Mitä oireita teille on tullut ssri-lääkkeistä? Onko hyöty ollut suurempi kuin haitta?
Lopetin muutama kuukausi sitten vuosia käyttämäni essitalopraami-valmisteen kun siitä ei tuntunut enää pitkään aikaan olleen apua. Olo on edelleen huono, nyt vaan toisella tavalla. Mietin välillä jonkun toisen lääkkeen kokeilemista mutta pitkät listat mahdollisista sivuvaikutuksista pelottavat. Lääkkeen lopetettuani huomasin itsekin kärsineeni monista ikävistä vaivoista, joiden olin luullut olevan normaaleja ja elämään kuuluvia (ne tulivat niin hitaasti etten osannut yhdistää niitä lääkkeeseen). Mitä kokemuksia teillä on ollut? Millaisia sivuvaikutuksia ja mistä lääkkeistä on tullut ja ovatko ne olleet pieni paha verrattuna lääkkeestä ehkä tulleeseen hyötyyn? Mikä annos ja mihin vaivaan?
Kommentit (24)
Kuinka isoa annostusta escitalopramia söittä, kun se alkoi tehoamaan? Kauan tätä isoa annostusta söitte, kun elämä palasi suht hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muilla mennyt lääkkeiden lopettamisen jälkeen?
M4015 vastaus tähän. Jäi lainaus pois. Tsemppiä.
Vaikeita juttuja joo. Vaikuttaa varmaan eri tavalla miehillä ja naisilla. Itse täysin terve muuten eikä alkoa mene, mutta sisältä ollut periaatteessa kuollut lääkkeiden syönnin jälkeen. En kärsi, on vain tylsää ja elämän haaskausta.
M40
3 vuotta Escitalopram Actavis -lääkettä. Alussa annos oli 10 mg, pari vikaa vuotta 20 mg. Teho noiden ahdistus- ja masennusoireiden suhteen hiipui koko ajan ja päätin lopettaa lääkkeen käytön sen sijaan että olisin taas kaksinkertaistanut annoksen.
Escitalopramin hyödyt minulle: ensimmäisten viikkojen jälkeen lääke tuntui laimentavan sitä repivää ahdistusta ja itsetuhoajatuksia joista olin kärsinyt, ja myös yleinen toivottomuuden tunne hellitti. Tässä mielessä lääke oli ihan toimiva, mutta vain aluksi.
Escitalopramin haitat minulle: lääke leikkasi myös ilon ja tyydytyksen tunteita. Lopetin esim. liikunnan kokonaan kun ennen tärkeästä liikuntaharrastuksesta hävisi ilo ja merkitys aivan täysin. Seksi lakkasi kiinnostamasta lähes kokonaan. Työpaikalla juttuni olivat ilmeisesti varsin levottomia. Aloin käyttää lääkkeenkäytön aikana liikaa alkoholia, koska sitä kautta sain välillä koettua vähän väkevämpiäkin tunteita.
Tällä hetkellä käytössä on Aurorix, jonka avulla pääsin yli syksyn synkimmän masennuksen.
Aurorixin hyödyt minulle: positiivinen "hälläväliä"-suhtautuminen. En enää romahtanut kun muistin jonkin roikkumaan jääneen tehtävän vaan totesin itsekseni että ai niin, sekin pitäisi tehdä. Katastrofiajatukset ja itsetuhoajatukset vähenivät. Lääke vaikutti varsin nopeasti, alle viikossa.
Aurorixin haitat minulle: lääke valvottaa minua! Uniongelmia on ollut muutenkin jo vuosikaudet ja tämä tekee olosta välillä ihan sietämättömän. Reippaita vatsaoireita, pahaa närästystä ja refluksia. Ajatus ei kulje: en pysty ideoimaan tai katsomaan minkään asian suhteen tulevaisuuteen. Töihin keskittyminen on pirun vaikeaa, jää helposti vain toljottamaan kaukaisuuteen.
edelliseen korjauksena, että käynyt siis vuosia* terapiassa