuko vai ei vai repeääkö. Parempi leikata ettei repeä ja niin tehtiin pieni viilto.
Ponnistusvaiheessa auttoivat löytämään oikean ponnistussuunnan ettei voimat mene väärällä tavalla hukkaan, mulle oli iso apu tuosta!
Siellä tarjotaan mun mielestä aika hanakasti ilokaasua (jota en huolinut kun 1. synnytyksessä siitä tuli huono olo) ja suihkua kivunlievittäjinä ja muuta kivunlievitystä täytyy itse pyytää. Aquarakkuloita tosin tarjottiin.Koskaan ei ole ehdotettu synnytysasentoja vaan aina siinä sängyllä olen puoli-istuvassa synnyttänyt.
Eli ihanat kätilöt siellä on, mutta jos haluaa jotain " tavallisesta" poikkeavaa asentojen tai kivunlievityksen suhteen niin kannattaa pyytää, he eivät taida niitä itse kovin mielellään ehdotella!
Tsemppiä synnytykseen! Milloin se h-hetki muuten olisi käsillä?
Ja toivottavasti saat ne ihanat kätilöt, Esteri Dukpan ja Hellevi Ojalan!
--Number4--
synnytin ensimmäiseni 2004 siellä lapin keskussairaalassa.. ja se oli aika kipiä päivä.. Kun tulin sodankylästä ja menin vielä kouluun sinä päivänä jolloin piti mennä vielää sairaalaan.. Kipu oli aivan järkyttävä enkä voinut kävellä kauan aikaa koska sattui niin kamalasti.. joten kävin koululla ja sanoin tädille joka oli töissä siellä niin että käy viemässä mut lpks:n.. en jaksa tätä kipua enää.. joten menin sinä päivänä lpks:n ja sain tyttövauvan.. joka syntyi 2 kk aikasemmin... mutta loppujen lopuksi se meni aika äkkiä ohi se kipu ku sain sen pienen möykyn ulos.. :) se oli pieni suloinen käärö jonka hoitajat veivät heti sen keskolaan. neiti on nyt 2 vuotias.. ja asuu toisessa perheessä.. koska itselläni ei ollu muuta valinnan varaa siihen hoitamiseen.. :( mut nyt yritän uudelleen raskautta ja jos pitäis ihan nyt vain itselläni sen.. :)
Minä synnytin eiskoiseni reilut vuosi sitten LKS:ssä. Itselläni jäin ainakin tosi hyvät muistot. Eka kätilö joka otti vastaa oli aivan ihana. Ja synnytykseen tulikin toinen kätilö, hän olikin hieman totinen, tosin varmaan johtui siitä että lapsella ei ollut kaikki hyvin. Sydän äänet huonot ja opiti olla valmis hätäsektioon, mitä minulle eivät sanoneet. Liikkua en saanut koska vain yhdessä asennossa kuului sydän äänet jotenkuten. Joten aika puuduttava olo olo. Hyvin esittelivät eri puudutukset sun muut ja sanoivat mikä sopis kulloinkin. Onneksi synnnytys oli kolmessa tunnissa ohi ja kaikki meni hyvin. Tämän jälkeen kätilökin jo hymili ja oli mukava.
Ja meillä olikin lyhyt matka koska asutaan rovaniemellä, joten ei tarvimu kaukaa tulla. Mutta itselläni on monia tuttuja kauempaa joutuneet tulemaan LKS:ssään ja hyvin ovat kerjenneet. Useinhan eka synnytys kestää kauan, joten etköhän ehdi synnyttämään. =)
Hyvin se menee.
nuusku, tyttö 03/05 ja masu rv 12+2