Miten hoitaa koeaikapurku oikein?
Pitäisi ensiviikon keskiviikkona aloittaa jo uudessa paikassa.
Kerronko heti huomenna kesken vuoron, ja tarjoudun tekemään muutaman vuoron kuitenkin? Vai soitanko seuraavana vapaapäivänä (tiistai) etten enää ole tulossa?
Kommentit (36)
Saa kai nyt työpaikkaa muutenkin vaihtaa, miksei koeajalla?
Vierailija kirjoitti:
Saa kai nyt työpaikkaa muutenkin vaihtaa, miksei koeajalla?
Työntekijälläkin on tietty irtisanomisaika. Koeaikapurku taas voidaan tehdä ilman irtisanomisaikaa. Siinä ero työntekijän kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan kerro oikeaa syytä koeaikapurkuun.
Uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy ja voit joutua maksamaan korvauksia.Höpöhöpö. Ei koeaikapurussa tule mitään korvauksia!
Höpöhöpö itsellesi. Siitä on korkeimman oikeuden ennakkopäätös ettei uusi työpaikka ole riittävä peruste koeaikapurkuun.
Mitä he**ä sekoilet? Koeaika on sitä varten että molemmat, sekä työnantaja ja työntekijä voivat riskittä kokeilla sopiiko kyseinen henkilö ja tehtävä yhteen. Jos häipyy koeajalla, siitä ei tarvitse mitään selityksiä antaa. Urpå.
Urpå taidat olla kyllä ihan itse. Ja kuvittelet vielä olevasi kovis kun uskallat kiroilla vauvapalstalla. Onpa hurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy ja voit joutua maksamaan korvauksia.Miksi ihmeessä tätäkin piti alapeukuttaa. Näinhän se menee että toinen duuni ei ole hyväksyttävä syy koeaikapurulle. Miten sitten hoidat sen niin en osaa sanoa.
Tämä on huvittava ketju kun kaikki asialliset viestit alapeukutetaan, ja höpölöpö-viestit yläpeukutetaan.
Lukekaa tämä: https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1993/19930042
Tuon tapauksen työntekijä määrättiin kuitenkin maksamaan asiattomasta koeaikapurusta työnantajalle vain suorat toteennäytetyt kustannukset. Normitapauksessa luokkaa 50€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna vuoron lopussa. Ei ollut mun juttu, päätetään tämä tähän.
Tämä olisi muuten helppoa, mutta olen iltavuorossa nämä muutamat vuorot vielä eikä pomo ole vuorossa samaan aikaan. Eli se olisi joko soitettava ennen vuoron alkua, no nyt viikonloppuna ei kyllä muutenkaan onnistu kun en pomoa työajan ulkopuolella viitsi häiritä.
Tarviiko koeaikapurussa allekirjoitella mitään papereita?
Ok. No siinä tapauksessa soittasin heti tai huomenna päivällä. Ja voit tarjoutua tekemään vuoroja mutta pakko ei ole. Ei allekirjotella mitään. Tai menisin ennen vuoroa päivällä käymään ja kertomaan kasvotusten, palauttamaan työvaatteet, hakemaan omat tavarat.
Sen vaan sanon että hukkaat toisten aikaa menemällä kääntymään työpaikalle. Sinne on varattu perehdyttäjä sua varten ja vuorot järjestelty siten, että pääset mahdollisimman hyvin hommiin sisään. Reiluinta olisi, että olisit ajoissa ilmoittanut että et ota paikkaa vastaan. Tulee mieleen omalta esimies ajalta tyyppi, joka oli sen kolme päivää töissä. Itse olin uhrannut työaikaani monta tuntia perehdyttämiseen talon tavoille, työntekijät samoin. Asiakkaista oli käyty läpi kaikki mahdollinen jne. Sitten tämä tingelitangeli ilmoittaa vuoron päätteeksi, että mä en sitten muuten huomenna tulekaan töihin. Että ei näin. Mikäli siis aikoo säilyttää jonkinlaisen maineen alalla. Turha kuvitella että työnantajat eivät puhu keskenään.
Ja on totta, että myös työntekijä voi joutua korvausvastuuseen purkaessaan työsuhteen koeajalla, mutta käytännössä tämä on hyvin harvinaista ja tuskin koskaan joutuu korvaamaan aiheuttamiaan kustannuksia (perehdytys + muut järjestelyt). Ensinnäkään suurimmalla osalla työnantajista ei ole aikaa tai varaa alkaa käymään oikeutta asiasta. Ja toiseksi, ne korvaukset ovat naurettavan pieniä, eli ei maksa vaivaa.
Siis ei koeaikapurussa työntekijän puolelta tarvitse selitellä mitään, itse lopetin työt viime kesänä koeaikana eli tein koeaikapurun itse, kerroin vaan, että tämä ei ole minun juttuni ja juteltiin pomon kanssa hetki ja annoin avaimet ja lähdin kotiin, loppu palkka ja todistus tuli nopeasti ja asia hoidossa. Ei niille tarvi mitän muuta selittää. Laitoin toki sähköpostilla viestin, että irtsisanon itseni koeaikapurkuna kun niin käskettiin laittamaan. Ei ollut edes uutta työpaikkaa tiedossa, karenssia tästä ei tullut, koska työntekijä saa päätää työsuhteen koeaikana itsekin ilman pelkoa karenssista :)
Vierailija kirjoitti:
Siis ei koeaikapurussa työntekijän puolelta tarvitse selitellä mitään, itse lopetin työt viime kesänä koeaikana eli tein koeaikapurun itse, kerroin vaan, että tämä ei ole minun juttuni ja juteltiin pomon kanssa hetki ja annoin avaimet ja lähdin kotiin, loppu palkka ja todistus tuli nopeasti ja asia hoidossa. Ei niille tarvi mitän muuta selittää. Laitoin toki sähköpostilla viestin, että irtsisanon itseni koeaikapurkuna kun niin käskettiin laittamaan. Ei ollut edes uutta työpaikkaa tiedossa, karenssia tästä ei tullut, koska työntekijä saa päätää työsuhteen koeaikana itsekin ilman pelkoa karenssista :)
No kyllähän sinä siinä perusteet annoit, kun kerroit että ei ole sinun juttusi. Se on kelvollinen peruste. Mutta uusi työpaikka ei ole. Silloin pitää irtisanoutua töistä normaalin kaavan mukaan. Sekin on täysin mahdollista koeaikana.
Kieltämättä jännä että työntekijän ei tarvitse perustella päätöstään mitenkään, mutta kuitenkin olisi väärin kertoa syyksi toinen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi työpaikka ei ole hyväksyttävä syy ja voit joutua maksamaan korvauksia.Miksi ihmeessä tätäkin piti alapeukuttaa. Näinhän se menee että toinen duuni ei ole hyväksyttävä syy koeaikapurulle. Miten sitten hoidat sen niin en osaa sanoa.
Kun et tiennyt totuutta, olisit ollut hiljaa, KOEAJALLA EI KUMMANKAAN OSAPUOLEN TARVITSE PERUSTELLA IRTISANOMISTA.
-Voit vaikka sanoa kesken päivän, että Heippa, lähden NYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on huvittava ketju kun kaikki asialliset viestit alapeukutetaan, ja höpölöpö-viestit yläpeukutetaan.
Tuon tapauksen työntekijä määrättiin kuitenkin maksamaan asiattomasta koeaikapurusta työnantajalle vain suorat toteennäytetyt kustannukset. Normitapauksessa luokkaa 50€.
Tähän tietysti oikeudenkäyntikulut (mahdollisesti myös työnantajan) päälle.
Koeaikapurkua käytetään törkeästi työnantajan puolelta hyväksi. 6 kuukautta harjoittelijan palkalla. Vähän ennen kuin koeaika päättyisi työnantajani ilmoitti että olen soveltumaton työhön. Kyseistä työtä olen tehnyt 30 vuotta erinomaisilla arvosteluilla edelliset työnantajani toimivat suosittelijoina. En ole ollut sairaslomilla enkä pois työstä päivääkään. Aina ajoissa työpaikallani. Koeaikani aikana minua kehuttiin tyontyloksista.. 8 päivää ennen koeajan päättymistä olinkin täysin sopimaton alalle. Tilalle otettiin palkaton työharjoittelija. 6 kuukauden koeaika on täysin turha. Rekrytointi vaiheessa työnantaja saa erittäin kattavan tiedon työntekijän osaamisesta. Haastattelu myös antaa hyvän pohjan valinnan tekemiseksi 4 kuukauden koeaikaa ana kyllä selviää onko työntekijä oikea henkilö tehtävään. Työnantajalle koeaikapurku on helppo tapa käyttää ihmisiä hyväkseen. Pelkäänkin että tästä tulee uusi osaaikatyo 6 kuukautta työta entinen ulos ja uusi halpa duunari tilalle. 6 kuukauden koeajan jälkeen kun työntekijä usein pyytää palkkaa lisää
Tämä on tullut uutena ilmiönä kun koeaikaa pidennettiin. Liitot ovatkin tämän huomanneet. Koeaikapurut ovat lisääntyneet itse olin liittoon yhteydessä vastaavanlaisen tapauksen vuoksi. Taas on tehty laki joka polkee työntekijän oikeuksia.